• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zwiedziliśmy pierwszą nitkę tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
10 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Do tej pory maszyna TBM wydrążyła 462 metry tunelu.


Weszliśmy do budowanego tunelu pod Martwą Wisłą. Maszyna TBM jest prawie w połowie pierwszej nitki tunelu i przechodzi prace serwisowe.



Minęły trzy miesiące od rozpoczęcia drążenia tunelu pod Martwą Wisłą. Maszyna TBM dotarła w ubiegłym tygodniu na 462. metr budowanego obiektu i zatrzymała się ok. 30 metrów przed wschodnim brzegiem Martwej Wisły.

Wstrzymanie prac było niezbędne, by wykonać serwis maszyny przed najważniejszym etapem robót, czyli drążeniem tunelu pod korytem Martwej Wisły. W czasie tych prac wymieniane są m.in. zęby tarczy, zgarniacze, a także rolki. Wymiany wymagają głównie te elementy tarczy, które są zlokalizowane na jej obrzeżach. Nic dziwnego - podczas każdego obrotu wykonują najdłuższą drogę. W sumie wymieniono 250 elementów tarczy.

Jak przebiega wymiana elementów maszyny? Okazuje się, że zaangażowani w nią byli nurkowie.

- Wchodzili do przodka maszyny TBM, który w ok. 30 proc. wypełniony był powietrzem o ciśnieniu 2,5 atmosfery. Każdy z nich mógł przebywać tam przez dwie godziny. Przed wyjściem musiał przejść trwającą 1,5-godziny dekompresję. W pracach brało udział 40 osób. Z uwagi na wysokie ryzyko wszystkie prace były wykonywane w asyście zespołu medycznego - opowiada Janusz Sokolnicki, dyrektor kontraktu z firmy OHL, która jest wykonawcą tunelu pod Martwą Wisłą.

Do tunelu podczas pracy maszyny TBM trudno jest wejść. Po pierwsze istniejący odcinek zastawiony jest tubingami, czyli betonowymi obręczami, które potem tworzą szkielet tunelu. Po specjalnie poprowadzonym torowisku podawane są one na czoło maszyny. Po drugie wybierany jest urobek. Obsługa maszyny ma do dyspozycji wyłącznie wąski podest, przy którym wiją się różnego rodzaju kable i instalacje teletechniczne.

Do górnej części tunelu podczepiony jest ogromny żółty rurociąg. Wykonawca wtłacza nim powietrze do wnętrza tunelu, bowiem w trakcie pracy maszyny TBM jest w nim bardzo duszno.

We wnętrzu tunelu nie działają telefony komórkowe. Podobnie będzie po oddaniu do użytku całego obiektu. Co jeśli dojdzie w nim do jakiegoś wypadku? Nad bezpieczeństwem osób podróżujących podwodną przeprawą będzie czuwać monitoring. Obraz z kamer trafi do obsługi tunelu, a ta będzie powiadamiać służby ratownicze.

Ponowny start maszyny zaplanowano za kilka dni. Jest szansa, że odtąd TBM będzie drążył tunel nieco szybciej.

- Dotychczasowe prace przy drążeniu odbywały się w trybie dwuzmianowym. Po zakończeniu robót serwisowych, obsługa zacznie prace na trzy zmiany - mówi Piotr Czech, inżynier kontraktu z miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. W najgłębszym miejscu znajdą się one ok. 35 metrów pod lustrem wody. Choć każdy tunel będzie mierzyć 1,4 km długości, maszyna wydrąży "jedynie" odcinek o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. zobacz na mapie Gdańska Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstanie największe w Polsce rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za który miasto zapłaci 885 mln zł. Inwestorem zastępczym jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Tunel pod Martwą Wisłą, jak wspominaliśmy, jest częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera). Budowa tunelowego odcinka wraz z już gotowymi trzema fragmentami Trasy Słowackiego pochłonie w sumie 1,420 mld zł, z czego 1,154 mld zł pochodzić ma z Unii Europejskiej, ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

Miejsca

Opinie (97) 10 zablokowanych

  • ale żeby w takiej dziurze jechac ? (6)

    jak to tak. Ja się boję :)
    To się nie zawali i ludzie się nie potopią?

    • 27 57

    • Pomidor

      • 16 0

    • mi to nitki nie przypomina

      Jak niby mam tym staremu zacerowac skarpety?!

      • 9 1

    • boże co za ciemnota

      uważaj, żeby dach ci na głowe nie spadł

      • 3 9

    • czy w tunelu bedzie tlen? (1)

      • 3 0

      • to jest najbliższy tunel podwodny w kierunku Helu, więc wszyscy będziemy oddychać helem :)

        • 2 0

    • Głowa do góry

      weźmiesz ze sobą ponton i kask i wszystko będzie dobrze

      • 7 1

  • ehh lepiej by metro w Trójmieście zbudowali (8)

    W Warszawie już drugą linie budują

    • 25 102

    • taa

      niech sie dubluje trasa z SKM bo inaczej poprowadzic sie metra u nas nie da

      • 16 4

    • (1)

      wystarczy tory SKM/kolei przykryć dachem i na górze puścić nową 6 pasmową jezdnię. dwa w jednym metro i alternatywa dla Grunwaldzkiej/Niepodległości.
      albo wersja ekologiczna: na powstałym tunelu zbudować trasę dla rowerów i pojazdów elekrtycznych, pasaż handlowo-usługowy i mieszkania, dużo mieszkań

      • 21 2

      • Odwrotnie.

        SKM-ka i PKP na estakadę a dołem po dwa pasy średnicówki Wejherowo- Pruszcz.

        • 8 1

    • (2)

      "w Warszawie już drugą linie budują" - ode mnie plusik, ale większość chyba nie wyczuła sarkazmu :P

      • 8 5

      • Sarkazm. (1)

        Hm..., nie wiem, czy to na okoliczność Warszawy czy samego metra?. Metro to naprawdę dobrodziejstwo. Kto korzysta ten wie. Trójmiasto jest po prostu inaczej położone i metro to pomyłka. W Warszawie jest niezbędne. Bardzo dobrze że się rozbudowuje. Co do samych warszawiaków..... wynajmuję tam mieszkanie i szczerze mówiąc, takich gnoi jak my, słoiki, warszawiaków (rodowitych) nie spotkałem. Świadectwo warszawie, wystawiają przyjezdni. Żeby było fajnie to najpierw jęczą, a później całe watahy, ciągną tam za chlebem. To taka moja dygresja. Najpierw popatrzmy może na siebie.

        • 8 2

        • U nas też budują drugą linię.

          Ale my mamy metro napowietrzne, wręcz bym powiedział Airtrain :-) jak w Nowym Jorku, bo przez sporą część trójmiasta idzie nasypem i samochody przejeżdżają pod nim.

          A tak serio, gdyby nie to że to jest 4-torowa trójmiejska magistrala kolejowa, to byłbym za tym żeby wypierdzielić te cholerne klamoty, EN-coś-tam i kupić lekkie małe pociągi, po czym zlikwidować wały rozcinające miasto, a puścić to ustrojstwo na podporach. Dużo lepsze połączenie tkanki miejskiej by było. Teren pod estakadą kolejową doskonale nadawałby się też na parkingi.

          • 8 0

    • (1)

      tak i niech się Trójmiasto zadłuży na 1000 lat, zdajesz sobie sprawe jakie to koszta? To nie tylko długa dziura w ziemi ale i zmiana ciągów komunikacyjnych pieszych na ziemi i 20 lat rozkopane miasta. Daj spokój

      • 4 1

      • aż tak źle by nie było, żeby przekopać pół miasta

        ale fakt paktem, że koszty szłyby w miliardy. Gdańsk to ciężki teren do budowy kolei podziemnej - a taki wariant rozważali Niemcy na początku XX wieku. Przede wszystkim wysoki poziom wód gruntowych, piaski i inna osadówka. Poza tym naprawdę wystarczy dobrze rozplanowana sieć kolei naziemnej (tak, sieć) - szkoda, że zaprzepaszczono możliwość budowy SKM przez Orunię do lotniska, a oprócz tego planuje się zabudowę rezerwy pod linię przymorską.

        • 7 0

  • i znowu panorama w silverlight. (3)

    jquery.spherical.panorama

    • 39 4

    • mogliby sobie darować używanie tej wtyczki (1)

      • 17 1

      • jest ciśnienie, jest wtyczka..

        • 7 0

    • nie przetlumaczysz, pewnie maja slabego programiste co nie potrafi wdrozyc nic sensowniejszego

      • 9 5

  • Czyli pierwsze samochody przejadą w październiku 2014?

    • 15 8

  • Po co komu ten tunel ,pieniądze wyrzucone w bloto (2)

    • 16 146

    • Nie będę pisał jak cie nazwać możesz się domyślać.

      • 24 3

    • Uwaga. Nie karmić trolla!

      • 25 1

  • chyba pierwszą pół nitki (2)

    • 12 0

    • Widzę że niezbyt się znasz i piszesz bzdury!!! (1)

      Po przekopaniu dwóch nitek będzie zamrażana ziemia i przekopywane przejścia między tunelami,nie można oddać jednej nitki

      • 3 5

      • pajacu, chodzi o zwiedzanie nie pierwszej nitki, a części ,zaledwie połowy

        • 4 4

  • Skad jest nazwa '' Martwa Wisła '' ? powaznie pytam (16)

    Czy w tym miejscu wisla nie plynie czy cos innego jest powodem nazwy. Ryb tam nie ma ?.

    • 12 25

    • (4)

      Jest tak, jak mówisz. Po budowie przekopu Wisły w Świbnie, znakomita część wody niesionej Wisłą wpada do Bałtyku właśnie tamtędy. Ta część, która płynie dalej, dodatkowo znajduje swoje ujście w Górkach. Dlatego ta woda, która dopływa do gdańska ma już w sobie tak mało siły, że ledwo płynie. Dlatego jest nazywana Martwą ;)

      • 30 1

      • no a kto wykopał przekop żeby Gdańska nie zalewało ???? (3)

        kto wie?

