• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Słodko-gorzka praca z klientami

VIK
14 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Praca detektywa: wymagania, predyspozycje, zadania

Tylko 4 na 10 badanych jest zadowolonych z zarobków, dla aż 55 proc. kontakty z klientami są stresujące, jednak dwie trzecie deklaruje, że klienci odnoszą się do nich z szacunkiem - wynika z badań pracuj.pl. Pracownicy obsługi klienta, czyli osoby pracujące w handlu, gastronomii czy turystyce, znów stają na pierwszej linii świątecznego frontu. Coroczna gorączka zakupowa i turystyczna bywa dla nich trudnym doświadczeniem.



Czy zdarzyło ci się pokłócić ze sprzedawcą lub pracownikiem punktu gastronomicznego?

W okresie okołoświątecznym "fizyczny" ruch zakupowy jest zdecydowanie większy niż w pozostałe części roku - nawet w pandemii. Choć rośnie popularność zakupów e-commerce, w centrach handlowych, sklepach, restauracjach czy hotelach miliony klientów oczekują wsparcia m.in. kasjerów, opiekunów działów, recepcjonistów czy kelnerów. Nowe okoliczności, czyli pandemia COVID-19, oznaczają dla nich pracę w nietypowej scenografii, wyznaczonej przez maseczki, rękawiczki czy normy sanitarne - zazwyczaj przy równie dużej intensywności zadań, jak przed pandemią. Jak sobie z tym radzą pracownicy? - zapytał portal pracuj.pl.

Na podstawie odpowiedzi osób czynnych zawodowo można stwierdzić, że większość pracowników (63 proc.) jest zadowolona z podejścia klientów. Dla ponad połowy badanych praca z klientem jest w przeważającej części pozytywnym doświadczeniem. Może to wskazywać na traktowanie przez nich kontaktu z klientem jako ważnego i pozytywnego elementu pracy. Jednocześnie również ponad połowa respondentów twierdzi, że ma do czynienia ze stresującymi sytuacjami w relacjach z klientami.

- Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że praca z klientem wymaga od pracowników naprawdę dużych umiejętności interpersonalnych. Badanie pokazuje, że zajmujące się tym osoby mogą być napędzane przez pozytywne reakcje klientów, ale także mogą negatywnie odbierać ich przykre zachowania. Ponad połowa badanych pracujących z konsumentami spotyka się ze stresującymi sytuacjami w tych relacjach. Często jako klienci w przedświątecznym napięciu zapominamy, że po stronie sklepu czy dostawcy usług jest żywy człowiek, pracujący ciężko w tym okresie. Tym ważniejsze jest odpowiednie przeszkolenie pracowników, którzy mają kontakt z klientami na okoliczność takich sytuacji. Badanie pokazuje, że nie zawsze jest to realizowane odpowiednio dokładnie - mówi Konstancja Zyzik, menedżerka ds. pozyskiwania talentów i rozwoju pracowników w Grupie Pracuj.


Praca z klientem przez 8 godzin dziennie jest niewątpliwie wyzwaniem, zwłaszcza w trakcie pandemii, gdy trzeba wykonywać swoje obowiązki, przestrzegając zasad i obostrzeń covidowych. Dodatkowe wyzwania to większe ryzyko zakażenia, spowodowane bezpośrednim kontaktem z klientem, a także stres związany z troską o zdrowie.

Czy pracownicy obsługi klienta są w takich okolicznościach zadowoleni ze swojej pracy? Czy czują się docenieni? Okazuje się, że ponad połowa badanych Polaków odczuwa satysfakcję z wykonywanej pracy. Prawie połowa czuje, że jest ona doceniona.

Osoby obsługujące klientów odczuwają trochę mniejszą satysfakcję z wynagrodzenia niż z pracy. 40 proc. badanych jest zadowolonych ze swoich zarobków, choć tylko 4 proc. - zdecydowanie, a 36 proc. "raczej". Prawie jedna trzecia nie potrafi określić swojego stopnia satysfakcji z pensji. 28 proc. respondentów jest niezadowolonych z zarobków, w tym 7 proc. - zdecydowanie, a 21 proc. "raczej".
Mniej pozytywnych odpowiedzi padło na pytanie "Kiedy ostatnio dostałeś podwyżkę"? Okazuje się, że 20 proc. pracowników działów obsługi klienta nigdy nie otrzymało podwyżki. 65 proc. otrzymało podwyżkę w ciągu ostatnich dwóch lat, w tym 20 proc. w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.

Na początku pandemii wydawało się, że sytuacja pracowników w handlu, gastronomii i szeroko rozumianej obsłudze klienta pogorszy się na długo. Na szczęście te przewidywania okazały się zbyt pesymistyczne. Obecnie rekrutacje i poszukiwania pracowników przybrały na sile, także w tej branży. Do tego sami pracownicy twierdzą w zdecydowanej większości (62 proc.), że ich sytuacja zawodowa nie jest ani gorsza, ani lepsza niż przed pandemią. 31 proc. twierdzi, że ich sytuacja zawodowa pogorszyła się, a tylko 8 proc. - że polepszyła.

Nie od dziś wiadomo, że okres świąteczny to dobry czas dla specjalistów obsługi klienta na podejmowanie nowych wyzwań zawodowych i negocjacje warunków pracy. Pracodawcom zależy na zatrudnieniu najlepszych i na obsłudze klienta satysfakcjonującej dla wszystkich stron. Głównym powodem poszukiwania nowej pracy jest chęć większych zarobków. 73 proc. badanych Polaków chciałoby więcej zarabiać.

- Badania osób pracujących bezpośrednio z klientami pokazują, że również w tej grupie zawodowej główną motywacją do zmian zawodowych są pieniądze. Obsługa klienta w takich branżach jak handel, gastronomia czy turystyka bywa źródłem wielu napięć i nie zawsze odzwierciedla się w odpowiednio wysokich wynagrodzeniach. Dlatego oferowane atrakcyjne zarobki wyróżniają się znacznie na tle innych atutów pracodawców, poszukiwanych przez tę grupę badanych. W okresie przedświątecznym dla osób pracujących bezpośrednio z klientami otwierają się pod tym względem nowe możliwości - komentuje Agata Grzejda, ekspertka ds. komunikacji wewnętrznej w Grupie Pracuj.
VIK

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (60)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane