- 1 Skąd pochodzą mieszkańcy Trójmiasta? (211 opinii)
- 2 Nie będzie Drogi Czerwonej, bo nie chcą CPK? (622 opinie)
- 3 10 Lutego będzie zwężona przez miesiąc (50 opinii)
- 4 Samolot stanie na rondzie przy lotnisku (171 opinii)
- 5 Koncert Podsiadły: praktyczne informacje (155 opinii)
- 6 Błyskawiczna podróż ze stolicy i w góry (313 opinii)
Dodatkowe 65 mln euro dla Pomorza. Gdańsk dostanie na tramwaj na Morenę
Pomorskie projekty, głównie związane z transportem, dostaną 65,5 mln euro więcej w ramach unijnej pomocy na lata 2007-2013. Niemal na pewno starczy na budowę tramwaju na Morenę w Gdańsku.
Jeżeli chodzi o RPO, to na 16 województw, które dostaną dodatkowe pieniądze, zajęliśmy czwarte miejsce i liczyć możemy na dodatkowe 53,3 mln euro. Gorzej poszło nam wydawanie pieniędzy z PO KL - dodatkowe pieniądze dostanie tu tylko osiem województw, w tym Pomorze, które zajęło miejsce... ósme i ostatnie "punktowane". W ramach tego programu dostaniemy więc znacznie mniej dodatkowych pieniędzy, bo jedynie 12,2 mln zł.
- Na pewno pozostaje pewien niedosyt, ale 65,5 mln euro to naprawdę znaczące pieniądze, które pozwolą na realizację kluczowych dla naszego województwa inwestycji - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa.
To właśnie Pomorski Urząd Marszałkowski będzie rozdysponowywał pieniądze, nie będzie miał jednak w tej kwestii wolnej ręki. Na pewno nie będzie mógł ich przeznaczyć np. na infrastrukturę sportową i rekreacyjną, inwestycje związane z turystyką i drogi lokalne.
Jakie projekty liczyć mogą więc na wsparcie? Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zarekomendowało, aby pieniądze z RPO wspomogły projekty związane z infrastrukturą transportową, transportem miejskim, innowacyjnością, energetyką i szerokopasmowym dostępem do internetu. Pieniądze z PO KL pomogą z kolei projektom związanym z wsparciem przedsiębiorczości oraz osób pozostających bez zatrudnienia.
- Trudno na razie mówić o konkretach, ale na pewno projekty takie, jak tramwaj na Morenę czy budowa dziewięciu węzłów integracyjnych związanych z Koleją Metropolitalną. Myślę, że pieniądze pomogą też projektom wspierającym osoby, które straciły w ostatnim czasie pracę, bądź też stracą ją. Mam na myśli m.in. osoby zwalniane ze Stoczni Marynarki Wojennej, kolei i poczty - mówi Struk.
Zanim dodatkowe pieniądze zostaną wykorzystane, konieczne będą zmiany programów operacyjnych (ma to nastąpić w I kwartale bieżącego roku). Później nowe programy zostaną przesłane do Komisji Europejskiej, która będzie je musiała zaakceptować. Marszałek szacuje, że rozpoczęcie przyznawania nowych środków rozpocznie się na przełomie tego i przyszłego roku.
Pieniądze od samorządu województwa to już kolejne źródło środków do sfinansowania budowy linii tramwajowej z Siedlec na Morenę, dzięki czemu jej budowa niemal na pewno ruszy w 2012 r.
Wiadomo, że na budowę linii oraz trzech tramwajów trzeba wydać ok. 100 mln zł. Dla porównania: budowa 3-kilometrowej trasy z Chełmu na Łostowice wraz z ul. Nową Łódzką kosztuje ok. 110 mln zł, a za jeden tramwaj Swing miasto zapłaciło 8,7 mln zł.
Linia prawdopodobnie pobiegnie nieco inaczej niż dotąd planowano. Z Siedlec wespnie się ona na Morenę ul. Nowolipie i Rakoczego, ale zamiast skręcić w lewo, w ul. Bulońską , pojedzie prosto i zjedzie w kierunku Niedźwiednika i budowanej trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Umożliwi to w przyszłości przedłużenie linii tramwaju w kierunku Oliwy.
Gdańscy urzędnicy nie liczyli, że znajdą pieniądze na tę inwestycję przed 2015 rokiem, ale uśmiechnęło się do nich szczęście. - W rządowym programie pojawiły się dodatkowe pieniądze, wynikające m.in. z oszczędności w przetargach oraz opóźnieniach w realizacji niektórych projektów. W grudniu wysłaliśmy już odpowiednie wnioski i wszystko wskazuje na to, że zostaną pozytywnie zaakceptowane - cieszy się zastępca prezydenta Gdańska Andrzej Bojanowski w rozmowie z Gazetą Wyborczą.
Gdańsk prawdopodobnie wykorzysta tę szansę, bo nie zasypiał gruszek w popiele i na własną rękę przygotowywał koncepcję programowo-przestrzenna. Jej założenia być może poskutkują budową takiego torowiska, po którym mogłyby też jeździć autobusy.
W najbliższym czasie miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne ogłosi przetarg na projekt budowlany i wykonawczy. Jeśli powstanie on wciągu roku, droga do budowy nowej linii tramwajowej będzie otwarta.
opr. ms
Miejsca
Opinie (213) ponad 20 zablokowanych
-
2011-02-13 17:22
morena tramwaj to super
tramwaj na morena na ul rakoczego jet poszebny tam muczy bycz przytanek koluba ok
- 3 0
-
2011-02-13 19:34
jakie źródła?
"Linia prawdopodobnie pobiegnie nieco inaczej niż dotąd planowano. Z Siedlec wespnie się ona na Morenę ul. Nowolipie i Rakoczego, ale zamiast skręcić w lewo, w ul. Bulońską, pojedzie prosto i zjedzie w kierunku Niedźwiednika i budowanej trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej."
Skąd te informacje ??? Nie mogę nic znaleźć na temat tych zmian. Zaskoczyło mnie ta informacja i z pewnością nie tylko mnie. Proszę o podanie źródła.- 3 0
-
2011-02-13 20:19
a może naprawimy kilka dró w Gdańsku
np Niepołomicka, Swiętokrzyska, Okopowa, trakt, Raduńska, Witosa, Jabłoniowa, Starogardzka
- 1 1
-
2011-02-13 21:09
elektrowniw atomowa
Moi znajomi juz mowia ze jak powstanie elektrownia atomowa to nad morze nie przyjada! Turystka padnie,ceny dzialek i domow padna.Mowia ze ludzie przyjada nad morze by ogladac elektronie smiech na sali!
- 1 0
-
2011-02-13 21:24
>>
A ciekawe jaka linie uruchomią?
Ja proponuje:
1* - MORENA / CHEŁM WITOSA - Siedlce - Hucisko - STOGI PLAŻA
14 - MORENA - Siedlce - Dworzec PKS - Opera - WĘZEŁ KLINICZNA
15 - MORENA - Siedlce - Dworzec PKP - Jana z Kolna - Brzeźno - NOWY PORT
* - np. od poniedziałku do piątku do pętli na Chełmie, a w soboty i niedziele do pętli na Morenie.- 2 0
-
2011-02-13 21:37
Wreszcie!
Nareszcie inwestycja, która ułatwi życie mieszkańcom Gdańska może i rozluźni coraz bardziej zaludnioną Morenę! Wydostanie się z tej dzielnicy do Wrzeszcza czy do Gdańska graniczy z cudem.
P.S. Szkoda tylko, że tramwaj ominie Bulońską - na jej końcu jest idealne miejsce na pętlę tramwajową; doprowadzenie linii tramwajowej tam równiez umożliwiło by wydostanie się z nowych osiedli na terenie poligonu - obecnie staje się to coraz trudniejsze, gdyz coraz więcej samochodów rano wjeżdża do pracy. A jeszcze spory teren poligonu jest do zabudowania, a droga wyjazdowa jedna - paranoja!- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.