Fakty i opinie

stat

Trójmiejskie mola: co je różni, co je łączy

Kiedy słyszymy słowo "molo", to niemal z automatu na myśl przychodzi nam to sopockie, najdłuższy drewniany pomost w Europie. A przecież pozostałe dwa mola, to w Orłowie oraz to w Brzeźnie, są równie malownicze i równie zachęcają do spacerów.



Najmłodsze trójmiejskie molo w Brzeźnie




Spośród reprezentacyjnych trójmiejskich pomostów molo w Brzeźnie zobacz na mapie Gdańska jest najmłodsze - bo oddano je do użytku w 1996 roku. Jest też najkrótsze, bo mierzy 148 metrów, z czego 93 znajduje się nad wodą.

Warto jednak pamiętać, że nie jest ono pierwszym pomostem, który wybudowano w Brzeźnie. Pierwsze molo powstało tu w roku 1900 i mierzyło 100 metrów długości. W okresie międzywojennym rozbudowano je nawet i przedłużono o kolejnych 150 metrów. Niestety, podczas wojny obiekt został zniszczony.

Molo w Orłowie przy malowniczej rybackiej plaży




Dziś molo w Orłowie zobacz na mapie Gdyni ma 180 metrów długości, z czego 173 nad wodą. Ono również posiada burzliwą (dosłownie i w przenośni) historię. Powstało w czasach I wojny światowej, a w latach 20. ubiegłego wieku rozbudowano je do długości 115 metrów.

Prawdziwy przełom nastąpił jednak w roku 1934, kiedy to przedłużono je aż do 430 metrów długości. Obiekt - mający być prawdziwą konkurencją dla molo w Sopocie - przystosowano też wówczas w ten sposób, że mogły przy nim cumować statki floty białej.

Czasy jego świetności zakończył sztorm, który przyszedł zimą 1949 roku i zniszczył ponad połowę konstrukcji pomostu. Molo odbudowano, ale pozostało już krótsze. Kilkanaście lat temu zostało wyremontowane i dziś stanowi jeden z bardziej urokliwych spacerowych zakątków Trójmiasta.

Sopockie molo największe i najbardziej nastawione na turystów




Molo w Sopocie zobacz na mapie Sopotu liczy 512 metrów, z czego 448 metrów znajduje się nad wodą. Sprawia to, że jest ono najdłuższym pomostem nad Morzem Bałtyckim i najdłuższym drewnianym pomostem w Europie.

Pierwszy pomost, mierzący ledwie 31,5 metra, zbudowany został w tym miejscu w 1827 roku przez Jerzego Haffnera. Do końca XIX wieku molo wydłużono do 150 metrów, a w 1910 - do 315 metrów. Obecnie istniejące molo zostało zbudowane w latach 1927-1928. Pod koniec ubiegłego wieku do pomostu dobudowano żelbetową głowicę, a w 2011 roku zakończyła się budowa znajdującej się przy molo mariny dla ponad 100 jachtów.

W sezonie molo w Sopocie jest odwiedzane głównie turystów. Jest to spowodowane nie tylko jego popularnością na świecie, ale też faktem, iż wstęp na pomost jest wówczas płatny.

Opinie (123) 7 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.