        • 3 2

        • AS? (1)

          Pewnie AS z Hydrozagadki.

          • 6 2

          • admin

            Mati, to ty?

            • 2 0

        • Prusacy w XIX wieku:)

          • 5 0

    • (3)

      Prąd jest w niej tak wolny/słaby, że gdy na nią patrzysz to masz wrażenie, że w ogóle się nie porusza. Z kolei gdy wieje nawet lekki wiatr w przeciwną stronę to masz wrażenie, że nurt się zmienia. Oprócz tego śmierdzi i jest zasyfiona.

      • 14 2

      • dzieki za opis pochodzenia nazwy . (2)

        choc uwazam ze nazwa samodzielna '' Wisla '' powinna obowiazywac na calym obszarze rzeki gdyz dodatki do nazwy sprawiaja wrazenie jakby to byla inna wisla niz ta jedyna.

        • 1 17

        • przecież to jest delta Wisły

          chciałbyś każdą odnogę nazywać tak samo ?

          • 18 0

        • Bo jest

          odcięta śluzą od głównego nurtu, więcej w niej wody z Zatoki niż z Wisły.

          • 13 0

    • dla ociężałego w internecie

      Wystarczy w google wpisać Martwa Wisła

      • 6 3

    • Wisła Martwa

      Wisła wpływa do morza przekopem i od Gdańska oddzielona jest śluzą w Przegaline. Tam gdzie budują tunel obecnie płyną wody z Motławy i Raduni które kiedyś były dopływami Wisły.

      • 3 0

    • martwa, dlatego że zrobili sztuczny Przekop Wisły i śluzy i teraz Przekopem większość wody spływa do morza z Wisły. A stare ujście jest bo jest, ale nie tak już konieczne

      • 1 0

    • martwa bo stoi, nie ma prądu - to kanał portowy (1)

      "właściwa wisła" wpływa do morza w Przegalinie. Przed Przegalinem idzie na Zachód odnoga - Wisła Śmiała, która oddziela wyspę Sobieszewską i uchodzi do morza na Górkach Zachodnich. Martwa Wisła to odnoga portowa sztucznie wydrążona na potrzeby miasta i portu - "martwa", bo bez prądu.

      • 0 3

      • Jest dokładnie odwrotnie

        Najpierw była Wisła (dziś Martwa), później miasto i port przy jej ujściu.

        • 3 0

    • Dlaczego martwa? (1)

      W odpowiedzi polecam po prostu google z wpisem martwa wisła. Przekop wykonany 1895 spowodował "leniwy" przepływ wody Wisły co spowodowało w porównaniu z czasami głównego nurtu jej "martwy" bieg. Głównym nurtem stał się przekop i tu nazwa Wisła Śmiała. I tyle. Pozdrawiam.

      • 1 0

      • Przekop i Wisła Śmiała to co innego.

        Przekop jak sama nazwa wskazuje jest dziełem człowieka a Wisła Śmiała to Śmiałe dzieło natury, która znalazła sobie nowe ujście dla rzeki na skutek powstałych zatorów

        • 1 0

  • Serce się raduje. (3)

    Gdy się w Gdańsku buduje.

    • 84 10

    • Wielkie budowy SOC-Europy pną się do góry ;-) (1)

      A prelekcje, zespół Mazowsze i poczęstunek z popitką, też były?

      • 5 8

      • a ksiunc? o ksiuncu zapomniałeś!

        • 5 3

    • A banki sie bogacą

      gdy procenta naliczają.
      To unijne nie jest darowizną przecież...

      • 4 1

  • Nitka (3)

    Wspaniale po prostu bomba, że nasze miasto dojrzewa i się komunikacyjnie rozwija. Gratki !

    • 59 1

    • komu dziękujesz? (2)

      sam przecież płacisz za to, gdy robisz zakupy, płacisz za gaz, prąd, wodę, paliwo.

      • 4 0

      • jestem żulem i nic nie płacę (1)

        i jestem szczęśliwy

        • 1 0

        • płacisz

          bo jak zdobędziesz już te 5 zł na bełta to gdyby nie było podatków mógłbyś sobie kupić 2 bełty a tak starczy ci tylko na jednego

          • 7 0

  • (7)

    I tak ten wasz tunel jest niczym w porównaniu do naszego portu lotniczego i infoboxa.

    • 28 44

    • niestety wyprane mozgi przez um gdynia moga nie zrozumiec ironi a nawet wrecz przeciwnie

      • 13 2

    • a port lotniczy to jest w Kosakowie

      • 7 0

    • znapomniałeś o najważniejszym: port rybacki (1)

      tego wam zazdrościmy w waszej osadzie rybackiej

      • 10 1

      • wioska rybacka

        • 1 0

    • zapomiałeś o słup arenie..

      • 8 0

    • Milcz śledziu..... (1)

      Mieszkańcu niespełna sto letniej wioski nie wypowiadaj się na temat ponad 1000letniego gdańska.

      • 2 0

      • no wlasnie tumanie nie zrozumiales allegorii

        a poza tym to pewnie jakas gdanska prowokacja

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane