• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Włączone światła awaryjne mogły zapobiec wypadkowi w tunelu

Maciej Naskręt
13 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu

W poniedziałek w tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska miał miejsce groźnie wyglądający wypadek. Jego rozmiary byłyby mniejsze, gdyby kierowcy stojąc w tunelu użyli świateł awaryjnych.



Czy włączasz światła awaryjne na widok korka lub wypadku na drodze?

Przypomnijmy, że do zdarzenia doszło ok. godz. 8 na prawym pasie w kierunku Letnicy. Na wyjeździe na rondo przy Marynarki Polskiej utworzył się kilkusetmetrowy korek. W stojące w nim auto marki Renault Megane nagle uderzyło auto dostawcze - nie zdążyło zmienić pasa z prawego na lewy.

Wypadek spowodował duże utrudnienia w ruchu. Przejazd w kierunku Brzeźna, Zaspy i Przymorza odbywał się przez centrum Gdańska. Na efekty długo nie trzeba było czekać. Korek na Podwalu Przedmiejskim sięgał ul. Elbląskiej. W zderzeniu ucierpiał pasażer renault. Z urazem nogi trafił do szpitala. Kierowcy obu pojazdów byli trzeźwi.

Na filmie, który pochodzi z tunelowego monitoringu, widać, że kierowca renault, jak kierowcy stojący przed nim, nie włączyli świateł awaryjnych. Na to kilkoro czytelników zwróciło uwagę w komentarzach pod artykułem. Gdyby kierowcy, zmuszeni do gwałtownego hamowania na prawym pasie, włączyli światła awaryjne, do zdarzenia nie musiałoby dojść, a tunel nie musiałby być zamknięty przez ok. 2 godziny.

W całej tej sytuacji mogło zabraknąć kierowcom wyobraźni.

Czytaj też: Światła na rondzie pomogą rozładować korki w tunelu

Czytelnicy o awaryjnych światłach po wypadku w tunelu. Czytelnicy o awaryjnych światłach po wypadku w tunelu.

Policjanci: najważniejsze jest nasze bezpieczeństwo



- W przepisach nie przewidziano włączania świateł awaryjnych podczas jazdy samochodu, chociaż taka praktyka jest stosowana podczas gwałtownego hamowania, szczególnie na autostradzie. W ten sposób kierowca z tyłu jest ostrzeżony o nagłym zmniejszeniu prędkości wywołanym nieoczekiwaną sytuacją na przykład korkiem lub wypadkiem - mówi nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Policjanci drogówki są zgodni, że jeśli hamowanie zostało wywołane nieoczekiwaną sytuacją i istnieje ryzyko, że inni uczestnicy ruchu mogą być narażeni bez znaczenia, czy jest to droga miejska, ekspresowa, czy autostrada, to używanie świateł awaryjnych jest uzasadnione.

W tunelu obowiązuje bezwzględny zakaz zatrzymywania się. W tunelu obowiązuje bezwzględny zakaz zatrzymywania się.

Co na to prawo?



Na kursach na prawo jazdy nie ma obowiązku nauki włączania świateł awaryjnych w powyższym przypadku. Instruktorzy mogą jednak o włączeniu świateł przypominać. Co zatem mówi prawo o ruchu drogowym w kwestii świateł awaryjnych?

- Światła awaryjne, jak sama nazwa wskazuje, służą do sygnalizowania innym użytkownikom, że nasz samochód jest unieruchomiony przez usterkę. Oświetlenie to stosuje się w razie awarii, czyli uszkodzenia przymusowego unieruchomienia pojazdu w sytuacji, która może stworzyć niebezpieczeństwo na drodze - tłumaczy Ciska.
Prawo o ruchu drogowym obowiązek włączenia tych świateł wiąże z "postojem pojazdu silnikowego lub przyczepy z powodu uszkodzenia lub wypadku na autostradzie lub drodze ekspresowej - w każdym przypadku zaś na pozostałych drogach twardych:

  • poza obszarem zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym jest to zabronione, a na poboczu, jeżeli pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości,
  • na obszarze zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym zatrzymanie jest zabronione"

Opinie (308) 10 zablokowanych

  • Włączony mózg kierowcy dostawczaka by pomógł. (7)

    Reszta jest milczeniem.

    • 345 2

    • true . (6)

      • 12 0

      • (5)

        Nie podniecaj się znawco - .. Jechał pod światło - pod górkę - mógł zauważyć te samochody dość późno ( nie każdy ma sokoli wzrok), aczkolwiek wina jego jest bezdyskusyjna...

        • 1 26

        • Pod jakie światło? Całej kolumny aut nie zauważył? Kierowca osobówki jakoś je dostrzegł bez problemu. Jak gość ma wzrok kreta, to znaczy że się za kierownik nie nadaje.

          • 6 0

        • Jechał pod światło - pod górkę ???? ŚWIATŁO JEST NA KOŃCU TUNELU

          • 4 1

        • (1)

          Jak nie widział co się przed nim dzieje to co powinien zrobić? Dalej zaiwaniać?

          • 20 0

          • rura w podłogę

            im krócej w strefie zagrożenia tym bezpieczniej

            • 0 1

        • jak nie ma sokolego wzroku to niech nie popier...lala jak kierowca bombowca

          • 25 0

  • ten w dostawczaku to zwykły bandyta drogowy

    • 2 1

  • Niektorzy tu zauwazaja ze "nie ma obowiazku" a ja ich zapytam czy myslenie jest obowiazkowe? Myslenie jak ocalic wlasny tylek przed niepotrzebnym? Jest czy nie?

    • 2 1

  • Mniej wyzywający ubiór mógł zapobiec gwałtowi!

    Jakaś różnica między powyższym stwierdzeniem a tytułem artykułu? Logika podobna.

    • 8 0

  • kierowcy w naszym kraju (3)

    nie ogarniają świateł

    • 59 10

    • kierowcy w naszym kraju potrafią tylko jeździć na wprost TYLKO

      wiecej jak manewr cofania , omijania itd. jest dla nich abstrakcją ... egzamin i struktura zdawania na prawo jazdy powinna zostać zmieniona !

      • 2 0

    • masz rację , ja chyba nie ogarniam (1)

      zawsze jak jadę w nocy to zapalam wszystkie lampki w środku , ale niestety dzięki temu nie widzę lepiej drogi.
      No ku..a nie ogarniam

      • 6 0

      • Jess wyjdź za mnie!

        Zrobimy razem dobrej kapuczyny.

        • 4 0

  • chyba jest to próba zwalenia odpowiedzialności

    Co powinna zrobić obsługa widząc korek na pół tunelu?
    1. Zamknąć tunel?
    2. Zamknąć wjazd na 1 pas?
    3. Wyłączyć kamery?
    4. Wyjrzeć przez okno i udawać, ze nic się nie dzieje?
    To nie dziwmy się, ze w tak oczywistej sytuacji brak reakcji obsługi może doprowadzić do jeszcze większej tragedii
    Obsługa tunelu powinna sterować oświetleniem i napisami na tablicach na bieżąco - po to tam są i biorą za to kasę - nie za samo siedzenie!

    Oczywiście kierowca dostawczaka ponosi 100% winy za kolizję, ale...

    • 3 1

  • Czyli co wg policji jak stoje w mieście na światłach to mam awaryjne włączyć?

    • 3 3

  • Nawet jak by miał koguta na dachu nic by to nie dało

    Nie wiem co kierowca dostawczaka robił ale na pewnoe nie patrzył przed siebie (chyba ze slepy niedowidacy :) na bank bawil sie telefonem i nie patrzył na droge

    • 11 1

  • tylko policja z palą nad głową nauczy Polaka jazdy. (1)

    albo manadaty w ojro w wysokości jak za granicą

    • 10 1

    • Pałą to trzeba traktować ustawodawcę za takie badziewne przepisy dot. egzaminowania i nauki jazdy

      • 0 0

  • Naprawdę nie widać że auto do którego się zbliżasz że ono stoi??? Ludzie kto Wam dał prawko!

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane