Fakty i opinie

Budowa Nowej Warszawskiej droższa, niż zakładano

Najnowszy artukuł na ten temat Kiedy powstanie drugi wyjazd z Ujeściska?

62,7 mln zł wynosi najtańsza oferta na budowę trasy tramwajowej, która połączy al. Adamowiczaal. Havla. To o 24 mln zł więcej, niż planowało wydać miasto. W sumie do przetargu stanęło osiem firm i konsorcjów.



Gdańsk bardziej potrzebuje:

nowych dróg 50%
nowych tras tramwajowych 50%
zakończona Łącznie głosów: 2401
Przetarg na budowę Nowej Warszawskiej został ogłoszony w czerwcu zeszłego roku. Pierwszy termin otwarcia ofert przypadał na 16 września, ale potem był kilkukrotnie przesuwany, aż do teraz.

Jednak kwoty zaproponowane przez wykonawców mocno odbiegają od wyceny miejskich urzędników. Do przetargu zgłosiło się osiem firm i konsorcjów.

Nowa Warszawska - oferty:

  • Konsorcjum firm: TOR-KAR-SSON, WPRD Gravel, Elgrunt - 62 mln 677 tys. 930,31 zł
  • MTM SA - 64 mln 607 tys. 491,11 zł
  • Strabag SA - 67 mln 322 tys. 960,31 zł
  • Balzola Polska, Construcciones y Promociones Balzola SA - 71 mln 832 tys. 216,50 zł
  • Konsorcjum firm: Roverpol, Rover Infraestructures SA - 76 mln 985 tys. 700 zł
  • Budimex SA - 77 mln 802 tys. 437 zł
  • Torpol SA - 77 mln 925 tys. 837,71 zł
  • Konsorcjum firm: ALDESA CONSTRUCCIONES POLSKA, ALDESA CONSTRUCCIONES SA - 79 mln 315 tys. 721,64 zł

Z kolei miasto poinformowało, że zamierza przeznaczyć na Nową Warszawską 38 mln zł. To stawia całą inwestycję pod dużym znakiem zapytania.

graf. trojmiasto.pl
Przypomnijmy: Nowa Warszawska to dwukilometrowa trasa tramwajowa, która zacznie się na powstającym właśnie węźle w ramach al. Adamowicza (nazywanej wcześniej Nową Bulońską), a jej koniec włączy się w istniejącą linię na al. Havla, obok przystanku Przemyska. Wraz z torowiskiem powstaną też chodniki i ścieżka rowerowa. Urzędnicy analizują również poszerzenie inwestycji o budowę drogi, co wcześniej nie było ujęte w projekcie.

Na trasie Nowej Warszawskiej znajdą się trzy przystanki:

  • na wysokości planowanej ul. Nowej Unruga,
  • przy Piotrkowskiej (koło pętli autobusowej)
  • na Havla.

Po al. Adamowicza tramwaje mają zacząć kursować w maju.
Po al. Adamowicza tramwaje mają zacząć kursować w maju. fot. Małgorzata Zimnoch/trojmiasto.pl
W ramach inwestycji przebudowany zostanie fragment torowiska i układu drogowego na al. Havla, tak aby można było "wpiąć" nowe tory. Skrzyżowanie z ul. Łódzką zaprojektowano jako trójwlotowe, a odcinek ul. Nowej Warszawskiej między skrzyżowaniem z al. Havla jako drogę dwujezdniową. Ponadto projekt przewiduje przebudowę liczącego ok. 200 metrów odcinka ul. Piotrkowskiej, tak aby dostosować ją do nowego układu drogowego.

Budowa Nowej Warszawskiej potrwa 20 miesięcy od momentu podpisania umowy z wykonawcą. Z kolei w maju tego roku tramwaje mają zacząć kursować po al. Adamowicza. Natomiast 13 stycznia nową aleją pojechali pierwsi kierowcy.

Opinie (338) ponad 20 zablokowanych

  • Taniej nie będzie (24)

    dobra zmiana

    • 179 52

    • głupcze to miasto schodzi na psy :)

      • 23 27

    • bo trzeba z czegos zbudowac kaładki, obrotowe wały i mosty zwodzenia podatnika (1)

      drogi na koncu potrzeb. wazniejsza wizja dewelopera.

      • 19 27

      • A teraz trollu Kacperka porównaj, ile przez ostanie lata poszło z budżetu na te kładki

        A ile na drogi...

        • 23 20

    • Mam dwie uwagi (18)

      1. Urzędnicy jak widać wiedzą lepiej ile ma co kosztować, takie wyrocznie z nich i są najmądrzejsi. Skoro tacy dobrzy z nich analitycy kosztów, co robią w UM? A później podpisane umowy ulegają wiecznym korektom i aneksom. Z wałami pawła to samo. Teraz wykonawcy tłumacza sie przedłuzeniem torów aż pod szkołe, a tak na prawdę to idealna wymówka, bo większość tej inwestycji jest w trakcie robót i otwarta dla podrasowania ego panny Aleksandry i wielkiego brata. Fajerwerki było, to prawda ...

      2. Dlaczego nie puścić tramwaju wzdłuż Armii Krajowej?

      Czy ktoś zna sensowny powód, dla którego ta trasa nie może mieć linii tramwajowej? Jest pod to wręcz stworzona. Nie trzeba byłoby nawet wielkich kosztów ponosić jak na tej linii którą proponują obecnie. Równie dobrze mogłaby iśc aż na Wiszące Ogrody. Jakby to odciązyło południwe dzielnice nie wspomnę.

      Coraz zimniej na sycylii ...

      • 23 18

      • Ależ proszę, już mówię. (12)

        1) Plany i wyceny były robione 2 lata temu, a nikt nie był w stanie przewidzieć inflacji jaką nam zafundował PiS.

        2) Jak chcesz się do tego tramwaju dostać? Przejścia dla pieszych porobić na AK?

        • 22 29

        • O czym ty mówisz (9)

          W sprawie inflacji nie masz zielonego pojęcia, więc sobie daruj ten pis i durne wpisy na ich temat. To nie ich wina akurat, ale mozna zawsze dorobić ideologię jak to czynisz.
          A przystanek wystarczyłby jeden przy Wiszących Ogrodach, drugi na Jasieniu przy obecnie istniejącym zjeździe na wały pawłowe i kolejny już Chełmie. W czym problem?

          • 16 22

          • o czym ty piszesz

            inflacja to akurat spawa pis. Pompuje pieniądze w konsumpcje bez inwestycji. Tak tworzy się inflacja. Ideologię to tworzysz ty.
            Poczytaj trochę o inflacji i się wypowiadaj ignorancie

            • 24 14

          • Rząd rozdaje pieniądze (6)

            Inflacja szaleje
            Wyborcy PiS: zdziwiony Pikachu

            • 20 14

            • Tak? (5)

              A ile wynosi inflacja mądrale, co???
              Proszę o liczbę

              • 15 4

              • (4)

                Napisze Ci ile wynosi inflacja:
                1. gaz do spawania - butla 4,3m3 kiedyś 105,49 zł netto teraz 119,93 zł netto (wzrost o 13,68%);
                2. Opłata drogowa - kiedyś: 3 zł netto teraz 3,45 zł netto (wzrost o 15%);
                3. Opłata Eco Energy - kiedyś 2,50 zł netto teraz 3,50 zł netto (wzrost o 40%);
                A teraz wykładnia: inflacja to zmiana ceny. Liczy się ja w koszykach a w koszyki "wkłada" się coś. Czyli można wziąć to co wyżej i inflacja wyniesie (sam sobie oblicz) ale można wziąć coś innego i wyniesie 1% albo 30%. Wedle upodobania.
                A teraz dowiesz się czegoś jeszcze: Przyjedziesz do mnie żebym Ci naprawił auto. Ja użyję tego droższego gazu więc Ty zamiast zapłacić 100 zł zapłacisz 115 zł, bo czemu ja nie mam dodać 15% skoro o tyle wzrosły moje koszty. Więc w Twoim portfelu będzie o 15 zł mniej ( np. na 5 piw). Pójdziesz więc do swojego szefa i powiesz mu, że za tyle to Ty nie będziesz robił. On (może) da Ci podwyżkę po czym podniesie ceny usług czy produktów które wytwarza. Ty tego u Niego nie odczujesz bo przecież nic w firmie w której pracujesz nie kupujesz. Ale kupuje być może ktoś inny u kogo Ty kupujesz. Więc skoro On wyda więcej to podniesie cenę u siebie. I znowu stracisz bo za coś co kosztowało 50 zł zapłacisz 60 zł.
                Więc jak chcesz wiedzieć ile wynosi "Twoja" inflacja porównaj ceny tego co kupujesz z kiedyś i z teraz. Będziesz wiedział.
                i na koniec złota rada: nie słuchaj tego co mówią w TV bo tam inflacji nie ma. Dlaczego? Chyba już wiesz, ale podpowiem: koszyki.

                • 26 8

              • Nie zrozumiałeś widzę skoro negujesz. Coż. Prościej wytłumaczyć się nie da. Ale jak widać dla niektórych nawet proste jest skomplikowane.

                • 7 0

              • Brawo

                W punkt!

                • 3 1

              • widzę, że

                brałeś lekcje u ekonomisty rysia petru - co nawet subwencji nie był w stanie pobrać

                • 3 0

              • To teraz ja Ci coś napiszę ;) po pierwsze dobrze że zarobki idą w górę byś mógł pojechać za granicę i coś sobie kupić, a za tym idą ceny więc mniej więcej idzie podobnie. I teraz uwaga bo trzeba się skupić : rządy podnoszą np. najniższa krajową robiąc inflację bo wtedy rośnie PKB , jak rośnie PKB to zadłużenie państwa (każdego na świecie) spada procentowo w stosunku do zaciągniętego długu. Wtedy na światowych wykresach kraj prezentuje się lepiej i inwestorzy zagraniczni chętniej wchodza na ten rynek. Nie możesz rozpatrywać ekonomii panstw tak jak prywatnego budżetu, bo ty zadłużenie musisz oddać a państwa niekoniecznie więc zadłużają się wszyscy . I na koniec dla sprostowania nie jestem ani wyborcom PiSu ani PO ;) więc proszę mi nie ubliżać ;)

                • 0 0

          • inflacja nie wyniosła w tym okresie 40% koleżko, więc nie gadaj głupot

            w tym akurat wypadku uzasadnianie tego polityką PIS nie ma uzasadnienia

            • 1 0

        • Jak się dostać? Nie trzeba było spier... planów przygotowanych w prlu. ale w tamtych planach

          nie wiedzieli, że będą deweloperzy. Sprawdź sobie plany, projekty są dostępne w necie. Ładnie widać jak planowano dzielnice Chełm, Jasień, Orunia Górna...

