- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (169 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (186 opinii)
- 3 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (40 opinii)
- 4 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (147 opinii)
- 5 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (99 opinii)
- 6 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (470 opinii)
Szybka jazda po osiedlowych ulicach
Piraci drogowi, zbyt szybka jazda, konfliktowe sytuacje na drodze i sprzyjająca temu wszystkiemu niewystarczająca - zdaniem mieszkańców - infrastruktura drogowa - tak wyglądać ma codzienność na osiedlu Lawendowe Wzgórze w Gdańsku. Deweloper tłumaczy, że cały obszar osiedla jest właściwie oznakowany, ale deklaruje, że aby poprawić bezpieczeństwo, przygotuje stosowny projekt nowej organizacji ruchu i przekaże do akceptacji Gdańskiemu Zarządowi Dróg i Zieleni.
- Na osiedlu Lawendowe Wzgórze obowiązuje "strefa zamieszkania" oraz skrzyżowania równorzędne, ale kierowcy aut nic sobie z tego nie robią. Prostą drogę traktują jak drogę szybkiego ruchu. Aby przejść na drugą stronę ulicy, dzieci - mimo że mają pierwszeństwo - muszą czekać. Zdarza się, że kierowcy widząc pieszych, na ich widok przyspieszają i trąbią. Nie raz widziałem, jak kierowca przez otwartą szybę krzyczy na przechodniów, że wchodzą na jezdnię w niewłaściwym miejscu.
Nasz czytelnik uważa, że problem można rozwiązać poprzez montaż progów zwalniających i wymalowanie oznakowania poziomego na skrzyżowaniach równorzędnych.
Deweloper: poprawimy bezpieczeństwo
Arkadiusz Borowiecki, dyrektor ds. realizacji inwestycji w firmie Robyg w Gdańsku, podkreśla, że cały obszar osiedla Lawendowe Wzgórza stanowi "strefę zamieszkania" i został odpowiednio oznakowany.
- Projekt i wykonanie właściwych oznaczeń zostały zatwierdzone przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, a wjazd do strefy i wyjazd ze strefy oznaczone zostały odpowiednimi znakami - mówi Borowiecki. - Ulica Lawendowe Wzgórze posiada status drogi publicznej. Planując oznakowanie dróg osiedlowych, braliśmy pod uwagę główne zasady obowiązujące w "strefie zamieszkania", a zatem przepis, że pieszy korzysta tu z całej szerokości jezdni i ma pierwszeństwo przed pojazdami. W związku z tą zasadą wyznaczanie przejść dla pieszych jest bezcelowe, a nawet nieprawidłowe, może bowiem powodować błędy w zachowaniu kierowców, którzy nie będą respektować pierwszeństwa pieszych w innych miejscach niż tylko przejścia dla pieszych.
Obowiązki kierowców w "strefie zamieszkania"
Przypomnijmy, że według przepisów "strefa zamieszkania" to obszar obejmujący drogi publiczne lub inne drogi, na którym obowiązują szczególne zasady ruchu drogowego, a wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi.
Zasady ruchu w strefie zamieszkania:
- ograniczenie prędkości do 20 km/h,
- można parkować jedynie w wyznaczonych miejscach,
- progi zwalniające nie muszą być oznaczone znakami pionowymi,
- a opuszczając strefę zamieszkania, należy ustąpić pierwszeństwa wszystkim uczestnikom ruchu drogowego.
- Wszystkie te zasady obowiązują na obszarze całego osiedla "Lawendowe Wzgórza" - podkreśla Borowiecki. - W celu wykonania dodatkowych progów zwalniających oraz dodatkowych oznaczeń poziomych w miejscach skrzyżowań wymagane jest sporządzenie projektu organizacji ruchu. Deklarujemy gotowość przygotowania takiego projektu w celu podniesienia bezpieczeństwa ruchu na osiedlu. Wniosek mieszkańców Lawendowych Wzgórz wraz z projektem organizacji ruchu powinien trafić do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni w celu uzyskania akceptacji na wykonanie dodatkowych rozwiązań.
Opinie (336) ponad 10 zablokowanych
-
2021-01-17 22:49
Witomino , Konwaliowa - szybcy i wściekli
Samochody pędzą ile się da, nie pomagają garby. Może warto pomyśleć o bezpieczeństwie mieszkańców i ograniczyć prędkość do 20 km/h, wlepić parę mandatów. Czy musi ktoś umrzeć ?
- 2 0
-
2020-10-27 12:38
Hahahaha no a ja zapraszam na Słoneczną ( Gdynia witomino) ;)
- 2 0
-
2020-10-27 12:33
Hahahahaha a ja zapraszam na witomino ;)
- 2 0
-
2020-10-15 09:36
Mieszkamy tu i faktycznie, niektórzy mieszkańcy nie potrafią w cywilizowany sposób funkcjonować, ale trzeba oddać, że to mniejszość. Ogólnie, polecam te osiedle, większość ludzi jest normalna, mieszkania i okolica też całkiem ok.
- 6 0
-
2020-10-05 14:06
(6)
Teraz podziękujcie tym "kierowcom" co lubią i "umią" jeździć szybko. Będziecie mieć progi co 100 metrów.
Jak można nie widzieć zależności, jeżdżą za szybko a później marudzą na progi.- 152 5
-
2020-10-05 23:05
fotoradary (4)
Nawet na najmniejszej uliczce powinny być. Wtedy płacą tylko winni, a nie wszyscy.
- 6 2
-
2020-10-07 09:13
Tu nie chodzi o to by ktokolwiek płacił!!! (2)
Fotoradary są bez sensu, bo to tylko zbiera kasę.
Progi są bez sensu, bo niszczą samochody i sprawiają, że droga przestaje w ogóle mieć sens.
Jeśli mówimy o przekraczaniu prędkości i powodowaniu tym niebezpiecznych sytuacji dla innych, to tylko Policja jest rozwiązaniem - Policja, która takiego delikwenta zatrzyma podczas zdarzenia i da mandat. Tylko tak osiągamy cel = bezpieczeństwo.- 0 0
-
2020-10-07 19:51
(1)
Z tego co napisałeś/aś, wynika, że mandat z fotoradaru jest zły, a mandat wystawiony przez policjanta jest dobry. Dobrze rozumiem?
- 0 0
-
2020-10-08 08:52
Dokładnie tak.
Tylko że nie chodzi o sam mandat. Tylko o to, że jak delikwenta zatrzymuje Policjant to przerywa mu dokonywanie wykroczenia. I jest od tej chwili bezpieczniej.
Natomiast, mandat z fotoradaru to nic innego jak opłata za dokonane wykroczenie. Płatna po fakcie. Nie ma żadnego wypływu na przebieg/czas trwania takiego wykroczenia.- 0 0
-
2020-10-06 08:53
nawet dodatkowo proponowalbym oznaczyc
uwaga fotoradar, zwolnij. A i tak jestem przekonany byloby mnostwo mandatow...
- 0 2
-
2020-10-06 09:32
na tych osiedlach to sami sfrustrowani celebryci z OBC z rejestracją NBR i stąd problem
- 0 0
-
2020-10-05 14:15
Zabetonować wszystko i wskoczmy na rowery! (3)
Zabetonować wszystko i wskoczmy na rowery!
- 16 7
-
2020-10-07 19:53
Akurat rowerem lepiej się jednak jedzie po asfalcie. Można nawet omijać i przeskakiwać progi zwalniające.
- 0 0
-
2020-10-05 15:17
najlepiej (1)
bez siodełka
- 0 3
-
2020-10-05 16:45
Skoro lubisz. Nikt ci nie broni.
- 4 1
-
2020-10-07 17:20
Hahahaha zapraszam na Zaspę ;)
- 5 0
-
2020-10-06 09:47
Partyzantów - międzyosiedlowa autostrada (1)
zwłaszcza od Topolowej do Obywatelskiej, ta droga była kiedyś lokalną drogą brukowaną!
- 0 7
-
2020-10-07 09:11
I dobrze że już nie jest!
Bruk w XXI wieku?! Poważnie?
- 0 0
-
2020-10-05 14:07
Pieszy (26)
pieszy powinien uważać tak samo kierujący i tyle w temacie. Na osiedlu same święte krowy które wszystkiego i wszystkich się czepiają. Znajdźcie sobie jakieś hobby a nie ciągle problemów ba osiedlu szukacie
- 73 192
-
2020-10-05 14:24
(13)
strefa zamieszkania to strefa, w której piesi mogą poruszać się także po drodze. Kierowca powinien jechać tam 20 km/h i być przygotowanym na to, że jakiś pieszy się tam pojawi.
Jaki jest problem w tym?- 81 7
-
2020-10-05 14:40
A jak nie ma strefy zamieszkania to piesi poruszają się po drzewach czy ścianach budynków? (10)
Droga to chodniki, jezdnia, pobocza, zieleń. A zgodnie z przepisami w strefie zamieszkania pieszy ma prawo poruszać się po całej szerokości drogi, czyli nie tylko chodnikiem ale i jezdnią.
- 17 21
-
2020-10-05 14:44
(9)
W strefie zamieszkania w ogóle nie ma czegoś takiego jak jezdnia.
Art. 2 pkt 6
6) jezdnia - część drogi przeznaczoną do ruchu pojazdów...
Art. 11. ust. 5
5. Przepisów ust.1-4a nie stosuje się w trefie zamieszkania. W strefie tej pieszy korzysta z całej szerokości drogi ima pierwszeństwo przed pojazdem.
Skoro w strefie zamieszkania pieszy korzysta z całej szerokości drogi i ma pierwszeństwo przed pojazdem, to która część tej drogi jest przeznaczona do ruchu pojazdów? Cała strefa zamieszkania jest przeznaczona do ruchu pieszych.- 32 2
-
2020-10-06 13:05
To, że nie ma tam jezdni w rozumieniu przepisów (2)
Nie oznacza, że nie ma jej w tym co jezdnia oznacza powszechnie.
Tak jak napisałam wyżej jezdnia to tylko jedna ze składowych drogi a prawodawca ustanowił co sam zacytowałeś powyżej "W strefie tej pieszy korzysta z całej szerokości DROGI i ma pierwszeństwo przed pojazdem." Cała szerokość drogi czyli po wszystkich składowych, występujących na danej drodze objętej strefą zamieszkania.- 2 0
-
2020-10-06 16:58
(1)
Na drogach obowiązują przepisy, a nie to co się ludziom wydaje "powszechnie". I to jest dość istotne ponieważ w strefie zamieszkania nie można mówić o czymś takim jak "wtargnięcie" (art. 14. pkt 1 lit a).
- 1 2
-
2020-10-07 09:02
Właśnie te dylematy wśród przeciętnych ludzi świadczą, że ta regulacja jest zła - niejasna i w efekcie bardzo szkodliwa.
I to głównie dla pieszych.
To jest tak samo, jak płaca minimalna i zasiłki dla bezrobotnych sprawiają, że jest mniej pracy i ludzie mniej zarabiają. Nioby piękna idea...ale efekt dokładnie przeciwny. Tak się dzieje, jak się stawia świat do góry nogami - wtedy nawet chwalebne starania, dają odwrotne efekty.- 0 2
-
2020-10-05 15:23
(5)
To po co asflat kładli, trzeba było zrobić chodnik na całej szerokości.
- 5 26
-
2020-10-05 15:29
(1)
Nawierzchnia nie stanowi o tym z jaką częścią drogi mamy do czynienia. Ustawa zawiera definicję funkcjonalną jezdni, nie budowlaną. Wszak jezdnia może być z kostki brukowej, a asfalt masz np na DDR.
Jak wyjeżdżasz przykładowo z drogi wewnętrznej i masz połączenie asfaltowe z jezdnią drogi publicznej to wcale nie oznacza że jest tam jakaś jezdnia. Jeżeli w ciągu drogi publicznej jest chodnik, to przejeżdżasz przez chodnik.
Nie sugeruj się tym jak technicznie droga jest zbudowana.- 24 1
-
2020-10-06 13:33
To jest głupi przepis.
Kierowca jadący daną drogą np. pierwszy raz...nie ma dostępu do uchwal przestrzennych, planów zagospodarowania... ocenia to, co widzi na żywo... i albo stawiamy sensowne znaki... albo kierowca ocenia m. in. właśnie po nawierzchni z czym ma do czynienia... Ludzie są w przeważającej większości rozsądni... za to przepisy....Cóż.
- 1 1
-
2020-10-06 07:03
(1)
to że jest tam asfalt, to nie upoważnia ciebie do jazdy jak po autostradzie. Masz znak strefy zamieszkania, to masz się do niego zastosować, a nie robić co ci się podoba, "bo przecież mogę tu szybciej pojechać, a nikogo nie ma"
- 5 3
-
2020-10-06 13:31
To, że możesz jako pieszy poruszać się po całej szerokości drogi...i nawet masz pierwszeństwo...
Nie zwalnia cię z myślenia i uważania na innych uczestników ruchu, w tym samochody!
Problemem, właśnie jest taki szkodliwy pomysł jak strefa zamieszkania, bo zaciera jasne zasady ruchu drogowego i sprawia, że dochodzi do sytuacji niemożliwych do rozstrzygnięcia.- 1 2
-
2020-10-06 08:56
wszedzie sie pchasz samochodem
gdzie jest asfalt? o.O
- 3 1
-
2020-10-06 13:28
Tego często nie da się spełnić... choćby nie wiem jak się kierowca starał!
Strefa zamieszkania to szkodliwy dla pieszych (głownie) koncept!!!
- 1 2
-
2020-10-05 14:28
Zbyt trudne do ogarnięcia.
Przecież te przepisy wprowadzono po PRL, kiedy Janusze robili prawo jazdy, więc nie wiedzą...
- 40 2
-
2020-10-05 15:06
(3)
Strefa zamieszkania to takie miejsce gdzie uważać powinien przede wszystkim kierujący pojazdem. Jest taki przepis PoRD z którego mało kto sobie zdaje sprawę, a mianowicie art. 43. ust. 1
1. Dziecko w wieku do 7lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10 lat. Nie dotyczy to strefy zamieszkania.
A więc w takiej strefie zamieszkania 5-6 letni brzdąc może sobie biegać z rówieśnikami. Chyba nie sądzisz, że ustawodawca postawił takie same wymagania w stosunku do 5-cio latka jak i dorosłego człowieka posiadającego uprawnienia do kierowania pojazdem?- 26 3
-
2020-10-06 13:35
I to jest głupi, niebezpieczny dla tego dziecka przepis!!! (2)
Jako ojciec chcę by tego przepisu nie było, jak i tzw. strefy zamieszkania...itp. durnych unormowań.
- 1 2
-
2020-10-06 17:00
(1)
A możesz sobie nie chcieć. Bardzo dobrze, że jest strefa zamieszkania, czyli miejsce gdzie pieszy powinien czuć się bezpiecznie.
- 4 1
-
2020-10-07 09:01
Czyli zapis kilku słów na kartce papieru sprawia, że Ty-pieszy czujesz się gdziekolwiek bezpiecznie?!
Gratuluje samopoczucia...póki jeszcze nikt Cię nie rozjechał... albo sam sobie nie zrobiłeś jeszcze jakiejś krzywdy... Sorry, ale świat to jest niebezpieczne z natury miejsce - niebezpieczne w tym sensie, że jak się nie dba o siebie i nie uważa na otoczenie to bardzo łatwo można zginąć...Przepis i myślenie , które zachęca do beztroski jest tak głupie, że aż boli... i niebezpieczne, zwłaszcza dla młodego pokolenia, które wychowuje się w myśl takich bzdur!
Naprawdę tego nie widzisz/nie rozumiesz???- 1 2
-
2020-10-05 16:59
Strefa zamieszkania to zasadniczo chodnik w całości (6)
warunkowo można po tym jeździć, warunkowo w wyznaczonych miejscach można zaparkować ale raczej należy traktować to jako chodnik. Pojazd tam nie ma żadnych teoretycznie praw. Pieszy jest tam Panem i może robić co mu się podoba.
- 22 3
-
2020-10-06 13:33
Głupi przepis. Niebezpieczny dla pieszych. (2)
- 1 3
-
2020-10-06 17:01
(1)
Przepis jest niebezpieczny? Czy raczej to że kierujący nie stosują się do niego?
- 3 1
-
2020-10-07 08:56
Przepis. Bo zachęca ludzi (pieszych) do bycia bezmyślnymi!
- 2 1
-
2020-10-05 17:01
(2)
Jako chodnik bym strefy zamieszkania nie traktował ze względu na art. 26. ust. 3 pkt 3
3. Kierującemu pojazdem zabrania się:
3) jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych- 4 3
-
2020-10-05 23:15
Kilka komentarzy wyżej napisałeś, że... (1)
W strefie zamieszkania nie ma jezdni teraz napisałeś, że to też nie chodnik to co w końcu wg ciebie jest?
- 3 2
-
2020-10-06 00:09
Strefa zamieszkania. Na upartego można by przyjąć że jest to chodnik, ponieważ spełnia definicję ustawową, ale jednocześnie ustawodawca zezwala na ruch pojazdów, a art. 26 ust. 3 pkt 3 nie jest uchylony wprost w strefie zamieszkania.
Jestem zdania, że ustawowe definicje części drogi w strefie zamieszkania się załamują. Może dlatego ustawodawca w art. 2 pkt 16 napisał, że obowiązują tam szczególne zasady ruchu drogowego.- 3 2
-
2020-10-05 16:02
A gdzie pieszy ma przejść? Jak nikt się nie zatrzymuje?
- 11 1
-
2020-10-05 14:11
Teraz zamiast E klasy, kupię sobie GLE, za moje zawieszenie, hamulce, spalanie i inne straty poniesione na osiedlowych garbach (32)
A i brawo za ekologię w związku z przeszkodami na jezdni!
- 64 59
-
2020-10-05 19:13
(10)
W mojej 960-tce z 95 roku mam nivomaty i progi zwalniające mam w d... Bez względu na próg jadę 60 i więcej i słyszę tylko lekkie puk, puk. Wystarczy dobre zawieszenie i niech sobie robią progów do bólu. Z drugiej strony, to życzę palantowi od progów połamania kręgosłupa a potem przejazdu karetką po jego własnym osiedlu...
- 18 9
-
2020-10-06 00:02
sam jesteś palantem (8)
wyskoczy raz Tobie dziecko i w sądzie będzie płacz ja nie chciaaaałem
- 10 8
-
2020-10-06 07:26
to pilnuj bachora (6)
- 7 8
-
2020-10-06 08:25
(5)
W strefie zamieszkania dziecko może chodzić bez opieki i masz na nie uważać. Art. 43 ust. 1:
1. Dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10 lat. Nie dotyczy to strefy zamieszkania.- 3 1
-
2020-10-06 08:47
Takie przepisy właśnie doprowadzają do nieszczęść na drodze... (4)
- 3 6
-
2020-10-06 09:09
nie, to nieprzestrzeganie tych przepisów (3)
doprowadza do nieszczęść na drodze.
- 6 1
-
2020-10-06 13:10
Ten przepis tworzy niemożliwą do spełnienia sytuację... (2)
Żaden kierowca/samochód, nawet jadący poniżej przepisowej prędkości 20k/h nie jest w stanie zobaczyć wszystkiego wokół, ani zareagować odpowiednio szybko, bo różnica prędkości masy pieszego i takiego auta jest ogromna. Taka regulacja jest szkodliwa dla obu uczestników ruchu - dla kierowcy, bo obarcza go winą za sytuacje/zdarzenia, których nie miał szansy uniknąć oraz w głównej mierze dla pieszego, u którego taka strefa zamieszkania wzbudza mylne przeświadczenie, że nie musi on już uważać na samochody dokoła, bo ma pierwszeństwo w tej strefie, przez co jest totalnie beztroski, a co prowadzi wprost do wypadku.
- 2 1
-
2020-10-06 17:02
(1)
A nie wpadłeś na to, że strefa zamieszkania jest właśnie po to aby pieszy był w niej beztroski? Pojazd w strefie pojawia się jako gość, a twoja postawa jest kolejnym przykładem na to, że to kierowcy są najbardziej roszczeniową grupą uczestników ruchu.
- 1 2
-
2020-10-07 08:55
I ten pomysł, by ktokolwiek gdziekolwiek był beztroski jest głupi i niebezpieczny!!!
Strefa gdzie można być bezmyślną amebą??? Poważnie?
- 1 0
-
2020-10-06 06:52
ciekawe skąd jak na zdjęciu szczere pole.
- 1 4
-
2020-10-06 08:29
Więcej takich jak ty to będą robić szlabany. Jesteś kwintesencją janusza drogowego - co tam ograniczenia, co tam progi, nikt przecież januszkowi nie będzie mówił jak ma jeździć. To jest właśnie wschodnia kultura drogowa że trzeba fizycznych przeszkód aby wymusić stosowanie się do przepisów
- 2 3
-
2020-10-05 14:33
Zdradzę Ci niesamowicie skrywany przed kierowcami sekret. (7)
Po przejechaniu progu się nie przyspiesza, tylko dalej jedzie te 20km/h.
Tak jest też o dziwo najbardziej ekologicznie.- 29 25
-
2020-10-06 13:26
Ta tzw. "Ekologia" to nie jest wyznacznik życia, wiesz?
- 1 0
-
2020-10-05 17:15
(4)
Średni samochód pali najmniej przy 90km/h
- 11 8
-
2020-10-06 08:42
Czyli nie nadaje się do miasta.
- 2 1
-
2020-10-06 08:26
I co z tego?
- 4 1
-
2020-10-05 17:48
Chyba 20 letnia marka premium :) (1)
Samochody nieco się zmieniły przez te lata.
- 4 13
-
2020-10-06 07:52
samochody tak
ale fizyka nie :)
- 7 2
-
2020-10-05 17:58
Na niskim biegu i srednich obrotach jest najbardziej ekologicznie?
- 10 4
-
2020-10-06 08:21
zacznij jeździć cieciu zgodnie z przepisami to nie będzie progów na ulicy
- 6 2
-
2020-10-05 17:50
Kupiłem Skodę Kodiaq, jestem mega szczęśliwy, (2)
żadne progi mi nie straszne. Jadę spokojnie, przejeżdżając przez progi nie zdejmuję nogi z gazu. Eko? Śmeko. Nie dam się zwariować ani nie dam zarobić warsztatom.
- 10 7
-
2020-10-05 19:01
Ja też jeepa SRT (1)
I nie dość że przelatuję 40km/h na zawieszeniu auto to jeszcze od progu do progu 4,7 do 4,9 sek do 100 km/h walić ekologię i hybrydki 6,4 litra to jest to!
- 11 5
-
2020-10-05 22:36
a potem taki leży rozwalony na słupie
- 6 8
-
2020-10-05 16:32
może już wróć do siebie na wiochę
takimi tekstami to możesz kolegom przy remizie zaimponować
- 6 5
-
2020-10-05 14:47
(4)
Ciekawe to jest, kierowca ma problemy zawieszeniem przez progi zwalniające, ale jak przychodzi pokonać krawężnik żeby zaparkować na chodniku to już zawieszenie nie cierpi...
- 29 13
-
2020-10-05 15:16
to wcale nie jest ciekawe (3)
na krawężnik się najeźdza bardzo wolno.
- 13 4
-
2020-10-05 15:17
(2)
No to na próg zwalniający niech też najeżdżają bardzo wolno.
- 18 10
-
2020-10-05 15:36
prawidłowo zaprojektowany (1)
próg powinien umożliwiać przejazd z prędkością projektową. Np. 20 km/h. Za to przejazd z prędkością 30 km/h daję już niezłe łupnięcie. Takie progi są np w Norwegii i działa to bardzo dobrze.
W Polsce przez próg 20 km/h trzeba przejeżdząć z prędkością 5 km/h, bo nie spełniają one żadnych norm.- 25 7
-
2020-10-05 15:47
Trzeba przejeżdżać 5km/h jak masz sprawny samochód.
A że większość bolidów na naszych drogach ma rozklepane amortyzatory, to przez progi przelatują dużo szybciej.
- 5 10
-
2020-10-05 15:20
Albo trol, albo ćwok...
- 3 2
-
2020-10-05 14:35
Hummera sobie kup, a i jak po bułki będziesz jechał do piekarni, będzie się ładnie prezentował.
- 12 3
-
2020-10-05 14:31
Wróć na wioskę, będzie dobrze.
- 21 17
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.