- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (66 opinii)
- 2 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (18 opinii)
- 3 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (287 opinii)
- 4 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (187 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (42 opinie)
- 6 Pod prąd uciekał przed policją (271 opinii)
SKM co 3 minuty i tramwaj wodny na Oksywie
SKM jeżdżąca w szczycie co 3 minuty niczym metro, dodatkowe autobusy dowożące mieszkańców do węzłów i nowe przystanki PKM w Gdyni oraz tramwaj wodny między Oksywiem a Śródmieściem. Na to wszystko jeden bilet miesięczny - to pomysł Tadeusza Szemiota, kandydata PO i koalicji na prezydenta Gdyni na poprawę komunikacji w mieście. Skąd pieniądze na zmiany? - Z ustawy metropolitalnej, którą moje środowisko polityczne wprowadzi w życie - podkreśla Tadeusz Szemiot.
Samochodów przybywa, więc tworzą się korki, trzeba więcej wydawać na naprawę dróg, a czas podróży wszystkich - także wybierających komunikację publiczną - się wydłuża. I koło się zamyka.
Rozkład jazdy SKM
SKM co 3 minuty i więcej autobusów
Próby rozwiązania problemu są różne: jedni domagają się szerszych dróg, inni węższych. Jedni chcą buspasów, inni może nie są przeciwni, ale tylko wtedy, gdy nie są wydzielane na istniejących pasach, dostępnych dotąd dla wszystkich. Polityk PO ma swój pomysł.
- Rozwiązaniem może być wydajna, szybka i pewna komunikacja publiczna. Dlatego mamy pomysł na to, by SKM jeździła w szczycie co 3 minuty. Do stacji i węzłów przesiadkowych dojeżdżać będzie więcej autobusów - podkreśla Tadeusz Szemiot, kandydat KO i ruchów miejskich na prezydenta Gdyni.
Bilet miesięczny także na tramwaj wodny
Chce też, by jeden bilet miesięczny obejmował wszystkie publiczne środki transportu: ZKM, SKM, PKM, a nawet nowy pomysł, czyli tramwaj wodny, który miałby kursować pomiędzy Oksywiem a Śródmieściem. W przyszłości bilet miesięczny miałby też obejmować system roweru miejskiego Mevo.
Aby to wszystko się udało, konieczne będzie większe zaangażowanie kapitałowe choćby w spółkę SKM, która od lat ma być skomunalizowana, ale niewiele z tego wychodzi.
- To ważne, żeby samorządy stały się gospodarzem, właścicielem decydującym choćby o standardach usług, jakie są świadczone przez SKM. Gdynia nie może stać - jak dotąd - tyłem do kolei, bo nikt na tym nie korzysta. A już na pewno nie mieszkańcy miasta - dodaje Tadeusz Szemiot.
Skąd na to wszystko pieniądze? Samorządowiec ma odpowiedź: z ustawy metropolitalnej. Wedle jego wiedzy Platforma Obywatelska, z której się wywodzi, z pewnością przegłosuje ten czekający już od lat projekt. Da to Gdyni zastrzyk ok. 65 mln zł rocznie.
Więcej przystanków PKM. Miały już być
Dopełnieniem osi transportowej ma być budowa kolejnych przystanków PKM. I infrastruktury, która pozwoli na korzystanie z nich.
- Na pewno nie będziemy zajmować się takimi inwestycjami, jak "węzeł Karwiny", który z węzłem nie ma nic wspólnego oprócz nazwy. Będziemy musieli je jednak naprawić, by spełniały swoją rolę, a nie pozwalały jeździć sobie tylko w kółko bez większego celu - podkreśla Tadeusz Szemiot.
Opinie wybrane
-
2024-02-21 13:04
Jeden bilet to powinien byc na wszystko od dawna i to na całe trojmiasto ktore jest de facto jednym miastem (52)
Ale ciagle "nie da się"
Przypomne ze bilet "na wszystko" kosztuje w Pradze, podobnej pod wzgledem powierzchni i liczby mieszkancow do trojmiasta, w przeliczeniu z czeskich koron 60 zl na miesiac, przy kupnie biletu na rok z góry.- 459 16
-
2024-02-22 10:59
Hamburg dużo większy a ma jeden bilet
- 2 0
-
2024-02-22 10:21
po co szukać tak daleko?
Geograficznie i mentalnie.
Wystarczy porównać się do Warszawy.- 4 0
-
2024-02-22 07:30
60 zl?
To kto dołoży 500? A przy SKM co 3 min i reszczie pomysłów to pewnie 1000 .
- 1 9
-
2024-02-21 22:31
Szemiot tak nadaje się na prezydenta Gdyni jak Tusk na premiera
Szemiot przez ostatnie kilkanaście lat popierał Szczurka
- 7 2
-
2024-02-21 18:32
(1)
Przypomnę że Praga to jedno miasto a Trójmiasto to Gdańsk Sopot Gdynia. Niech będzie jeden bilet na wszystko ale w Gdańsku lub Gdyni
- 3 33
-
2024-02-21 22:04
no i sam potwierdzasz i wskazujesz...
Potencjal zmiany.
Czy ktos broni miastom sie dogadac?
Przeciez nawet istnieje zwiazek miast Zatoki Gdanskiej i nawet wystawiaja bilety "metropolitalne"... Ale dlaczego 2,5 raza drozsze niz warszawski analog?- 14 0
-
2024-02-21 18:00
(1)
I w dobrej cenie, bo jeden jeździ od czasu do czasu a drugi stałe wiec uśrednić to , bo teraz ten bilet jest nieopłacalny dla 70 proc ludzi
- 9 0
-
2024-02-21 22:05
znasz zasady?!
Dwie pizze w cenie jednej...
Jak jezdzisz malo, to placiaz drozej...- 3 0
-
2024-02-21 17:58
Koncert obietnic przed wyborami nabiera tempa
Ciekawe co jeszcze kandydaci wymyślą tym razem. Efekt za to będzie jak zawsze ten sam - po wyborach wszyscy zapomną co obiecywali, więc nie ma co się za bardzo w to wczuwać
- 17 0
-
2024-02-21 16:47
co wy ciągle z tym jednym biletem jęczycie? przecież jest od chyba już 20 lat (1)
bilet metropolitalny miesięczny lub dobowy można kupić w kilku wersjach np autobusy w Gdyni plus pociągi i nie kosztuje fortuny, no jasne że jest drożej niż same autobusy ale niby jak ma być? a chyba nikt nie liczy że jednorazówkę tę samą skasuje w pociągu i autobusie bo to by raczej było przegięcie żeby pociąg z Gdańska do Wejherowa miał kosztować tyle samo co autobus na kilka kilometrów
- 3 32
-
2024-02-21 22:10
jest ponad dwa razy drozszy
Niz warszawski analog...
I szczegolnie miesieczny nie jest "jednym biletem". Jego namiastka jest w wersji elektronicznej, dostepnej jedynie w internecie... Ale faktycznie sa to dwa bilety, dostajesz dwa potwierdzenia i zawiadomienia...
Az dziw, ze sie dogadali co do wspolnego systemu odczytu karty.
I na to jeszcze Fala...
Rece i nogi sie lamna...- 13 0
-
2024-02-21 16:06
szemiot, żynis od parodii Wiśniewskiego, piesiewicz, boczek deweloper.... (1)
co to za zbieranina??
- 8 2
-
2024-02-22 10:22
do żłoba, panowie!
do żłoba...
- 1 0
-
2024-02-21 15:53
Zaczyna się wciskanie mieszkańcom kitu i kiełbasy wyborczej w zamian za głos
A po wyborach, wrócą do normalności i nic nie robienia. I tyle będzie z ich cudownych planów.
- 25 1
-
2024-02-21 15:43
liczba mieszkańców (3)
Praga - 1,3 miliona
Trójmiasto - 900 tys.- 3 14
-
2024-02-21 19:07
Trojmiasto nie ma przeciez 900k. (1)
Max 800k. Czyli podobnie do Krakowa, więcej od Wrocławia i Łodzi, mniej od Warszawy.
- 2 3
-
2024-02-21 22:12
ma nawet wiecej...
Bo wielu niezarejestrowanych.
Gdansk oficjalnie przyznawal sie do 650 tysiecy...- 4 0
-
2024-02-21 16:00
Nie jest to prawdę mówiąc jakaś szczególnie duża różnica
- 17 1
-
2024-02-21 15:37
Brak możliwości technicznej (3)
Na stacjach końcowych reiwdnet taboru nie jest w stanie zrobić próbę hamulca kończącej bieg na Śródmieściu. Nie. Ma takiej moziwoowsci natury technicznej. Urząd marszałkowski by się nie wypłacił za każdy kurs skm. Obietnice kandydatów są nieprzemyślane i nie skonsultowsne. Uważam za temat w ogóle nierealny. Pozdro dla skmowiczow.
- 22 3
-
2024-02-21 17:12
poszukaj rozwiązań (2)
No to co druga SKM by mogła kończyć na IV peronie Gdańska Głównego. Przecież chyba jeszcze są tam rozjazdy?
- 8 1
-
2024-02-21 22:49
Esh (1)
Rozjazdy są, ale nie ma Posterunku rewidentów i innych pracowników skm, aby dopuścić do ruchu nowy kurs skm co 3.min.wiazalo by się to z kosztami. Kiedyś jak nie było skm Śródmieścia to tak to funkcjonowało ale teraz jest to przeniesione..
- 4 0
-
2024-02-22 10:24
są koszty, to się płaci
A płaci ten, kto tego chce.
Kto jest jedynym klientem SKM?- 0 0
-
2024-02-21 14:42
A ten znowu z tą ściemą. (5)
Przy kupnie odpowiednika naszego biletu metropolitalnego, płacisz za rok 22195CZK, czyli 3780PLN.
315PLN za miesiąc.- 7 14
-
2024-02-21 20:58
Polecam wszystkim czytelnikom udanie się na stronę pid . cz i własną ocenę faktów. To nie trudne
PS - bilet za 22195 CZK o którym piszesz obejmuje wszystkie strefy zasięgu praskiej komunikacji do 13 strefy. Dla niezaznajomionych z tematem to obszar przypominający kwadrat o przekątnej 200 (dwieście!) km
- 9 0
-
2024-02-21 14:51
Doucz sie chlopie (3)
- 4 4
-
2024-02-21 15:01
Jaki problem wejść na stronę praskiej komunikacji? (2)
Ciebie jak widać to przerosło i próbujesz zamaskować to, że się ośmieszyłeś chamstwem.
- 7 7
-
2024-02-22 08:50
Nie masz racji. Bilet za 22195CZK to najszerszy bilet na wszystkie strefy, ktore obejmuja obszar mniej wiecej
jak z Trojmiasta do Bydgoszczy i Koszalina.
Bilet na obszar miejski Pragi (P, 0 , B) obejmujacy podobny teren co trojmiasto kosztuje 5 735 Kč / rok (obejmuje 2 strefy taryfowe) . I tu faktycznie autor oryginalnego posta sie pomylił. Po obecnym kursie to nie 60 zl / miesiac tylko 81zl / miesiac .
Cytujac PID: Strefa P obejmujejak z Trojmiasta do Bydgoszczy i Koszalina.
Bilet na obszar miejski Pragi (P, 0 , B) obejmujacy podobny teren co trojmiasto kosztuje 5 735 Kč / rok (obejmuje 2 strefy taryfowe) . I tu faktycznie autor oryginalnego posta sie pomylił. Po obecnym kursie to nie 60 zl / miesiac tylko 81zl / miesiac .
Cytujac PID: Strefa P obejmuje wszystkie linie metra, tramwaje, autobusy miejskie i trolejbusy, promy i kolejkę linową do Petřína oraz wybrane stacje i przystanki kolejowe w centrum Pragi. Pasmo P ma podwójną wartość taryfową (tj. jest liczone jako dwa pasma taryfowe).
Strefa 0 obejmuje odcinki dojazdowe linii autobusowych podmiejskich oraz wybrane dworce i przystanki kolejowe na szerszym obszarze wokół centrum Pragi.
Strefa B obejmuje odcinki podmiejskich linii autobusowych oraz wybrane dworce i przystanki kolejowe na obrzeżach Pragi- 3 0
-
2024-02-21 20:59
Tak, wejdź io zobacz gdzie znajduje się 13 strefa. Na północnym wschodzie to Jicin, na południowym zachodzie Blatna
Odległość miedzy tymi 2 miejscowościami to 200km !!!
Naucz się czytać ze zrozumieniem zanim zarzucisz komuś kłamstwo.- 10 1
-
2024-02-21 13:20
Zgoda
- 7 0
-
2024-02-21 13:10
(22)
Problemem jest tutaj wielkość Gdyni. Gdynia jest zbyt małym miastem by być równorzędnym miastem dla Gdańsk (wówczas przydał by się również przynajmniej trzeci podmiot tej wielkości) a jednocześnie zbyt dużym by móc się całkowicie podporządkować jak np. Żukowo. W związku z tym nigdy nie będzie dobrze w takich warunkach.
- 5 26
-
2024-02-21 15:42
Zgadza się. (1)
To jak z Niemcami. Za duże i silne, aby być jednym z wielu państw Europy, ale za małe aby być mocarstwem światowym.
- 4 1
-
2024-02-21 19:10
Niemcy są mocarstwem światowym.
Nie supermocarstwem jak USA czy Chiny ale mocarstwem tak. Podobnie jak Japonia i UK. Niemcy to 4 gospodarka swiata.
- 2 1
-
2024-02-21 13:20
Problemem jest to, ze transport w 3m obsluguje kila spolek, kazda ma swoje bilety, swoj zarzad, prezesa i wiceprezesa (19)
i nikogo z nich nie obchodzi ujednolicanie systemu. Do tego gigantyczne pieniadze wydaje sie na absurdalne przedsiewziecia typu Mevo, Mevo 2 a przede wszystkim Fala. Za taką kase którą utoopiono w tych gniotach dawno mielibysmy wspolny tani bilet, bez tysiecy "falomatow", skomplikowanych taryf i autobusow na wodór.
- 58 1
-
2024-02-21 20:46
komunikacja za darmo, po co bilet
- 4 0
-
2024-02-21 14:40
i bardzo dobrze, dzięki temu mamy czystą i dobrą komunikację w Gdyni
równanie jej w dół do śmierdzącego Gdańska to sabotaż
- 3 22
-
2024-02-21 13:32
Wiecej, "nad tym" jest jeszcze MZKZG (16)
Który był powołany właśnie po to, aby scentralizować zarządzanie zbiorkomem w 3M, a stał się tylko platformą do zatrudniania pociotków, emerytów i spadochroniarzy. No i nie zapominajmy, że SKM jest osobnym bytem, a PKM jeszcze innym. I tak od dziesięcioleci...
- 36 0
-
2024-02-21 23:37
Od dziesięcioleci...
PKM istnieje od 2015 r.
- 0 1
-
2024-02-21 13:45
(9)
Od dawna korzystam z miesięcznego mzkzg. obejmuje skm, pkm, pr, autobusy i tramwaje (Gdańsk, Gdynia i Wejherowo) . Więc bilet już jest, mają kupić 20 nowych pociągów SKM, więc jest czym obsłużyć więcej połączeń.
To nie tu są problemy. Problem to potrzeba wybudowania linii SKM na północ Gdyni, południe Gdańska i z Rumii do Wejherowa. A potemOd dawna korzystam z miesięcznego mzkzg. obejmuje skm, pkm, pr, autobusy i tramwaje (Gdańsk, Gdynia i Wejherowo) . Więc bilet już jest, mają kupić 20 nowych pociągów SKM, więc jest czym obsłużyć więcej połączeń.
To nie tu są problemy. Problem to potrzeba wybudowania linii SKM na północ Gdyni, południe Gdańska i z Rumii do Wejherowa. A potem zintegrować z Istniejącą PKM bo obecne rozdzielenie pkm i skm to głupota.
MZKZG ma czym się zajmować, trzeba po prostu zacząć tego wymagać.- 4 17
-
2024-02-21 13:49
Cena? 270 zl... (8)
- 25 1
-
2024-02-21 14:43
Jakby ludzie się tak przejmowali ceną, to nikt by nie jeździł samochodem... (7)
- 4 9
-
2024-02-21 14:52
Przejmuja sie i jezdza autem bo jest taniej.. (6)
- 18 0
-
2024-02-21 15:02
Powiedz mi czym jeździsz, jeżeli w miejskich korkach palisz mniej niż bak paliwa miesięcznie na dojazdy do pracy... (5)
- 4 6
-
2024-02-21 16:41
Toyota Yaris HSD (4)
Średnie spalanie 4 litry benzyny na 100 km. Z Wejherowa do Gdyni i z powrotem to około 50 km. 20 dni roboczych w miesiącu i mamy 1000 km czyli 40 litrów miesięcznie, razy 6.50 = 260 zł.
- 11 2
-
2024-02-21 23:38
A gdzie ubezpieczenie, przeglady, naprawy? (2)
- 0 2
-
2024-02-22 11:57
Auto juz mam. Nie kupilem go by jezdzic
tylko do pracy. A gdzie Twoje buty ktore zuzywasz na dojscie do przystanku? Glupi argument prawda?
- 1 0
-
2024-02-22 10:56
Zazwyczaj auto nie służy wyłącznie do dojazdów
Tylko najczęściej już jest, a jeśli trzeba je kupić, to dodatkowo wykorzystuje się je do wożenia zakupów, wyjazdów na urlopy, do lekarza i w innych sytuacjach gdzie osoba bez samochodu musiałaby wezwać taksówkę albo stracić sporo więcej czasu. Ja od siebie dodam, że tylko trochę gorszy wynik mam w Focusie, 1.6 TDCI, średnie spalanie na podobnej
Tylko najczęściej już jest, a jeśli trzeba je kupić, to dodatkowo wykorzystuje się je do wożenia zakupów, wyjazdów na urlopy, do lekarza i w innych sytuacjach gdzie osoba bez samochodu musiałaby wezwać taksówkę albo stracić sporo więcej czasu. Ja od siebie dodam, że tylko trochę gorszy wynik mam w Focusie, 1.6 TDCI, średnie spalanie na podobnej trasie w skali miesiąca to 5.4 litra diesla, więc 350 zł. Jak ktoś może jechać jednym środkiem komunikacji typu - wyłącznie SKM bo dojście nie zajmuje dłużej niż 10 minut, to pewnie. Ale jak ktoś musi jeszcze dojechać autobusem, iść długie dystanse czy się przesiąść to zwłaszcza na niektórych odcinkach samochód wypada dużo korzystniej. Na ile to można nawet przy pomocy Google Maps porównać. Wejherowo - Gdynia to nawet dość daleko, ale weźmy coś bliższego. Rumia koło Auchan (sporo nowych osiedli) i dojazd do ulicy Łużyckiej w Gdyni. Samochodem 30 minut, dystans to 16 km. 640 km miesięcznie, przy spalaniu 5.5 litra to raptem 230 zł w kosztach paliwa. Zbiorkomem - godzina.
- 3 0
-
2024-02-21 21:02
Komfort, odpowiednie ciepło, wygoda i czas - gratis.
- 4 0
-
2024-02-21 13:38
sytuacja SKM - PKM to w ogole jakas paranoja, trzeba miec doktorat z biletologii zeby to ogarnac. (4)
nagle PKM obsluguje polregio, inne bilety, w apkach trza zmienic na polregio, 4 min przed odjazdem nie da sie kupic biletu itd. Widzialem ostatnio turyste jadacego na lotnisko ktory zagubiony kompletnie nie wiedzial jaki bilet i w jakim automacie kupic
- 30 2
-
2024-02-21 19:13
No to jest mistrzostwo i Polandia w pełnej krasie.
Niemożność kupna biletu 4min przed odjazdem. Ile to juz razy sie gimnastykowalem aby w apce kupic od kolejnych stacji i jechac w stresie 2 stacje aby pochlonąc te 4 min :) to takie bolszewickie aby wlepic mandat w razie kontroli. Chore.
- 11 0
-
2024-02-21 14:22
(2)
Jakie inne bilety, skoro i SKM i Polregio działają w Taryfie Pomorskiej? Jeśli wsiądziesz z biletem Polregio na trasę Gdańsk Główny - Sopot i pojedziesz SKM, to przy kontroli twój bilet będzie uznany tak samo jak ten na SKM.
- 5 11
-
2024-02-21 21:03
to chodź przejedziemy się razem. wsiądziemy w pkm i popatrze jak uznają twój bilet.
- 5 0
-
2024-02-21 18:40
Kup bilet zkm Gdańsk i skasuj go w autobusie w Gdyni jadącym np na Obłuże. Zobaczymy czy zostanie to uznane mimo że cena jest ta sama. Podobnie z Polegio i SKM. Taryfa niby ta sama ale bilety inne
- 9 0
-
2024-02-22 13:49
5-7 minut (1)
Generalnie w godzinach szczytu czas pomiędzy połączeniami powinien być nie większy niż 3-5 minut dla SKM i 5-7 dla jakiejkolwiek linii autobusowej. Tylko wtedy ludzie zaczną się przesiadać z samochodów do komunikacji zbiorowej
- 14 0
-
2024-02-24 07:39
Nie, nie zaczną się przesiadać. U nas samochód jest symbolem zaradności, wstyd korzystać ze zbiorkomu.
- 1 0
-
2024-02-21 14:02
Węzeł Karwiny musi być dokończony! (9)
Tylko po przebudowie wiaduktów da się dobudować trzeci tor, żeby pociągi towarowe nie kolidowały z PKM. To też pozwoli na elektryfikację tej linii i realne zwiększenie częstotliwości kursów PKM.
Władze Gdyni oczywiście postawiły na trolejbusy i autobusy tworząc buspasy, które nie rozwiązały problemu zablokowanego węzła.- 121 10
-
2024-02-21 22:34
Szemiot przez 5 lat napisał dwie interpelację
Taki zainteresowany Gdynią
- 5 0
-
2024-02-21 19:24
Pkp chce trzeci tor (1)
To niech sobie wiadukty przebuduje
- 1 5
-
2024-02-21 22:22
jak Gdynia chce tunel na Puckiej
To niech se zbuduje...
Wzorem Rumi i Wejherowa.
Jak chce "droge czerwona", to niech se Gdynia zbuduje. Tak jak to zdefinowaj premier Tusk na odchodnem do Brukseli:
"Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i jako taki powinien być realizowany."- 5 0
-
2024-02-21 16:03
Szemiot dobry w obietnicach jak jego patron tusk
co z benzyną po 5,19 i kwotą wolną od podatku 60 000 zł??
- 10 8
-
2024-02-21 15:45
Bardzo dobrze że postawiono na trolejbusy. (2)
- 7 4
-
2024-02-21 16:53
owszem, ale buspas musiałby być od Dąbrowy do centrum na całej długości a na to się nie zanosi (1)
poza tym to PKM wcale nie ma wozić jakiś tłumów z Karwin do centrum Gdyni tylko raczej w drugą stronę, czyli tam gdzie autobusem w zasadzie pojechać się nie da
- 5 1
-
2024-02-21 19:24
Ale po co?
Tak jak jest dziś to wystarczy. Jeżdzę regularnie i nie stoi się już nigdzie, w kierunku centrum.
- 0 0
-
2024-02-21 15:37
Dlaczego (1)
Miasto ma płacić miliony za przebudowę wiaduktów, to jest zadanie własne PKP
- 7 3
-
2024-02-21 22:26
PKP pokrywa "swoja" czesc inwestycji
Miasto ma dostosowac uklad drogowy do nowej infrastruktury. Taki jest podzial zadan.
Dokladnie tak powstaje wiadukt na Puckiej, choc jest to wiadukt drogowy.- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.