• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: 100 dębów przetrwa budowę węzła Karwiny

Michał Sielski
20 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Dęby przesadzone z placu budowy Węzła Karwiny w Gdyni rosną już w parku w Kolibkach. Po zakończeniu prac wrócą na swoje miejsce. Dęby przesadzone z placu budowy Węzła Karwiny w Gdyni rosną już w parku w Kolibkach. Po zakończeniu prac wrócą na swoje miejsce.

Przy okazji początku budowy węzła Trasy Kaszubskiej, która w Gdyni zacznie się w Wielkim Kacku, wiele osób zwracało uwagę na dużą wycinkę drzew pod inwestycję. Okazuje się, że nie wszędzie drzewa zginą bezpowrotnie. Przy okazji budowy Węzła Karwiny 100 dębów zostało przesadzonych do parku w Kolibkach.



Czy przy okazji inwestycji drzewa powinny być przesadzane?

Ekspresowa droga z Gdyni do miejscowości Bożepole pod Lęborkiem, która ma ominąć m.in. Cisową oraz Chylonię i zakorkowany nie tylko w sezonie letnim koniec obwodnicy w Gdyni, będzie gotowa w 2021 roku.

Początek prac, polegający m.in. na wyburzeniu domów oraz wycince drzew w okolicy węzła Wielki Kack, wzbudził jednak spore kontrowersje.

Mieszkańcy martwili się, że bezpowrotnie znikają kolejne połacie zieleni.

- Rozumiem, że wycinka jest potrzebna, ale dlaczego zostawia się takie wielkie tereny bez drzew? Przecież przy drogach będą barierki i inne elementy zapewniające bezpieczeństwo kierowców. Nie niszczmy natury tak bardzo - pisała do naszej redakcji pani Anna, mieszkanka Małego Kacka.


Okazuje się, że nie zawsze drzewa trzeba wycinać. Przy budowie Węzła Karwiny część uda się uratować. 100 dębów szypułkowych oraz błotnych, oraz jawory, jesiony, brzozy, lipy, a nawet grusze rosnące do tej pory przy ul. Wielkopolskiej zostały przesadzone do parku w Kolibkach.

Co ciekawe, nowe miejsce do życia zyskają tylko na czas budowy.

20-letnie drzewa w większości wrócą na swoje miejsca i po zakończeniu inwestycji będą nadal rosły przy ul. Wielkopolskiej. Pozostawienie ich w obrębie prac byłoby dla nich większym zagrożeniem niż przesadzenie. Głębokie wykopy oraz praca ciężkiego sprzętu nie tylko mogłyby je uszkodzić, ale na czas budowy zmienią też całkowicie gospodarkę wodną okolicy.

Przesadzeniem drzew zajmą się specjaliści, ponieważ przy takiej operacji najważniejsze jest odpowiednie zabezpieczenie systemu korzeniowego.

Opinie (106) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • 100 drzewek. smiechu warte. Przeciez wycieli kawal lasu! To jest strata bezpowrotna. A w zamian bedzie trujacy asfalt i jeszcze bardziej trujace samochody.
    Homo sapiens to najgorszy gatunek zwierzecia na swiecie :(

    • 1 0

  • Ciąć z głową

    A mnie to niemartwi, las mieszany szumnie zwany Parkiem Krajobrazowym w Gdyni wymaga głębokiej wycinki także w okolicach Kieleckiej czy Chwarznieńskiej bo są chaszcze, a nie park. Takich "parków" na wzgórzach morenowych dookoła jest pełno.

    • 1 0

  • Na dzień dzisiejszy TPK (2)

    jest już uszczuplony o ponad 7.5 ha(hektara lasów)-w miejscu gdzie powstaje "węzeł Wielki Kack i poszerzenie ul. Chwaszczyńskiej../wycięto" trójkąt" wzdłuż ul. Chwaszczyńskiej do Obwodowej/...Pytanie ile drzew mieści się na 1 ha lasu - to jest 10.000 m2 terenu ? A jak wycięto ponad 7 ha ?

    • 2 0

    • Wycinka w TPK

      To leśnicy niszczą TPK, praktycznie wszędzie w parku trwają wycinki. W zeszłym roku nie zaprzestali wycinki nawet latem, drwiąc sobie ze wszystkich przepisów i zasad ochrony przyrody. W całym kraju trwa nadmierna wycinka lasów - pewnie w budżecie jest wielka dziura i próbują ją łatać.

      • 0 0

    • Na bogato

      Myślę, że mieli "gest" i wycieli przy okazji dużo więcej niż potrzeba, a te 100 dębów dla zamydlenia oczu i dobrego wrażenia.

      • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    w sumie niby dobrze, ale jak sie tak jedzie w miejscach gdzie wycinaja lasy pod budowe ulic (7)

    to sie czlowiek martwi ze juz niedlugo nic nie zostanie: w Gdyni wycinka pod nowa Chwarznienska, w Gdyni pod trase Kaszubska, w Gdansku pod trase zielona (nomen omen), w TPK tzw. lesnicy asfaltuja kilometry drog, rzna na potege, wystrzeliwuja zwierzeta, na Kaszubach to rzna wszystko bez opamietania. To gdzie w koncu cos pozostanie? Sam asfalt i beton?
    Dokad my zmierzamy? Trzeba zmienic priorytety i metody gospodarki. Tak nie moze byc bo sami sie podduszamy.

    • 54 15

    • Ale o co chodzi? (1)

      Ja od dawna tutaj pisałem, że trasa kaszubska to niepotrzebna i brutalna ingerencja w środowisko i wymaga wycięcia dosłownie setek tysięcy drzew. Równie dobry, a mniej inwazyjny byłby pomysł budowy OPAT i poszerzenia istniejącej DK6 z budową obwodnicy Luzina. Byłoby taniej, sprawniej i zdecydowanie z mniejszą ingerencją w środowisko naturalne. Jak to pisałem, to na mnie wszyscy tutaj pomyje wylewali. A teraz płaczecie nad wyciętym lasem. Jakie to k*rwa urzekające...

      • 6 4

      • Niestety wszystkie te drogi, OPAT i DK6 i S6 są potrzebne..., tylko skąd kasę wziąć, zwłaszcza, że i tereny zielone też wołają o większą dbałość...

        • 0 0

    • Kiedy i gdzie wycięto las w Gdańsku pod Drogę Zieloną? (2)

      • 5 1

      • Nie wycięto, ale droga jest w planach budowy. W tym nowa Kielnieńska przez las. Podobnie Chwarznieńska w Gdyni. Obwodnica. (1)

        żeby to zrobić poleci pełno drzew. Ma być tunel pod pachołkiem, ale tylko tam, a dalej co? Kolejna stróżka asfaltu przez las. Przecież Trójmiasto już wiele razy o tym pisało.

        Niedługo spacerowa będzie musiała być poszerzona bo jest wieczny korek, a potem co, poszerzenie Słowackiego, poszerzenie obwodnicy, poszerzenie znowu czegoś, i znowu hektary lasów do wycięcia.

        niedługo zostaniemy bez TPK za to z asfaltem pod tirami pod oknem.

        • 1 0

        • Dokladnie tak jest jak piszesz.

          • 0 0

    • Pixi (1)

      Bardzo dobrze że budują nowe trasy bo w końcu jak tak dużo b3dIe kierowców to się calk9wicie zakorkujemy w drodze z pracy i po pracy

      • 0 1

      • sam sobie przeczysz jednym krótkim zdaniu.

        trollu

        • 0 0

  • I praca 24 godziny

    Takie inwestycje powinny być wykonywane przez całą dobę, 24 godziny i 7 dni. Jak w Warszawie przy rozbudowie mostu Grota Roweckiego. Można było, ale musieli wymóc to mieszkańcy Wawy, bo w normalnym trybie wykonawczym paraliż trwałby zbyt długo. Zaczekajmy do lata, w Gdyni też będzie Armagedon. Już niewiele brakuje. Ale UM Gdynia oczywiście zadowolony z siebie.

    • 2 0

  • To kropla w morzu. Zapraszam do lasu, tam leśnicy urządzili sobie z lasu prawdziwy tartak. Dla dobra przyrody oczywiście...

    • 1 0

  • a ile drzew nie zostalo przesadzonych????

    coraz wiecej betonu...co robicie z Gdynia??????niszczycie piekne lasy !!!! i nic nowego sie nie sadzi NIC !!!!!...zwierzeta juz nie mają gdzie życ !!!! czy gryzon to rozumie????

    • 1 0

  • (8)

    100 przesadzono, a ile przetrwa? 5?

    • 45 35

    • Powiedział dendrolog...

      ...czy ginekolog amator ?!

      • 0 0

    • (4)

      drzewek nie ruszać, piesków nie straszyć, do czego ten świat zmierza? A te listy od przypadkowych ludzi są śmieszne, wielcy znawcy się znaleźli: "po co drzewa wycinać, przecież koparka może obok pojechać"...

      • 4 9

      • tam gdzie przejdzie łoś to i żołnierz radziecki przejdzie (3)

        a tam gdzie łoś nie przejdzie, to żołnierz radziecki też przejdzie

        • 4 0

        • Nie przejdzie! (2)

          Armia świra Antoniego ich zatrzyma :D

          • 2 0

          • Nowy stopień wojskowy: świr. (1)

            • 0 0

            • Świrżant

              • 0 0

    • Bartek

      Ile przetrwa tyle przetrwa, warto spróbować a nie tylko narzekać.

      • 5 2

    • co za różnica, co one ci dadzą, polska leży lasem a ma najgorsze powietrze w UE, więcej kopciuchów niech zarejestrują

      • 2 1

  • eko czeko

    do eko d**ilow jesli myslicie ze 1000 drzewek uratuje swiat a nawet 10 000 to wracajcie do szkoly
    samochod jadacy ze stala predkoscia np 130 emituje mniej spalin na km niz stojacy w korku
    ale eko durnie biora kase za szczekanie

    • 4 0

  • ocalili 100,stracili 10000.

    dramat zwierząt tam żyjacych,na zimę straciły dach nad głową.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane