• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: zdublowana estakada?

Kamil Hajduk
2 sierpnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Na Estakadzie Kwiatkowskiego istnieją szerokie chodniki, po których rowery mogą się poruszać. Na Estakadzie Kwiatkowskiego istnieją szerokie chodniki, po których rowery mogą się poruszać.

Czy budowa drogi rowerowej między ulicami Unruga a Wiśniewskiego w Gdyni ma sens w wersji proponowanej przez urzędników? Przeczytaj, co ma na ten temat do powiedzenia Kamil Hajduk, czytelnik Trojmiasto.pl, a zarazem inżynier projektant i członek stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.



Ciągi pieszo-rowerowe przy ul. Wiśniewskiego. Ciągi pieszo-rowerowe przy ul. Wiśniewskiego.
Czy estakada nie byłaby bardziej potrzebna między ul. Hutniczą a ul. Wiśniewskiego? Czy estakada nie byłaby bardziej potrzebna między ul. Hutniczą a ul. Wiśniewskiego?
Wiele gdyńskich dróg rowerowych wymaga szybkiej modernizacji. Wiele gdyńskich dróg rowerowych wymaga szybkiej modernizacji.
Niebawem Gdynia ogłosi przetarg na budowę drogi rowerowej od ul. Unruga do ul. Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni wraz z budową 304 m estakady rowerowej pomiędzy ul. Unruga zobacz na mapie Gdyniul. Kontenerową zobacz na mapie Gdyni. Przewidywany łączny koszt to ok. 17 mln zł, część środków pochodzi z funduszy Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego. Na pierwszy rzut oka wspaniała inwestycja, jednak czar pryska, gdy dokładnie przyjrzymy się, czy tak naprawdę budowa kolejnej estakady jest konieczna.

Kilka lat temu oddano do użytku nową ulicę Wiśniewskiego. Wzdłuż niej poprowadzono chodniki, które dopiero 2 lata temu doczekały się znaków informujących, że są to ciągi pieszo-rowerowe (niestety nadal niedostosowane dla ruchu rowerowego). Przy wiaduktach drogowych nad torami zlokalizowano dwie kładki o szerokości 1,5 m. Z powodu ich niewielkiej szerokości - na znakach dla obydwu kierunków - zastosowano nakaz jednokierunkowego ruchu rowerowego.

Nie jest to może idealne rozwiązanie, biorąc pod uwagę, że jest to świeża inwestycja: pas drogowy pozwalałby zbudować szeroką drogę rowerową oddzieloną od jezdni zielenią o szerokości kilku metrów. Jednak zastosowanie kładek z pewnością jest lepsze i bezpieczniejsze niż poruszanie się rowerami po jezdni, na której jest duży ruch, również pojazdów ciężarowych, a prędkość przewyższa 50 km/h.

Nową estakadę rowerową zaprojektowano wzdłuż Estakady Kwiatkowskiego, pomiędzy ul. Unruga i ul. Kontenerową, pomimo że znajdują się tam chodniki o szerokości 2 m (na każdym z łączników w obu kierunkach). Pieszych jest niewielu, a z chodników tych częściej korzystają rowerzyści. Ze względu na zakaz poruszania się pojazdami wolnobieżnymi na jezdni estakady jest to zgodne z przepisami, z uwzględnieniem pierwszeństwa pieszych. Po co więc druga estakada, jeśli na ul. Wiśniewskiego kilka lat temu ograniczono się do kładek węższych niż istniejące chodniki na Estakadzie Kwiatkowskiego? Biorąc pod uwagę, że sama estakada rowerowa to równowartość wykonania znacznej części spójnego systemu dróg rowerowych, zadajmy sobie pytanie: "Co jest dla gdynian ważniejsze?"

W 2007 roku w Gdyni przeprowadzono badania, które miały pokazać odcinki dróg rowerowych, które powinny być realizowane w pierwszej kolejności. Na drugim miejscu, pod względem ilości głosów, była Estakada Kwiatkowskiego, ale na całej długości od ul. Unruga do ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni. Każdy, kto tę trasę próbował pokonać rowerem wie, że najtrudniejszym do pokonania odcinkiem jest przejazd z ul. Wiśniewskiego do ul. Hutniczej ze względu na to, że trzeba przenosić rower przez wiele torów co jest niebezpieczne i nielegalne. A przecież jest to najkrótsza trasa z Obłuża, Oksywia, Pogórza i Kosakowa do ul. Morskiej i do najbliżej położonego przystanku SKM Gdynia Grabówek.

Gdynia jest nowoczesnym miastem, w którym mieszkańcom - według licznych badań - żyje się najlepiej w całym kraju. Jednak każdy kierowca powinien zastanowić się już teraz, czy za kilka lat nadal będzie mu się opłacało stać w stale wydłużających się korkach, tym bardziej, że jest to coraz bardziej kosztowne. Może warto już teraz pomyśleć by Gdynia, w całej swojej okazałości, stała się kolejnym wzorem do naśladowania na miarę Europy XXI wieku.

Niestety bez przeznaczania odpowiednich środków na niezbędne i priorytetowe inwestycje w infrastrukturę rowerową nie da się zachęcić Gdynian do porzucenia aut na rzecz rowerów, a na pewno się to nie uda, jeśli inwestujemy w estakadę, która znajduje się na końcu rzeczywistej listy potrzeb, zapominając nawet o istniejących "drogach rowerowych", tych miejskich, jak również leśnych.

Czytaj także: Gdynia znalazła się w zestawieniu miast najmniej przyjaznych rowerzystom

Zobacz też mapkę przygotowaną przez naszego czytelnika

Zgodnie z wymogami UE i prawa krajowego każdemu procesowi inwestycyjnemu towarzyszyć muszą konsultacje społeczne. Dzięki nim, możliwa jest realizacja inwestycji z uwzględnieniem potrzeb mieszkańców i ochrony środowiska naturalnego. W tym przypadku niestety konsultacje społeczne projektu nie były przeprowadzane.
Kamil Hajduk

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (126) 3 zablokowane

  • Po to sa wybory samorządowe, mądry Polak po szkodzie...

    Trzeba było myśleć 21 listopada na wyborach a nie teraz biadolić, wybraliście to macie.

    • 17 2

  • rowerzysci to przewaznie pewni siebie pyskacze (5)

    nie maja w sobie kultury i wrazliwosci

    • 10 25

    • Od kiedy to miara kultury czlowieka jest pojazd jakim sie jezdzi? Co do tego ma wrazliwosc?

      • 12 0

    • typowe podejście pewnego wiceprezydenta

      dlatego też zamiast na ścieżki rowerowe magistrat ładuje pieniądze w pewną patologie piłkarską

      • 10 1

    • bim, masz jakieś badania na ten temat?

      ja robiłem analizę wpisów na tym portalu, skala agresji wśród przeciwników dbania o interesy pieszych i rowerzystów jest trudna do przecenienia

      • 4 1

    • zacznij jeździć na rowerze żeby to zmienić

      • 3 0

    • kup sobie rower to zmienisz zdanie

      • 1 1

  • Ale jaka jest konkluzja?

    • 1 0

  • A dlaczego Hutnicza-Wiśniewskiego bardziej potrzebna? (2)

    Mieszkam na Obłużu i często podróżuje na rowerze - żeby dostać się do centrum trzeba jechać pod estakadą ulicą.Ze względu na TIR-y miejsce te jest niebezpieczne szczególnie dla rowerzystów - 2 lata temu dzieliły mnie centymetry od zostania zepchniętym przez ciężarówkę do rowu.

    • 10 2

    • Obłuże,Oksywie,Pogórze i Babie Doły

      to zapomniane dzielnice przez Prezydenta, na których nic się nie dzieje

      • 2 0

    • i masz rację

      Kolo nie pisze nic aby nie robić ścieżki od Kontenerowej do Wiśniewskiego tylko by nie dublować estakady od Unruga do Kontenerowej....

      • 1 0

  • Kiedy dożyję momentu, że nie będę jechał z Grabówka na Obłuże przez Chylonię, bądź Stocznię...

    • 9 0

  • Drogi dla rowerów w Gdyni? Jestem za! (1)

    Przynajmniej zniknie problem rowerzystów pędzących po chodnikach na złamanie karku i wpadających na pieszych. Aha, i żeby nie było: NIGDY nie włażę na oznaczone ścieżki rowerowe i uważam, zanim przez taki przejdę. Oczekuję w zamian ostrożności ze strony rowerzystów.

    • 11 0

    • warto byś zasugerował władzom miasta zbadanie, czy faktycznie cykliści pędzą po chodnikach na złamanie karku

      Przypuszczalnie jest dużo więcej przypadków kierowców przejeżdżających przez przejścia dla pieszych na tzw. "późnym czerwonym"po co antagonizujesz cyklistów i pieszych, gdy można problemy rozwiązywać normalną perswazją?

      • 3 0

  • Gdańsk a Gdynia i jej Szczurek (2)

    Przez wiele lat mieszkałem w Gdańsku, od 5 lat Gdynianin. Powiem tak: pod względem ścieżek rowerowych Gdynia to totalna wiocha w stosunku do Gdańska. Mieszkam na Pogórzu i przez te wszystkie lata Szczurek i jego ekipa w kwestii infrastruktury zrobiła ostatnio rondo na końcu Dąbka, poza tym totalne zero... Dziwię się Gdynianinom, że tak uwielbiają Szczurka...

    • 20 5

    • (1)

      Na szczęście nie wszyscy uwielbiają tego pal...nta. Coraz więcej ludzi zauważa, że szczurek to tylko śliczna wydmuszka a w środku pustka. Trzeba tylko GŁOŚNO i CZĘSTO o tym mówić nie bacząc na tzw.poprawność polityczną. Wyborcy mają pełne prawo do krytyki władz (zwłaszcza tak mizernych).

      • 1 0

      • Szkoda tylko, że jak przychodzi do wyborów to głosują na szczurkowatą ekipę...

        • 0 0

  • Słońce Skweru Mistrz Bajeru tu rządzi ze swoim dworem (2)

    W Gdyni inwestycje drogowe to totalna porażka, a za 17 mln. buduje się ścieżkę rowerową, masakra. Na Świętojańskiej, wyremontowanej za miliony i która miała być salonem Gdyni studzienki już po zapodane.

    • 10 3

    • Świętojańska nie stała się salonem Gdyni

      bo zabrakło odważnej decyzji żeby zrobić z niej ulicę dla pieszych i cyklistów z dopuszczeniem ruchu trajtkówwzorem najlepszych miast świata (por. chociażby Kurytybę w Brazylii)

      • 8 0

    • Nic dodać nic ująć. szczurek to POZORANT i okropny leń

      • 2 1

  • Coś ostatnio

    trojmiasto.pl zaczyna regularnie negować decyzje urzędników trójmiejskich. Ktoś wie co się stało?

    • 0 2

  • Cykliści powinni płacić obowązkowe ubezpieczenie i robić przeglądy okresowe, będą pełnoprawnymi użytkownikami dróg, w tej (3)

    chwili, przy obecnych regulacjach legislacyjnych są pasożytami, a pasożyty trzeba likwidować nie hodować...

    • 6 11

    • wskaz choc jeden kraj wktórym tak jest!!Nieznajdziesz bo niema

      gdzie powinien wyladowac chory psychicznie w szpitalu dobrze zejestes ubezpieczony założą ci kaftanik bezpieczeństwa gratis:)

      • 2 0

    • Ile wynosi OC dla rowerzysty? Firmy ubezpieczeniowe w ogóle potrafią wycenić wartość roweru? I na podstawie czego?

      • 0 0

    • Ubezpieczony rowerzysto

      powinieneś płacić ubezpieczenie od swojej głupoty. Najwyższą stawkę.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane