• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ORP Albatros już pod biało-czerwoną banderą

Michał Lipka
28 listopada 2022, godz. 13:45 
Opinie (74)

Najnowszy polski niszczyciel min ORP Albatros, na którym banderę uroczyście podniesiono 28 listopada 2022 r.

W samo południe podniesiono biało-czerwoną banderę na niszczycielu min ORP Albatros. To bliźniak służącego już w marynarce Kormorana i Mewy, której testy morskie trwają od kilku miesięcy. Wszystkie powstały w stoczni Remontowa Shipbuidling w Gdańsku.



Uroczystość pierwszego podniesienia bandery odbyła się w Porcie Wojennym w Gdyni, w 104. rocznicę utworzenia Marynarki Wojennej.

Uroczystość podniesienia bandery odbyła się w Porcie Wojennym w Gdyni. Uroczystość podniesienia bandery odbyła się w Porcie Wojennym w Gdyni.
Choć pogoda nie rozpieszczała marynarzy i zaproszonych gości, gdyż nad portem co chwila unosiła się i opadała mgła, licznie stawili się przedstawiciele wojska z dowódcą generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych, generałem Jarosławem Miką i inspektorem Marynarki Wojennej, wiceadmirałem Jarosławem Ziemiańskim. Szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego i sekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta RP Jacek Siewiera przekazał banderę i proporzec dziobowy dowódcy okrętu kmdr. ppor. Michałowi Narłowskiemu oraz zastępcy dowódcy, kpt. mar. Patrycji Jurdzińskiej.

Podniesienie bandery na ORP Albatros 28.11.2022 r.

Po odczytaniu rozkazu DGRSZ drugi okręt projektu Kormoran II stał się ORP Albatros.

Kolejny okręt z polskiej stoczni



- Przed pięcioma laty, przekazaliśmy Marynarce Wojennej prototypowy okręt ORP Kormoran. Na podstawie doświadczeń zdobytych podczas jego eksploatacji wprowadzono pewne modyfikacje w budowie kolejnych jednostek. Dzięki nim ORP Albatros, jak i następne jednostki są doposażone w nowe urządzenia do weryfikacji akwenów morskich. Został również zmieniony na nowocześniejszy system artyleryjski okrętu - mówił w czasie uroczystości Marcin Ryngwelski, prezes stoczni Remontowa Shipbuilding SA.
Budowa kolejnych jednostek projektu Kormoran rozpocznie się na początku przyszłego roku. Wojskowi muszą być zadowoleni z prac wykonywanych przez Remontową, bo kilka dni temu ogłoszono, że to właśnie ta stocznia otrzymała zlecenie (przy współpracy ze szwedzkim Saabem) na budowę dwóch okrętów rozpoznania radioelektroniczego Delfin.

Czym Albatros różni się od Kormorana



Różnice między Kormoranem i Albatrosem, o których mówił prezes Remontowa Shipuilding, dotyczą m.in. dziobowego uzbrojeniu okrętów. Na Kormoranie zamontowano używaną od początku lat 90. w polskiej flocie dwulufową armatę ZU-23-2MR Wróbel II. Jej główne parametry to: prędkość początkowa pocisku 970 m/s, szybkostrzelność 400 strz/min, donośność pozioma 2000 metrów, pionowa 1500 metrów. Armata obsługiwana jest przez jednego operatora znajdującego się w wieżyczce samej armaty.

Na ORP Albatros jest z kolei nowoczesny system uzbrojenia OSU - 35K. W jego skład wchodzą: automatyczna armata AM-35K, zintegrowana głowica obserwacyjno-śledząca ZGS-35K, blok systemu kierowania ogniem BSKO-35K oraz rezerwowe stanowisko kierowania ogniem RSKO-35K.

  • Głównym elementem uzbrojenia ORP Albatros jest automatyczna armata AM-35K.
  • Głównym elementem uzbrojenia ORP Albatros jest automatyczna armata AM-35K.
  • Głównym elementem uzbrojenia ORP Albatros jest automatyczna armata AM-35K.
OSU-35K zwalcza cele powietrzne, wykonujące manewr kursem, prędkością i wysokością w strefie ognia, a także cele nawodne. System jest zdolny do wykrywania, śledzenia i zwalczania samolotów, śmigłowców, dronów i pocisków rakietowych. Armata ma donośność poziomą do 5550 metrów, pionową do 3500 metrów przy szybkostrzelności 550 pocisków na minutę. Sterowana jest automatycznie przez operatora mającego swoje stanowisko w BCI, czyli Bojowym Centrum Informacyjnym. Uzbrojenie uzupełniają jeszcze trzy karabiny maszynowe kal. 12,7 mm umiejscowione na obu burtach oraz na rufie.

Po wejściu na pokład mogliśmy zapoznać się ze sprzętem do prowadzenia działań podwodnych, który także różni się od tego na Kormoranie. ORP Albatros dysponuje zestawem holowanym Kraken Katfish, pojazdem Saab Double Eagle Sarov oraz systemem Gavia. Podobnie jak i na pierwszym Kormoranie znajdziemy tutaj komorę dekompresyjną dla nurków. Wszystkie te urządzenia sprawiają, że operator na swym monitorze widzi obraz lepszej jakości niż na niejednym telewizorze z najwyższej półki. Mówiąc krótko - obraz żyleta.

Bojowe Centrum Informacyjne to mózg okrętu i miejsce, z którego kapitan dowodzi jednostką. Czasy, w których dowódca znajdował się na mostku i kierował wszystkimi działaniami bojowymi, przeszły do historii. Dziś mostek służy teraz wyłącznie do sterowania Albatrosem. Wszystkie operacje podwodne, działania bojowe, sterowanie systemem OSU - 35K i inne odbywają się w BCI, gdzie dowódca ma pełen pogląd na wszystko, co dzieje się na okręcie (dzięki systemowi kamer), jak i wokół niego (tak pod nim jak i nad nim).

W komentarzach pod poprzednim artykułem na temat Albatrosa pojawiły się opinie, że okręt jest zbyt wolny, gdyż jego maksymalna prędkość wynosi 15 węzłów. Jednak tu nie prędkość jest najważniejsza, lecz precyzja. Na jednostce zainstalowano pędniki cykloidalne, dzięki którym okręt jest nad wyraz zwrotny - na przykład dziób może stać w miejscu, a rufa obracać się dookoła.

Sam kadłub wykonany jest z amagnetycznej stali, co w połączeniu z silnikami elektrycznymi (obok oczywiście standardowych diesli) znacznie redukuje pole elektromagnetyczne okrętu oraz tworzone przez niego szumy, co ułatwia obronę bierną przed minami.

Okręt wyposażony jest również w zaawansowany system wewnętrznej klimatyzacji, dzięki której może operować w rejonie zagrożonym użyciem broni chemicznej i biologicznej. Na jednostkach typu Kormoran II informacje o ewentualnym zagrożeniu o skażeniach przekazywane są nie przez rozgłośnię okrętową, jak miało to miejsce na starszych jednostkach, ale przez rozmieszczone w licznych miejscach sygnalizatory świetlne.

Podstawowe dane ORP Albatros

  • Numer burtowy: 602
  • Wyporność: 830 t
  • Długość: 58,5 m
  • Szerokość: 10,3 m
  • Zanurzenie: 2,7 m
  • Klasa lodowa: L-3
  • Prędkość: 15 w
  • Zasięg: 2500 Mm
  • Załoga liczy 45 osób z możliwością dookrętowania jeszcze 7 osób

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (74)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane