• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Duże koszty utrzymania cmentarzy komunalnych. 35 mln zł za cztery lata

Maciej Korolczuk
13 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Czteroletnia umowa na utrzymanie cmentarzy komunalnych w Gdańsku ma kosztować 35 mln zł. Czteroletnia umowa na utrzymanie cmentarzy komunalnych w Gdańsku ma kosztować 35 mln zł.

Już prawie 100 ha wynosi powierzchnia cmentarzy komunalnych w Gdańsku. Sporo wynoszą też koszty utrzymania miejskich nekropolii. W tym roku wygasa czteroletnia umowa na ich utrzymanie. Nowy kontrakt - również czteroletni - ma kosztować gminę 35 mln zł.



Jak często odwiedzasz swoich bliskich na cmentarzach?

Miasto w mieście - tak można określić codzienne funkcjonowanie... cmentarzy komunalnych. Brzmi absurdalnie? Niekoniecznie, zwłaszcza gdy uświadomimy sobie, jakie koszty generuje ich codzienne utrzymanie.

W tym roku wygasa czteroletnia umowa na utrzymanie i administrację gdańskich cmentarzy. Roczny koszt bieżącego utrzymania cmentarzy wynikający z zawartej w 2019 r. umowy jest podobny do prognozowanego i wynosi 9,8 mln zł.

Jeszcze w tym roku Gdański Zarząd Dróg i Zieleni będzie musiał podpisać nowy kontrakt. Umowa również ma obowiązywać przez cztery lata, a nowego operatora poznamy pod koniec roku.

- Koszt utrzymania cmentarzy nie jest określany "na oko", jest szczegółowo kalkulowany przy każdym przetargu - podkreśla Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Kwota została oszacowana na podstawie cen aktualnych. Ostatecznie mogą być one inne, bowiem będą zależeć od wysokości czynników cenotwórczych, aktualnych na dzień sporządzania oferty przez potencjalnego wykonawcę.
Przesuń aby
porównać

W ramach umowy zarządca cmentarzy będzie zobowiązany m.in. do zapewnienia w administracji cmentarzy 18 etatów - to głównie obsługa biura cmentarnego, jego wyposażenie w sprzęt komputerowy, szafy ognioodporne i odporne na włamania, należyte prowadzenie archiwum (trzeba zadbać o odpowiednią temperaturę pomieszczeń, wilgotność i zabezpieczenie), obsługa administracyjna ludności i przedsiębiorców pogrzebowych czy prowadzenie ksiąg cmentarnych i Komputerowej Ewidencji Cmentarzy.

Ale sama administracja to nie wszystko. Tylko powierzchnia cmentarzy komunalnych w Gdańsku wynosi 97,5 ha. I ciągle rośnie. Na co dzień trzeba tam sprzątać (a zimą odśnieżać) chodniki i drogi cmentarne o łącznej powierzchni 103 tys. m2., kosić i grabić trawniki (kolejne 11 tys. m2), a następnie wywieźć pokos i zebrane liście na wysypisko miejskie (7 razy w tygodniu).

Do tego dochodzi pielęgnacja zieleni i żywopłotów (43 tys. m2), dostawa wody do pielęgnacji grobów i robót utrzymaniowych (6,6 tys. m2 rocznie) czy zakup i rozścielenie 500 ton piasku w celu osuszenia kwater do bieżącego chowania zmarłych.

Zarządca oprócz opieki nad grobami i bieżącym utrzymaniem porządku na nekropolii zajmuje się także utrzymaniem kaplic, kostnic i obsługą ekshumacji. Zarządca oprócz opieki nad grobami i bieżącym utrzymaniem porządku na nekropolii zajmuje się także utrzymaniem kaplic, kostnic i obsługą ekshumacji.
Sporym wyzwaniem jest też oczyszczenie terenu cmentarzy ze śmieci i zanieczyszczeń. Rocznie cmentarze "produkują" ok. 3,8 tys. ton odpadów i jak wynika z danych przedstawionych przez magistrat to koszt wywozu śmieci na wysypisko miejskie jest jednym z głównych obciążeń finansowych dla zarządcy. Ten ostatni musi też zadbać o odpowiednią liczbę pojemników na odpady - na wszystkich cmentarzach jest ich ok. 400.

Cmentarze trzeba też wyposażyć w narzędzie ogrodnicze. Co roku wykonawca dostarcza na nie 100 konewek, 200 mioteł, tyle samo grabi i łopatek. Tylko na zagospodarowanie odpadów przeznaczonych jest 25 tys. worków na śmieci.

Zarządca nekropolii musi też zadbać o inwestycje. To m.in. budowa lub utwardzenie dróg gruntowych, wymiana ogrodzeń, modernizacja schodów i balustrad.

Tylko na zagospodarowanie odpadów przeznaczonych jest 25 tys. worków na śmieci. Tylko na zagospodarowanie odpadów przeznaczonych jest 25 tys. worków na śmieci.
Ale przede wszystkim zarządca cmentarzy dba o znajdujące się tam nagrobki, a także kaplice, kostnice oraz obsługę administracyjną ekshumacji. Ponosi też koszty z tym związane, a to m.in. oświetlenie i ogrzewanie kaplic, ich dekoracja, a także bieżące naprawy wyposażenia, sprzątania etc. Rocznie cmentarna infrastruktura na potrzeby pochówków udostępniana jest aż 3300 razy.

Wśród pozostałych obowiązków znajduje się też utrzymanie i obsługa szaletu ogólnodostępnego na Cmentarzu Łostowickim.

- Na cmentarzach poza bieżącym utrzymaniem w ramach wieloletniej umowy wykonywane są również inne usługi i roboty. Na te działania podpisywane są odrębne umowy - już z innymi wykonawcami niż administrator cmentarzy. W 2021 r. łączny koszt utrzymania cmentarzy komunalnych wynosił 10,4 mln zł - dodaje Kiljan.
W ramach tej kwoty, poza bieżącym utrzymaniem cmentarzy, wykonano:
  • ochronę cmentarzy i obsługę wjazdów samochodów osobowych na cmentarze,
  • nasadzenia zastępcze drzew,
  • serwis kabin TOI-TOI,
  • utrzymanie drzewostanu cmentarnego,
  • remonty infrastruktury cmentarnej.


Opinie wybrane

Wszystkie opinie (186)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

Najczęściej czytane