• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa Nowej Warszawskiej droższa, niż zakładano

Michał Brancewicz
22 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje pojadą ciszej przez al. Havla
  • Trasa tramwajowa Nowa Warszawska będzie zaczynała się na węźle integracyjnym powstającym w ramach budowy al. Adamowicza.
  • Węzeł integracyjny, który połączy al. Adamowicza z Nową Warszawską.
  • Trasa tramwajowa Nowa Warszawska połączy al. Adamowicza z al. Havla.

62,7 mln zł wynosi najtańsza oferta na budowę trasy tramwajowej, która połączy al. Adamowiczaal. Havla. To o 24 mln zł więcej, niż planowało wydać miasto. W sumie do przetargu stanęło osiem firm i konsorcjów.



Gdańsk bardziej potrzebuje:

Przetarg na budowę Nowej Warszawskiej został ogłoszony w czerwcu zeszłego roku. Pierwszy termin otwarcia ofert przypadał na 16 września, ale potem był kilkukrotnie przesuwany, aż do teraz.

Jednak kwoty zaproponowane przez wykonawców mocno odbiegają od wyceny miejskich urzędników. Do przetargu zgłosiło się osiem firm i konsorcjów.

Nowa Warszawska - oferty:

  • Konsorcjum firm: TOR-KAR-SSON, WPRD Gravel, Elgrunt - 62 mln 677 tys. 930,31 zł
  • MTM SA - 64 mln 607 tys. 491,11 zł
  • Strabag SA - 67 mln 322 tys. 960,31 zł
  • Balzola Polska, Construcciones y Promociones Balzola SA - 71 mln 832 tys. 216,50 zł
  • Konsorcjum firm: Roverpol, Rover Infraestructures SA - 76 mln 985 tys. 700 zł
  • Budimex SA - 77 mln 802 tys. 437 zł
  • Torpol SA - 77 mln 925 tys. 837,71 zł
  • Konsorcjum firm: ALDESA CONSTRUCCIONES POLSKA, ALDESA CONSTRUCCIONES SA - 79 mln 315 tys. 721,64 zł

Z kolei miasto poinformowało, że zamierza przeznaczyć na Nową Warszawską 38 mln zł. To stawia całą inwestycję pod dużym znakiem zapytania.

Przypomnijmy: Nowa Warszawska to dwukilometrowa trasa tramwajowa, która zacznie się na powstającym właśnie węźle w ramach al. Adamowicza (nazywanej wcześniej Nową Bulońską), a jej koniec włączy się w istniejącą linię na al. Havla, obok przystanku Przemyska. Wraz z torowiskiem powstaną też chodniki i ścieżka rowerowa. Urzędnicy analizują również poszerzenie inwestycji o budowę drogi, co wcześniej nie było ujęte w projekcie.

Na trasie Nowej Warszawskiej znajdą się trzy przystanki:

  • na wysokości planowanej ul. Nowej Unruga,
  • przy Piotrkowskiej (koło pętli autobusowej)
  • na Havla.

Po al. Adamowicza tramwaje mają zacząć kursować w maju. Po al. Adamowicza tramwaje mają zacząć kursować w maju.
W ramach inwestycji przebudowany zostanie fragment torowiska i układu drogowego na al. Havla, tak aby można było "wpiąć" nowe tory. Skrzyżowanie z ul. Łódzką zaprojektowano jako trójwlotowe, a odcinek ul. Nowej Warszawskiej między skrzyżowaniem z al. Havla jako drogę dwujezdniową. Ponadto projekt przewiduje przebudowę liczącego ok. 200 metrów odcinka ul. Piotrkowskiej, tak aby dostosować ją do nowego układu drogowego.

Budowa Nowej Warszawskiej potrwa 20 miesięcy od momentu podpisania umowy z wykonawcą. Z kolei w maju tego roku tramwaje mają zacząć kursować po al. Adamowicza. Natomiast 13 stycznia nową aleją pojechali pierwsi kierowcy.

Opinie (338) ponad 20 zablokowanych

  • Jako to jest nowa warszawska?

    Stara warszawska tylko trasę tramwajową wybudują

    • 22 13

  • Czemu budowa ma nie być droższa?Prąd w górę,żywność dramatycznie droższa,śmieci w górę etc etc - lawinowy efekt dojnej zmiany :) (4)

    W PRL ludzie już dawno wyszliby na ulice :)

    • 67 18

    • (2)

      I pensja minimalna w górę. Kiedyś Januszex dawał 1500 zł pracownikowi na budowie i ten posłusznie pracował, a teraz stawki od 5000 w górę.

      • 12 3

      • Maliniak (1)

        Tego nie zrozumie. Polityczna nienawiść zalała mu mózg...

        • 9 5

        • Ty bezmózgu powiedz to tym którzy pracują w usługach ( w sklepach) - standard to wypłata w okolicach 2500 na rękę :)

          • 1 3

    • Na ulice

      nie wyjda bo za dobrze mają

      • 0 0

  • (7)

    Nie zbyt dobry pomysł budować DDR wzdłuż autostrad, powinny być od nich odsunięte, poprowadzone terenami przy zieleni.

    • 6 17

    • (4)

      Co ma to do ul. Warszawskiej?

      • 5 2

      • (2)

        to nowa miejska autostrada, tak jak bulońska

        • 1 6

        • Bulońska jest autostradą? (1)

          LOL?
          Jeden pas w każdym kierunku z ograniczeniem do 50 to autostrada?

          To gdzie Ty mieszkasz, w Tanzanii?

          • 9 1

          • tak czy inaczej przelotówka z głównym ruchem, bez siatki ulic w pobliżu

            • 6 0

      • przeczytaj artykuł to się dowiesz

        • 2 0

    • (1)

      Przecież to ma być tylko trasa tramwajowa o czym Ty piszesz. Jestem z tej okolicy i wszyscy czekamy na ten tramwaj aby się przesiąść na komunikację

      • 1 3

      • a przeczytałeś artykuł?

        • 2 0

  • Zastananawiam się (4)

    za co pieniądze biorą analitycy w urzędzie, jeżeli mylą się o wartości rzędu 63%...
    Fachowcy na 5tkę!

    A może to wróżbici?

    • 57 10

    • Realia:
      - Kosztorys po cenach minimalnych z danego okresu
      Urzędnik: Panie, to za dużo, da pan tu 50 zł zamiast 80, tutaj 40 i zrobią.

      • 8 1

    • Analitycy?

      W urzędzie nie pracują prawdziwi analitycy. Dobry fachowiec zarobi 3-4 razy tyle w prywatnych firmach, a urząd nie chce takiego zatrudnić, bo by zarabiał więcej od swojego przełożonego.

      • 13 1

    • Tym sie zajmują kobity co nie mają zielonego pojecia

      I na podstawie wyceny sprzed dwoch lat szacują koszt budowy. To samo z jakimkolwiek przetargiem na jakis sprzet do roznuch jednostek budzetowych

      • 4 0

    • mylą się

      bo nikt z nich komunikacja nie jezdzi

      • 0 0

  • Warszawska to jest w Naszej Gdyni!!!!!!!!!! (1)

    • 7 20

    • w gdańsku

      tez

      • 0 0

  • Urzędnicy analizują również poszerzenie inwestycji o budowę drogi, co wcześniej nie było ujęte w projekcie. (1)

    Urzednicy, szczególnie z BRG, są przyklejeni do foteli samochodowych.

    • 28 10

    • Pierwotnie Nowa Warszawska miała być z drogą, później zmienili plany na sam tramwaj, teraz się znowu nad drogą zastanawiają. Jak dobrze, że mamy takich zdecydowanych urzędników.

      • 5 0

  • Logika osłów z UM (7)

    najpierw pozwolili na bezmyślna zabudowę mieszkaniową w środku pola, potem miasto ma spinać 4 litery i wszystkie opłaty za wszystko podwyższa, aby zrobić dobrze deweloperom. To jest delikatnie i nie wulgarnie mówiąc chore, że idąc centrum miasta można sobie zęby wybić bo od 30 lat chodniki nie są wyremontowane, drogi dziurawe jak ser (nawet dawny wjazd z E7 od strony Rafinerii a pchają kasę na jakimś zad*piu. Tak zad*piu - na którym do niedawna jeździłem szczepić zwierzęta gospodarzom. Tam były pola, potem nieużytki...teraz wyrosły blokowiska - ale lapsy z deweloperki nie dorzuciły się na dojazd. Gdzie jest planista miasta, jest ktoś taki ? Czy musi tu panować taki b***l ? Kto tu rządzi ?

    • 59 40

    • a wjazd przy rafinerii to nie zad__pie ???

      • 18 3

    • ja kupując tam mieszkanie powinienem mieć jeszcze w cenie budowę dróg, przychodni, szpitali? (2)

      Oczywiście wszystko oczywiście można, ale jak myślisz na kogo koszty przerzuci deweloper ?
      I na twoje pytanie, "Kto tu rządzi"
      Odpowiadam - dobrze że nie ludzie tak płytko myślący jak ty, bo płaciłbym 20 tys. za metr.

      • 5 7

      • A ja zapytam z drugiej strony

        Kto zapłacił za drogi i tramwaje na Przymorzu, we Wrzeszczu, na Zaspie, czy w Śródmieściu?

        • 6 1

      • Umiesz czytać ze zrozumieniem ?

        To jest sytuacja w której jakiś cwaniak kupuje kilka hektarów na jakimś słabo skomunikowanym miejscu, opycha mieszkania za ceny z kosmosu (pomimo braku infrastruktury). Potem miasto z kasy z podatków zaniedbując przez lata ważną infrastrukturę sypię kasę na lewo i prawo. Przykład Wyspa Sobieszewska i droga przez środek wyspy na terenach Nowaka.....co z tego że przez 30 lat (nadal) nie wyremontowano jednej drogi która idzie przez wyspę - ale kasa na budowę drogi w szczerym polu się znalazła....

        • 1 0

    • Kilkanaście lat wcześniej tak samo było na Żabiance, Zaspie i Przymorzu

      Później Wrzeszcz i Oliwa, aż w końcu ktoś sobie przypomni, że krowy się pasły w miejscu dzisiejszej Ogarnej.
      Miasto się rozwija i tak być musi. Dziś to tam żyją młodzi ludzie. Na Przymorzu i Zaspie zostali tylko dziady.

      • 7 3

    • mieszkam w 20 letnim bloku, wybudowanym przez spółdzielnię a nie dewelopera

      wiec nie powstał znów tak "niedawno". A bezpośrednio do centrum Gdańska mam 1! autobus, który kursuje z częstotliwością PKSu na wsi, więc o czym my mówimy? Czekam na ten tramwaj jak na zbawienie.

      • 3 0

    • Kiedyś 40 lat temu

      planowali drogi tj. : obwodnica tromiasta, WZ oraz Kwiatkowskiego ,
      teraz planuja osiedla a nad nimi bedzie wiadukt

      • 1 0

  • Te przetargi to pewnie nie raz jeden wielki przekret. Tylko pomyslcie: (1)

    Tak duze projekty moze robic zaledwie garstka firm, myslicie ze sie nie znaja i nie moga sie jakos dogadac (zmowa cenowa)? Wszyscy daja cene, jak w tym przypadku o 20mln wieksza nic przewidzialo miasto i co i figa, musza wybrac ta co jest najtansza albo nie robic projektu w ogole. Za roznice extra dziela sie pozniej pomiedzy prezesami i dostaja doslownie miliony ze niezrobienie niczego w ramach mocno zawyzonej ceny.
    Nie raz tez pewnie jest tak, ze do przetargu staja zaledwie 2 lub 3 firmy, wiec wtedy jeszcze latwiej o przekret.
    Inna rzecza sa przetargi ukryte, czyli, ze niby nie wiadomo ile miasto/gmina chca wydac i dziwnym trafem znajdzie sie firma ktore prawie, ze dokladnie poda taka cene do jakiej maksymalnie dana miejscowosc chce wydac kase - przypadek?

    • 30 23

    • przetargi są ogólnopolskie

      wszyscy się znają... wątpię,
      jak masz problem to zaproponuj inne rozwiązania

      • 9 4

  • Nowa Bulońska brzmi o wiele lepiej (5)

    • 59 15

    • A Aleja Dobre Zmiany to wogole by juz super brzmiala...

      • 8 5

    • No i mamy piszącego z Nowogrodzkiej :) (2)

      Doedukuj się chociaż, jak w Gdańsku wygląda planowanie i nazywanie nowych ulic, zanim zaczniesz głupoty pisać...

      • 4 9

      • no właśnie, jak? (1)

        Bo chyba należałoby zaczekać 5 lat od śmierci patrona, zanim się z hukiem nada jego imię niedokończonej ulicy?

        • 4 0

        • Z Havlem nie czekali.

          • 1 0

    • to zawsze

      bedzie nowa bulońska

      • 2 0

  • Ul. Czrny Dwór nadal bez tramwaju... (9)

    W centrum miasta nadal nie ma pieniędzy na inwestycje... Oddano do użytku tunel pod Martwą Wisłą, wtłoczono ruch do pasa nadmorskiego, zakorkowano Przymorze bez jakiejkolwiek alternatywy w postaci budowy linii tramwajowej (Czarny Dwór- Przymorze/Jelitkowo) nie mówiąc o rozbudowie dróg w kierunku Sopotu lub Wrzeszcza. Do tego zwęża się Podwale Przedmiejskie wciskając jeszcze większy ruch do pasa nadmorskiego. Państwo Włodarze... Komu ma służyć taka polityka?
    Buduje się za to na obrzeżach miasta, zarówno mieszkania jak i trasy tramwajowe. Zagęszcza się zabudowa Przymorza, a inwestycji miejskich nie widać.

    • 26 20

    • obłuda (6)

      Gdańsk to nie tylko Przymorze Jelitkowo

      • 9 5

      • Gdańsk to nie tylko kaszubskie wsie i nowe domki na glinianych polach. (2)

        • 7 5

        • (1)

          ani też stare kartofliska z prusakami

          • 4 0

          • masz prusaki?

            w XXI wieku to świadczy o tym że jesteś brudasem

            • 0 0

      • Gdańsk to przede wszystkim morze, Stare Miasto, plaże, port i miejsca z tym związane (2)

        Trudno nazwać miejscem reprezentacyjnym obwodnicę i sąsiedztwo smrodliwej góry śmieci, gdzie budownictwo jest najtańsze, ale jego nowi mieszkańcy nie bardzo chcą partycypować w kosztach budowy infrastruktury. Władze miasta patrzą na ilość głosów w urnach, ale mogą się przeliczyć któregoś razu, kiedy mieszkańcy zaniedbanych dzielnic nie zechcą wesprzeć ich polityki - budowy nowych wsi kosztem miasta.

        • 3 7

        • (1)

          Ten kto cie zrobił musi być dumny....dramat

          • 3 2

          • Prawda w oczy kole :D

            Negować można ją tylko łapką w dół, ale nie zmienia to stanu rzeczy.

            • 0 0

    • Tramwaje to przeżytek (1)

      zbyt mało elastyczne w budowie linii, zamiast torowisk powinny być wydzielone buspasy i autobusy elektryki z opcją ładowania z trakcji (tam gdzie to miałoby sens)

      • 1 5

      • za 5-10 lat w miastach na świecie będą jeżdziły autonomiczne(auto)busy a my będziemy przyspawani do torowisk. Kolej podmiejska czy metro spełnia swoją rolę, ale tramwaje szczególnie te nieodseparowane od ruchu ulicznego to błąd

        • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane