• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę

Michał Brancewicz
24 marca 2024, godz. 18:00 
Opinie (283)
  • Górny odcinek Nowej Politechnicznej, czyli fragment od ul. Rakoczego wzdłuż Jaśkowej Doliny w kierunku ul. Wileńskiej.
  • W tym miejscu trasa tramwajowa odbije od ul. Wileńskiej. Powstanie też nowy odcinek ulicy, który włączy się w Schuberta.
  • Środkowy odcinek Nowej Politechnicznej będzie biegł na tyłach ul. Sobieskiego, a potem przetnie Traugutta.
  • Nowa Politechniczna przebiegnie między ul. Do Studzienki a kampusem PG.
  • Najbardziej kontrowersyjny fragment Nowej Politechnicznej, czyli miejsce włączenia w al. Grunwaldzką, które biec będzie przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Kończy się projektowanie trasy tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz nazywanej Nową Politechniczną. Do czerwca miasto złoży wniosek o dofinansowanie unijne tej inwestycji. A pod koniec roku ma zostać ogłoszony przetarg na budowę.



Będziesz korzystał(a) z Nowej Politechnicznej?

Nowa Politechniczna połączy Morenę z Wrzeszczem, co pozwoli uruchomić połączenia tramwajowe między górnym i dolnym tarasem Gdańska z pominięciem centrum.

Zacznie się na skrzyżowaniu ul. Rakoczego i Jaśkowej DolinyMapka, a włączy się w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka.

Prace nad tym projektem ruszyły już w 2015 roku, więc łatwo jest policzyć, że trwają 9 lat. Po drodze nie obyło się bez komplikacji.


Nowa Politechnika: 9 lat projektowania

  • Umowa z pierwszym projektantem firmą Mosty Katowice została zerwana.
  • Gdy z analiz wyszło, że najlepiej poprowadzić linię przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, jej mieszkańcy rozpoczęli protest.
  • Potem wybrany został drugi wykonawca projektu - konsorcjum firm Ingeo i BPBK, z których ta druga upadła.
  • Zastrzeżenia dotyczące przebiegu trasy sprawiły, że GP-W czekała trzy lata na wydanie decyzji środowiskowej.
  • Po ostatecznej decyzji, że to przez Getta Warszawskiego Nowa Politechniczna włączy się w Grunwaldzką, mieszkańcy zaskarżyli to rozwiązanie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Skarga została jednak oddalona.
  • Drugie podejście do zaprojektowania linii, które miało się zakończyć pod koniec 2022 roku, przeciągało się. Kolejny termin został wyznaczony na połowie 2023 roku, a potem na marzec 2024.

- Jesteśmy już na końcowym etapie prac. Obecnie trwają prace związane z pozyskiwaniem uzgodnień dla dokumentacji projektowej - zapewnia Aneta Niezgoda z DRMG.

Nowa Politechniczna: Budowa ruszy 10 lat po rozpoczęciu projektowania?



Urzędnicy muszą się spieszyć i poganiać wykonawcę, bowiem w styczniu ogłoszony został konkurs w ramach "Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko FENX.03.01. Transport Miejski", z którego można otrzymać dotację.

- Do końca czerwca planujemy złożyć wniosek o dofinansowanie budowy linii tramwajowej GP-W. Dążymy do tego, by do końca roku ogłosić przetarg na roboty budowlane - dodaje Niezgoda.
Gdyby tak się stało, prace mogłyby ruszyć w 2025 roku, czyli 10 lat po rozpoczęciu projektowania.


Przebieg Nowe Politechnicznej. Film z 2016 roku

Nowa Politechniczna obejmie:

  • budowę dwutorowej linii tramwajowej,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę istniejących ulic,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę Kanału Królewskiego: kanał zamknięty ok. 800 m i kanał otwarty ok. 45 m,
  • budowę dwóch tuneli podziemnych: tunel tramwajowy o długości ok. 350 m w ciągu ul. Wileńskiej, w rejonie ul. Migowskiej i ul. Morenowej i przejście podziemnie dla pieszych o długości ok. 55 m w rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej,
  • budowę przystanków tramwajowych i autobusowych,
  • budowę infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej (ścieżki i chodniki),
  • przebudowę i budowę oświetlenia drogowego.

Zakres przebudowy istniejących dróg i torowisk:

  • ul. Jaśkowa Dolina - rozbudowa - ok. 600 m - droga dwujezdniowa z czterema pasami ruchu po dwa na każdej jezdni z budową dwutorowej linii tramwajowej w pasie dzielącym jezdnie,
  • ul. Wileńska - rozbudowa - ok. 1000 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z budową dwutorowej linii tramwajowej po południowej stronie ulicy,
  • ul. Morenowa - rozbudowa - ok. 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • ul. Nowa Politechniczna (łącznik pomiędzy ul. Wileńską a ul. Sobieskiego),
  • budowa - ok. 400 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • ul. Traugutta - przebudowa - ok. 150 m,
  • ul. Traugutta - rozbudowa - ok. 200 m - droga dwujezdniowa dwupasmowa,
  • ul. Piecewska - przebudowa - 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • al. Grunwaldzka - rozbudowa - ok. 500 m - droga dwujezdniowa z trzema pasami ruchu na każdej jezdni.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (283)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane