• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna czeka 2,5 roku na decyzję środowiskową

Szymon Zięba
2 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Analizy prowadzone są dwuwariantowo: jeden z nich zakłada poprowadzenia trasy na ostatnim odcinku przez ul. Do Studzienki do al. Grunwaldzkiej. Drugi zakłada odbicie w ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i włączenie się w al. Grunwaldzką na jej wysokości.
 Analizy prowadzone są dwuwariantowo: jeden z nich zakłada poprowadzenia trasy na ostatnim odcinku przez ul. Do Studzienki do al. Grunwaldzkiej. Drugi zakłada odbicie w ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i włączenie się w al. Grunwaldzką na jej wysokości.

Od prawie dwóch i pół roku miasto nie może doczekać się decyzji środowiskowej, kluczowego dokumentu, bez którego nie może ruszyć budowa Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska nie może jej wydać, bo wciąż wpływają do niej kolejne uwagi od mieszkańców i instytucji, mających zastrzeżenia do inwestycji.



Która koncepcja dotycząca Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz jest lepsza?

Przypomnijmy: w ramach miejskiej inwestycji określanej jako Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz (lub też Nowa Politechniczna), powstać ma linia tramwajowa z Moreny do Wrzeszcza, wraz z drogą rowerową i chodnikiem. Szacunkowa wartość przedsięwzięcia wynosi ok. 243 mln zł.

Wybrana została już firma projektowa, która ma przygotować dokumentację. Nie zrobi tego jednak, ponieważ wciąż nie wiadomo, jak dokładnie przebiegnie trasa na swoim ostatnim etapie. Decyzja w tej sprawie zostanie podjęta na podstawie tzw. decyzji środowiskowej, która określi wpływ inwestycji na środowisko. Wydać musi ją Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku.

Dopiero wówczas będzie można przygotować szczegółową dokumentację.

- Wszystkie nasze analizy prowadzone są dwuwariantowo. Jeden z wariantów dotyczy poprowadzenia trasy na całej długości przez ul. Do Studzienki do al. Grunwaldzkiej . Drugi zakłada, że trasa włączy się do al. Grunwaldzkiej poprzez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - tłumaczy Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent Gdańska do spraw gospodarczych.

Tramwaj do Wrzeszcza: powrót do przeszłości



Wniosek o wydanie dwóch decyzji środowiskowych na oba warianty miejscy urzędnicy złożyli w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku 31 stycznia 2017 roku.


Wątpliwości wokół ul. Nowej Politechnicznej wydłużają procedury



Ostatecznego dokumentu jednak wciąż nie ma. Dlaczego?

- W związku z budową trasy regularnie wpływają do nas różnego rodzaju wnioski, uwagi i zastrzeżenia mieszkańców, dotyczące różnych etapów budowy ul. Nowej Politechnicznej. W każdej sprawie musimy się ustosunkować do tematu, co wpływa na wydłużenie okresu oczekiwania na decyzję środowiskową. Szczególnie dużo pytań budzi kwestia zachowania odległości linii tramwajowej na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego od zabudowy - mówi wiceprezydent Aleksandrowicz.

Mieszkańcy Bohaterów Getta boją się tramwaju



Ale nie tylko mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego mają swoje zastrzeżenia do przebiegu nowej trasy tramwajowej. 16 sierpnia do Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska wpłynęło pismo z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku z prośbą o odniesienie się do uwag przesłanych do RDOŚ przez Stowarzyszenie Dolina Królewska.

- Uwagi dotyczyły projektowanego połączenia ul. Wileńskiej i Sobieskiego i wycinki drzew na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - mówi Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Odpowiedzi w tej sprawie przesłane zostały już do RDOŚ.

Materiał archiwalny

Poznaj historię ul. Do Studzienki



Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska: decyzja będzie po otrzymaniu wszystkich odpowiedzi



W RDOŚ usłyszeliśmy, że jej dyrektor zawiadomił strony o "zakończeniu postępowania dowodowego w sprawie o wydanie decyzji środowiskowych".

- Od dnia wydania zawiadomienia pojawiły się jednak nowe uwagi przekazane przez strony postępowania (dot. m.in. aspektów prawnych, technicznych, przyrodniczych, społecznych, finansowych, warunków hydrogeologicznych terenu, wpływu drgań na budynki, hałasu oraz wariantów przedsięwzięcia itd.) - tłumaczy Radosław Iwiński, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku.
RDOŚ oczekuje na ustosunkowanie się inwestora do wniesionych uwag, a decyzja - jak podkreślają urzędnicy - zostanie wydana niezwłocznie po otrzymaniu odpowiedzi.

