• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

1,2 mln zł na nową pętlę trolejbusową w Gdyni

Patryk Szczerba
21 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Trolejbusy z baterią litowo-jonową mają być przyszłością gdyńskiej komunikacji. Trolejbusy z baterią litowo-jonową mają być przyszłością gdyńskiej komunikacji.

Firma MTM zbuduje nową pętlę na Fikakowie, dzięki której prawdopodobnie już w połowie przyszłego roku pojawią się tam trolejbusy. Inwestycja pochłonie z budżetu Gdyni 1,2 mln zł i powinna być gotowa w listopadzie.



Czy trolejbusy w kierunku Fikakowa to dobry pomysł?

Tak krótki termin wykonania był jednym z celów władz miasta i został zapisany w warunkach ogłoszonego kilka tygodni temu przetargu. Co prawda określony był jako "pożądany", ale nie było wątpliwości, że urzędnikom zależy na jak najszybszym zakończeniu budowy. Trolejbusy na Fikakowie to bowiem jedna z najważniejszych obietnic w zakresie komunikacji miejskiej w tej kadencji.

Ceny dużo niższe? Nie bierzemy

Do przetargu stanęły cztery firmy. Dwie oferty złożone przez firmę Strabag z Pruszkowa oraz WPRD Gravel z Gdańska okazały się o 30 proc. niższe od szacowanej wartości zamówienia. W związku z tym, że nie było wyjaśnień, skąd takie różnice w kalkulacjach kosztów między urzędem i oferentami, zostały one odrzucone.

Pod ocenę zostały więc wzięte dwie pozostałe oferty. Gdyńskie przedsiębiorstwo Elgrunt zaproponowało termin wykonania 50 tygodni i cenę 2,4 mln zł, zaś firma MTM dwukrotnie krótszy czas wykonania i dwukrtonie niższą cenę. W najbliższych dniach zostanie podpisana umowa w sprawie wykonania inwestycji. Prace ruszą w ciągu kilku tygodni i planowo powinny zakończyć się 15 listopada. W połowie 2017 roku na Fikakowo powinny wjechać pierwsze trolejbusy.

- Prawdopodobny termin końcowego odbioru robót od wykonawcy to początek 2017 roku, ale faktyczny termin jest uzależniony od wielu czynników. Niektóre z nich, takie jak np. termin wykonania przyłączeń przez firmę Energa czy zawarcia umów na dostawę energii elektrycznej, są niezależne od wykonawcy. Dlatego ostatecznego terminu odbioru końcowego nie da się określić dziś precyzyjnie - wyjaśnia Teresa Horiszna, naczelnik wydziału inwestycji Urzędu Miasta w Gdyni.
Nowa pętla powstanie na skrzyżowaniu ulic Gryfa Pomorskiego i Lipowej zobacz na mapie Gdyni. Po zakończeniu budowy zniknie część przystanków, wymieniona zostanie nawierzchnia. Pojazdy mają się odłączać od sieci na ul. Chwaszczyńskiej i w kierunku Fikakowa jechać dzięki mocy baterii litowo-jonowych, Ich moc w zakupionych w tym roku trzech z czterech pojazdów, które dołączyły do dwóch jeżdżących już po Gdyni, została podwojona. Na pętli - oprócz kontenera dla kierowców, wiaty, ławek, oświetlenia i ogrodzenia - będzie musiało znaleźć się także gniazdo do ładowania pojazdów.

Będzie ono prawdopodobnie podobne do urządzenia, które jest stosowane w zajezdni przy ul. Zakręt do Oksywia. Ładowanie stacjonarne trwa godzinę, ale pojazdy mogą uzupełniać energię elektryczną także w trakcie jazdy. Pełne ładowanie trwa w tym wypadku kilka minut krócej.

- Sześć pojazdów to odpowiednia liczba, by obsłużyć ten rejon. Mamy też wstępną koncepcję dotyczącą organizacji kursów - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Więcej, gdy będą pieniądze z UE

Warunkiem dalszych zakupów trolejbusów, co skutkowałoby rozszerzeniem ich kursowania w inne miejsca, jest dofinansowanie z Unii Europejskiej. Oprócz 35 trolejbusów miasto chce zakupić w najbliższych latach 55 nowych autobusów. Gra idzie o niemal 90 mln zł wartego 143,5 mln zł zamówienia.

- Wniosek o dofinansowanie chcemy złożyć pod koniec tego roku. Zakładając podpisanie umowy z dostawcą taboru w czwartym kwartale 2017 roku, pojazdy powinny pojawić się na ulicach Gdyni jeszcze w 2018 roku - zapowiada Małgorzata Omachel-Kwidzińska z referatu prasowego Urzędu Miasta Gdyni.
Gdyby udało się zyskać dofinansowanie, trolejbusy mogłyby pojechać nawet do Ergo Areny, Rumi czy obsługiwać trasy w Sopocie. Największym wyzwaniem dla władz miasta jest wzmocnienie nowymi liniami zachodnich dzielnic: Chwarzna i Wiczlina, gdzie oddanych do użytku mieszkań przybywa z miesiąca na miesiąc.

Testy trolejbusów mogących jeździć bez szelek wypadają dobrze

Miejsca

Opinie (153) 2 zablokowane

  • brawo !!!

    Bardzo dobrze.

    • 0 0

  • Tylko dlaczego znów MTM? (6)

    ... chyba jakoś mnie to nie dziwi. Przecież to dopiero śmierdzi na kilometr jakimś kolokwialnie pisząc "krętactwem".

    • 82 17

    • MTM

      MTM ma duże znajomości w urzędzie miasta Gdynia , temu za zasług robić dużo rzeczy na miejscu , chociaż wiem że POL-DRUG ma takie same stawki .
      Po prostu jak nie masz znajomości to możesz w d*pę pocałować innych .
      Niby nie ma Korupcji ( lub jest jej mniej ) ale jak widzimy jest ta korupcja , ktoś dostał w łapę by mtm mógł zarobić .

      • 0 0

    • (2)

      No i gdzie znowu problem MTM to przynajmniej nasza firma a nie jakaś z gdanska czy moze z zagranicy...
      Tak jak z wywozem śmieci wygrała pewna francuska firma,bo taniej za kilka lat i tak bedzie drożej jeszcze będziecie płakać,
      Patrząc na te wasze wpisy ręce opadają!

      • 4 9

      • (1)

        nie, mam płacić drożej za smieci żeby zarząd saniporu mógł dalej spokojnie dłubać w nosie

        • 3 2

        • Jeszcze sie zdziwisz jak pójdą ceny w gore czy nie bedą odpadów wywozić,jak to mówią mądry Polak po szkodzie

          • 0 0

    • ustawiony przetarg na maksa

      • 19 2

    • Cba powinno już jechać na sygnale!

      • 18 1

  • Trolejbusy powinny mieć wszędzie wydzielone buspasy. (11)

    W innym przypadku są bez sensu bo stoją z pozostałymi samochodami w korku. W Gdańsku mają tramwaje na wydzielonych torowiskach i to w godzinach szczytu daje jakąś przewagę nad transportem indywidualnym. W Gdyni trolejbusy nie dosyć że stoją w korku to jeszcze co chwilę zjeżdżają do zatoczek. Zatoczki to druga ważna sprawa należy je likwidować wtedy trolejbusy zyskają cenne sekundy a na długich trasach da to minuty. Z buspasami i bez zatoczek komunikacja miejska w Gdyni może zyskać dużą przewagę nad transportem indywidualnym, a Gdynia tego bardzo potrzebuje bo już się dusi od spalin i hałasu. Oczywiście w UM nie ma człowieka z jajami który postawi się Januszom grożącym pięścią ze swoich autodieseli z wyciętym DPFami, którzy znaczą olejem chodniki jakby bawili się w podchody. Gdynia musi się obudzić z motoryzacyjnego letargu i zniszczyć lobby samochodowe, bo inaczej będzie cofała się w rozwoju.

    • 92 60

    • W końcu na to wpadną

      We Wrocławiu tramwaje stały w korkach 20 lat zanim urzędnicy "wpadli" na pomysł by jezdnie z torowiskami wydzielić na bus-tram pasy. Wcześniej mieli pomysły np na napowietrzne kolejki gondolowe (!) jako metodę walki z korkami.

      • 0 0

    • hehe (1)

      tak to beda same bus pasy madralo u nas nie ma drog na to i zadnego planu

      • 3 2

      • W Gdyni się nie da, nawet ścieżki rowerowej a co dopiero bus pas

        • 1 1

    • (1)

      Za to jak tramwaj stanie to stoją kolejne. Jak co dzień. ..

      • 10 9

      • jeden tramwaj to 4 autobusy lub 2 przegubowe

        • 1 0

    • jestes uposledzonym psychopata

      propozycja likwidacji zatoczek to korrony dowod na to, zes uposledzony.

      • 4 7

    • W Gdansku to tramwaje na swiatlach stoja a ostatnio plywaja nawet.

      • 7 3

    • na razie to wielu prowadzących nimi nie ma pojęcia jak się jeździ dynamicznie w ruchu miejskim stąd opóźnienia po 10 minut nawet kiedy nie ma ruchu więc twoje bus pasy są na ch.. potrzebne

      • 0 8

    • Hej nie chcesz wystartować w wyborach?

      Mój głos już masz

      • 12 3

    • chyba trolejbuspasy

      • 5 2

    • To nie Drezno, to Gdynia więc nie oczekuj zbyt wiele.

      • 15 2

  • Śmiechu warte. Gdzie są organa kontrolne? Gdyńskie tzn. szczurasowe przetargi śmierdzą już z daleka.Itak zawsze wygrywa mtm. Nie ważne jakie są kryteria! i kontroferty. paranoja.

    • 0 0

  • (5)

    Kawałek asfaltu 1.2 miliona? Firma mtm?
    Rozumiem, że to jest ta nasza wielka tegoroczna inwestycja co Szczurek?

    • 81 14

    • A co Szczurek miał wybrać ofertę tańszą? To byś się nabijał, że "wielka inwestycja" za 900 tys. zł. (1)

      Czy może wolałbyś, żeby Szczurek wybrał firmę za 2,4 mln zł, żeby ciebie zadowolić, że inwestycja za 2, a nie za 1 milion.

      • 1 5

      • szczurek powinien ustapic

        • 2 1

    • pętla pewnie będzie tak samo solidnie wykonana jak deski na plaży w Orłowie

      • 11 3

    • Czemu UM nie wystąpił o (1)

      przynajmniej 500tyś dotacji na dokumentację projektową?

      • 15 1

      • Bo ktoś by to weryfikowal.

        Um powie, źe przez pisowcow a wcześniej przez po i tak nic byśmy nie dostali.

        • 13 0

  • (1)

    Myślę ze dobrze ze wygrała MTM bo pracują w niej Gdynianie. Żle się dzieje bo drogi w Gdyni są do niczego. Drogi rowerowe jaki idiota projektować. Prezydent Szczuerk juz sie wypalił.

    • 3 0

    • dwie kadencje temu

      • 3 0

  • szczurze skoncz juz łachu (2)

    MTM i wszystko jasne...

    • 8 2

    • sam jesteś łachem (1)

      • 1 1

      • wojtek?

        • 1 0

  • Ta gdyńska (1)

    Samorządność to nic innego jak PO i po co te oszukiwanie mieszkańców ,UM czuje się jeszcze silny ale do czasu !!!!!!!!!

    • 3 0

    • A ty pewnie ,,znafca,, tematu

      • 0 1

  • Autobus linii S do Pętli w Oliwie (3)

    Już od kilku lat proponuję przedłużenie Autobus linii S do Pętli w Oliwie.
    Mały koszt, i można to szybko wykonać.
    W razie awarii SKM jest alternatywa.
    Zgłaszałem tę sprawę do urzędów miasta Gdyni, Gdańska,
    ale nie chcą się dogadać między sobą.

    • 23 1

    • Co nas obchodzi Oliwa nie nalezy do Gdyni to prezydent Adaowicz jest kompetentny w organizowaniu tam transportu publicznego

      • 0 0

    • (1)

      Nie potrzebujemy żadnych dziwnych wynalazków gdyńskich w Gdansku.

      • 3 2

      • no i masz odpowiedź

        Składana gdyńska dokumentacja jak zwykle zginie w szufladzie Pana Adamowicza - szkoda pisać i mówić

        • 2 0

  • Po co to? (2)

    Wystarczy puścić częściej 153 i będzie ok.

    • 30 2

    • A kto powiedział

      że trajtki pojadą ta trasą. Oby

      • 0 1

    • Chyba Tobie przez środek mieszkania

      153 kluczy między osiedlowymi uliczkami, hałaśliwy i emitujący spaliny. Przystanki tuż pod oknami mieszkań i co 20 min ryk silnika. Komunikacja miejska tylko po Gryfa Pomorskiego bo tylko tam jest odpowiednia szerokość ulicy i przystanki na początku osiedla i na pętli, a nie co 200m..

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane