- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (260 opinii)
- 2 Partyzantka roślinna okiem przyrodnika (52 opinie)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (262 opinie)
- 4 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (857 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (23 opinie)
- 6 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (84 opinie)
Wzięli pod lupę punktualność SKM. Zaskakujące wyniki. Niemal najlepsi w kraju
Często zdarza nam się narzekać na punktualność kolejek SKM, okazuje się jednak, że pociągi tego przewoźnika są niemal najbardziej punktualne w Polsce. Niemal, bo minimalnie wyprzedziły je pociągi Warszawskiej Kolei Dojazdowej, które jednak w 2023 r. funkcjonowały w formie mocno okrojonej.
Praktycznie wszystkie zaprezentowane dane wskazują na trójmiejską SKM, jako jedną z najbardziej punktualnych w kraju.
- Dane za cały rok wskazują, że najlepszy wynik punktualności odnotowały pociągi Warszawskiej Kolei Dojazdowej z parametrem na poziomie 98,66 proc. Kursowanie pociągów tego przewoźnika w 2023 r. było ograniczone m.in. w związku z remontem dworca Warszawa Zachodnia. Drugie miejsce pod względem punktualności zajął przewoźnik PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Jego pociągi kursowały z punktualnością na poziomie 98,03 proc. Żaden z pozostałych przewoźników pasażerskich (nie wliczając dwóch przewoźników uprzywilejowanego ruchu tranzytowego) nie przekroczył pułapu 95 proc. punktualności - czytamy w opracowaniu.
Do 6 minut to nie opóźnienie
Trzeba tu jednak zaznaczyć, że przyjęta przez UTK metodologia określa mianem pociągów opóźnionych te składy, które kończą swój przejazd z rzeczywistym opóźnieniem przynajmniej 6 minut.
Krótko mówiąc, kolejki, które jechały np. z Wejherowa do Gdańska i dojeżdżały do ostatniej stacji 5 minut po czasie, w raporcie traktowane były jako punktualne.
Aktualny rozkład SKM
Metodologia ta wydaje się premiować przewoźników lokalnych i regionalnych, bo na krótszej trasie trudniej złapać duże opóźnienie, jednak sami przedstawiciele SKM zaznaczają, że np. awaria pociągu krajowego to opóźnienie jednego składu, zaś awaria kolejki SKM przełożyć może się na opóźnienie aż kilku jadących za sobą kolejek.
Warto też pamiętać, że wszystkie dane wskazują też na wyższą punktualność SKM Trójmiasto od innych podobnych przewoźników z Polski.
Rekordowe opóźnienie SKM: 134 minuty
Jakie dane dotyczące funkcjonowania SKM w Trójmieście można wyciągnąć z raportu UTK?
W 2023 r. na tory wyjechało 70 861 pociągów obsługiwanych przez SKM. Ile z nich złapało opóźnienie powyżej 6 minut?
- 1 379 kolejek miało opóźnienie nie większe niż godzinę. Średnio było to 16 minut opóźnienia.
- 13 kolejek złapało opóźnienie większe niż godzinę, ale mniejsze niż dwie godziny. Średnio było to 76 minut.
- 1 kolejka miała opóźnienie większe niż dwie godziny. Była opóźniona o 134 minuty.
Warto tu zaznaczyć, że łącznie w Polsce w 2023 roku było aż 7322 pociągów opóźnionych o więcej niż dwie godziny.
Ciekawe są też dane dotyczące punktualności w poszczególnych miesiącach. Okazuje się, że najbardziej punktualne kolejki SKM były w miesiącach wiosennych i letnich (rekordowy był maj z punktualnością na poziomie 99 proc.), a najczęściej spóźniały się jesienią: we wrześniu, październiku i listopadzie (w każdym z tych miesięcy punktualnych było poniżej 97 proc. kolejek).
Osobną kategorią w raporcie są pociągi odwołane, czyli takie, które w ogóle nie wyjechały na trasy, choć znajdowały się w rozkładach. Tu SKM Trójmiasto też wypadło całkiem dobrze. W skali całego roku odwołano u nas 356 kolejek (w 2022 roku było ich 475, w 2021 - 601, a w 2020 - 365).
Sama punktualność kolejek SKM w zestawieniu kilkuletnim prezentuje się podobnie.
- 2020 rok - 99,05 proc. punktualnych składów,
- 2021 rok - 98,00 proc. punktualnych składów,
- 2022 rok - 96,66 proc. punktualnych składów (widać natężenie remontów),
- 2023 rok - 98,03 proc. punktualnych składów.
W skali kraju wskaźnik punktualności wszystkich przewozów pasażerskich w 2023 r. wyniósł 90,1 proc., co oznacza wzrost tego wskaźnika o 1,47 punktu procentowego w porównaniu z 2022 rokiem.
Opinie wybrane
-
2024-03-28 15:00
(13)
Taki ranking nie ma sensy, 5 min opóźnienia na trasie Kołobrzeg - Rzeszów to nic, 5 min opóźnienia na trasie Śródmieście - Wrzeszcz to spóźnienie się na autobs i 30 min spóźnienia do pracy. Przecież ten ranking to żart. SMKi są wiecznie spóźnione, wie to każdy kto nimi jeździ.
- 199 10
-
2024-03-29 11:48
Są kraje, np. CH, gdzie 1 sekunda to opóżnienie !!!
- 2 1
-
2024-03-29 01:05
Sensu, nieuku.
- 2 12
-
2024-03-28 20:42
xD (1)
Skm jeździ co 7 min, wystarczy wyjść wcześniej, to samo tyczy się wszystkich co biegają do pociągu i mają pretensje że odjechał żal was ludzie ..
- 12 25
-
2024-03-29 10:14
No jasne, po co rozkład i punktualność, wystarczy zawsze wychodzić wcześniej. Otóż muszę Cię zmartwić, ale niektórzy mają jakieś standardy w swoim życiu i oczekują od przewoźnika wysokiej jakości usług, jeśli Tobie wystarcza bylejakość bo sobie wyjdziesz wcześniej to okej, ale to nie znaczy, że inni też mają tak żyć.
- 7 2
-
2024-03-28 19:22
Opoznienia wszystkich japonskich pociagow (3)
W ciągu roku to poniżej 7 minut. Wszystkich razem w calym kraju w ciagu roku!!! A tu piszą, że jeden pociąg do pięciu minut to nie spóźnienie.... porażająca logika. KAŻDĄ sekundę policzcie!
- 11 3
-
2024-03-29 12:47
W Szwajcarii opóźnienie to 2 sekundy
Dlatego nie przyjmują w ogóle pociągów włoskich i niemieckich, bo na wyświetlaczach na peronach nie ma miejsca na opóźnienie. Sam spędziłem w spóźnionym pociągu włoskim przed granicą ponad 2 godziny, bo musiał czekać na kolejny rozkładowy wjazd.
- 0 0
-
2024-03-28 21:03
Cóż, w Japonii kierowcy nie wciskają się pod pociągi przy zamkniętych szlabanach... (1)
- 6 2
-
2024-03-29 01:02
Tobie za to chyba pod pociąg wcisnęła się głowa.
- 0 3
-
2024-03-28 17:29
Twojej peowskiej pkm (4)
To nawet nie brali pod uwagę. Nawet nie załapała się ma badanie.
- 3 12
-
2024-03-29 10:16
PKM to Polregio, zanim zaczniesz cokolwiek komentować to warto mieć minimialną wiedzę na tematy na które się wypowiadasz. Nie żebym oczekiwał dużo, bo komentarz mówi sam za siebie, ale to już lepiej w ogóle zamilknąć.
- 3 1
-
2024-03-29 05:24
po co politykę tu wciskasz psi oddechu?
- 9 0
-
2024-03-28 19:58
Nie masz pojęcia o czym piszesz (1)
Byleby tylko przyczepić się do "peło", nawet jeśli kompletnie błędnie. Nie rozróżniasz przewoźnika od zarządcy infrastruktury. Po liniach kolejowych 248 i 253, będących w zarządzie PKM S.A., kursują pociągi Polregio, a do niedawna również trójmiejskiej SKM.
- 11 1
-
2024-03-29 09:19
Noe dyskutuj z pisuarem
Nie zniżaj się do jego poziomu.
- 3 0
-
2024-03-28 14:03
Jeżdżę z G. PRzymorze-Uni do Głównego prawie codziennie, w godzinach popołudniowego szczytu (2)
Muszę przyznać że z punktualnością jest całkiem spoko. Do tego o tej porze jest znacznie szybciej niż autobusem, autem czy tramwajem, bo na Grunwaldzkiej korki. Szybciej można dojechać jeszcze Regio/IC, ale one tak często nie kursują.
- 37 17
-
2024-03-28 23:46
I tak będzie zawsze
Monopol oznacza brak konkurencji a brak konkurencji słynne robta co chceta.
Masz w Trójmieście opcje? Nie a no właśnie to po co narzekać- 0 2
-
2024-03-28 20:54
Regio i IC nie zatrzymuja sie na Przymorzu. Niezly farmazon i laurke sami sobie piszecie z SKM S.A.
- 5 2
-
2024-03-28 13:35
Dobrze że mamy SKM, (7)
Stare składy nie mają znaczenia, choć przydałaby się większą liczba drzwi tak jak to miało miejsce w wycofanych EW58 (te pociągi w kolorze jajecznicy) do tego trasa na południe Gdańska i rewitalizacja linii do Kolbud z elektryfikacja i pociągi w trakcie co najmniej pół godzinnym...rozmarzylem się
- 78 10
-
2024-03-28 16:04
A z Kolbud dalej na Kaszuby.
- 7 0
-
2024-03-28 14:12
(2)
wsiadasz 5 sekund, a jedziesz długo. ważniejsza liczba miejs a nie zamiana ich w przedsionki
- 2 7
-
2024-03-28 14:14
no wlasnie nie jedziesz dlugo (1)
najczesciej do 15-20 minut, a wiecej drzwi to szybsza wymiana pasażerów i krótsze postoje na stacjach
- 14 2
-
2024-03-29 07:24
powiedz to mieszkzańcom Wejherowa jadącym 70 minut tym tramwajem udającym pociag
najpierw potrzebne szybkie pociągi regionalne kursujące z dużą częstotliwością do Wejherowa, potem ograniczenie trasy SKM do odcinka Gdańsk - Cisowa/Rumia a potem dopiero tabor z dużą ilością miejsc stojących
- 2 1
-
2024-03-28 13:42
Jak to, nie mają znaczenia? (2)
Jeśli chcemy, żeby ludzie rezygnowali z aut, to trzeba im zaproponować jakiś standard, a nie śmierdzący złom, nawet bez toalety.
Nie bez powodu, w SKM-ce jest największy odsetek patusów i różnych dziwnych zdarzeń, spośród całej komunikacji trójmiejskiej - syf to przyciąga.- 8 13
-
2024-03-28 21:38
Jakich dziwnych zdarzeń?
- 2 0
-
2024-03-28 16:41
Patusy wybierają SKM, bo ta ma najdłuższy kurs, przez co najrzadziej trzeba się przesiadać, gdy chce się jeździć w kółko
- 6 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.