          Taki tramwaj na Witosa nie miał racji bytu. Tam gdzie są tory, miała być droga. Cała Armii Krajowej od centrum do obwodnicy przygotowana pod budowę tramwaju.

          • 3 2

        • Przejścia na AK? Po co? Czy na przystanku Odrzańska, Pohulanki są przejścia dla pieszych?

          pomyśl, a później wróć do sali, bo tabletki rozdają

          • 4 3

      • (2)

        Ad. 2. Ciebie to chyba stary w betoniarce trzymał zamiast w kołysce. Trasa AK wiedzie przez mało zamieszkane rejony, trzeba by trzy dni wołami jechać żeby do niej dotrzeć. Te parę domków jednorodzinnych wzdłuż to pikuś przy całym Ujeścisku i Szadółkach, które w ten sposób będą mieć trzy kroki do tramwaju. Wiszące Ogrody niech nie marudzą, bo mają PKM.

        • 23 7

        • Serio? A kumasz bazę czy udajesz głupiego? (1)

          To najszybszy i najtańszy sposób dostania sie do centrum miasta. Z pętli która jeszcze robią tramwaj pojedzie na Morenę i mógłby odbić właśnei na AK w kierunku Chełmu. Po co go pchać przez dzielnicę do istniejącej lini? Wśród gęstej zabudowy? Tam są przecież autobusy i nie ma kłopotu z dojazdem. A większosć i tak na Chełm dojeżdża

          • 3 9

          • Ale to ma być tramwaj dla tramwaju, czy do wożenia ludzi?

            Bo jak ma pusty szybko jeździć, to w ogóle możemy go zrobić za obwodnicą...

            • 3 3

      • Wzdłuż Armii Krajowej powinna powstać linia lekkiej kolei lub szybkiego tramwaju

        z dość rzadkimi przystankami w pobliżu centrum miasta. Powinna się łączyć z istniejącą linią kolejową prowadzącą do Żukowa i dalej do Kartuz i Sierakowic. Głównym problemem Gdańska jest rosnąca liczba mieszkańców pobliskich gmin docierających codziennie do pracy samochodami, ponieważ nie mają dość szybkiej/ wygodnej alternatywy.

        • 13 2

      • hahahahhaha

        armii krajowej a po co tam jak nie ma nic tylko droga, może obwodnicą tramwaj puścimy i jak wyliczyłeś że taniej wyjdzie armii krajowej pościć tramwaj, dziwny jesteś i śmieszny hahahahahahhahaha

        • 1 3

    • Czy ktoś z tzw. branży budowlanej mógłby odpowiedzieć na proste pytanie: (1)

      Czy to nasi urzednicy zawodowo zajmujacy się inwestycjami są takimi dyletantami, że co chwila rozmijają się w przetargach o kilkadziesiąt procent czy tez wykonawcy chcą dobrze przyciąć na inwestycji podmiotu publicznego?

      • 4 4

      • Cenniki

        Wyceny dokonuje się zwykle na podstawie kosztorysu, który powstaje w oparciu o gotowe katalogi czynności, prac i materiałów. W efekcie powstaje najczęściej tzw "ślepy kosztorys" który dopiero po podstawieniu określonych stawek (np. za godzinę) daje pierwszy element wyceny. To najczęściej tzw. twarda część kosztów (materiały, robocizna pracowników fizycznych). Oczywiście każda firma może przyjąć na to dodatkowy narzut (swój zarobek). Ponieważ jest to postępowanie publiczne - wykonawca musi przyjąć też dodatkowe elementy które narzuca zamawiający - np. musi uwzględnić zagadnienia związane z ryzykiem kar (bo jednak urzędnicy nie mogą sobie też pozwolić na dowolne przesuwanie terminu - hejterzy by ich zjedli ;). Podejrzewam że urzędnicy nie liczą ryzyk które sami nakładają na wykonawców. Możliwe też że stawki którymi się posługują - nie są już adekwatne do tych na rynku (bo jednak pensja minimalna została podniesiona - co może oznaczać że budowlańcy też chcą więcej)

        • 0 0

  • (60)

    Gdańsk najbardziej potrzebuje SKM na południe, tramwaju na Łostowickiej i GP-W.

    • 213 35

    • Najpierw niech ogarną drogi na "starych dzielnicach". Słoiki z zad*pia w drugiej kolejności;) (31)

      Hallera jest do zrobienia prawie w całości. Trasa jest mocno wysłużona, pilnie wymaga remontu na przynajmniej 80 procentach długości. Aleja Rzeczypospolitej od ETC do Kołobrzeskiej to safari;) Czarny dwór woła o pomstę do nieba. Jest trochę wiec co robić w obrębie starszych dzielnic.

      • 22 66

      • Jak ty mało wiesz o życiu. Pewnie z mamusią jeszcze mieszkasz (16)

        Nawet nie zdajesz sobie sprawy ilu rodowitych gdańszczan wyprowadziło się na południe Gdańska. Myślisz że jak ktoś w Lidlu na kasie pracuje to kupi sobie mieszkanie na nowym osiedlu np. w Jelitkowie? No chyba że w twoim rozumie jest przeświadczenie że rodowity gdańszczanin to tylko dyrektor a za 2.5 koła to tylko słoiki pracują. Oj biada temu narodowi

        • 71 10

        • (15)

          tam mieszkaja nieudacznicy ktorych nie stac na mieszkanie w dobrz skomunikowaej dzielnicy.

