• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy uda się rozbudować most wantowy o pomost dla pieszych i rowerzystów?

Maciej Naskręt
11 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Most wantowy nad Martwą Wisłą w Gdańsku być może zostanie przystosowany do ruchu pieszego i rowerowego. Most wantowy nad Martwą Wisłą w Gdańsku być może zostanie przystosowany do ruchu pieszego i rowerowego.

Urzędnicy będą analizować możliwość przystosowania mostu wantowego nad Martwą Wisłą do ruchu pieszego i rowerowego. Chodzi m.in. o dobudowanie lekkiego pomostu, który zapewni przejście i przejazd rowerzystom. Analiza będzie też obejmowała ewentualne wstępne koszty realizacji przedsięwzięcia, a jej treść poznamy w ciągu miesiąca.



Czy miasto powinno rozwiązać problem ruchu pieszego i rowerowego przez Martwą Wisłę?

Radni Gdańska z komisji zrównoważonego rozwoju złożyli w połowie marca wniosek o rozpatrzenie dostosowania mostu wantowego nad Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska do ruchu pieszego i rowerowego. Po moście wybudowanym na początku minionej dekady mogą poruszać się od początku wyłącznie samochody.

- W odpowiedzi na wniosek komisji zastępca prezydenta Andrzej Bojanowski poinformował nas, że zostanie przeprowadzona przez DRMG analiza dostosowania mostu wantowego do ruchu rowerowego i pieszego - mówi Adam Nieroda, radny PO, przewodniczący komisji zrównoważonego rozwoju.

Radni złożyli wniosek po otrzymaniu informacji, że nie ma możliwości przebudowy starego mostu kolejowego między Rudnikami a Przeróbką zobacz na mapie Gdańska. Przypomnijmy, że m.in. mieszkańcy oczekują swobodnego przejścia nad Martwą Wisłą. Niedawno upadł pomysł adaptacji na kładkę pieszo-rowerową istniejącego mostu kolejowego, który docelowo przez kolejarzy został przeznaczony do rozbiórki. Pomysł nie miał szans na realizację głównie z powodu opinii kolejarzy, którzy przekonywali, że obiekt jest w fatalnym stanie technicznym.

- Ewentualne przystosowanie mostu wantowego to w tej sytuacji jedyne rozsądne rozwiązanie. Niestety, kilkanaście lat temu, gdy most wantowy powstawał, projektantów nie interesowały takie fanaberie jak ruch rowerowo-pieszy - twierdzi Nieroda.

Trzeba jednak zaznaczyć, że cały czas jest możliwość dotarcia przez pieszych na Stogi i Przeróbkę przez Most Siennicki. Niestety wymaga to dużego nadłożenia drogi.

- Spóźniliśmy się z ratowaniem zabytkowego mostu kolejowego. Jest jednak światełko w tunelu i w tym kierunku zdecydowanie trzeba iść. Gdy niebawem zabraknie mostu kolejowego, wydostanie się z Przeróbki i kolejnych dzielnic innym sposobem niż autem będzie niemożliwe - ostrzega Łukasz Hamadyk, radny PiS, członek komisji zrównoważonego rozwoju.

Analiza może być gotowa w maju.

- To jest świeża sprawa, niedawno skierowana do nas przez zastępcę prezydenta. W pierwszej kolejności, korzystając z własnych zasobów, sprawdzimy, czy poszerzenie funkcji mostu jest w ogóle możliwe. Jeśli tak, przygotujemy obszerną analizę w ciągu miesiąca - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Jakie rozwiązania budowlane wchodzą w grę? M.in. możliwy może być montaż lekkiej konstrukcji pomostu, który jest podwieszany do krawędzi mostu. Inny pomysł? Można zbudować schody na most od strony Przeróbki i zlikwidować zakaz ruchu pieszych po jego przęśle. A co z rowerzystami? Jazda powinna być tam umożliwiona po jezdni z uwagi na ograniczenie prędkości do 50 km/h.

Jeśli pomysł z przystosowaniem mostu wantowego do ruchu pieszych i rowerów się nie powiedzie, niewykluczone, że kolejnym pomysłem będzie utworzenie linii autobusowej, która ułatwi transport pieszych i rowerzystów przez most wantowy oraz jednocześnie tunelem pod Martwą Wisłą.

Miejsca

Opinie (188)

  • PONOWNY SKOK NA KASĘ

    Tak trudno było na to wpaść przy pierwotnym projekcie? Most został stosunkowo niedawno wybudowany i dziwnym trafem nikt nie "wpadł" wtedy na ten pomysł? Poproszę o nazwiska osób wtedy za to odpowiedzialnych - ciekawe co teraz robią - może ktoś zasiada teraz w obecnych władzach miasta??:)

    • 3 1

  • Ankieta "nie, niewiele osób tamtędy się porusza rowerem i piechotą Czytaj więcej na: (1)

    Nie sadzicie, że to dość dziwne pytanie skoro jest zakaz wjazdu dla rowerzystów i zakaz ruchu pieszych na moście.

    • 10 1

    • to jest właśnie POziom tego portalu

      • 1 3

  • Ciszej malkontenci!

    Najważniejsze, że wantowy ma wielkiego patrona, a takie tam, że kosztował miliard czy coś i zapomniano o chodnikach, oj tam, oj tam...

    • 3 3

  • a zegluga

    dla żeglugi brakuje 2m przeswitu

    • 2 1

  • Szybszy dojazd

    Byłoby super gdyby zrobili tam przejazd dla rowerów, na pewno ułatwiło by życie. Interesuje mnie jeszcze jak będzie z przejazdem rowerem pod martwą Wisłą, obecnie na drugą stronę można się dostać promem (za darmo), jak puszczą ruch tunelami to prom pewnie nie będzie kursował. Ciekawe jak to rozwiążą.

    • 2 1

  • Czy w tym kraju nie można zrobić czegokolwiek raz a porządnie?! (1)

    Zamiast wybudować od razu most dla aut i chodniki oraz ścieżkę to robi się pierw jedno potem drugie! Teraz trzeba dobudowywać, totalny bezsens!!!

    • 2 3

    • nie bezsens, tylko ruch we właściwą stronę

      nigdy nie zdarzyło ci się popełniać błędów? przyznawać się do ich popełnienia? przychodzić po rozum do głowy? narcyzm to nie jest dobre nastawienie do własnej osoby.

      • 1 0

  • Przyspawać do wantowego? Nie, do Siennickiego!

    Rzekomo kiedyś projektanci nie przewidywali takiego boomu rowerowego i zrobili most wantowy jaki jest. A GDZIE są dzisiejsi projektanci trwającej właśnie modernizacji Mostu Siennickiego. Jaki problem byłby dospawać po jednej stronie stalowej konstrukcji chodnika, wsporniki do 1,5 - 2 metrowej ścieżki rowerowej. Dawne filary mostu wystają po obu stronach o ładne 2 metry. Dlaczego dyskusja nie toczy się w tym kierunku. Jeżdżenie rowerem z Przeróbki do centrum wantowym i dookoła przez Elbląską? To dobre dla niedzielnych turystów a przez Siennicki przejeżdżą codziennie setka rowerów. Jest kilkakrotnie krótszy od wantowego więc dospawanie ścieżki też będzie znacznie tańsze. Przyczółki jeszcze można poszerzyć. To naturalna i najkrótsza droga na Stogi, Westerplatte, Górki Zachodnie, do lasu i na plażę. Nie kombinować tylko póki trwa remont wprowadzić niewielkie zmiany. Zwłaszcza ,że dotąd po jednej stronie mostu na wspornikach biegły rurociągi, które teraz zlikwidowano.

    • 5 0

  • a nie lepiej tunel pod tym mostem? bardziej ekspresjonistycznie i nigdzie niespotykane rozwiazanie na świecie...

    a ile przewałów można zrobić !!! Proponuję również wygospodarować ścieżki rowerowe wzdłuż torów kolejowych gdzie obcisłogaciowcy będą mieli pierwszeństwo przed pociagami osobowymi, TLK a przepuszczać Pendolino pod warunkiem, że w Pendolino jest frekwencja większa niż 37,8 % (powoła się specjalne komisje i towarzystwa z radami nadzorczymi do oceniania i kalkulowania frekwencji). Wybudować jeszcze jeden teatr szekspirowski i kilka aqua parków (z podjazdami dla rowerów oczywiście) a ludzie będą zyli zw luksusie

    • 2 2

  • Jak budowali ten most to był taki bałagan że szkoda gadać, wiec o tym że nie ma tam przejscia dla ludzie jakoś mnie nie dziwi.
    Jak postawili same słupy, to ktoś wpadł na pomysł na restauracje na górze,problem polegał na tym właśnie że już stały słupy. Tak samo pewnie było z przejściem dla pieszych o ścieżki rowerowej. Przecież tam jest miejsce na chodnik, tylko nie ma jak do tego miejsca dojść.

    • 0 1

  • Wczoraj złamałem prawo...

    ... bo przejechałem rowerem po moście wantowym nie po ulicy ale obok lin, co teraz ?

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane