- 1 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (212 opinii)
- 2 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (345 opinii)
- 3 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (321 opinii)
- 4 Więcej pociągów z Gdyni na Hel (118 opinii)
- 5 Pogoda sprzyja rejsom po Trójmieście i okolicach (57 opinii)
- 6 W Oliwie kwitną wiśnie jak w Tokio (25 opinii)
Deptak na al. Niepodległości? Tak, gdy powstanie tunel pod Sopotem
Pomysł budowy tunelu pod Sopotem nie jest nowy, przez pewien czas był nawet rozważany przez władze miasta kilkanaście lat temu. Pracownicy naukowi ASP i studentki architektury na tej uczelni przekonują, że teraz jednak plan ten można znacznie łatwiej zrealizować. Mają również pomysł na odzyskanie terenu dzisiejszej al. Niepodległości dla mieszkańców.
- "Aleja Niepodległości nie zmieniła się od lat 70. ubiegłego wieku"
- Spotkania z urzędnikami i architektami
- Science fiction czy może samo science?
- Budowa tunelu możliwa bez rozkopywania połowy miasta?
- Na razie szansa na studium wykonalności
"Aleja Niepodległości nie zmieniła się od lat 70. ubiegłego wieku"
Mózgiem całego przedsięwzięcia jest wykładowca architektury na ASP, dr inż. arch. Paweł Czarzasty, sopocianin.
Przekonał on grupę swoich studentek, że najważniejszą inwestycją, która - przynajmniej jego zdaniem - zostanie w Sopocie zrealizowana w przyszłości, będzie budowa tunelu pod dzisiejszą al. Niepodległości.
Każda ze studentek biorących udział w projekcie dostała do opracowania określony "kawałek" terenu. Ich prace to oczywiście tylko przykłady na to, jak mógłby wyglądać ten teren, gdyby tunel wybudować się udało.
Autorzy projektu sami wyznaczyli trendy, którymi będą się kierować. To: rewitalizacja, partycypacja społeczna, poprawa dostępności, miasto dla pieszych, przestrzenie wielofunkcyjne, kultura i sztuka w przestrzeni publicznej.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Najdroższe mieszkania i domy w Sopocie
- To wszystko w Sopocie się dzieje, nie jest źle, ale wyjątkiem jest teren al. Niepodległości: tu od pond 50 lat nic się nie zmienia. Owszem, są nasadzenia, przestrzeń stała się nieco bardziej ludzka, ale to wcale nie rozwiązuje problemu - mówił podczas prezentacji projektu Paweł Czarzasty.
Spotkania z urzędnikami i architektami
Prace studentek powstały w ramach zajęć projektowych na II stopniu Wydziału Architektury ASP w Gdańsku. Tak naprawdę jednak nie są to zwykłe prace zaliczeniowe, bo Czarzasty ze swoimi studentkami autentycznie próbuje przekonać do realizacji tych pomysłów władze i mieszkańców Sopotu.
Pomysły zaprezentowano już m.in. zarządowi miasta, radzie architektów, a w planach są też spotkania z radnymi.
- Zajęliśmy się przestrzenią al. Niepodległości, zakładając, że udałoby się ograniczyć ruch samochodowy do dwóch pasów na określonym odcinku drogi. Przeanalizowaliśmy pierzeje ulicy pod kątem potencjalnego rozwoju funkcji i przygotowaliśmy kilka propozycji wykorzystania tego potencjału, wyobrażając sobie życie miasta po takiej przemianie - mówi Czarzasty. - Równolegle, konsultując się ze specjalistami, zastanawialiśmy się nad aspektem technicznym przedsięwzięcia i jego wykonalnością oraz nakreśliliśmy kilka pomysłów realizacji tunelu, który musiałby zostać zrealizowany, aby "odzyskanie" al. Niepodległości było możliwe.
Science fiction czy może samo science?
No dobrze, ale czy budowa tunelu pod al. Niepodległości to nie inwestycja z kategorii "science fiction"?
Czarzasty przekonuje, że nie. Pomysły swoje i swoich studentek konsultował ze specjalistami od dróg (Tomasz Kamer), tuneli (Jacek Ruppert-Grembowski) i ich konstrukcji (Daniel Śladewski).
Przeprowadził także badania ruchu na al. Niepodległości, z których wynika, że 72 proc. to w tym miejscu ruch tranzytowy.
Na ich podstawie uznał, że rozwiązaniem byłby tunel zapewniający na odcinku minimum kilometra po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. W tym miejscu najlepszym rozwiązaniem byłby jednak tunel dwupoziomowy, z jezdniami umieszczonymi na dwóch poziomach.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Masz dosyć samochdów w mieście? Kup rower
Podczas prezentacji przedstawił zresztą kilka wariantów tunelu o różnej długości, a nawet różnej formie wykonania. Najbardziej realistyczna z nich, ale też najkrótsza, to inwestycja, której koszt oscylowałby w granicach 500-600 mln zł. To znacznie mniej, niż zakładano kilkanaście lat temu, snując pierwsze plany tunelu pod Sopotem.
Budowa tunelu możliwa bez rozkopywania połowy miasta?
Co ważne, dzisiejsza technika i użycie specjalnych maszyn - podobnych do tej, którą wydrążono tunel pod Martwą Wisłą - pozwałyby na prowadzenie prac bez blokowania całego miasta, z wciąż dostępną dla aut al. Niepodległości.
Zdaniem Czarzastego i jego studentek, pozwoliłoby to spokojnie skończyć inwestycję, a następnie odzyskać al. Niepodległości dla mieszkańców, dziś bowiem jej teren to najbardziej zaniedbane miejsce w Sopocie, które poza byciem tranzytową przelotówką w żaden sposób nie wykorzystuje swojego potencjału.
Na razie szansa na studium wykonalności
Na razie pracownicy naukowi (poza Czarzastym też Beniamin Straszewski z tej samej uczelni) i studenci będą chcieli przekonać władze i radnych Sopotu do przygotowania studium wykonalności tunelu. To koszt "zaledwie" 1,5 mln zł. Zapowiadają, że jeżeli miasto nie będzie chciało go zlecić, to zgłoszą stosowny projekt do budżetu obywatelskiego.
Opinie wybrane
-
2024-04-18 07:50
nie rozumiem czemu w Polsce buduję się tak mało obiektów tego typu. (22)
Istnieją ewentualnie te które powstały lata temu albo były realizowane w niezamieszkałym terenie. Czemu np w Gdyni nie można pobudować tuneli w centrum miasta łączących główne ulica. Tylko trzeba jeździć dookoła. Tak samo skrzyżowanie przy Dworcowej. Wydaje mi się mało optymalne a mogłoby być wielopoziomowe łączące różne częsci miasta
- 86 50
-
2024-04-19 09:07
Zgadzam sie
pomysl jednak ze Sopot czy Gdynia to maly problem w porownaniu do Gdanska.Ludzie nie zdaja sobie sprawy jak destrukcyjny wplyw na Gdansk jest poprowadzenie drogi krajowej tj. Elblaskiej przez centrum miasta.Wielopasmowa arteria kompletnie zniszczyla calosc urbanistyczna odcinajac m.in Dolne Miasto,Lastadie od Glownego Miasta. Na przyklad w
pomysl jednak ze Sopot czy Gdynia to maly problem w porownaniu do Gdanska.Ludzie nie zdaja sobie sprawy jak destrukcyjny wplyw na Gdansk jest poprowadzenie drogi krajowej tj. Elblaskiej przez centrum miasta.Wielopasmowa arteria kompletnie zniszczyla calosc urbanistyczna odcinajac m.in Dolne Miasto,Lastadie od Glownego Miasta. Na przyklad w przedwojennym Gdansku glowne miejsce zgromadzen ludowych,festynow przed Brama Wyzynna obecnie....nie istnieje-bo wlasnie w jego miejscu biegnie wielopasmowa droga,ktora napier... ciezarowki i tramwaje.
A tymczasem warunki do wybudowania Tunelu od ul Okopwej az do tzw .zieleniaka sa wrecz wymarzone! Tyle tylko ze my w UM nie mamy wizjonerow a zwyklych handlarzy gruntami i mieszkaniami.- 0 0
-
2024-04-18 19:05
To pomoge zrozumieć - budowa tunelu jest o wiele droższa.
- 1 0
-
2024-04-18 17:48
Chcecie tuneli, przecież są wiadukty. Nie znasz miasta i mało rozumiesz. (1)
Mieszkam w Gdyni od urodzenia czyli kilkadziesiąt lat i jak czytam takie wypociny to mnie rzuca. Gdynia jest miastem długim i wąskim i w zasadzie jedynym głównym punktem kolizyjnym z torami PKP pomijając Hutniczą od zawsze była ulica Pucka. Nie mówię o Północnej czy Piaskowej bo to są małe przejazdy choć po reorganizacji sterowania szlabanami na
Mieszkam w Gdyni od urodzenia czyli kilkadziesiąt lat i jak czytam takie wypociny to mnie rzuca. Gdynia jest miastem długim i wąskim i w zasadzie jedynym głównym punktem kolizyjnym z torami PKP pomijając Hutniczą od zawsze była ulica Pucka. Nie mówię o Północnej czy Piaskowej bo to są małe przejazdy choć po reorganizacji sterowania szlabanami na kolei przejazd nimi także jest znacznie utrudniony. Tak więc po co znowu przebudowywać ul. Podjazd przy dworcu skoro niedawno to skrzyżowanie było trochę nieudolnie przebudowane zwłaszcza jadąc od Skweru Kościuszki w stronę Chyloni gdzie trzeba nagle zmienić pas na prawy przed wiaduktem? takie estakady nad trakcją PKP miałyby wysokość 4 piętra, a jeszcze musiałby być zjazd na 10 Lutego. Drugi wiadukt to skopane skrzyżowanie Śląska/ Piłsudskiego. Kiedyś była możliwość skrętu w lewo pod wiadukt i dalej do Gdańska lub krótka nawrotka na Władysława IV. Teraz trzeba pchać się dookoła aż pod Rivierę aby przejechać pod torami stojąs na 4 zestawach świateł i wrócić do centrum, po co aż tak skomplikowali ówcześni dr architektury w UM? Trzeci przejazd górą jest na Stryjskiej i czwarty pod torami na Wielkopolskiej. Chcesz jeszcze zbudować tunel łączący główne ulice tzn jaki: Śląska i Władysława IV koło stacji pogotowia ratunkowego na przedłużeniu Żwirki i Wigury? Pewnie by się dało, ale po co? Lepiej naprawić to co zostało skopane w ciągu ostatnich lat.
- 1 1
-
2024-04-19 00:51
Tunel w Gdyni
Powinien być dla pociągów w centrum. W łodzi właśnie taki kończą..Pomarzyć można. I przydał by się dla aut z centrum do Oksywia, jak w Gdańsku pod wodą.
- 1 0
-
2024-04-18 10:46
(2)
A w Gdańsku istniejące tunele nałogowo chcą zasypywać. i robią przejścia naziemne powodujące ogromne korki. Samochody stoją i smrodzą. Podpowiadam następny ruch: zlikwidować ruch samochodowy!
- 7 7
-
2024-04-19 09:14
Ludzie na ziemie,samochody do tuneli!!
I tak ma byc,a nie na odwrot! To jakich typowo komuszy pomysl wciskania pieszych do przejsc podziemnych.Wynikal on nie tyle nawet z oszczednosci,co z zalozenia,ze drogi to przede wszystkim arterie dla przejazdu czolgow i kolumn wojskowych w razie wojny.Wiec tunele nie wchodzily w rachube ,nalezalo raczej chowac w nich cywilow przed bombardowaniami.Kompletne odwrocenie pojec-miasta sa dla ludzi ,nie dla samochodow czy kolumn pancernych.
- 0 0
-
2024-04-18 13:43
zasypują tunele dla pieszych, budują dla samochodów
to jednak duża różnica.
- 6 1
-
2024-04-18 08:59
(1)
Bo Gdynia jest po prostu bankrutem okradanym na dodatek przez dopuszczonych do koryta i nieudolnie zarzadzanym
- 5 6
-
2024-04-18 17:26
Nie na temat.
- 0 0
-
2024-04-18 08:36
Koszty. Koszty. Koszty.
Gdyni nie stać na utrzymanie Estakady Kwiatkowskiego a co dopiero na mega kosztowne drążenie tuneli.
- 21 2
-
2024-04-18 08:23
Dlatego, że kilometr tunelu pod Wisłą kosztował grubo ponad dwa miliardy. (7)
Puszczenie tunelu przez centrum miasta to kosmiczny koszt.
- 18 2
-
2024-04-18 09:05
wiertarka tunelu poszła na złom (6)
a trzeba było wiercić dalej już by obrobiła Pachołek i z Sopotu wracała.
- 4 5
-
2024-04-19 09:23
Tez tego nie zrozumiem,jak mozna bylo nie wykorzystac tego sprzetu-wertarki tunelu,do innych inwestycji tak potrzebnych w Trojmiescie.Miliardy w bloto.Problem chyba w tym ,ze UM miasta Gdansk w ogole nie wyraza zainteresowania realizacja tych projektow ,chociaz az sie prosi aby gorny taras mial jakis sensowny dojazd.Przyczyna wg mnie taka ze te
Tez tego nie zrozumiem,jak mozna bylo nie wykorzystac tego sprzetu-wertarki tunelu,do innych inwestycji tak potrzebnych w Trojmiescie.Miliardy w bloto.Problem chyba w tym ,ze UM miasta Gdansk w ogole nie wyraza zainteresowania realizacja tych projektow ,chociaz az sie prosi aby gorny taras mial jakis sensowny dojazd.Przyczyna wg mnie taka ze te postacie typu Grzelak,Festyniara one sa nawet niezdolne do ogarniecia tematu.Oni sa od bablania na takie tematy ogolne i boja sie w ogole podejmowac czegokolwiek zwiazanego z konkretem,technika.Tu trzeba ludzi na miare Kwiatkowskiego,Wendy a nie przyglupow po smiesznych kierunkach UG.
- 0 0
-
2024-04-18 09:46
No to zróbmy ściepę wśród kierowców. (4)
W Trójmieście jest niecałe pół miliona samochodów, więc przy kosztach jak pod Wisłą, wypada po 4000zł na samochód.
Można by nawet zrobić podatek po parę stówek miesięcznie od każdego samochodu na budowanie tuneli.- 8 4
-
2024-04-18 16:10
Kierowcy juz placa podatek w paliwie. Moze niech rowerzysci coś zapłacą. (1)
- 3 2
-
2024-04-18 17:21
a co ma zrobić posiadacz samochodu, który często gęsto jeździ rowerem?
Kierowcom opłaciłoby się, gdyby więcej ludzi z ich grona przesiadło się na rowery (wielu już to zrobiło, z korzyścią dla wszystkich).
- 1 0
-
2024-04-18 15:40
już widzę jak mieszkańcy Gdyni, którzy codziennie dojeżdżają do pracy przez Sopot się dokładają...
- 2 1
-
2024-04-18 09:52
Zgoda!
Gdzie mogę wpłacić na zbiórkę?
- 3 1
-
2024-04-18 08:13
Kasa, misiu, kasa.
- 7 2
-
2024-04-18 08:04
Nie przesadzaj z tą Gdynią. Akurat w tym mieście jest dobrze . Niektórzy to chcieliby podjeżdżać pod schody.
- 8 13
-
2024-04-18 08:01
Bo są bardzo drogimi inwestycjami, na które miast nie stać. (1)
- 12 2
-
2024-04-18 09:48
te inwestycje są drogie, ale także mało produktywne
Środki, które są potrzebne do ich realizacji mogłyby zostać wydane na działania dużo bardziej poprawiające jakość życia i jakość systemu komunikacyjnego Trójmiasta. (np. wymianę taboru SKM, podniesienie jej częstotliwości, również w weekendy, a także komfort i bezpieczeństwo dostępu pieszych i rowerzystów do wszystkich stacji SKM i PKM w całym Trójmieście.
- 6 4
-
2024-04-28 19:05
Fajnie by było
Tak to jest fajny pomysł przyszłościowy auta nie będą przeszkadzały mieszkańcą dodatkowo sopot zyska fajny deptak jednak każdy wie ze to sie nigdy nie wydarzy. Dodatkowo dziki temu powietrze było by jeszcze czystsze powietrze
- 0 0
-
2024-04-19 12:04
Super
Przy okazji można by schować kolej do rury, i w ten sposób miasto odzyskałoby sporo terenów na ścieżkę rowerową.
- 5 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.