• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pesa wyremontuje składy SKM w 13 miesięcy

Michał Sielski
13 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Pociąg SKM po modernizacji. Pociąg SKM po modernizacji.

Nieco ponad rok ma bydgoska Pesa na gruntowny remont co najmniej 16 składów SKM. Drugi przetarg właśnie rozstrzygnięto, ale nowosądecki Newag ma jeszcze czas na odwołanie, choć szanse ma małe, bo zaproponował cenę o 40 mln zł wyższą.



Wnętrze zmodernizowanego pociągu. Wnętrze zmodernizowanego pociągu.
Pierwszy przetarg wygrała firma TS Opole, ale jest na skraju upadłości i nie wywiązała się z umowy. Po negocjacjach ustalono, że wyremontuje 6 zamiast planowanych 21 składów. Pierwszy jest już gotowy i przechodzi badania m.in. układu hamulcowego. Na trójmiejskich torach pojawi się więc najwcześniej w październiku.

Czytaj także: tak wygląda pierwsza zmodernizowana kolejka SKM.

Drugi przetarg został rozstrzygnięty ekspresowo.

- Zależało nam na czasie ze względu na wcześniejsze przesunięcia, ale nie oznacza to, że nie sprawdziliśmy wnikliwie ofert, także pod kątem potencjalnych zarzutów o wybraniu oferty z rażąco niską ceną, która byłaby niemożliwa do wykonania - zapewnia Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM w Trójmieście.

Jeśli więc komisja konkursowa przyłożyła się do pracy, to Newag, który zaproponował cenę 165,6 mln zł za remont 21 składów, ma małe szanse na odwołanie. Oferta Pesy to ok. 124 mln zł. To jeszcze mniej niż za prace chciał TS Opole (ok. 129 mln zł). Cena dotyczy 21 składów, ale jeśli bankrutująca firma zdoła dokończyć remont 6 z nich, to zwycięzca przetargu przebuduje 15 SKM-ek. Decyzja o tym kto ile składów wyremontuje, podjęta zostanie za pół roku, ale już teraz wiadomo, że minimum 15 zespołów trakcyjnych Pesa ma wyremontować w ciągu 13 miesięcy. Jeśli będzie ich 21, to termin nie ulegnie wydłużeniu.

- Czas realizacji zacznie liczyć się od momentu podpisania umowy, które planowane jest we wrześniu, do dostarczenia gotowego pociągu już po wszystkich testach - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i reklamy PKP SKM w Trójmieście.

W ramach modernizacji zmieni się wystrój wnętrza wagonów. Inne będą siedzenia i laminaty, drzwi, zmienią się instalacje w toaletach. Maszynista będzie miał pojazd wyposażony w nowy pulpit i system napędowy. Zmodernizowana jednostka będzie przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich.

Miejsca

Opinie (125) 3 zablokowane

  • (5)

    tu nie ma co remontować, to trzeba złomować

    • 201 24

    • DOKŁADNIE (2)

      Te wyremontowane są bardziej awaryjne od tych niewyremontowanych, co chwila coś się psuje, a najczęściej drzwi się zacinają.

      • 19 2

      • (1)

        Najbardziej chodziloby mi o niezawodnosc, bezpieczenstwo i klime. O estetyke sie nie martwie bo widzialem przyklady i sa super.
        Klima rozni dobry pociag od swietnego.
        Jezdzilem pociagami po Polsce, Niemczech, Danii, Francji i USA. Najlepsze sa w Danii, Francji i USA. Niemieckie nie mialy dobrej klimy i byl wypadek po ktorym nie jezdze tam pociagiem ICE jesli nie musze nawet jesli zmieniono kola ktore spowodowaly wyoadek w Eschede.
        Francuzi traktuja pociagi tak samo profesjonalnie jak lotnictwo a Dunczycy nie komplikuja spraw i jest komfort w dalekobieznych jak w na jachcie.
        Polskie koleje maja najmilsza obsluge i rutyne ale widac panstwo nie widzi ze kolej jest niesamowita wizytowka i miernikiem jakosci zycia instanu demokracji.

        • 11 0

        • klima nie ma za bardzo sensu jak co 5 minut cała masa drzwi się otwiera

          nawet jak jest na przycisk na żądanie otwarcie to klima i tak praktycznie nie działa bo nie nadąży schłodzić

          • 0 0

    • popieram

      • 3 0

    • SKM miała być inna

      W strategii rozwojowej SKM Sp. z o. o. jest zapisany całkowicie inny scenariusz dla tej firmy niż to, co faktycznie robi. W zamierzeniach miała to być firma obsługująca Aglomerację Trójmiejską i nie miała konkurować z Przewozami Regionalnymi. W strategii przewidziano wymianę taboru na dostosowany do przewidywanej roli tego przewoźnika, jako kolei typowo miejskiej.
      W rzeczywistości realizowany jest scenariusz dyktowany przez związki zawodowe, które są przeciwne zmianom na kolei.
      Tak zarząd, jak i rada nadzorcza tej spółki powinni zostać pociągnięci do odpowiedzialności za brak realizacji zapisanej w dokumentach strategii rozwoju tej firmy. Gdyby właściciele tej firmy (PKP, Skarb państwa, a zwłaszcza samorządy) byli kompetentni, to już dawno zmieniliby władze tej spółki i zatrudniliby ludzi, którzy zrobiliby tam porządek i zarządzaliby tą firmą zgodnie z jej przeznaczeniem.

      • 1 0

  • A klima będzie???????? (8)

    będzie czy nie?

    • 92 2

    • w pierwszej klasie będzie (5)

      w nowych składach będzie podział na pierwszą i drugą klasę oraz wars, będzie można też oddawać mocz i kał całą drogę (bez przerwy na trójmiasto)

      • 27 4

      • Bedzie jeszcze economic klass (1)

        • 12 1

        • Tak i biznes klas

          • 1 0

      • kupa w skm (1)

        juuuuhuuuu

        • 18 2

        • a to nie jest głupi pomysł

          Kiosk w skmce

          • 10 1

      • I busines class też będzie.

        • 8 0

    • i co jeszcze ? piórko w d.... też ?

      do roboty !!!

      • 5 7

    • tylko w kabinie maszynisty

      klima będzie (pierwszy raz w historii SKM) ale niestety tylko w przedziale dla maszynisty. Oczywiście pasażerów wszyscy mają w d...

      • 22 1

  • Klimatyzacja,wc,wifi

    I dużo siedzeń

    • 86 2

  • (16)

    Podstawowe pytanie, czy będzie WC?

    • 41 8

    • nie

      • 4 0

    • tak (2)

      jak otworzysz drzwi...

      • 11 1

      • (1)

        Do WC?

        • 5 0

        • nie

          do kabiny maszynisty

          • 10 0

    • doczytaj do końca a nie tylko tytuł (4)

      ..."zmienią się instalacje w toaletach."

      • 4 3

      • Teraz bedzie prysznic dzakuzi i masaz tajski (2)

        • 12 1

        • (1)

          W dżakuzi nie uwierzę...

          • 5 1

          • musisz

            • 10 0

      • Napisali "instalacje" a nie Armatura :D

        Instalacją zwykło się również nazywać "projekty" artystyczne typu rozsmarowana kupa na ścianie.

        • 6 0

    • a masz srake permanentną?

      • 0 4

    • od kiedy w pociągach podmiejskich , miejskich czy metrze jest WC ??? (5)

      Londyn , Berlin itd. aglomeracje o wiele raz ywiększe - czasy przejazdu i trasy o wiele dłuższe i też nie ma WC !!! a szlachta z Trójmiasta chce mieć - jadąc z Wrzeszcza do Sopotu jeszcze klocka zdążyć zrobić

      • 12 2

      • (3)

        Czasy przejazdu i trasy o wiele dłuższe powiadasz? No to sprawdźmy. Najdłuższa nitka S-Bahn to S1 - 51,9 km długości, czas przejazdu 79 minut. Najdłuższy bezprzesiadkowy przejazd SKM to trasa Gdańsk Główny-Słupsk - 131 km, czas przejazdu 189 minut. Dalej uważasz, że w takich miastach jak Berlin są o wiele dłuższe trasy? To, że berlin jest większy pod względem liczby mieszkańców nie znaczy, że odległości są większe. Większość miast śródlądowych ma układ koncentryczny, co skraca dystanse. Trójmiasto wraz z przyległościami ma pod tym względem bardzo niekorzystną topografię.

        • 5 0

        • pomyśl o tym że ludzie przesaidają kilka razy by dojechać do celu (1)

          • 1 1

          • No i wtedy mają okazję skorzystać z kibla na dworcu. A jak jedziesz z Gdańska do Słupska przez 3 godziny, to gdzie się przesiądziesz?

            • 1 0

        • kible są zamknięte Gdańsk-Wejherowo 44 km 79 minut - dalej sr+j do woli aż do Słupska

          • 2 1

      • WC

        Te sklady mają kible, przywykliśmy. Chyba że wywala wszystkie ścianki działowe i będziemy szpanowac w stylu wiejskiej aglomeracji zaciskajac pęcherz. Ale nie jesteśmy Londyn ani Berlin, mamy nasze rupiecie z kiblami, żeby tylko je wyszorowali to już będzie duży postęp. Ale w Polsce się mię dba. Jak już będzie tak brudne ze nie da się tego umyć to zmieniają na nowe.

        • 0 0

  • ja tam wolę stare (3)

    taki klimat w nim panuje i pasuje to do ludzi, którzy jeżdżą.

    • 51 17

    • Powiem Ci że te stare są lepsze od nowych (1)

      Siedzenia z dermy były, a te teraz to jakaś tortura, po przejeździe z Gdyni do Gdańska to nogi drętwieją, w starych to przy najmniej ciepło zimą było, a w tych to wiatr hula i jest lodówka, bo zamontowano ogrzewanie oszczędne na warunki hiszpańskie, a u nas warunki syberyjskie niekiedy w styczniu panują.
      System zapowiadania stacji jest tak głośny że umarłego obudzi, ale co z tego jak wprowadza w błąd, na przykład będąc na Gdyni Wzg.Św, Maks, informuje, że jesteś w Gdańsku Stoczni, to po chorobę to jest.
      Podobnie z monitoringiem, wcale nie jest bezpieczniej, bo albo on nie działa, albo nikt w niego nie patrzy, wielokrotnie byłem świadkiem wybryków chuligańskich z monitorowanych składach i żadnej reakcji ze strony SOK czy nawet konduktora nie było, więc po co ten monitoring.
      Wyrzucają tylko kasę.

      • 12 4

      • zgadzam, stare czerwone siedzenia ogrzewały zimą, miały wgłebienie i jak się wstało po długiej trasie to nic nie bolało i porządnie można było się oprzeć, a teraz są okropne i brzydzę się siadać taki brudny ten dziwny materiał na nich.

        • 8 0

    • moze masz i troche racji

      tak jak np z autobusami miejskimi. jak dla mnie ikarusy i jelcze do dzisiaj powinny jezdzic, ale wiadomo ze wiekszosci to nie pasuje. a wracajac do skm to warto dodac ze niby zmodernizowane beda te kolejki a tak naprawde to te same sklady...

      • 1 2

  • Inwalida do SKM-ki wjedzie (2)

    Tylko jak ma na peron wjechac

    • 43 3

    • są windy przecież... (1)

      i to w większości peronów.

      • 1 3

      • Gdzie? Chyba tylko na tych największych.

        • 2 0

  • Bez sensu te remonty (3)

    Jeżdżę SKM dosyć często, bo nie mam wyjścia (dojazd do pracy) i nie zauważam żadnej różnicy w komforcie jazdy pomiędzy starymi składami, a wyremontowanymi.
    Mało tego te odpicowane mają gorsze siedzenia, i zimą w nich przeważnie ogrzewanie nie działa, bo postawiono na oszczędność energii kosztem komfortu pasażera.

    • 52 6

    • Pasazer sie nie liczy (1)

      • 10 2

      • Pasażer się liczy, bo w końcu SKM jest do wożenia pasażerów, ale liczy się tylko ilość pasażerów a nie ich wygoda, nie ważne że czy na jeden metr kwadratowy przypada jeden pasażer czy dwudziestu, no i liczy się jeszcze kasa z biletów nic więcej.

        • 7 1

    • Ostatnio jechałem takim zmodernizowanym

      wszystko skrzypiało niemiłosiernie, podczas hamowania i przyspieszania coś waliło, ogólnie tragedia.
      Lepiej pokupować nowe szynobusy od Pesy.

      • 2 0

  • 13 to pechowa cyfra !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! wiec bedzie klapa ! (2)

    Ale kasiora do korytka wplynie i bedzie bal na 13 fajerek bo kasa jest wazna a nie wagoniki dla plebsiku :)) na piechote zdrowiej !!!!!!!!! Kiedy SKM pusci pendolino na trasie Gdansk Gdynia ?:)

    • 10 15

    • (1)

      "13" to liczba (a nie cyfra) składająca się z cyfr "1" oraz "3";

      • 11 0

      • tak ! zgadza sie 13 to liczba !

        czlowiek sie staje analfabeta przez ten internet :)przyznaje ci racje ze 13 to liczba . W sumie malo osob takie bledy zauwaza wiec masz plus:) a co znaczy twoj podpis '' Hamill'' ?

        • 5 0

  • GŁUSZEK - największy ściemniacz w SKM (5)

    dyr. od spraw marketingu. Jeżeli cała firma tak funkcjonuje co marketing to ja się nie dziwie że to wygląda.

    • 38 6

    • Panie Głuszek (3)

      A ja wam proponuje zamiast tej idiotycznej modernizacji zakupić 20 EZT EN57 od Przewozów Regionalnych, za na prawdę niską cenę , bo oni mają nadmiar składów i zwiększyć częstotliwość kursowania, na odcinku Wejherowo-Pruszcz Gdański, a nie bawić się w lifting wizualny trupów.
      Co z tego , że macie odpicowane składy, jak niedługo raz na godzinę będziecie kursować.
      Kto Pana na tym stanowisku posadził, podobnie jak Pana Lignowskiego.

      • 20 1

      • tylko że im nie zależy (1)

        z roku na rok umniejszają częstotliwość kursów, więc po co większa ilość taboru. Oni robią wszystko, żeby jeździć jak najrzadziej.

        • 15 0

        • problem jest po stronie pana marszałkak który zamawia oraz mniej kursów a skm wszystkiego nie nadrobi ze swojego wewnętrznego biletu

          • 1 1

      • kto posadził...

        ....a no związki zawodowe...które teraz maja prezia i jego przydupasów w ręku

        • 2 1

    • Zmodernizowane SKM-ki - Pendolino dla ubogich :)

      • 1 0

  • Powracający temat reanimacji trupa (2)

    Ileż można jeszcze?

    • 58 3

    • nic w miescie sie nie dzieje to dlatego tematy odgrzewane :) (1)

      A juz Pendolino ma byc atrakcja caly rok :) no i zwiazki partnerskie jako temat wiecznie zywy :)

      • 7 1

      • No chyba że tak

        A może coś o wacie cukrowej?
        Bo napiłbym się herbaty z cytryną pod warunkiem że miałbym cytrynę, ale nie mam herbaty.
        Idę na Zdziorgowisko.

        • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane