- 1 23 mln zł na remont ulic na Dolnym Mieście (56 opinii)
- 2 Fałszywy mandat za przejście "na czerwonym" (121 opinii)
- 3 Klif w Orłowie co roku cofa się o metr (83 opinie)
- 4 Czyj to garaż? - pytają urzędnicy (145 opinii)
- 5 Pobili mieszkańców i okradli dom (175 opinii)
- 6 Sąd aresztował rosyjskiego szpiega (336 opinii)
Remont blisko 100-letniego tramwaju za ponad 1 mln zł
Tramwaj Bergmann wyprodukowany w 1927 roku przejdzie pierwszy kapitalny remont. Koszt przywrócenia wyglądu sprzed blisko 100 lat wyniesie ponad 1,1 mln zł. Prace potrwają prawie rok.
Pasażerów woził przez 46 lat. Ostatni kurs wykonał 31 marca 1973 r.
Przez ten czas przechodził wiele "modernizacji o nieokreślonym zakresie, z wykorzystaniem części głównie od nowszych tramwajów generacji N".

Prowizoryczne metody napraw przez lata
Jak czytamy w dokumentacji przetargowej, "Stan obecny niniejszego Bergmanna jest wypadkową różnych epok, stosowanych prowizorycznych metod napraw bieżących oraz stosowania elementów wyposażenia charakterystycznego dla innych typów tramwajów".
Dlatego teraz ma on przejść kapitalny remont, który przywróci wagon do stanu fabrycznego z 1927 r.
Naprawa dotyczyć będzie elementów zewnętrznych i wewnętrznych oraz odtworzenia pierwotnej kolorystyki tramwaju.
Rozkład jazdy komunikacji miejskiej w całym Trójmieście
Do przetargu stanęło dwóch oferentów.
Oferty na remont tramwaju Bergmann
- Firma 4iB z Gdańska - 1 143 900 zł
- Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie - 1 831 470 zł
Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje zamierzała wydać na ten cel 738 tys. zł. Po analizie zdecydowała się dołożyć brakujące 400 tys. zł i wybrała ofertę firmy 4iB.
Wykonawca będzie miał 48 tygodni (ok. 11 miesięcy) na uporanie się ze wszystkimi pracami. Wcześniej w specyfikacji zapisany był termin o połowę krótszy.
Cotygodniowy raport z postępów w naprawie
Co ciekawe, samą modernizację poprzedzi etap przygotowawczy, który trwał będzie 30 dni. w tym czasie wykonawca przedstawi do akceptacji wykaz materiałów i części zamiennych, które zostaną wykorzystane przy wykonywaniu napraw. I dopiero po ich akceptacji będzie mógł rozpocząć remont pojazdu.
Potem, co najmniej raz w tygodniu, przedstawiał będzie raport z wykonanych prac.
Po modernizacji Bergmann znów będzie służył do do okazjonalnego przewozu pasażerów jako atrakcja turystyczna.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-03-07 09:12
szkoda ze zlikwidowano zajezdnie na Łąkowej (9)
Można tam było, zrobić muzeum i trzymać takie eksponaty. Dodatkowo stamtąd by jeździła zabytkowa linia a wszelkie naprawy by dokonywano właśnie na terenie owej zajezdni
- 142 4
-
2023-03-07 11:34
Michał Tusk poparł likwidację (3)
- 10 4
-
2023-03-07 11:47
A kim on wtedy niby był? (2)
- 5 7
-
2023-03-07 12:54
(1)
synem donalda tuska...to mało?
- 3 7
-
2023-03-07 15:17
bardzo mało, syn rudego i co z tego?
- 2 0
-
2023-03-07 12:17
utrzymanie takiej dodatkowej zajezdni (1)
generowało by dodatkowe duże koszty. Ale sam pomysł ok. Można zaadoptować część istniejącej zabytkowej zajezdni w Nowym Porcie, która jest czynna i podłączona do torowiska.
- 5 2
-
2023-03-07 14:23
Ta zajezdnia w Nowym Porcie będzie likwidowana
Nowa zajezdnia przy Warszawskiej przejmie tabor tramwajowy i autobusowy. Także muzeum będzie można tam zrobić
- 0 0
-
2023-03-07 14:29
(2)
Milewczyk zlikwidowal budynki na muzeum tramwajow w Oliwie!.
- 0 1
-
2023-03-07 15:17
to była zajednia tramwajów konnych (1)
- 0 2
-
2023-03-07 15:45
jak znalazl na muzeum, ale to srodowisko ma dziwne powiazania Mielewczyk,Dubieniecki,Zalek,Sasin,Zalek, ,,Saruch".bedziesz ich bronil jak,,gosc niedzielny"JP..Tusk tez nie jest z mojej bajki.
- 0 0
-
2023-03-07 11:39
w sumie masz racje w tym co piszesz, ale tylko w teorii. Po pierwsze taniej już nie będzie, więc cena za 3 lata będzie znacznie większa a po drugie może całkowicie porzućmy dbanie o historie, zamknijmy muzea i wstrzymajmy prace archeologiczne, bo trzeba oszczędzać. Najlepiej odetnijmy się od kultury i siedźmy w domu przy ognisku, bo drogo
- 26 17
-
2023-03-07 08:12
Logika (11)
Czy w czasie gdy "brakuje pieniędzy" trwa inflacja, ograniczane są kursy, brakuje pieniędzy na podwyżki dla kierowców którzy odchodzą i na znaczące inwestycje to dobry pomysł by przeprowadzić gruntowny remont okazjonalnie puszczanego tramwaju? Nie można poczekać jeszcze z 2-3 lata?
- 226 50
-
2023-03-07 09:13
Ktoś musi teraz zarobić a nie za 3 lata ;)
- 21 13
-
2023-03-07 09:29
Kto ci bzdur nagadał, że brakuje pieniędzy? (1)
Za dużo TVP oglądasz, brakować pieniędzy ma wszystkim tylko nie rządzącym, czego nie rozumiesz?
- 15 11
-
2023-03-07 13:23
A tu masz
budżecie dochody miasta zaplanowano na poziomie 3 mld 918 mln zł, wydatki 4 mld 687 mln zł. Deficyt na poziomie 768 mln zł
- 5 0
-
2023-03-07 09:57
A za 2-3 lata sądzisz, że kasa będzie? (2)
Będzie tak samo jak teraz albo gorzej.
- 14 4
-
2023-03-07 13:26
jak wrócą POko-mony, to na pewno będzie PO-staremu ;P (1)
Kolejne umowy z ruskimi, wyprzedanie kolejnych spółek (za swoich nierządów poszło ponad 900 ), umarzanie długu itp, itd - czyli totalne zwijanie wszystkiego ;P Nigdy więcej POprzedników u władzy !!!
- 4 4
-
2023-03-07 14:07
widac jaki jestes pis-dniety..
- 3 3
-
2023-03-07 11:48
To moze zamknijmy muzea na ten czas? (1)
Bo przecież inwestycje czekają! Niech zgadne: inwestycje drogowe?
- 4 8
-
2023-03-07 14:34
Np. na kursy zarządzania. Ewentualnie melisę dla mieszkańców co by nie dawali bezsensownych komentarzy. Skoro napisałem od podwyżkach dla kierowców/motorniczych i ograniczanych kursach to myślisz, że piszę w kontekście kolejnych dróg? Poza tym inwestycje drogowe to także mogą być buspasy, przebudowa skrzyżowań by dać priorytet zbiorkomowi. Dlaczego ludzie są tak ograniczeni, że każdy komentarz muszą komentować poprzez atakowanie kierowców, partii rządzącej albo opozycji.
- 0 0
-
2023-03-07 13:03
2-3 lata żeby zapłacić 2 bańki?
- 1 2
-
2023-03-07 13:22
chętnie kupię budę od tego czegoś po cenie złomu, na działkę się przyda dla dzieci do zabawy jak mi helikopterem podrzucą
- 2 0
-
2023-03-07 14:53
Bardzo dobry, bo ktoś zarobi bańkę ;)
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.