Fakty i opinie

Węzeł Karwiny: trzy lata prac za 101 mln zł

Widok z góry na przystanek PKM Karwiny i okolicę

Wykonawcą węzła KarwinyMapka została firma MTM. Za 101,7 mln zł powstaną parkingi, buspasy i nowe jezdnie. Inwestycja ma być gotowa w maju 2023 roku.



Korzystasz z węzłów przesiadkowych w Trójmieście?

tak, są dużym ułatwieniem w codziennym podróżowaniu 24%
korzystał(a)bym, gdyby były na mojej trasie 28%
nie, bo się nie przesiadam w drodze do pracy/szkoły 48%
zakończona Łącznie głosów: 607
Do przetargu zgłosiło się pięciu wykonawców, ale najlepszą ofertę złożyła firma MTM z Gdyni, która nie tylko najtaniej wyceniła prace, ale też zagwarantowała, że zakończy je 50 dni przed terminem określonym w przetargu. Dzięki temu na początku maja 2023 roku węzeł Karwiny ma być gotowy.

- Celem budowy węzła jest ułatwienie poruszania się mieszkańcom południowych dzielnic Gdyni, w tym zmiana naszych przyzwyczajeń transportowych. Chcemy, by mieszkańcy w większym stopniu korzystali z publicznych środków transportu: autobusów, kolei, a rezygnowali z samochodów. Dzięki pozyskanemu przez Gdynię unijnemu dofinansowaniu wpłyniemy na sprawniejszy i bardziej ekologiczny transport w obrębie całej metropolii - mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Przetarg odbywał się w formule "zaprojektuj i wybuduj", więc na prace budowlane jeszcze poczekamy. Najpierw musi oczywiście powstać projekt.

Zakres prac w ramach węzła Karwiny.
Zakres prac w ramach węzła Karwiny. graf. Trojmiasto.pl

Co powstanie w ramach węzła?



  • parking "park&ride" przy stacji PKM Karwiny,
  • buspasy na ul. Wielkopolskiej,
  • nowa pętla autobusowa,
  • przebudowa ul. Sopockiej,
  • przebudowa ul. Strzelców.

Finansowanie unijne inwestycji



Kosztowna budowa nie byłaby możliwa, gdyby nie uwzględnienie jej w Zintegrowanych Inwestycjach Terytorialnych (ZIT), skutkujące współfinansowaniem ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

Przypomnijmy, że zapowiadana budowa ma być najważniejszym, ale dopiero pierwszym etapem inwestycji. Priorytetem są buspasy i parking przy PKM Karwiny, czyli inwestycje w transport publiczny, chętnie finansowane ze środków UE.

W przyszłości kolejne etapy



Władze Gdyni tłumaczyły to przy okazji pytań radnych z opozycji o usunięcie z projektu przebudowy niebezpiecznego dla pieszych i kierowców skrzyżowania Wielkopolskiej - Spokojnej - Grażyny.

- W pierwszym etapie zostaną zrealizowane prace, dzięki którym poprawi się infrastruktura dla transportu publicznego, czyli m.in. wydzielone pasy ruchu. Mając na względzie dobro mieszkańców Gdyni, zwiększenie atrakcyjności transportu publicznego przy występujących już ogromnych utrudnieniach w ruchu drogowym jest niezmiernie istotne - podkreśla wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk.

Karwiny: mieszkania na sprzedaż i wynajem

Mieszkanie gotowe do wprowadzenia.
389 000 zł
Gdynia Karwiny
Gotowe do zamieszkania, 2 pokojowe, Gdynia Karwiny
385 000 zł
Gdynia Karwiny
3 pokoje z widokiem na morze
596 000 zł
Gdynia Karwiny
3 pokoje z widokiem na morze

Opinie (191) 8 zablokowanych

  • (34)

    A więc znowu stały,najtańszy wykonawca..i za 5 lat remoncik generalny.Jakże potrzebne są kompleksowe inwestycje a nie jakieś mini węzełki.Do tego niestety katastrofalny stan dróg,zbombardowana Hutnicza,brak kolei na Obłuże itd etc.

    • 128 36

    • Przyjdzie taki troll i ci napisze mini wezelek. No ludzie kochani. (9)

      100 mln to mała inwestycja? Jaka będzie duża? Za 100 miliardów?

      • 22 17

      • To nie cena jest wyznacznikiem - szczególnie w Gdyni (5)

        W Gdyni mały remont Rolniczej to 90 mln, a budowa od zera obwodnicy Witomina wg UM to 103 mln...

        • 12 3

        • Zależy od tego jaka infrastruktura jest jeszcze wymieniana... (4)

          Ludzie...

          • 1 2

          • Infrastruktura należąca do PEWiK, OPEC? (3)

            Rozbudowa istniejącego odcinka o dwa pasy vs budowa nowej obwodnicy przez las...
            Obwodnica: 4 pasy i dwa razy dłuższa od remontowanego odcinka....

            Zaiste...

            • 3 0

            • (2)

              Powodem wrażenia że brak kompleksowej inwestycji wynika z frustracji. Efekt nietylko psychologiczny. Choć ten sam jest już złożony...
              Składa się na to sposób wyrywkowej często komunikacji medialnej i historia rozwoju Trójmiasta w klimacie błędów i wynikającej nieufności ale też właśnie w braku "globalnej" wizji popartej realizacjami.
              Taką wizję należy móc "sprzedać ludziom", ona musi przekonywać(!) jako ambitna, powinna rysować sensowny, jasny i przewidywalny koncept, którego realizacja naprawdę rozwiąże codzienne dojazdowe problemy użytkowników już na pierwszy rzut oka!
              To ważne bo sporo ludzi ma wykształcenie i doświadczenie zawodowe, które pozwala ocenić koncept komunikacji, zagospodarowania przestrzeni, balansu ekonomiczno ekologiczno socjalnego.

              • 0 0

              • Wrażenie, że brak kompleksowej inwestycji wynika z frustracji,

                że to nie jest kompleksowa inwestycja.

                Reszta to instrukcja jak wmawiać ludziom, że Daewoo Tico to Rolls Royce.

                • 0 0

              • Inaczej mówiąc drogi i szyny nie powinny powstawać lata po powstaniu osiedli. Deweloperka powinna móc wkraczać dopiero tam, gdzie sensowne przewidywania na to pozwalają. W uproszczeniu oznacza to wzdłuż dróg lub dogodnych dla nich przewidywanych tras.

                • 0 0

      • nie zwracaj na niego uwagi (1)

        to lokalny, forumowy błazen

        • 2 3

        • Ale też często błaznuje trafnie

          Nie zawsze oczywiście, czasami ręce opadają. Choć podejrzewam że svenow jest kilku na tym forum ;) a druga sprawa, ciężko nie trolowac władz Gdyni. Naprawdę ciężko.

          • 0 0

      • 100mln to zaledwie 1,4 Sasiny

        • 1 0

    • inwestycja inwestycją (17)

      najważniejsze, że wykonają to w taki sposób, że robotę przy naprawach będą mieli zapewnioną na najbliższe 50 lat

      • 15 7

      • (16)

        Trzeba bylo wystartowac w przetargu dac najnizsza cene i najdluzsza gwarancje, co stanelo na przeszkodzie?

        • 13 14

        • nie jestem wykonawcą tylko użytkownikiem tej wątpliwej jakości infrastruktury (3)

          ale nawet gdybym był wykonawcą, to nie zamierzałbym legitymizować tego teatrzyku swoim udziałem

          • 15 8

          • Czyli typowy anonimowy pieniacz z internetu z wyimaginowanymi problemami. Bo to co zarzucasz, czyli "najważniejsze, że wykonają to w taki sposób, że robotę przy naprawach będą mieli zapewnioną na najbliższe 50 lat" mialo jak na razie miejsce tylko w twojej chorej wyobrazni.

            • 7 10

          • Największe miernoty krzyczą najgłośniej (1)

            Sami forumowi eksperci od budowlanki, którzy w życiu średnią krajową na ręke ledwo są w stanie wyciagnąć.

            • 0 3

            • Nie krzycz tak głośno.

              • 0 0

        • To nie legitymizuj i nie korzystaj. Ok? (5)

          • 6 11

          • nie, nie ok (4)

            płacę tu niemałe podatki wiec mam prawo wymagać uczciwości od władz i solidności od wykonawców

            • 13 4

            • (3)

              No jesli masz jakies watpliwosci i dowody na niegospodarnosc dlaczego nie zglosisz sie do prokuratury zamiast wypisywac pierdoly w internecie?

              • 5 7

              • Niedoczekanie (2)

                Za mało jeszcze prawnikom płacicie z naszych podatków?

                • 1 0

              • (1)

                z jakich "naszych podatkow"? Podatki place ja, ty zyjesz z zapomogi plus.

                • 0 1

              • Płacisz podatki od pensyjki którą masz z moich podatków.

                Płacę Ci.

                • 0 1

        • Pętla na Fikakowie - najtańszą ofertę odrzucono bo "zbyt tania" i magicznie wygrał MTM. (4)

          Stawanie do przetargu w Gdyni to marnowanie czasu i pieniędzy.
          Chyba że jest się firmą MTM.

          • 11 1

          • (2)

            Jakos na Kwiatkowskiego i i w przetargu na wiadukt nie wygrali...

            • 2 0

            • Po co staeać do przetargu za drobne 23 mln, jak można przygarnąć 100?

              Obu inwestycji pięcioma pracownikami by nie ogarnęli.

              • 5 1

            • Tam był za krótki termin jak na możliwości MyTylkoMy

              Pewnie jeszcze prace w porze nocnej i inne wymagania których nie dałoby się spełnić wiadrem białej farby

              • 1 0

          • Rozumiem, ze piszesz z wlasnego doswiadczenia jako oferent tego przetargu i go pozniej oprotestowales?

            • 2 6

        • Glupi

          Jesteś czy jak?nie wiesz co to mtm?zobacz opóźnienia i fuszerki tej firmy,dramat.bo pogoda,bo kosmitów znaleźli,wałek na wałku stąd cena

          • 2 0

    • to nie jest najtańszy, najtańszego odrzucono

      • 9 0

    • przeczytaj prawo zamówień publicznych i nie trolluj.

      Gdyby wybrano droższą ofertę trollował byś, że drogo.

      • 2 4

    • prosze nie pisac bzdur - MTM nie byl najtanszy

      najtansza oferta to byla Konsorcjum Kruszywo i Bituminium za 91,1 mln zł

      i bardzo dobrze ze zostala odrzucona - mowie to prywatnie.

      • 3 1

    • Przestańcie się wreszcie czepiać wszystkiego (1)

      Jestem mieszkanką Chwarzna i dziesięć lat temu na bieżąco obserwowałam budowę nowej dwupasmowej ulicy Chwarznieńskiej w wykonaniu MTM. Od tego czasu mam bardzo dobre zdanie o tej firmie. Prace były prowadzone szybko, z dużą ilością pracowników i ciężkiego sprzętu. Któregoś razu policzyłam pracujące koparki, spychacze, ciężarówki, itd.. było ich czterdzieści, na krótkim odcinku między lasem a obwodnicą. Do tej pory też nie spotkałam równie pięknych, przyozdobionych roślinnością ekranów akustycznych.
      Jestem przekonana,że mieszkańcy Karwin będą równie zadowoleni jak mieszkańcy Chwarzna

      • 0 3

      • Brzmi jak Chołecka prowadząca wywiad z Kurskim.

        • 1 0

    • Coś źle liczysz

      Skoro to MTM a plan realizacji to 3 lata to znaczy że za 5 lat dopiero skończą a poprawki będą za 6-7

      • 0 0

  • (9)

    Fantastycznie, tym bardziej że PKM jeżdżą co 60 minut, ostatni kurs w kierunku Gdańsk ok 21:00...

    • 147 10

    • A co uczyć się nie chciało?

      • 2 22

    • jeździłaby częściej gdyby byli chętni (5)

      • 2 24

      • nie ma chetnych bo rzadko jezdzi.

        • 34 4

      • Nie ma składów i nie ma przepustowości. (2)

        Składów będzie więcej jak skończy się elektryfikacja i przebudowa linii do dwóch torów. Gdynia jest miastem portowym a przepustowość linii kolejowych dawno się wyczerpała.

        • 1 3

        • Nie ma składów, przepustowość jest. (1)

          Linia do Osowej jest dwutorowa od początków jej istnienia, kilka lat temu została gruntownie zmodernizowana i wyposażona w dwukierunkową SBL, co w praktyce pozwala na puszczanie pociągów z kilkuminutową częstotliwością. Warto najpierw zbadać temat zanim zacznie się komentować.

          • 2 0

          • Tak czy siak za mała częstotliwość by z wozu się przesiadać.

            • 0 0

      • Chętni są, tylko miasto kasy nie chce dać

        • 0 0

    • co 10 minut (1)

      jesli by ta kolejka kursowala co 10 minut zaraz zostawilbym auto , ale tak to bezsensu Guć się wyrobił na tym stanowisku ,ale moze kolejne wybory coś zmienia na sensownych ludzi

      • 2 0

      • Szaleństwem jest robić ciągle to samo i oczekiwać innych efektów niż zwykle efektów tegoż działania.

        Tak samo jest z wyborami. Od ponad 30 lat są ciągle jakieś wybory, a efekt ten sam. Na jakiej więc podstawie oczekujesz, że przyszłe wybory coś zmienią?

        • 0 0

  • Projekt (4)

    Skrzyżowanie Wielkopolskiej ze Spokojną musi być koniecznie zmodernizowane bo tam wyjazd w lewo to masakra.

    • 55 7

    • Sprawdź... (1)

      ...w słowniku co znaczy "masakra". To co się dzieje na tym skrzyżowaniu nie spełnia tej definicji.

      • 8 4

      • To skrzyżowanie ma dobra karma

        • 1 1

    • jeszcze gorzej teraz się zrobiło przy Parkowej

      • 11 0

    • po prostu trzeba uważać, a jak ktoś nie czuje się na siłach to skręcić w prawo i zawrócić na następnym skrzyżowaniu

      • 0 0

  • Widać że władze miasta teraz ograniczają inwestycje (2)

    Miało być wielka inwestycja a teraz dowiadujemy się że będą kilka etapów, czyli koniec za co najmniej 20 lat.

    • 66 6

    • Bo tu nie chodzi o to, żeby budować

      Tylko żeby rozkopać i utrudnić poruszanie się samochodami. Dzisiaj się w Gdyni obudziliście? Nie pamiętam żeby oni kiedykolwiek coś zrobili, żeby usprawnić transport kołowy.

      • 8 3

    • Wielki planista i budowniczy miasta Głuć ha ha ha

      Przepraszam ile wydaliście na lotnisko które nie miało racji bytu ?! Głuć budujesz miasto pod dyktando deweloperów. Nie udawaj że zależy ci na mieszkańcach. Kto pozwolił budować miasto w szczerym polu Hossa Wiczlino dalej Pogórze. PKM kto tym jeździ ? Linia SKM i PKM to tam powinny powstawać osiedla mieszkaniowe. Miasto jest rozproszone zakłady, biura i magazyny rozlokowane gdzie się tylko da. To wszystko wymusza transport samochodowy.

      • 1 0

  • były juz artykuły w których wypowiadały się władze miasta i mówiły, że węzeł będzie otwarty najpóźniej w 2019 roku... (2)

    • 78 5

    • lodowisko mialo być otwarte w 2017 roku...

      • 25 1

    • taras na sea towers miał być otwarty w 2009

      wiadomo, że jak ekipa sz. coś obiecuje, to są słowa rzucane na wiatr

      • 27 1

  • Zadania matematyczne (6)

    Ile przystanków PKM ma w Gdyni?
    Co ile minut kursują pociągi PKM?
    Ile kosztuje bilet na PKM?
    Znam co najmniej kilka osób, które mają PKM Karwiny pod nosem ale nie korzystają, bo znają odpowiedź na powyższe pytania.

    • 118 6

    • Największym problemem jest częstotliwość kursowania.

      Raz na godzinę a wieczorem nawet 1,5 godziny.
      Akurat cena biletu czy ilość przystanków w samej Gdyni-trzy to najmniejszy problem, PKM to projekt trójmiejski i łączy Gdynię z Gdańskiem, jest też najlepszym środkiem publicznej komunikacji na lotnisko.
      Gdyby składy kursowały choć co 30 minut to jeszcze miałoby to sens.
      Sam mieszkam na Karwinach ale korzystam bardzo rzadko-ze względu właśnie na częstotliwość kursowania.

      • 31 0

    • Jeździłem PKM do pracy

      Dąbrowa - Lotnisko - Dąbrowa
      czyli
      czymkolwiek w dół na PKM i potem PKM na lotsniko i tam na piechotkę 5 minut do miejsca pracy.

      Jeździłem tak tylko dlatego, że nie miałem przez ten czas samochodu. W dobrą pogodę i jak były rowery to na pkm podjeżdzałem mevo. Jako, że nie jeździłem do pracy na 7-8, kiedy częstlotliwość kursowania PKM jest największa, tylko na 10-11 to każde spóźnienie było bolesne. Z Karwin dostanie się w okolice lotniska inaczej niż samochodem lub PKM to masakra. Albo przez Wrzeszcz, albo przez Chwaszczyno. Latem takie spóźnienie nie boli, cofka do żabki po kawę, książka z plecaka i godzinkę można poczekać na następny pociąg. Zimą trzeba jechać na około, a czas dojazdu i tak porównywalny z czasem oczekiwania...

      Ceny? Tematu cen nie ma co poruszać, są jakie są a będę jeszcze wyższe.

      A co do samej przebudowy to wystarczy żeby wyjeżdzający i wjeżdzający w drogę prowadzącą do sopotu mógł pojechać w dowolnym kierunku...

      • 17 0

    • niestety!!! (1)

      Niestety masz w 100% racje-przy kursach 1 na godzinę i z tego co pamiętam coś ok.10-zł w jedną stronę z rowerem do Wrzeszcza (z max. 6-8 szt.rowerów w całym składzie)- wszelkie teorię i hasła o pozostawianiu samochodów i ekologicznym stylu życia to kiepskie żarty!!!

      • 3 0

      • Jeździsz rowerem czy go wozisz?

        • 0 2

    • Bez 3 toru dla pociągów towarowych więcej pociągów PKMnie będzie...

      A z informacji UM Gdynia o przetargu wynika, że miasto - z niewiadomych powodów - zrezygnowało z budowy nowych wiaduktów drogowych na ul. Wielkopolskiej, które były wcześniej planowane jako jeden z głównych elementów nowego węzła Karwiny. Są one niezbędne, aby ruch pociągów towarowych do portu gdyńskiego wyprowadzić na 3 tor, który od kilku lat planuje w tym miejscu pkp plk. wówczas dopiero na pozostałych dwóch torach zmieści się więcej PKM-ek niż obecnie.
      Tak to było planowane wcześniej, ale obecnie o nowych wiaduktach, bez których 3 toru nie ma gdzie zmieścić, miasto już nie informuje... :(

      • 3 0

    • Kolejne pytanie dla ekologicznych czopków kałowych z urzędu

      Ile miejsc parkingowych wróci do mieszkancow z likwidowanego parkingu strzezonego...? Pytanie jasne czy czopizm i ekogłupota umysłowa wam uniemozliwia zrozumienie?

      • 0 0

  • Dyrekcja dróg krajowych i autostrad skonczy pracę przy trasie kaszubskiej to wtedy władze miasta zablokują wielkopolską. (1)

    nie mogli zrobić tego w tym samym czasie?

    • 40 15

    • akurat utrudnienia przez trasę kaszubską są minimalne

      a budowa idzie szybko i sprawnie. Jak ekipa umgdynia bierze się za wykopki do spółki z MTM, to drogowy armagedon jest wpisany w umowę. Taka polityka komunikacyjna, im dłuższe korki, tym lepiej. Bo takie są najnowsze trendy na całym świecie, a jak samochodem chcesz się przemieszczać, to jesteś ignorant i blachosmrodziarz.

      • 17 2

  • (3)

    MTM to było pewne

    • 56 7

    • Czy to osiedle Azymut zbudowane

      Przez tą firmę będzie tak samo brzydkie i nijakie jak działka obok?

      • 1 6

    • dlaczego było pewne? Wyjaśnij. (1)

      • 1 8

      • Układ

        • 4 1

  • MTM - szybciej ? i taniej? - coś tu wyglada ja ustawka z info od zleceniodawcy jak wygladaja inne oferty (2)

    • 58 7

    • pierwszy dzień w Gdyni mieszkasz?

      uśmiechnij się... itd.

      • 12 1

    • MTM

      Mamy Trzy Maszyny

      • 0 0

  • co z obwodnicą Witomina, przebudową skrzyżowania na Witominie, koleją na północ Gdyni, lodowiskiem, basenem olimpijskim?? (17)

    kiedy remont 10 lutego, Waszyngtona, Hutniczej, Dąbka itd.???

    • 98 13

    • Jak to co? Dużo szumu medialnego o nic.

      W Gdyni sprawnie idzie tylko przyklepywanie zmian mpzm pod dyktando deweloperów, zamiana miejskiej działki z kolegą deweloperem i budowa parkingu żeby kolega dostał odbiór biurowca.

      Reszta to PR.

      • 23 1

    • po zmianie prezydenta może się doczekamy

      • 21 5

    • Mam nadzieję, że na obwodnicę Witomina miasto nie przeznaczy ani złotówki (2)

      są o wiele ważniejsze inwestycje

      • 5 19

      • Kubek miejski, rower cargo, delfinki z tworzywa... (1)

        • 2 1

        • Fakt, dwa takie kubki

          to tyle co kilometr obwodnicy kosztowo

          • 0 0

    • (5)

      A pieniądze skąd?

      • 5 8

      • na lotnisko była kasa (4)

        • 10 3

        • dobrze to ująłeś - była

          ale już nie ma

          • 8 1

        • Lotnisko kosztowało 100 baniek - tyle ile ten jeden węzeł (2)

          A tu lista życzeń długa...

          • 1 2

          • Drugie 100 dołożyli do PPNT. (1)

            • 2 0

            • Kolejne 100 baniek do arki

              • 1 1

    • (4)

      niech mieszkańcy Wiczlina zrobią sobie zrzutkę i wybudują obwodnice.

      • 6 13

      • przecież oni płaca podatki (3)

        niech szczur nie pobiera to wtedy zrobią zrzutke

        • 12 2

        • Tak 3/4 przyjezdnych, więc pewnie nie w Gdyni (2)

          poza tym już wystarczająco dostali za pieniądze pozostałych dzielnic.

          • 5 7

          • gdyby nie przyjezdni to Gdynia miałaby juz poniżej 200 000 mieszkańców (1)

            wolisz żeby osiedlali i płacili podatki w Kosakowie?

            • 7 4

            • Lepiej mieć poniżej 200 000 osób, ale płacących tu podatki

              niż 300 000 z roszczeniami. Wiczlino rozwija się kosztem innych dzielnic - taka jest prawda

              • 2 2

    • Zapytaj lepiej kiedy oplaty za wjazd aut do centrum. Pod to buduja ten park i fak.

      To jest prawdziwy powód. Eko czopki kałowe mysla ze vedziemy stac w 15 korkach po to by na ostatnie 2km przesiasc sie do pkm jezdzacej co godzine?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.