- 1 Będzie zakaz protestów antyaborcyjnych? (494 opinie)
- 2 Najważniejsza relacja to ta z samym sobą (109 opinii)
- 3 Ministerstwo porządkuje rynek "beauty" (55 opinii)
- 4 Ptasia grypa. Ogniska w Gdyni i Sopocie (35 opinii)
- 5 ORLEN wspiera zdrowie najmłodszych (8 opinii)
- 6 Masz dość stresu? Zapisz się na bezpłatne zajęcia jogi, medytacji i slow joggingu (19 opinii)
Nakaz noszenia maseczek w aptekach to martwy przepis? Sąd uniewinnił mężczyznę
W Polsce cały czas trzeba nosić maseczki ochronne w aptekach i szpitalach. W praktyce prawie nikt się do tego nie stosuje. Ostatnio Sąd również uniewinnił mężczyznę, który nie zastosował się do przepisu.
- Od 28 marca 2022 r. został zniesiony obowiązek noszenia maseczek. Wyjątek dotyczy podmiotów leczniczych oraz aptek, gdzie maseczki wciąż obowiązują. Analizujemy sytuację na bieżąco, o wszelkich zmianach będziemy informować - przekazała Maria Kuźniar z Ministerstwa Zdrowia.
Wszystko wskazuje, że jest to martwy przepis. Rozmawiając z trójmiejskimi farmaceutami wynika, że zaledwie kilka - kilkanaście procent klientów rzeczywiście nosi maseczki.
- Są to bardzo sporadyczne przypadki - słyszymy w aptece na gdańskim Chełmie.
- Dużo osób nie nosi maseczek, natomiast uważam, że najważniejsze jest zachowanie odległości. Co z tego, że ktoś nosi maseczkę - często ciągle tę samą od tygodnia. Cały czas wietrzymy aptekę i pilnujemy, aby nie przekraczać określonej liczby osób w pomieszczeniu - słyszymy z kolei w gdańskiej aptece przy ul. Łagiewniki..
- Przed wakacjami mniej więcej połowa osób wchodziła do apteki w maseczce. Obecnie jest to rzadkość, nawet wśród osób starszych - mówi technik farmacji z apteki w Redłowie.
Minister prognozuje: "W drugiej połowie sierpnia 10 tys. przypadków COVID dziennie"
W szpitalu raczej w maseczkach
Lepiej sytuacja wygląda w szpitalach i przychodniach. Tutaj można pokusić się o stwierdzenie, że większość, choć pewnie "na oko" w granicach 70 proc., nosi jednak maseczki. Czekając przed rejestracją czy na korytarzu przed wejściem do gabinetu chorzy raczej stosują maseczki - inna sprawa, że często pod nosem, albo na szyi.
- Rzeczywiście szpital jest obecnie miejscem, gdzie najczęściej spotkamy ludzi w maseczkach. Trudno jednak powiedzieć, czy chodzi o przestrzeganie przepisów, czy obawy dotyczące obiektu - jest to przecież miejsce, gdzie zwyczajowo przebywają osoby chore - mówi nam pielęgniarka z Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku.
Nawet co piąty pacjent SOR pod wpływem alkoholu lub narkotyków
Czy można ukarać osobę bez maseczki?
Skoro w aptekach czy szpitalach obowiązuje zdroworozsądkowy nakaz noszenia maseczek, to pozostaje jeszcze pytanie, co grozi za brak maseczki. W ostatnim czasie głośno było o sprawie mężczyzny, który został przyłapany bez osłony najpierw w aptece, a następnie w sklepie. Do zdarzenia doszło w styczniu, a więc w momencie, kiedy również w przestrzeniach handlowych obowiązywał nakaz. Sąd Rejonowy w czerwcu ostatecznie uniewinnił mężczyznę wskazując między innymi na niezgodność przepisów z Konstytucją i brak znamion wykroczenia.
- Nie budzi wątpliwości, że cytowane wyżej Rozporządzenie Rady Ministrów zostało wydane przez właściwy organ, to jednak - zdaniem Sądu - wprowadzenie takim Rozporządzeniem obowiązku zakrywania ust i nosa przy pomocy maseczki - na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, nie mieści się w zakresie upoważnienia ustawowego, a tym samym narusza art. 92 ust. 1 Konstytucji RP, jak również art. 31 ust. 3 Konstytucji RP - uzasadniał Sąd.
Zapytaliśmy resort zdrowia o ewentualne konsekwencje braku noszenia maseczek w szpitalach i aptekach, ale cały czas czekamy na odpowiedź.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-08-04 08:30
Mam Tatę w hospicjum, więc ja akurat noszę i w aptece i tam - kiedy go odwiedzam (36)
Ale nawet pielęgniarki i lekarze w hospicjum nie noszą często - to już trochę przegięcie.
- 57 180
-
2022-08-04 22:42
a załózcie sobie nawet wiadra ocynkowane na łby
bedzie mógl lekarz zagrac wam na cymbałach
- 10 3
-
2022-08-04 13:26
ale dlaczego nosisz? lubisz narażać się na utratę zdrowia?
wielokrotnie udowodniono że maseczki szkodzą zdrowiu nawet jak nikt w okolicy nie jest chory, nie zmniejszają transmisji żadnych chorób, a w wielu wypadkach nawet ją zwiększają.- 7 7
-
2022-08-04 10:53
I dobrze, że nie noszą.
Mój ojciec też był w hospicjum, również nowotwór.
Było to jednak kilka lat temu. Nie było maseczek, personel również takowych nie nosił, nawet by zminimalizować potencjalne ryzyko wystąpienia przeziębienia u chorych... A teraz, skąd ta paranoja? Choroby były, są i będą. Dobrze, że nie noszą maseczek w hospicjum... Namiastka normalności w tych ostatnich dniach/miesiącach życia chorych.- 23 6
-
2022-08-04 09:08
Żadne przegięcie (6)
Maska w niczym nie pomaga a wręcz przeciwnie bo przeszkadza w oddychaniu. I proszę głupot nie wypisywać o jakiejś drodze kropelkowej. Rozumiem, że ojciec ma nowotwór ale proszę przyjąć do wiadomości, że maski noszone w jego otoczeniu go nie uratują a ich brak nie przyczyni się do pogorszenia stanu jego zdrowia. Covid nie zabija łudzi. To nowotwór zabija a akurat tego nie chcą leczyć tylko wszyscy gadają o maskach i szczepieniach, których skuteczność jest mocno wątpliwa
- 35 21
-
2022-08-04 19:36
Dobre. To czemu lekarze zakaźnicy nosza maski? Dentyści?
Też żeby nie napluć komuś do ust np. ?
- 3 2
-
2022-08-04 12:23
Covid nie zabija? To czemu umarł na niego mój teść i kolega? (3)
- 8 10
-
2022-08-08 11:13
Bo ich nie leczono.
- 2 0
-
2022-08-05 15:51
Proste. Bo mieli umrzeć na covida. I tyle. Myślisz, że unikniesz swojej śmierci? :D
- 3 1
-
2022-08-04 21:18
a ile mieli lat? mieli choroby przewlekłe?
- 5 2
-
2022-08-04 09:50
Twoje mądrości są mocno wątpliwe
Może jakieś statystyki, u ilu osób stwierdzono niedotlenienie lub grzybicę wskutek zakładania masek w aptekach i szpitalach? Albo na zakupach, jak wcześniej to obowiązywało?
- 16 17
-
2022-08-04 09:09
ale woesz, ze to bez sensu
- 0 5
-
2022-08-04 08:36
No tak przegięcie (8)
Tobie każą nosić a sami mają to gdzieś
- 23 6
-
2022-08-04 08:43
nie ma obowiazku noszenia maseczek. (7)
kto naiwny to nosi
- 57 23
-
2022-08-04 09:24
jest jeszcze zdrowy rozsądek (6)
jak idziesz do apteki po maseczki to logiczne, że nie masz jednej na twarzy. Ale jak idziesz do szpitala, to trochę głupio iść bez.
- 8 32
-
2022-08-05 15:48
(2)
Naprawdę głupio iść beż maseczki? Dlaczego?
- 10 2
-
2022-08-05 16:06
(1)
panie, kowidy latajo!
- 4 1
-
2022-08-07 15:09
Tylko
Tylko malo odpowiedzialne osoby nie nosza maseczki jak są np. Przeziebieni. I możecie ludziom którzy noszą maseczki ubliżać ale to świadczy o tobie a nie o nich
- 2 3
-
2022-08-04 21:14
buehehe a 3 lata temu nosileś/aś maskę ze zdrowego rozsądku?
- 16 2
-
2022-08-04 12:37
(1)
Wystarczyły 2 lata by Ciebie zaprogramować :) Przed 2020 rokiem nie było głupio iść do szpitala bez maski teraz jest głupio bo w telewizorze nawalali i programowali Twój umysł.. Myslę, że powinieneś się zastanowić co z Tobą jest nie tak :)
- 40 13
-
2022-08-08 15:36
Ale wiesz, że 2 lata temu nie było jeszcze kilkurotnie groźniejszej od grypy choroby sezonowej? Grypa na oddziałąch to też zabójca, oraz też powoduje poważne problemy po powikłaniach. Po grypie co prawda nie umarło przez 2 lata 200 000 nadmiarowo ludzi, z tego 120 000 bezposrednio przez COVID lub COVID i choroby towarzyszące, zaś reszta były to ofiary walki z COVID.
Przestań bredzić jak potłuczony, w skrócie, specjalisto z koziej d...- 3 3
-
2022-08-04 08:38
"więc ja akurat noszę" - sugerujesz jakiś związek skutkowo-przyczynowy (15)
Po tej tzw pandemii nie ma żadnych przesłanek wskzującyhc na to że te tzw maseczki kogokolwiek i przeczymkowlwiek chronią. Przy obecnych temperaturach utrudnienie oddychania przez przeslanianie dróg oddechowych może przynieść tylko szkody.
- 60 13
-
2022-08-08 15:44
Bredzisz. Niby czemu lekarze w szpitalach zawsze nosili maseczki XD d**il
- 0 1
-
2022-08-04 11:12
jakie "utrudnienie oddychania"?
spadek ciśnienia na maseczce jest porównywalny ze zmianą otoczenia z Dolnego Wrzeszcza na Matarnię.
- 12 21
-
2022-08-04 09:25
Oczywiście, że są przesłanki
ograniczają roznoszenie chorób drogą kropelkową
- 61 80
-
2022-08-04 09:09
A myslisz że chodzi tylko o Covid? (11)
Nawet zwykle przeziębienie może osobę w hospicjum zabić. Zdajesz sobie sprawę, że gdy jesteś operowany, lekarze mają maseczki, bo w wydychanym powietrzu są bakterie? Czy to tez problem? Może poproś aby przed Twoją operacją nie zakładali masek i nie dezynfekowali rąk, mądralo.
- 77 71
-
2022-08-04 23:45
Jesteś głupi czy udajesz?
- 2 0
-
2022-08-04 21:16
osoby w hospicjum to ludzie na granicy smierci
Z całym szacunkiem dla nich ale nie porządkuje się świata pod ludzi ma granicy śmierci z powodu np ostatniego stadium raka. A już szczytem absurdu było zamykanie zdrowym dzieciom szkół i przedszkoli z takiego powodu...
- 7 2
-
2022-08-04 09:18
chirurdzy wyjaśniali to wielokrotnie (8)
maseczki chronią w czasie operacji żeby nie napluć w otwartą ranę i w drugą stronę, zeby sobie nie psiknać jakimś płynem ustrojowym pod ciśnieniem na własne słuzówki. Poza tym oni zmieniają je co jakiś czas a już na pewno nie noszą pod brodą kilka tygodni żeby założyć ja na nastepną operację
- 27 13
-
2022-08-04 13:54
aby nie oblizywać skalpela
- 3 2
-
2022-08-04 09:48
A kto zakazuje Ci zmieniać co jakiś czas (1)
i nosić poprawnie?
Skoro obecny wymóg dotyczy tylko aptek i szpitali, to ile czasu dziennie spędzasz w takich miejscach?- 17 11
-
2022-08-05 00:22
nikt mi nie zakazuje ale nie mam czego zmienić
nie nosiłem, nie noszę i nie będe nosić szmaty zniewolenia
- 9 5
-
2022-08-04 09:49
ale czekaj - to teraz ufasz lekarzom i temu co mówią, a w sprawie szczepień już nie? :D (4)
- 9 8
-
2022-08-04 14:48
lekarze nie są ekspertami w sprawie kowidu. (1)
- 4 4
-
2022-08-06 16:06
No pewnie, przeciez ty jestes
I nikt sie jeszcze o tym nie dowiedzial
- 3 1
-
2022-08-04 11:09
jesli lekarze chirurdzy kłamią o celowści noszenia masek w czasie operacji
To tym bardziej mnie to utwierdza o bezsensowności ich noszenia w tzw przestrzeni publicznej. Bo wśród pozostałych lekarzy innych specjalności konieczność noszenia maseczek wyznaje tylko grono celebrytów medycznych wystepujących w mediach i mówiących to co im nakazano i za co im płacą. A im to wiadomo że nie ufam.
- 8 11
-
2022-08-04 09:53
w sprawie szczepien ufam, ale w sprawie wstrzykiwania preparatu w fazie badan, za ktorego dzialania nikt nie ponosi odpowiedzialnosci nawet odszkodowawczej - nie
- 12 13
-
2022-08-04 09:35
To wszystko jest bardzo dziwne ale dużo zależy od nas/ludzi
- 11 1
-
2022-08-04 10:17
Prawda, to jest martwy przepis (12)
Ostatnio często zaglądam do apteki, z powodu choroby matki. I potwierdzam, rzadko ktoś ma założoną maskę, zarówno klienci, jak i personel aptek. Wczoraj, jak wszedłem do apteki, było trzech klientów, oczywiście bez masek, obsługiwały trzy farmaceutki, niestety również bez masek. Poczułem się jakoś nieswojo, dziwnie, ponieważ miałem założoną maskę.
Ostatnio często zaglądam do apteki, z powodu choroby matki. I potwierdzam, rzadko ktoś ma założoną maskę, zarówno klienci, jak i personel aptek. Wczoraj, jak wszedłem do apteki, było trzech klientów, oczywiście bez masek, obsługiwały trzy farmaceutki, niestety również bez masek. Poczułem się jakoś nieswojo, dziwnie, ponieważ miałem założoną maskę. Dziwię się tylko starszym ludziom, ponieważ są najbardziej narażeni. No i powinni dawać przykład, niestety jak w innych sytuacjach nie dają, a tak narzekają na młodzież, która jest właśnie taka, jaki starsi dają przykład. Ponadto, w naszym kraju za dużo martwych przepisów.
- 9 34
-
2022-08-04 11:24
i bardzo dobrze się poczułeś, nieswojo, jak dziwak, a wręcz jak wariat (2)
to jedna ze skutecznych metod, żeby zwalczać ta fałszywą propagsandę pandemiczną, piętnować wyznawców kowidianizmu, żeby nigdzie nie czuli się dobrze. Pewnie jakiś czas temu wezwałbys jeszcze milicję ale ona już nie poluje w pobliżu bo otrzymała inne rozkazy.
- 6 1
-
2022-08-04 12:35
....... (1)
"Gratuluję" poziomu kultury i nie dam tobie satysfakcji i nie będę zniżał sie do twojego chamskiego poziomu.
- 0 3
-
2022-08-04 15:42
Chamskie to były zaczepki kowidian i domaganie się ode mnie zamaskowania
Ja ich nie zaczepiałem, żeby powiedzieć iż są albo głupcami albo wystraszonymi niewolnikami. Jeśli komuś się podoba chodzenie w maseczce to proszę bardzo ale wara ode mnie jak ja chodzę lub nie chodzę przyodziany. Od razu wtedy niegrzecznie traktuje takich natrętów bo z chamstwem nie ma co się bawić, skończyło się, za dużo tego było na moją cierpliwość
- 6 0
-
2022-08-04 11:23
(8)
Maseczka w aptece... Też nie noszę, farmaceuci tam, gdzie kupię leki też nie noszą. Są setki badań, które mówią, ze maski nie działają, a są wręcz szkodliwe. To jedna kwestia. Druga kwestia: zakładając hipotetycznie, że byłoby inaczej, że jednak działają, to jaki sens ma zakładanie maski w aptece, kiedy przykładowo ci sami ludzie spotykają się w pobliskiej Biedronce, żeby zrobić sobie zakupy na czas choroby, a tam już maski nie trzeba?
- 8 1
-
2022-08-04 12:43
Komentarz domorosłego "specjalisty" (7)
Pewnie jesteś specjalistą "wirusologiem czy epidemiologiem. Powołujesz sie na jakieś tajemnicze badania o szkodliwości zakładania masek. Ja jednak w odróżnieniu od Ciebie, będę słuchał specjalistów, którzy jednoznacznie twierdzą, że maski zapobiegają zarażeniu się, oczywiście nie w 100%. Założona w ciągu 10 minut w aptece z pewnością nie zaszkodzi wiele, za to jest wystarczający czas, ażeby zarazić.
- 0 7
-
2022-08-04 13:02
(6)
Wcale nie tajemnicze. Wystarczy poszukać w necie. Podpowiem: plik w pdf - zbiorcze zestawienie. Tam masz badania, daty i wnioski. To wersja dla leni, którym się szukać nie chce. Czyli według Ciebie w aptece się można zarazić, ale w Biedronce spotykając te same osoby, co w aptece już nie? Popraw mnie, jeśli się mylę, bo póki co wychodzi na to, że
Wcale nie tajemnicze. Wystarczy poszukać w necie. Podpowiem: plik w pdf - zbiorcze zestawienie. Tam masz badania, daty i wnioski. To wersja dla leni, którym się szukać nie chce. Czyli według Ciebie w aptece się można zarazić, ale w Biedronce spotykając te same osoby, co w aptece już nie? Popraw mnie, jeśli się mylę, bo póki co wychodzi na to, że specjaliści, którym Ty wierzysz tak właśnie uważają, skoro według nich w sklepach maski nie są potrzebne, a robiąc zakupy spędzamy tam niejednokrotnie więcej czasu niż w aptece. Takim specjalistom wierzysz? jakoś się to kupy nie trzyma.
- 4 1
-
2022-08-04 13:26
..... (4)
Co do badań przeczytaj moje ostatnie zdanie, lepiej mała szkodlowość niż goźba zarażenia się. Dalej, aptekę i Biedronkę, porównujesz. Naprawdę, nie widzisz różnicy. Apteki to na ogół małe pomieszczenia, a Biedronki to duże hale. Poza tym, groźba zarażenie jeszcze nie jest tak wielka, ażeby wprowadzać obowiązek zakładania masek. Po trzecie, do aptek
Co do badań przeczytaj moje ostatnie zdanie, lepiej mała szkodlowość niż goźba zarażenia się. Dalej, aptekę i Biedronkę, porównujesz. Naprawdę, nie widzisz różnicy. Apteki to na ogół małe pomieszczenia, a Biedronki to duże hale. Poza tym, groźba zarażenie jeszcze nie jest tak wielka, ażeby wprowadzać obowiązek zakładania masek. Po trzecie, do aptek przychodzą często ludzie chorzy, a osoby z chorobami towarzyszącymi są najbardziej narażeni na zgon na skutek zarażenia. Ale, dziękuję za kulturalną polemikę. Nie musimy we wszystkim się zgadzać, ale należy polemizować, przekonywać się kulturalnie. Szkoda, że nie wszyscy potrafią się do tego dostosować.
- 0 5
-
2022-08-05 08:11
Miałam covid, mam astmę i choroby towarzyszące, nic mi nie jest. Nawet na płuca nie zszedł, więc nie ma reguły, że jak ktoś ma choroby towarzyszące to przejdzie covid gorzej, albo nawet zejdzie. Powierzchnia użytkowa powierzchnią użytkową, ale kiedy ludzie stoją w kolejce to stoją obok siebie, a wiadomo jak to wygląda, kiedy jest dużo ludzi - te
Miałam covid, mam astmę i choroby towarzyszące, nic mi nie jest. Nawet na płuca nie zszedł, więc nie ma reguły, że jak ktoś ma choroby towarzyszące to przejdzie covid gorzej, albo nawet zejdzie. Powierzchnia użytkowa powierzchnią użytkową, ale kiedy ludzie stoją w kolejce to stoją obok siebie, a wiadomo jak to wygląda, kiedy jest dużo ludzi - te kolejki bardzo wolno się posuwają. Nie ma też reguły, że w aptece jest więcej ludzi chorych. Wszędzie są ludzie chorzy, nawet latem - w sklepach, w autobusach, w restauracjach, w kwaterach na wakacjach...W żadnym z tych miejsc się teraz maseczki nie wymaga. Zostanę przy swoim.
- 1 0
-
2022-08-04 15:57
(1)
" lepiej mała szkodlowość niż goźba zarażenia się" Przecież takie zdanie może tylko wariat napisać.
- 2 0
-
2022-08-04 16:26
Twoje podejście, to popadanie w skrajność, bez liczenia się z kosztem. Może od razu wszytkich zamurować w domach? Przecież nawet schodząc po schodach można z nich spaść, a do tego spadając można potrącić inną osobę.
Potrzebny jest jakiś kompromis.- 5 0
-
2022-08-04 15:13
Zobacz ile na powierzchni użytkowej apteki jest osób a ile na powierzchni użytkowej biedronki jest osób. Okaże się, że gorzej wypada biedronka.
- 4 0
-
2022-08-04 13:23
Mąż z żoną śpią razem, ale na dworze mieli chodzić minimum 1,5m od siebie.
To i podobne kwiatki całkowicie podważyło moje zaufanie do "fachowców" wypowiadających się nt. kowidu.- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