Plany dotyczące Nowej Politechnicznej zawierały różne koncepcje. Tak wyglądały poprzednie propozycje:

Dziś już wiadomo, że nie powstanie odbicie w kierunku ul. Smoluchowskiego (niebieska linia) oraz że trasa nie pobiegnie przez ul. Siedlicką (brązowa linia).

Miejsca

Opinie (259) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Gdyby nie zły PiS (5)

    To by już była gotowa tak jak nowa bulonska

    • 76 116

    • Oczywiście, że tak

      • 14 14

    • To raczej mieszkańcy bastionu PO

      • 20 19

    • Raczej mieszkańcy Wrzeszcza

      Ale ogólnie robią dobrą robotę - drogi przydadzą się w nowych dzielnicach, a nie we Wrzeszczu. Coraz więcej firm jest na górnym tarasie, więc trzeba tam zainwestować w infrastrukturę.

      • 10 7

    • co na to twój lekarz? (1)

      • 3 2

      • Powiedział ,że mam racje

        • 1 0

  • tak źle i tak lipa (16)

    Boh. Getta miałoby sens, gdyby linia poszła Siedlicką. Z kolei Do Studzienki tramwaj będzie szedł w ulicy i stał w korku razem z wszystkimi. Najlepiej wrócić do pierwotnego wariantu i puścić tramwaj koło Akademii Medycznej

    • 132 29

    • Ale to ma być tramwaj do Wrzeszcza, a nie trasa wycieczkowa. (1)

      • 20 12

      • Wycieczka do szpitala?

        Ktorego komunikacja jest tragiczna. Tramwaj w tym miejscu jest znacznie bardziej potrzebny niz przez Politechnike.
        Po co tam tramwaj, skoro z dwoch stron sa linie autobusowe.
        Wystarczy nie psuc!

        • 20 4

    • Nie do końca... (3)

      Gdyby trasa szła ul.Do Studzienki to może w dalekiej przyszłości powstałoby połączenie z linią biegnącą przez Plac Komorowskiego.... Fajnie by było...

      • 25 9

      • jedno nie wyklucza drugiego, można zrobić trójkąt torowy w Miszewskiego (2)

        natomiast wariant BGW pozwala na zrobienie wspólnego peronu przesiadkowego

        • 7 7

        • e eee -fachowcy od kreslenia mazakami na mapie - moze sie mieszkancow zapytajcie czy wogole chca co? (1)

          Wypad mnie z tym zlomem pod oknami.

          • 6 13

          • Ja chcę

            • 6 4

    • To nie był pierwotny wariant (5)

      Tamten wiariant może być nawet przydatny, szczególnie, gdyby tramwaj przebijał się jeszcze pod torami do JzK.

      W perspektywie powstania Młodego miasta takie połączenie mogłoby być potrzebne.

      Jednak dziś jest raczej zbędne. Szczególnie, że z Południa i "Moreny" trzeba zapewnić połączenia z Wrzeszczem i Oliwą, a nie z Aniołkami i Śródmieściem (takie już dziś jest i czas przejazdu byłby podobny).

      Ciekawą opcją moim zdaniem byłoby puszczenie tramwaju ul. Łostowicką.

      • 11 3

      • Łostowicka odpada (4)

        Niestety Łostowicka jest niemozliwa ze wzgledu na nachylenie terenu.

        • 6 7

        • (3)

          A Wileńska nie odpada? Przecież tam nachylenie jeszcze większe. Jak chcą, to walną tunel. A jak nie chcą, to wymówkę znajdą zawsze.

          • 14 1

          • A z której strony na Łostowickiej chcesz ten tunel budować? :D (1)

            Pod prywatnymi domami (każdy do wyburzenia w trakcie budowy - bp przecież na te pareset metrów nie bd budować TBM)
            A może z 2 strony? Przez cmentarz? :D

            Słucham bardzo ;-)
            P.s. Na Wileńskiej tunel ma być budowany wzdłuż drogi a nie pod nią.. Proszę się przyjrzeć ;-)

            • 2 4

            • estakada

              nad obecną jezdnią.
              Po co jechać na dół, skoro i tak pojedzie do góry?

              • 7 0

          • na Wileńskiej

            duże nachylenie jest w środkowym biegu a tramwaj ma iść zdaje się gdzieś dołem

            • 0 0

    • Jeśli na Do Studzienki tramwaj będzie miał jedną jeznie z autami (3)

      to będzie to największa głupota od stuleci. Za to powinien być prokurator. Wydawać kilkaset milionów zł, tylko po to, żeby komunikacja miejska stała z autami. K*rwa, niech puszczą tam autobus i będzie to samo.

      • 17 0

      • A skąd taka informacja że jezdnią ma jechać?? (1)

        Patrz na wizualizacje widać wyraźnie że jest budowany obok (a nawet na granicy) działki Politechniki. Za domami na Do studzienki...

        • 3 4

        • "że jest budowany obok (a nawet na granicy) działki Politechniki."

          ...i trafia na najciekawszą w tej okolicy grupę kamienic na rogu Fischera. Z Politechniczną 9 włącznie...

          • 3 0

      • Tam jeżdżą autobusy, ale przez całą Do Studzienki nie zatrzymują się, bo nie ma miejsca na przystanek. Do Studzienki jest tragiczna. Gorzej już chyba nie może być..

        • 5 0

  • To kierownictwo RDOŚ czekają niedługo awanse ! (4)

    Dobra robota !

    • 59 16

    • No proszę RDOS (1)

      gdy przystepowano do budowy"karczowiska" im L.K. na Mierzei Wislanej,pomimo wielu protestow wydalo opinię pozwtywna godna polskiego tzw Sejmu.Wieczorem wpłynął wniosek,rano byla pozytywna,a jakże, decyzja.Mozna? Mozna! No coz,pis dzielstwo robi miastu " pod górkę " i jest to dopiero poczatek, prawda pis dzielskie trolle ?

      • 16 6

      • Jak jest dyrektor z PiSu to jak ma być? skoro nawet prezydent nie dyskutuje z panem prezesem tylko podpisuje

        • 4 2

    • Ach, ta wiara w spiskową teorię dziejów... (1)

      Wina Kaczyńskiego!!!1!!!111

      • 7 7

      • W takim razie prosze o słowo...

        wyjasnienia...dlaczego w przypadku nikomu potrzebnego przekopu,dewastujacego ekosystem, dezyzja zapadła 'od reki" natomiast w przypadku oczekiwanej przez mieszkańców inwestycji drogowo-tramwajowej trwa to tyle czasu ?

        • 13 5

  • (7)

    Paręset osób kontra około 50 tysięcy na południu, nie ma to jak szantaż...

    • 118 51

    • To trzeba było chatę kupić na północy a nie na szadolkach

      • 26 23

    • (1)

      Mają prawo dbać o swój interes. Demokracja to nie jest tyranua większości.

      • 33 11

      • W PISie tego nie znają...

        • 8 19

    • Nie szczuj!

      Bylo nie kupowac...

      • 10 2

    • Nie rozumiem tego słoje przyjechały z d*pich stron i kurka może metro wam wybudować ?

      • 7 5

    • Zapomniałeś ze ta trasa w tej formie (zamiast odnogi od Nowej Bulońskiej) nie jest zadną alternatywą dla mieszkańców Południa

      • 6 0

    • nikt was tu nie zapraszał a Wrzeszcz ma 150 lat

      • 4 1

  • (4)

    A więc w 2057r. się dogadają...

    • 61 4

    • (1)

      to jest chore jak się patrzy na takie cyrki, ciekawe jak Niemcy budowali te ponad 13 tysięcy kilometrów samych autostrad, ile czekali na takie durne kwitki

      • 4 4

      • Powiem Ci jak niemcy budowali

        Kosztem drugiego człowieka.

        • 5 0

    • (1)

      Ooo Sven Sku...sen gdy sie wydalo ze jest pedofilem zmienil nick na..Svenus

      • 1 2

      • Powaliło Cie?

        • 0 0

  • O co chodzi (5)

    Nic nie rozumiem. Czyli te uwagi można zgłaszać non stop? Non stop można coś wstrzymywać przez wysyłanie swoich uwag, wniosków? Zakończone zostało postępowanie, a i tak nowe wnioski są przyjmowane?

    • 132 9

    • Nikt z RDOŚ nie odważy się podpisać pod ostateczną decyzją

      Zemsta "dobrej zmiany" byłaby szybka. PIS tu nie odpuści. Zero inwestycji.

      • 17 11

    • Gdyby było zakończone postępowanie byłaby decyzja (1)

      Skoro nie jest to znaczy, że jak najbardziej wolno zgłaszać uwagi.

      • 2 1

      • To jest i**otyczne

        Bo w ten sposób można pisać i blokować wciąż.
        Zawsze jest jakiś wyznaczony termin na uwagi i wnioski, po ogłoszeniu postępowania, jeśli tego terminu RDOŚ nie ogłosiła to jest ich błąd proceduralny.

        • 5 1

    • Dokładnie tak.

      Myślę, że dziennikarze 3m.pl mogliby o to właśnie dopytać. Czy nie powinno to tak wyglądać, że plan się upublicznia i daje deadline na składanie wniosków.

      • 5 0

    • chodzi o kasę

      jak nie wiadomo o co chodzi...

      • 0 0

  • kto tam mieszka, że wciąż protestuje?? (13)

    • 59 33

    • Mieszkańcy

      Ma być jak jest

      • 20 13

    • Ja

      • 7 3

    • Stare menele wrzeszczańskie. (3)

      • 21 25

      • (1)

        Słoju jeden imigrancie z Mazur cicho byc

        • 19 16

        • Miejscowy z Banditen strabe się odezwał.

          Rodowity żul.

          • 5 13

      • Nie przedstawiaj się.

        • 2 1

    • Nieważne, liczy się że PiSowski urzędnik może zaszkodzić Gdańskowi

      • 16 16

    • Społecznicy kamienicznicy

      Ludzie, którzy od lat organizują różne protesty, czołowi zawodowi demonstranci 3m. Stąd zapał i profesjonalizm w blokowaniu projektu

      • 12 16

    • A tacy tam , znajomi królika....

      • 6 3

    • Jakis pisor (2)

      • 2 6

      • wręcz przeciwnie (1)

        dla jasności...

        • 2 0

        • KODowcy

          • 1 0

    • Zawodowi protestanci.

      • 8 6

  • Kiedy nowa (5)

    Swietokrzyska?
    Dzis kory ladne droga wladzo gdanska

    • 56 9

    • Juz z kilkanascie artykulow bylo o tym co w jakiej kolejnosci bedziebudowane a ty dalej ciemny jestes (2)

      Google nie masz?

      • 4 5

      • Komuś się kolejność z datą pomyliła

        • 1 0

      • Biznesmeni w urzędach

        najpierw interesy z deweloperami ,mieszkańcy niech sie pokisza kolejne 10 lat.....

        • 1 0

    • Tylko po co? żeby dobić i tak zapchane Havla i Małomiejską? (1)

      Jako mieszkaniec Orunii Górnej liczę że Nowa Świętkorzyska nie powstanie bo tak cała dzielnica leży i kwiczy od aut rano i popołudniu.

      • 2 6

      • A może powstanie też linia tramwajowa i aut będzie mniej?

        • 0 1

  • Po co komu ta droga, lepiej wybudować tam ścieżkę dla rowerów. (3)

    Rowery to nasza przyszłość!

    • 23 76

    • Kacper, masz rację, rowery

      transport zbiorowy, samochody elektryczne, to jest przyszłość. 20-letni diesel z Niemiec powoli wychodzi z mody.

      • 6 9

    • (1)

      I darmowe hostele dla waginosceptykow

      • 6 4

      • a co, nie stać Cię na lokum?

        • 4 3

  • Ten tramwaj to i tak masakra (9)

    Jego obecny przebieg wydłuży tylko czas przejazdu Jaskową. A jako osoba korzystająca z komunikacji mogę stwierdzić że ważniejszy jest dojazd do Wrzeszcza przy PKP a nie na skrzyżowanie Do Studzienki. To jest bezsens, by się przesiąść gdziekolwiek to trzeba będzie iść pieszo 10 minut do SKM. A tylko wydłuży się czas przejazdu 162 i 262, bo w rondo przy Rakoczego wcisną tramwaj. :(

    • 63 36

    • Kolejny etap tej trasy to właśnie łącznik do Wrzeszcza PKP przez Klonową (8)

      A dalej nad torami kolejowymi, wzdłuż al. Żołnierzy Wyklętych do al. Rzeczypospolitej/Legionów na Zaspie.

      • 15 9

      • (2)

        Tam nie ma na wiaduktach miejsca na tory

        • 3 6

        • Ale jest miejsce na trzeci wiadukt

          Ten łącznik jest konieczny. I lokalizacja idealna, bo właśnie wzdłuż Kościuszki graniczy od północy gęsto zaludniony Wrzeszcz, a od południa graniczy gęsto zaludniona Zaspa.

          • 7 5

        • Bo szkodnicy to projektowali

          Lobby tramwajarskie. Cale szczescie, ze nie dali rady PKM'ki wygryzc...

          • 7 4

      • To dlatego nie ma tramwaju na Wykletych!!? (4)

        Zeby kolejny wiadukt budowac?!
        To moze zasmazke jeszcze na wierzch?
        Jak juz tak chcecie tunele robic, to zrobcie go pod parkiem-cmentarzem na Politechnice, od razu do Klinicznej.

        • 6 1

        • A dokąd miałby tramwaj na wyklętych iść? (3)

          jw.
          Na morene z Wyklętych nie mozna ze względu na nachylenie terenu.

          • 2 3

          • Co ty gadasz?! Przecież tam jedzie tramwaj po wiadukcie, a dalej jest płasko. (2)

            Inna sprawa, czy to ma sens, skoro jest pkmka.

            • 4 3

            • sam sobie

              odpowiedziales

              • 1 0

            • sens jest, szczególnie wobec sposobu funkcjonowania PKM

              To zupełnie odmienne strumienie ruchu i wymagają odmiennych sposobów zaspokojenia.

              • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane