- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (94 opinie)
- 2 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (41 opinii)
- 3 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (305 opinii)
- 4 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (11 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (49 opinii)
- 6 Pod prąd uciekał przed policją (276 opinii)
Unijne pieniądze uratują projekt nowych kładek na Zaspie?
Miasto nie dysponuje środkami na wyburzenie betonowej kładki dla pieszych na Zaspie i budowę nowych kładek pieszo-rowerowych w poziomie gruntu. Ratunkiem ma być finansowanie zewnętrzne.
W ciągu sześciu lat miastu udało się przygotować dokumentację projektową nowych obiektów i przejść naziemnych przy przystankach tramwajowych.
W sumie powstanie pięć kładek pieszo-rowerowych i dwa naziemne przejścia, które docelowo mają ułatwić komunikację na największym skrzyżowaniu na Zaspie.
Miasto samo nie udźwignie finansowania
Na szybką realizację tych zamierzeń szanse wydają się jednak - przynajmniej w tej chwili - niewielkie. O los kładki na Zaspie zapytał niedawno w interpelacji do władz miasta Przemysław Majewski, radny PiS. Z uzyskanej odpowiedzi wynika, że są dwie wiadomości: dobra i zła.
- Gmina Miasta Gdańska pozyskała dokumentację projektową dla tego zadania - poinformował Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.
To ta dobra wiadomość.
Ale jest też zła. Miasto nie ma środków na realizację inwestycji i szuka zewnętrznych środków na wyburzenie starej i budowę nowej kładki (przy czym wyburzenie dotychczasowego obiektu odbyłoby się dopiero po powstaniu nowych kładek).
- Z uwagi na wysokie koszty związane z jego realizacją i trudną sytuacją finansową miasta wykonanie inwestycji uzależnione jest od pozyskania dofinansowania zewnętrznego. Obecnie zadanie zostało zgłoszone przez gminę do dofinansowania w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027, czekamy na ocenę złożonego wniosku - dodał Borawski.
Pięć kładek i dwa nowe przejścia
Docelowo w miejsce starej kładki powstanie nowy zespół pięciu kładek na poziomie terenu. Dzięki takiemu rozwiązaniu z kładek skorzystają piesi i rowerzyści. Ci ostatni nie będą musieli zjeżdżać na dolny (samochodowy) poziom skrzyżowania.
Skróci się też ich droga wzdłuż al. Rzeczpospolitej, bo zyskają bezkolizyjny przejazd nad al. Jana Pawła II.
Nowością będą przejścia dla pieszych i rowerzystów przez al. Rzeczypospolitej. Co istotne, nie spowoduje to ograniczeń przejezdności dla samochodów, ponieważ przejście dla pieszych zostanie wyposażone w zsynchronizowaną w miejskim standardzie sygnalizację świetlną dla al. Rzeczypospolitej.
Kładki z kompozytu wytrzymają nawet 150 lat
Nowatorska będzie zarówno technologia budowy, jak i sam wygląd nowych kładek. Zostaną one wykonane z tzw. kompozytu GRP. Głównymi zaletami tego materiału są lekkość (czterokrotnie lżejszy niż stal) oraz całkowita odporność na korozję.
Projektanci podkreślają, że elementy kompozytowe nie wymagają żadnych zabezpieczeń w trakcie eksploatacji, są odporne na warunki atmosferyczne, sól i substancje chemiczne.
Gwarancja trwałości konstrukcji kompozytowych szacowana jest na minimum 50 lat, a konstrukcje z podwyższonymi parametrami mogą być użytkowane nawet ok. 150 lat.
Opinie wybrane
-
2023-08-21 09:34
gigantomania trzyma się mocno (32)
zasypać ten dół z drogą i zrobić normalne skrzyżowanie jakich tysiące są w mieście, na poziomie gruntu, ze zwykłymi przejściami z sygnalizacją - serio w tym miejscu nie ma aż takiego wielkiego ruchu by w środku miasta musiało być bezkolizyjne (hehe) skrzyżowanie zajmujące przestrzeń pińciuset hekratów.
- 123 208
-
2023-08-22 09:26
Najzabawniejsze, że faktycznie nigdy nie było bezkolizyjne (1)
i nie będzie.
To skrzyżowanie było pośmiewiskiem od momentu powstania.- 3 2
-
2023-08-22 13:43
Jedyne na świecie trójpoziomowe skrzyżowanie w pełni kolizyjne - to zabytek polskiej inżynierii drogowej
Zasypać i zrobić normalne skrzyżowanie - takie jak jest 500m wcześniej przy ETC.
- 0 1
-
2023-08-21 18:38
czemu się dziwić że nowe rozwiązanie jest przeskalowane
przecież każdy ruch tego jegomościa autora jest przeskalowany, nieadekwatny do rzeczywistych potrzeb. Zerknij na jego poprzednie projekty. Ile to już razy "optymalizował" rozwiązania np. ostatnio kładki dla pieszych które potem nie spełniały odporności na drgania. Tylko Mosty Katowice Tobie odpowiedzą na to pytanie.
- 3 0
-
2023-08-21 14:12
To wszystko POd developera obok.
- 7 2
-
2023-08-21 11:45
Bez sensu (2)
Co ty wiesz na temat wielkości ruchu w tym miejscu? Mieszkam przy samej kładce i z okna widzę (i słyszę niestety) że ruch jest ogromny. Korzystam też codziennie z tego skrzyżowania od początku jego powstania zarówno pieszo, rowerem i samochodem i uważam, że jest w Gdańsku wiele skrzyżowań, które powinny być poprawione w pierwszej kolejności. A
Co ty wiesz na temat wielkości ruchu w tym miejscu? Mieszkam przy samej kładce i z okna widzę (i słyszę niestety) że ruch jest ogromny. Korzystam też codziennie z tego skrzyżowania od początku jego powstania zarówno pieszo, rowerem i samochodem i uważam, że jest w Gdańsku wiele skrzyżowań, które powinny być poprawione w pierwszej kolejności. A kładkę na Zaspie zwyczajnie wyremontować. Tak już zresztą zaczęto robić kilka lat temu i odnowiony odcinek ok 50 m kładki wygląda całkiem nieźle. A rozwalanie starej i budowanie nowych kładek nie ma sensu, bo znowu nie będzie środków na ich utrzymanie.
- 12 6
-
2023-08-21 13:33
Ostatnio był artykuł o największych skrzyżowaniach (1)
https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Skrzyzowania-z-najwiekszym-natezeniem-ruchu-w-Gdansku-Nawet-ponad-110-tys-aut-w-ciagu-doby-n181066.html
To skrzyżowanie nie jest w top 5. Przegrywa np. ze skrzyżowaniem Słowackiego i Potokowej. Nie, to nie jest jakieś wybitnie wielkie skrzyżowanie. Dziś ma 3 poziomy i nadal kolizyjne skręty w lewo.- 2 0
-
2023-08-21 18:47
jak ten "węzeł" kiedyś robiło bpbk
to czemu tu się dziwić. Jak zwykle wygrały wybujałe cechy charakteru doktora pimpka z PG z drugim niewysokim zwanym prezesem. Obojgu wzrostu matka natura nie dała to poszaleli na rysunkach.
- 2 1
-
2023-08-21 10:24
Jedyne sensowne rozwiązanie to zasypać. (2)
Inne skrzyżowania na tej trasie mają zwykłe światła - to jedno niczego nie zmienia w przepustowości, a włączenie się do ruchu czy zmiana kierunku i tak jest problemem (stop i brak widoczności).
- 13 22
-
2023-08-22 09:35
najlepiej, tu układać komuś życie
samemu nie korzystając, Co mnie obchodzi kładka np. na Oruni.
- 0 0
-
2023-08-21 22:37
Bredzisz...
- 2 2
-
2023-08-21 10:11
A potem będzie narzekanie że tramwaj stoi na światłach (6)
- 20 8
-
2023-08-21 22:29
Na rondzie w Letniewie nie stoją.
- 0 0
-
2023-08-21 13:30
tak, to prawda (3)
Należy kosztem transportu indywidualnego nadać priorytet tramwajom. W większości przypadków też przejścia dla pieszych powinny być pozbawione świateł, a piesi powinni zachować zdrowy rozsądek i dać tramwajom przejechać. Rzadko gdzie i kiedy ruch tramwajów jest tak duży, aby to zaszkodziło czasom przejścia pieszym. Natomiast dobrze by poprawiło czasy przejazdu setek osób w tramwaju.
- 9 8
-
2023-08-21 16:03
(2)
Piesi i zdrowy rozsądek. To jakiś oksymoron.
- 9 5
-
2023-08-21 16:59
(1)
Powiedział przedstawiciel grupy tworzącej codziennie wielokilometrowe korki na obwodnicy, bo nie potrafi utrzymać dystansu, trzymać się pasa jezdni i jeździć zgodnie z przepisami.
- 6 3
-
2023-08-22 00:01
gdyby prędkość na obwodnicy by była 70 km/h by było bezpieczniej a korki by były mniejsze
- 1 2
-
2023-08-21 11:54
Najważniejsze że rowerzyści nie będą stawać na światłach (bo i tak nie stają)
- 13 3
-
2023-08-21 10:11
Rury z GPR-u byly użyte w oczyszczalni ścieków w Warszawie (2)
Rozpadły się po 10 latach?
Kompozyty GPR nie są takie mocne jak się wydaje. Ja ten kompozyt o grubości ścianki 2 mm łamię w rękach, a jestem słabeuszem. Stali 2mm nie dam rady wygiąć...- 9 4
-
2023-08-22 09:07
GPR to kompozyt, stal to stal
sama rura stalowa jest super ale podatna na rdzewienie, GPR już nie
ważny jest nie tylko sam materiał ale również połączenia rur, transport rur, sposób układania rur - to wszystko to składowe długowieczności- 2 0
-
2023-08-21 18:43
i co doktorku-autorku projektu
sam tytuł nie wystarczy aby przekonać ludzi do swoich błędnych założeń. Opisz jaki masz układ z producentem z francji, może ci drmg odpuści.
- 5 2
-
2023-08-21 09:51
(11)
a wtedy bedziesz utyskiwal na korki,zle ustawione swiatla!.a zasypanie i wybudowanie nowego,,jak tysiace"bedzie w gratisie!.
- 36 18
-
2023-08-21 14:13
Pamiętajcie 4 x nie (1)
- 10 3
-
2023-08-21 15:54
4 x tak, na pohybel spisimsynom.
- 2 9
-
2023-08-21 10:02
(8)
90% rzeczy którymi człowiek się martwi, w rezultacie w ogóle się nie wydarza. tacy jak ty już nie raz płakali, że przejście naziemne przy Locie sparaliżuje całe Trójmiasto, a nic takiego się nie stało. są w Gdańsku większe i trudniejsze skrzyżowania na poziomie gruntu (Hucisko, Grunwaldzka-Miszewskiego) niż to na Zaspie, i jakoś to funkcjonuje bez
90% rzeczy którymi człowiek się martwi, w rezultacie w ogóle się nie wydarza. tacy jak ty już nie raz płakali, że przejście naziemne przy Locie sparaliżuje całe Trójmiasto, a nic takiego się nie stało. są w Gdańsku większe i trudniejsze skrzyżowania na poziomie gruntu (Hucisko, Grunwaldzka-Miszewskiego) niż to na Zaspie, i jakoś to funkcjonuje bez większych problemów od lat. zasypanie tego dołu i zbudowanie kawałka drogi na poziomie gruntu i wymalowanie pasów dla pieszych z pewnością będzie też dużo tańsze niż projekty kolejnych kładek, ich zbudowanie i późniejsze utrzymanie, więc ładnie proszę: przestań się mazać.
- 30 43
-
2023-08-21 10:21
Przeciez paralizuje cala okolice, Ty jakis niepelnosprawny intelektualnie chyba jestes. (7)
- 40 22
-
2023-08-21 14:12
Korki będą już na Zabiance...
- 4 1
-
2023-08-21 10:36
(5)
Całe miasto stoi a trupy zabitych na tym przejściu (miało być ich przecież setki) piętrzą się w tunelu przez to jedno przejście. Gdyby nie było przejścia przy Bramie Wyżynnej, to na pewno nie byłoby korków w centrum.
- 17 8
-
2023-08-21 11:20
Skoro juz stwierdzono, ze lgales jak pies o braku korkow, to przerzucasz sie na sterty trupow. Prosty jestes jak cep. (4)
- 8 9
-
2023-08-21 13:28
Ciekawe, jak to przejście wpływa na korki, gdy wcześniej w tym samym miejscu samochody też stały, tylko nie było przejścia (1)
Poza tym, to jest miasto. Miasto jest dla ludzi. Zachęcam udać się czy to w okolice Bramy Wyżynnej czy GUMedu. Jest tam zarówno przejście naziemne, jak i tunel.
Jakimś dziwnym trafem prawie nikt nie korzysta z tuneli, a wszyscy wolą "marnować czas" na światłach, ale zostać na poziomie ziemi.- 11 12
-
2023-08-21 16:01
Mów za siebie, ja tam śmigam tunelami. Odkąd większość łazi góra to w tunelu jest spoko, szybko i nie trzeba się przepychać.
- 6 3
-
2023-08-21 12:03
Korki nie zwiększyły się tam ani trochę, więc o czym Ty w ogóle mówisz? (1)
- 12 8
-
2023-08-22 09:34
Zwiększyły się.
Przejście przy Bramie Wyżynnej zakorkowało wyjazd z Podwala Przedmiejskiego w stronę Huciska.
- 1 5
-
2023-08-22 09:37
Po co ta kładka łącząca na pierwszym planie? (1)
Chodzę codziennie tą kładką i to jest najmniej używany kierunek.
Jak ktoś chce się dostać z jednej strony "pasa startowego" na drugi to nie idzie na kładkę.
Tylko osoby przechodzące nad torami tramwajowymi tak naprawdę z niej korzystają.
Budowanie tego fragmentu na słupach to wywalanie pieniędzy.- 6 12
-
2023-08-22 13:59
" Jak ktoś chce się dostać z jednej strony "pasa startowego" na drugi to nie idzie na kładkę "
A gdzie idzie ?- 2 0
-
2023-08-21 18:18
(3)
Która grupa korzysta w Trójmieście z najbardziej sprzyjającej i bezpiecznej infrastruktury?
Wszyscy mają podobne warunki - tzn. kiepskie. To miasto to koszmar dla pasażerów komunikacji miejskiej, pieszych, rowerzystów i kierujących pojazdami mechanicznymi. Za to jest marzeniem deweloperów. :-)- 75 14
-
2023-08-22 12:28
W Gdańsku rządzi deweloperka.
Budują na potęge i drogi się ich nieobchodzą ,powinno być jak za granicą ,najpierw drogi późbiej osiedla.
- 3 0
-
2023-08-22 12:29
Ale kraj kopert
Co się dziwić że korki są
- 3 0
-
2023-08-22 09:40
Upiorny sen o autofobii
Realizowany na żywo dla pognębienia zmotoryzowanych mieszkańców Gdańska.
Co gorsza bez szans na odsunięcie maniaków od władzy i zakończenie tego koszmaru.
Jedyna nadzieja w tym, że udzielnych książąt z magistratu nie będzie stać na zrealizowanie kolejnego pomysłu na utrudnianie ruchu na gdańskich ulicach.- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.