          • 7 57

          • (2)

            A w starych dzielnicach nieudacznicy których stać tylko na nowego laptopa na raty,mieszkają z rodzicami :)

            • 37 9

            • Na dolnym tarasie jest masa nowych inwestycji (1)

              Kupiles bez drog to czekaj na swoja kolej a nie sie upominasz kosztem mieszkancow normalnych dzielnic

              • 3 9

              • jak wam komuna wybudowała to niech wam komuna teraz naprawia:)

                • 1 5

          • (4)

            zakładasz, że 200 tys. osób mających zdolność kredytową to nieudacznicy, gorsi od tych którzy mieszkają na wynajmie, bo nikt im kredytu nie da i nie są w stanie odłożyć wpłaty własnej? A moje mieszkanie na południu w ciągu 1,5 roku podrożało o 1500 zł/metr.

            • 33 6

            • Chwalisz się czy żalisz słoju?

              • 5 31

            • (1)

              i kogo to obchodzi ? dalej to jest zad*pie kolo wypsiska smieci

              • 7 18

              • *patrzy przez okno na miejsce parkingowe o które z nikim nie musi się tłuc*

                Tak.

                • 7 2

            • Na dolnym tarasie podrozalo bardziej

              • 0 2

          • Tam mieszkają nieudacznicy, których rodzice nie dostali mieszkań za darmo za komuny

            • 6 10

          • nie karmcie trolla

            • 8 1

          • (2)

            Nie wszyscy mogą mieszkać w dobrze skomunikowanych dzielnicach, typu Wrzeszcz, Zaspa, Oliwa, bo nie ma po prostu miejsca.

            • 14 3

            • (1)

              E tam zrobią tramwaj na Ujeścisko i też będzie dobrze skomunikowane. Kiedyś Przymorze to też był koniec świata

              • 5 0

              • No właśnie

                Żeby tylko zrobili

                • 3 0

          • To że twoi rodzice/dziadkowie dostali za kapowanie dobre lokale w centrum, nie oznacza

            ze kazdy tak się sprzedaje

            • 9 3

          • masz rację, nie stać mnie na duże zniżki u deweloperów

            • 3 1

      • dokładnie (1)

        sypią forsą pod prywatę - może ktoś znowu mieszkanie z bonusem dostanie ? Może jakiś Janusz brat Czesia ma tam ziemię i cena realnie pójdzie do góry....

        • 4 7

        • Odda się za 1% czarnym a potem Mateuszek kupi.

          Nie pierwszyzna mój drogi.

          • 8 5

      • (3)

        tylko widzisz - jedziesz sobie po wertepach, ale jedziesz. My na południu to byśmy chcieli takie "wołające o pomstę" trasy - ważne, aby były - a nie, jedziesz godzinę gdziekolwiek.

        Zobacz, codziennie tysiące aut rozjeżdzają Twoją Hallera, Rzeczypospolitej i Czarny Dwór. Bo nie mają alternatywy. Bo z południa jada autem 40 minut, a komunikacją godzinę. A jakby jechali komunikacją 20 minut - bo byłaby SKM? Zmniejszyłby się ruch i w Twojej dzielnicy.

        • 16 3

        • Trzeba bylo myslec zanim kupiles na zad*piu (2)

          Dla mnie mozesz i 3h jechać do pracy. Trzeba bylo myslec

          • 3 13

          • jakie to pieknie polskie...

            najwieksza radosc jak sasiadowi auto ukradli albo corke zgwalcili. Po co mieszkac w miejscu lepszym dla wszystkich skoro do szczescia wystarczy, ze ON/ONA maja gorzej.

            • 1 1

          • trzeba było myśleć jak kupowałeś w centrum przy dziurawej drodze

            teraz czekaj na swoją kolej

            • 2 1

      • Jest sporo do zrobienia w starych dzielnicach

        ale spójny system komunikacji jest ważniejszy.

        Jego brak wpływa na degradację starszych dzielnic.

        • 17 0

      • (2)

        Dobry transport publiczny dla Gdańska Południe leży w interesie starszych dzielnic, bo to do starszych dzielnic cały Gdańsk Południe wbija się samochodami. Gdańsk Południe wraca do swoich czystych, ładnych domów na osiedlach z parkingami, a Ty zostajesz z porozjeżdżanymi trawnikami i zniszczoną kostką brukową.

        • 20 2

        • Na poludniu tylko komunikacja miejska a nie nowe drogi (1)

          Inaczej jeszcze więcej osób się tam wyprowadzi i korki beda jeszcze większe

          • 1 1

          • Jak będzie dobra komunikacja miejska, to dalej będzie się południe rozbudowywać, tylko będą większe korki bo nie będzie dróg.

            • 0 0

      • dokładnie. Nie po to w 1945 przybyłem i zająłem z nadania mieszkania w centrum,

        żeby teraz jakimś bananom budowali infrastrukturę

        • 2 8

      • Masz jakies kompleksy?

        Ja się tu urodziłam a teraz mieszkam na południu z wolnej woli

        • 4 1

      • (1)

        Tych starych dzielnicach, gdzie 70% mieszkańców mieszka za niemal darmo w opłacanych przez miasto socjalnych mieszkaniach otrzymanych w spadkach po dziadkach UBekach?

        • 4 4

        • niewolniku banku jedynie mozesz tutaj swoje wypociny zalosne pisac ahhahah a ja sie smieje w twarz , mam znajomych z poludnia to jak na impreze idziemy to im zal na taksowke na to zad*pie to na nocny idą

          • 0 3

    • Tramwaj na Łostowickiej (5)

      ...nigdy nie pojedzie. Ta ulica jest za stroma na tramwaje i różnica poziomów do długości ulicy jest za długa aby myśleć o obejściu problemu przez tunel jak to mają zrobić na Wileńskiej przy GPW. Dlatego męczą tą nową Warszawską i Adamowicza.

      • 12 1

      • (1)

        zawsze można zrobić estakadę jak przy przystanku PKM Brętowo

        • 4 4

        • Ale jak nie połączy się z torami na Hucisko to trochę bez sensu...

          • 3 2

      • (1)

        a widziałeś kiedyś tramwaje w Lizbonie?

        Ogólnie, obecne tramwaje spełniają normy na ten spadek, jaki jest na Łostowickiej, ale polskie przepisy jeszcze tego nie przewidują - potrzebne byłoby odstępstwo. Poza tym to pomysł Kacperka, więc na pewno nie będzie zrealizowany w Gdańsku.

        • 8 3

        • Ale gdzie teraz wciśniesz te tory? To już temat do zapomnienia, tak samo jak tramwaj wzdłuż AK

          • 2 1

      • Sądzę, że nie tyle różnica poziomów jest problemem co brak dostępnej powierzchni, przestrzeni poziomej.

        • 0 0

    • (15)

      po co SKM na południe skoro najlepiej by się sprawdził szybki tramwaj? wiele miast postawiło na niego

      • 3 14

      • (13)

        Bo sieć SKM już istnieje i wystarczy się do niej wpiąć?

        • 18 0

        • a mogą i popylać po tych samych torach, co za problem. (2)

          Tak naprawdę to bez znaczenia, czy jedziesz tramwajem, czy kolejką, byle toto nie stało w korkach razem z samochodami.

          • 3 1

          • (1)

            spróbuj się dogadac o cokolwiek z PKP - np. o wspólny bilet. To są koszty - wymaga zupełnie innego sterowania ruchem, stosowania przepisów kolejowych itp. Niestety prawo polskie jest jakieś 50 lat do tyłu i tramwaj dwusystemowy tutaj nie pojedzie.

            • 7 0

            • Ale SKM jeździ po swoich torach, a nie po torach PLK.

              Trzeba dziękować, że naj prezydentowi Gdańska nie udało się przeforsować tramwajów zamiast PKM. Bo na lotnisko by pomykał tramwaj z prędkością światła i przystankami co minutę

              • 2 2

        • (8)

          SKM też jest w Warszawie a mimo to rozwijane jest metro i budowa tramwaju na Wilanów, W Bydgoszczy linia tramwajowa prawie 10 km na Fordon(mimo że tam istnieje linia kolejowa), są pomysły aby wybudować linie tramwajową między Bydgoszczą a Toruniem, w Poznaniu, Krakowie Szczecinie jest szybki tramwaj - mało przykładów? Swoją drogą chcesz rozwalić pół Oruni aby wpiąć SKM?

          • 7 1

          • Nie ma co tam rozwalać.

            • 4 0

          • (3)

            Gdańsk potrzebuje kręgosłupa, na którym mógłby się oprzeć transport północ-południe, obecna SKM do Śródmieścia już tej funkcji nie spełnia. Nasza SKM to takie naziemne metro. A tramwaje w Warszawie pełnia głównie funkcje uzupełniająca, nikt nimi nie jeździ 15 km, jak to ma miejsce w Gdańsku.

            • 7 0

            • (2)

              Linia tramwajowa na Fordon ma prawie 10 km i myślisz że tramwaje puste jeżdżą? Skm to nie jest metro

              • 1 0

              • (1)

                Bydgoszcz jest o wiele mniejsza, a linią na Fordon dojedziesz w miarę szybko - bo nie ma tyle przystanków po drodze, ile byłoby w Gdańsku. Poza tym, co tu rozważać - Gdańsk ma zupełnie inny układ i istniejącą SKM. Nie wymyślamy koła na nowo - tylko je rozbudowujemy.

                • 2 0

              • Bydgoszcz: 17 km tramwajem w 45 minut, 29 przystanków.
                Gdańsk: 15 km tramwajem w 61 minut, 40 przystanków. Podróż łączona Tramwaj + SKM - przy dobrej przesiadce min. 40 minut.
                Po rozbudowie SKM na Łostowice mogłoby to być 25 minut.

                Dalej tramwaje są super?

                • 1 0

          • Jaki problem było budować po planach z PRL? Od tesco prosto na Orunię Górną w ulicę Kadmową

            następnie przez osiedle do dzisiejszej pętli Łostowicie-Swietokrzyska. Ale po co, na co komu to potrzebne, lepiej zrobić jedną linię, zamiast dwóch i niech się toczy miesiącami ten tramwaj do centrum. A rezerwę pod linię sprzedać deweloperom

            • 8 0

          • "są pomysły aby wybudować linie tramwajową między Bydgoszczą a Toruniem"
            ciekawe... trasa tramwajowa między miastami, które dzieli około 50 km? Możesz mi wyjaśnić, w jaki sposób miałoby to niby wyglądać?

            • 1 0

          • chociaż w sumie... w aglomeracji śląskiej tramwaj jedzie z jednego miasta do innego mijając przy tym jeszcze trzy inne miasta, więc da się. Chodzi mi o linię Bytom-Chorzów-Zabrze (nie znam kolejności)

            • 0 0

        • To może od razu wybudować skm na przymorze?

          Przecież można połączyć tory z Brzeźna prosto do oliwy

          • 0 1

      • Bo w tramwajach śmierdzi. Dlatego.

        • 1 0

    • przydałaby się też rozbudowa SKM na Orunię, aż do Lipiec (2)

      Jak?

      Zostawić aktualne tory, które idą przez Orunię dla ruchu pasażerskiego regionalnego i miejskiego, a na wschód od Oruni (de facto wtedy linia jest krótsza i prostsza, proszę spojrzeć na mapę), przez tereny WOPR puścić nowe 2-3 tory od Lipiec do rozjazdu torów za SKM Śródmieście.

      Inwestycja może i duża, ale udrażnia wyjazd z Gdańska na południe (także dostęp do portu) i zdecydowanie zwiększa przepustowość. Pozawala także na tymczasowe wyłączenia jednego z połączeń - np. awarie czy remonty. Dziś to całkowity paraliż.

      • 8 3

      • Jeżeli byłby tam duży parking, to ok. W Śródmieściu przy SKM nie ma gdzie zostawić samochodu. Parkingi przy PKM pękają w szwach. A wydostać sie o 16 obwodnicą to jedna wielka tragedia.

        • 1 0

      • Jeszcze zapominasz o Św Wojciechu a potem hen aż do skarszew

        • 0 0

    • (1)

      Jqk sie tam wszyscy zamelduja i beda placic lokalnie podatki

      • 2 3

      • Całe życie podatki w Gdańsku. Nie dane mi było doczekać

        budowy normalnych rozwiązań transportowych dla Gdańska Południe. Teraz już płacę podatki gdzie indziej.

        • 8 0

    • Raczej biednego miasta jak Gdańsk

      Nie stać na budowę SKM...to ogromne pieniądze, nie wiem czy stać Marszałka

      • 0 2

  • przypominam że budżet miasta wynosi 3 miliardy zł (17)

    • 111 12

    • (4)

      ile z tego idzie na oświatę? 30%

      • 11 6

      • Około 40% (1)

        • 6 1

        • To dobrze zainwestowane pieniądze

          • 1 2

      • (1)

        35%

        • 1 0

        • 60%

          • 0 0

    • Potrzebne sa nam kładki, mosty zwodzone i jeszcze ich wiecej. To priotytet (10)

      Pospolstwo moze zaczekac sobie kilkanasie lat, to nie dla nich jest to miasto.

      • 19 13

      • Kładka kosztowała 7mln (9)

        Tu mówimy o 40, które skoczyły do 62, dzięki genialnej polityce naszego rządu...

        Coś jak "rzuć fajki to kupisz Ferrari"

        • 20 13

        • no tak. bo rzad poniosl podatki vat oraz pit. (3)

          ile lat juz to "buduja"?

          • 4 15

          • A 26 nowych podatków i 100% wzrost ceny prądu, to co? (2)

            • 25 6

            • Nie wiem o jakich podatkach biadolisz natomiast jeżeli chodzi o ceny prądu to zapytaj się Kopacz czemu rosną. Może Tobie wytłumaczy.

              • 5 8

            • I jeszcze wzrost 100% ceny prądu. Brawo Ty.

              • 3 0

        • (1)

          Wez sie za prace i naukę, a nie głupoty piszesz.Wtedy kupisz Ferrari.

          • 3 9

          • Oj, nie zrozumiał biedaczek.

            Trudno.

            • 9 1

        • (1)

          22 różnicy minus kładka daje już 15 ;) Jakby poszukać na przestrzeni ostatnich lat to te 15 baniek by się znalazło.

          • 9 3

          • Zaraz zaraz, ile było kładek, a ile dróg?

            W sumie, dajesz:
            poskładaj z kładek itp z ostatniej dekady koszt Alei Adamowicza, czyli 240 milionów zł :)

            Idę o zakład, że jak pozbierasz wszystkie rydwany i co tam jeszcze wymyślisz, i tak Ci nie wyjdzie.

            • 4 5

        • Tak tak, to po co budowali kładkę? Zawsze mieliby 7 baniek więcej w budżecie.

          Ale w końcu nie byłoby super reklamy z adamczykiem

          • 4 3

    • grunt ze na loże na stadionie jest

      • 1 0

  • (5)

    Ha ha ale wieś głosuje za drogami

    • 61 77

    • (1)

      Biedota za tramwajami

      • 19 15

      • A głupiec taki jak ty to za czym?

        • 12 1

    • wieś nowoczesna

      jak wsiuny poznają swich ha ha ha

      • 1 5

    • Akurat tam by się droga przydała, żeby zastąpić Warszawską jako dojazd na Ujeścisko.

      A tramwaj? Gdyby jeszcze ogarnęli tą Politechniczną, to by miodzio było :)

      • 9 3

    • wieś głosuje za gruntowymi

      miasto za asfaltem

      • 1 0

  • (3)

    Budować nie narzekać taniej to było

    • 96 5

    • a ty co? pracownik budowlany z koscirzyny kozla?

      • 0 4

    • Byłoby taniej jakby najpierw robiono infrastrukturę (1)

      a potem bloki i biura.

      • 5 2

      • Testowane w Elblągu

        Po 10 latach okazało się, że Tor Motocyklowy Elbląg Północ nieźle im wyszedł, bo innego zastosowania śliczna droga donikąd do tej pory nie ma...

        • 2 2

  • (2)

    Grzelak i spolka bramki zrobia na al. Adamowicza, zeby inwestycja sie zwrocila

    • 76 32

    • Głupi jak typowy pisiorek.

      • 2 3

    • to jest Bulonska i

      i sobie zapamietaj raz na zawsze

      • 0 0

  • 2km za taką cenę (5)

    wow

    • 76 13

    • cóż za 2500 to nawet Ukraińcy nie chcą już pracować

      a ceny materiałów to już teraz dramat

      • 20 1

    • Te połączenie jest bez sensu, kto tym będzie jeździł? (3)

      SKM na Orunię górna a nie jakieś chore trasy tramwajowe

      • 2 13

      • Ja

        • 8 0

      • Ja będę jeździł (1)

        Dla Ujeściska ten tramwaj jest potrzebny! Nikt stąd nie będzie się cofał na Orunię żeby wsiąść w pociąg.

        • 11 0

        • Bardzo potrzebny

          Bez łącznika do Havla tramwaje na nowej bulonskiej nie spełnia swojego zadania

          • 5 0

  • Inflacja dobrej zmiany (16)

    Wincyj 500+

    • 147 76

    • co za bełkot (5)

      • 15 25

      • Jak ten o wolnych sądach.

        • 11 10

      • mowi o tym, ze lepiej bylo jak Polak pracowal za 1/4 tego co w UE. (3)

        typowy belkot janusza przed poludniem.

        • 9 7

        • A teraz pracuje za ile przepraszam?

          W Euro licz, a nie w złotówkach, jak elektorat PiSu, który na inflację mówi "większe zarobki"

          • 5 3

        • Mam propozycję (1)

          Zmieńmy ustawowo pensję minimalną na 1 000 000 PLN. Będziemy najlepiej zarabiającym krajem Europy....
          Bo to ile za te nasze "godziwe" pensje kupić to już nikt nie patrzy...
          I niedowiarkom: GUS podał, że rok do roku, inafacja w grudniu wynosiła 3.4% a miesiąc do miesiąca (listopad vs grudzień 2019) 0.8%.

          • 0 2

          • To zróbmy tak że pensja minimalna wyniesie 200 zł. Wtedy to już będziemy mieli raj i wszystko będzie tanie jak przysłowiowy barszcz

            • 0 0

    • Hm... (3)

      TVPiS...twierdzi podobno ze wsxystko tanieje i jak widac niektorzy w to wierza

      • 16 8

      • a czemu ma taniec praca? uwazasz, ze to dobrze by ludzi wyzyskiwano za 1350 jak w 2003 roku? (2)

        • 8 6

        • Tyle tylko, że wszystko jest 3-4x droższe niż wtedy (1)

          A ludzi wyzyskują za 1876,62zł...

          • 11 4

          • Chciałbym tylko przypomnieć że ceny np. paliw drastycznie zaczęły rosnąć za PO

            • 1 0

    • Janusz niemoto (3)

      Widzisz jaki ty jesteś ciemny? Nie wiesz że ta kasa napędza koniunkturę? Ciężko to pojąć ale ta kasa wraca prawie cała do panstwa. Tworzą się nowe miejsca pracy,ludzie płacą podatki, spada bezrobocie, Ekonomia to nie za bardzo ci idzie co zresztą widać po twoim życiu prywatnym... zresztą mentalnym też.

      • 13 17

      • Tyle, że prawdziwe bezrobocie wzrosło niesamowicie.

        Tylko wystarczyło zmienić jego deifinicję i nagle procenty się zgadzają...

        • 7 6

      • Super teoria! (1)

        Szczególnie mondre było podniesienie płacy minimalnej, by na papierze ładnie wyglądało...
        Jak te wpompowywanie socjalu w społeczeństwo kończy się, to wystarczy spojrzeć na Grecję, jak te miliardy dały zwrot...

        • 2 2

        • Ty się lepiej nie wypowiadaj

          Mondry... Wypowiadasz się na tematy światowe a własny język....

          • 1 0

    • Myślę, że tym razem chodzi o

      to czyje nazwisko jest na tabliczce i oczywiste ambicje obecnej prezydent miasta

      • 0 0

    • a ty

      fle.cie nie bierzesz 500+ ???

      • 0 0

  • (12)

    najpierw DROGI we wrzeszczu , na przymurzu zaspie itd !! nie na tych polach i bagnach gdzie same słoje mieszkają !!!!!!!!!!!11

    • 55 224

    • A gdzie Ty chcesz zmieścić nowe drogi we Wrzeszczu? (3)

      Chyba, że estakady

      • 38 4

      • Wzdłuż torów PKP- za PRL to było już zaplanowane (1)

        jest rezerwa terenu - więc niech nie pozwolą na zabudowę - co sie dzieje od lat.

        • 7 15

        • Pewnie, chcę zobaczyć jak to wykminisz, szczególnie na odcinku przymorze - oliwa

          chociaż w sumie oliwa - żabianka byłaby jeszcze ciekawsza

          • 8 2

      • Błędnie zakładasz, że on myśli.

        • 11 1

    • na przymurzu mieszkasz powiadasz...

      • 16 4

    • wydaje mi się, że takie komentarze powinny być usuwane przez administrację (1)

      • 14 3

      • Jestem za

        • 0 0

    • (1)

      Jestem ciekaw czy jak jestes chory i idziesz do lekarza to czy pytasz sie go czy jest slojem czy rodowitym gdanszczaninem z korzeniami na terenach dzisiejszej Bialorusi?

      • 9 7

      • Gdy tu przyjechałem dawno dawno temu to od razu było widać, że Gdańsk jest miastem robotniczym

        Robotnicy po wojnie przyjechali z terenów wschodnich, dzisiaj na wschód od obecnych granic Polski, a także z całej Polski. Dlatego obrażanie kogokolwiek jest prostactwem. No chyba, że robione to jest celowo, aby skłócić, to wtedy jest to dziel i rządź.

        • 19 1

    • Wstyd

      Ogarnij się chłopie, wyprowadź się od mamy/babci, aż tak boisz się kredytu?
      Nie uciekaj

      • 10 2

    • Lotniska

      Może we wrzeszczu prawdziwym polakom - wybudować lotniska - albo lądowisko dla śmigłowców

      • 5 1

    • Ty Słój to masz z mózgu wielki mieszczuch ze słomą w butach. Mieszkam w Gdańsku od urodzenia to że ktoś mieszka w dzielnicy Południe nie znaczy że nie jest z Gdańska. Ale co taki burak jak ty może wiedzieć .

      • 6 0

  • Gdansk potrzebuje wiaduktu nad Łostowicka !!!!!!!!!!!!!!!! (20)

    • 272 35

    • (3)

      Ale tylko w stronę obwodnicy.

      • 25 5

      • To jedz w strone centrum ok 18 (2)

        kiwrowca

        • 4 10

        • Codziennie jeżdżę (1)

          Jakieś 5 min korka raptem...

          • 9 5

          • życzenia

            Pomnóż to przez ilość samochodów, które rano i po południu stoją z obu stron w korkach i ilość osób w tych samochodach, i wszystko przez minuty, dni w roku i lata.
            Życzyłem przez lata Adamowiczowi aby tędy dojeżdżał do roboty i wracał z niej.

            • 1 0

    • A może kolejki linowej haha

      Kto tu się udziela na forum...

      • 8 13

    • (1)

      Płazyński cos o tym mówił ale go olali.....zresztą olany jest wiadukt Łostowicka-AK-Havla ,olana jest Nowa Swiętokrzyska ,olany jest węzeł Kowale ,olana jest SKM na południe.....

      • 22 8

      • Bo to cudak, wszystko by powiedział

        • 8 11

    • Po co? (9)

      Będziesz stał w takim samym korku tylko 2 km dalej a czas dojazdu się nie zmieni

      • 21 11

      • (3)

        Bo inni jadacy Havla nie beda stali w wielkim korku az ci na AK przejada dalej i wlaczy sie zielone swiatlo.

        • 12 1

        • Jak tylko Havla będzie mieć krótszy korek, ruch poleci tamtędy i z powrotem się zatka. (2)

          • 4 0

          • Albo (1)

            Ludzie przesiądą się na tramwaj na Nowej Warszawskiej

            • 1 0

            • Czekam na tą trasę i przestanę wtedy jeździć autem do centrum do pracy... To bardzo wyczekiwana inwestycja na Południu. Bez niej chyba nie ma większego sensu snucie planów o tym aby przesiąść się na komunikację miejska z tych okolic

              • 1 0

      • Bzdura!!! (2)

        Akurat w stronę obwodnicy wiadukt jest niezbędny. Sporo aut wjeżdża w Havla z AK i Łostowickiej. Wiadukt ułatwiłby dojazd do ulicy Havla!

        • 17 6

        • dojazd samochodem?

          fundusze miejskie można przeznaczać na różne rodzaje infrastruktury. Myślenie wyłącznie lub głównie o jeździe samochodem po mieście dobija miasto i jakość życia w nim

          • 5 6

        • A dalej

          Dalej wiadukt nad Warszawską i Świętokrzyską wraz z jej nowym odcinkiem by żyło się lepiej.

          • 2 3

      • po to by taki osiol jak ty sie pytal

        • 3 1

      • nawet jeżeli masz rację, to z powrotem wylot powinien już być bezproblemowy

        • 0 0

    • Potrzebuje i to bardzo. Tylko problem jest, jak będzie wiadukt to korek przesunie się w stronę Gdańska i auta będą stały od Chełmu. W centrum już nie ma jak udrożnić a jeszcze te wszystkie przejścia naziemne które dopiero zastopują drogę, narazie jedno powstało a i tak potrafi utrudnić życie. Także kochani zapomnijcie o wiadukcie nad Łostowicką, Miasto sobie tego nie zrobi bo oni o tym dobrze wiedzą i wolą trzymać korki przed.

      • 3 1

    • Gdańsk

      potrzebuje wiaduktu nad całym Gdańskiem aby dojechac na drugi koniec miasta

      • 1 0

    • O tym mogli pomyśleć jak ją budowali

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.