• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znowu oddala się budowa Trasy Kaszubskiej

Maciej Naskręt
4 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Na taki widoki między Trójmiastem i Lęborkiem trzeba będzie poczekać jeszcze cztery lata. Na taki widoki między Trójmiastem i Lęborkiem trzeba będzie poczekać jeszcze cztery lata.

We wrześniu władze gdańskiego oddziału GDDKiA miały wysłać zaproszenia do drugiego etapu przetargu na projekt i budowę Trasy Kaszubskiej. Czy inwestycja drogowa przez Kaszuby jeszcze jest państwowym priorytetem?



Czy wierzysz w powstanie Trasy Kaszubskiej?

Mija właśnie rok od ogłoszenia przetargu na projekt i budowę Trasy Kaszubskiej, która dwiema jezdniami połączy Gdynię z Lęborkiem. Wtedy władze gdańskiego oddziału zakładały, że na wiosnę 2016 r. powinna być gotowa koncepcja programowa dla Trasy Kaszubskiej wraz z dokumentacją do przetargu według formuły "projektuj i buduj", którą miała przygotować kosztem 7,7 mln zł firma Transprojekt Gdański.

Także na wiosnę pracownicy gdańskiego oddziału GDDKiA mieli zakwalifikować do przetargu firmy lub konsorcja zainteresowane projektowaniem i budową Trasy Kaszubskiej. Wtedy otrzymają one przygotowaną koncepcję i na jej podstawie złożą ostateczną ofertę cenową. Firmy i konsorcja zostały zakwalifikowane w sierpniu tego roku, ale na zaproszenia nie mogą na razie liczyć i szybko jeszcze się to nie zmieni.

Do tego odwołano z funkcji szefa gdańskiego oddziału GDDKiA - Roberta Marszałka. Jego miejsce zajął tymczasowo Karol Markowski.

Priorytetowa Trasa Kaszubska

Warto podkreślić, że rozbudowa drogi ekspresowej S6 z Trójmiasta do Lęborka znajduje się na 10 pozycji w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych na latach 2015-2023. Przypomnijmy jednak, że wspomniany program opracował jeszcze rząd PO. Obecny rząd nie musi wcale zgadzać się z jego założeniami.

Inwestycja na Kaszubach wyprzedza na liście m.in. już trwającą rozbudowę drogi ekspresowej Między Gdańskiem a Warszawą. Niemniej na razie ministerialni urzędnicy nie zapowiedzieli cięć, w wyniku których priorytet Trasy Kaszubskiej obniżyłby się.

Planowany przebieg Trasy Kaszubskiej. Planowany przebieg Trasy Kaszubskiej.
Uwagi do inwestycji

Pod koniec września odbyła się w centrali GDDKiA Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI). Pod lupę wzięto m.in. Trasę Kaszubską i wniesiono kilka uwag.

- Dotyczyły one konieczności ponownej weryfikacji kosztów obiektów inżynierskich, przeanalizowania na wybranych fragmentach przebiegu przekroju podłużnego drogi ekspresowej S6 - czyli tzw. niwelety, a także ustosunkowania się do zgodności rozwiązań z przepisami techniczno-budowlanymi - mówi Paweł Suwisz z Wydziału Dokumentacji w gdańskim oddziale GDDKiA.
Obecnie Oddział Gdańsk oczekuje zatwierdzenia Protokołu KOPI. Dopiero po uzupełnieniu dokumentacji będzie można rozpocząć kolejny etap.

II etap przetargu dopiero w listopadzie

Zgodnie z harmonogramem przygotowanym przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, w listopadzie 2016r. Oddział Gdańsk planuje wysłać zaproszenia do składania ofert cenowych do potencjalnych wykonawców, którzy zakwalifikowali się do drugiego etapu.

- Otwarcie ofert nastąpi po ok. 60 dniach od daty przekazania zaproszeń - mówi Paweł Suwisz.
Zatem w styczniu powinniśmy poznać oferty, a ewentualnego rozstrzygnięcia należy spodziewać się w lutym.

Prace projektowe oraz roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny być ukończone w ciągu 34-37 miesięcy od daty zawarcia umowy z wykonawcą. Przy czym, do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych. To oznacza, że w optymistycznej wersji z Lęborka do Gdyni drogą ekspresową pojedziemy pewnie w połowie 2020 r.

Z tego powodu też Trasa Kaszubska będzie najdłużej przygotowywaną i realizowaną inwestycją na Pomorzu. Prace nad nią zaczęły się bowiem w 2008 r.

64 kilometry z Gdyni do Lęborka

Dla Trasy Kaszubskiej dokumentację przygotowywała firma Transprojekt Gdański. Wstępne wyliczenia mówią, że droga ekspresowa z Gdyni do Lęborka ma kosztować niemal 3 mld zł. 2,15 mld zł to szacowany koszt budowy, natomiast 800 mln zł pochłoną odszkodowania wypłacone za tereny zajęte pod drogę.

Patrząc od strony Gdyni, pierwszy odcinek ekspresówki będzie liczył 22 kilometry (roboczo oznaczony jako nr 4). W jego ramach rozbudowany zostanie węzeł Wielki Kack, a także od podstaw zbudowany Węzeł Chwaszczyno, który połączy Trasę Kaszubską z Obwodnicą Metropolitalną. W ramach tego zadania powstanie niewielki węzeł Nowowiczlińska (na Obwodnicy Trójmiasta), który obsłuży m.in. mieszkańców dzielnicy Dąbrowa, a także węzeł Rdestowa przy Polifarbie i węzeł Szemud.


Odcinek Szemud - Luzino

Ten 10-kilometrowy odcinek Trasy Kaszubskiej jest najprostszy w realizacji. W jego ramach, oprócz jezdni, powstanie jedno miejsce obsługi podróżnych (parking z toaletą) nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa 100-metrowe mosty nad lokalnymi potokami w gminie Szemud.


Odcinek Luzino - Łęczyce

Ten fragment obejmuje ok. 15-kilometrowy odcinek ekspresówki. Powstaną na nim m.in. dwa węzły - Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostanie uruchomione zaplecze dla drogowców, którzy będą obsługiwać Trasę Kaszubską.

Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole - przewidziane jest połączenie z istniejącą drogą krajową. Przewidziano tam także jedno miejsce obsługi podróżnych (MOP), z parkingiem, stacją paliw i być może gastronomią.


Odcinek Łęczyce - Lębork

Pierwszy, 17-kilometrowy fragment - jadąc ze Słupska do Trójmiasta - to obwodnica Lęborka. Powstaną tu trzy węzły drogowe - Łęczyce, Lębork Wschód i Lębork Południe. Dalej droga połączy się z planowaną Trasą Lęborską do Słupska. Najciekawszym obiektem będzie tutaj półtorakilometrowa estakada, znajdująca się na południe od Lęborka.

Miejsca

Opinie (314) 3 zablokowane

  • Oby nie wybudowali!

    Trasa jest źle zaprojektowana, biegnie przez piękne ekologicznie czyste tereny, zniszczy przyrodę, zdewastuje malownicze jeziorka, zatruje czyste powietrze a koszty jej budowy są takie wysokie bo prowadzona będzie bez sensu w terenie pagórkowatym i podmokłym(w projekcie nie liczono się z kosztami i opiniami nas mieszkańców), zamiast wykorzystać już istniejące ciągi komunikacyjne! Oby nie wybudowali :)

    • 0 0

  • Zależność jest prosta... (1)

    ...im więcej platformy na pomorzu gdańskim i Biedronia w Słupsku tym później ewentualna budowa tej drogi.
    Reszta w tym względy gospodarcze nie mają dla piSSlamu żadnego znaczenia.

    • 4 5

    • Oj biednyś, ty biedny, POye*ie - oderwali cię od koryta?

      • 0 0

  • Niech dalej Adamowicz szczeka na władze centralną (1)

    I bierze udział w jakichś śmiesznych akcjach jak ta wczorajsza. A potem narzeka jaki zły PiS. Zero współpracy, tylko tworzenie konfliktów absurdalnymi żądaniami.

    • 11 8

    • Kundle ze strachu też szczekają

      Budyń ma za dużo "za uszami", więc szczeka, ale ze stachu robi w pory

      • 0 0

  • Trasa Kaszubska (2)

    Głównym zadaniem PiSekty jest obsadzanie stanowisk przez " Misiewiczów "a nie przetarg na budowę Trasy Kaszubskiej.

    • 16 9

    • Zupełnie inaczej, niż było za Peło. Wtedy ministrem transportu byli tacy fachowcy, jak Zegarkowy Pędziolino

      • 0 0

    • to ty PObserwator ? przekręt ??

      • 0 1

  • I bardzo dobrze (20)

    Jak sie w lecie zatka obwodnica i Trójmiasto i mieszkańcy zaczną protestować i jeszcze blokować ruch na przejściach dla pieszych to na pewno "ktoś" zmądrzeje

    • 94 15

    • trójmiasto potrzebuje 3 pasa w każdą strone na obwodnicy a w kierunku na północ OPATU (18)

      na zachód zamiast kombinować z tzw trasą kaszubską wystarczy zmodernizować drogę 218 wykonać nowoczesne rozjazdy pod wejherowem i to wszystko

      • 13 8

      • niepotrzebuje (13)

        3 pasy na obwodnicy nic nie zmienią. Jak tylko powstaną 3 pasy, to zwiększy się na nich ilość samochodów. Trójmiasto potrzebuje planistów z prawdziwego zdarzenia, którzy nie będą stawiali mega-osiedli przy obwodnicy, bez zapewnienia wydajnej komunikacji zbiorowej. To jak się obecnie rozwija trójmiasto to dramat- czyli mieszkania za obwodnicą albo na kaszubskich miasteczkach, praca w centrum miasta, wszyscy dojeżdżają samochodem. Żadna ilość pasów nie pomoże.

        • 16 8

        • Liczba pasów i liczba samochodow (11)

          Poza tym piszesz bzdury.
          Większa liczba pasów poprawi sytuacje diametralnie. Podstawy fizyki. Pod-sta-wy!!!

          • 7 11

          • Z fizyką jest dobrze..... (6)

            Bo obwodnica nie korkuje się ze względu na niewystarczającą liczbę pasów (na 95% długości), ale w pobliżu zjazdów - to tam tworzą się zatory, gdy z drogi szybkiego ruchu o dużej przepustowości tłum zjeżdża w wąską uliczkę prowadzącą do miasta, z 10 skrzyżowaniami i kilkoma osiedlami, do których trzeba dojechać i z których trzeba wyjechać.....

            • 7 5

            • To są twoje teorie nie poparte faktami (5)

              Słyszał ty tawariszcz o korkach na obwodnicy? Są ? Są! Tawariszcz...skoro ty dumajesz szto 2 pasy tak akuratnie kak 3 to paczemu nie zrobić 1 pasa!!!

              • 6 2

              • Są poparte faktami. (4)

                Pomijając błędy kierowców i wypadki. Przez prawie rok firma w której pracuję przeprowadzała badania ruchu całego odcinka Obwodnicy Trójmiejskiej (przed budową odcinka drogi S7, który łączy się z obwodnicą pomiędzy Borkowem i Straszynem) i wnioski były jednoznacznie, że przyczyną zatorów są zjazdy - albo raczej brak dostosowanej infrastruktury drogowej w bezpośrednim sąsiedztwie zjazdów, która mogła by przejąć i rozłożyć ruch. Tu kłaniał się węzeł Kowale, Kartuska (w kierunku Żukowa), zjazdy na Spacerowej i końcówka na Chyloni (do Morskiej w Gdyni)..

                • 4 2

              • (2)

                Trza więc każdą drogę i ulicę rozbudować na autostradę.
                Genialne

                • 2 1

              • Mozna tez dowalić 100% akcyzy do paliwa, tyle samo na samochody (1)

                I wszyscy beda jeździć komunikacja miejska.

                • 4 0

              • dlaczego tylko 100 % walnac +500 i wszystko w temacie

                • 0 0

              • A nie jest tak że jak udrożnienisz zjazdy to zaczną się korki na samej obwodnicy

                Sorki, ale dla mnie sprawa z fizycznego pkt widzenia jest prosta. Im szersze arterie tym mniejsze korki. Proste jak drut.

                • 1 1

          • podstawy fizyki mówią, że o szybkości przepływu decydują najwęższe miejsca (1)

            trzypasmówką szybciej dojedziesz do początku korka. Kasa powinna pójść na estakady, tunele przy skrzyżowaniach by rozprowadzać ruch nie zajmując hektarów powierzchni.

            • 1 1

            • Wy ciągle zakładacie że Obwodnica się nie korkuje,a to nieprawda!!!

              • 0 0

          • Podstawy urbanistyki zaprzeczaja Twoim bredniom (1)

            Pod-stawy!!!

            • 1 2

            • Jak już, to

              pod-sta-wy!

              • 1 0

        • Zmienia i to dużo. Tylko należałoby tez zakazać rajdów miedzy sobą ciężarówek. Jeśli trzymaliby się prawego pasa i nie cisnęli z wyprzedzeniem innych ciężarówek na wzniesieniach to obwodnica byłaby lepsza do jazdy. Te kolosy blokują polowe drogi. A są na całej długości gdyż albo jadą do portu lub z portu albo na Szczecin lub z tamtąd wracają.
          Inna rzecz ze większość kierowców musi się nauczyć jeździć a nie mieć zakodowane w głowie teorię lewego pasa.

          • 3 3

      • (2)

        GDDKiA powiedziała, że do czasu powstania Obwodnicy Metropolitalnej nie bedzie poszerzania Obwodnicy Trójmiasta, bo nie da się jej nawet zwęzić na czas prac, o zamykaniu nie wspominając,

        • 4 0

        • (1)

          Później powiedzą, że skoro jest Metropolitalna, to nie trzeba poszerzać starej....

          • 4 1

          • bo nie trzeba

            Ile mamy wydawac pieniedzy na drogi? Czy polowa budzetu ma byc przeznaczona na budowe i utrzymanie drog? Ludzie, opanujcie sie. Zycie polega jeszcze na czyms innym niz samochod.

            • 1 7

      • święte słowa

        • 4 6

    • ten beton proPisowski i tak zwali na PO, Adamowicza, albo rosyjską agenturę

      To jest już mentalność sekty, albo jakiegoś kultu religijnego. Fakty nie mają znaczenia.

      • 22 4

  • Obecne władza zachowują się jak władze okupacyjne, więc żadnej trasy przydatnej (1)

    dla mieszkańców nie będzie. Chyba, że któryś biskup zechce się nią przejechać....

    • 3 1

    • Twój stary jest księdzem i ma cie w d*pie, dlatego tak nienawidzisz biskupów

      • 0 0

  • Czemu jak zwykle pod takimi tekstami jedzie się na partie? Przecież odpowiedzialni są ludzie a nie twory polityczne. Prez takich jak wy, nikt osobiście nie odpowiada za spartaczoną robotę w rządze, samorządzie, ministerstwach czy innych tworach. Odpowiedzialność zbiorowa - to jest problem naszego kraju

    • 1 0

  • Dobra zmiana i tyle w temacie (32)

    Pomorze za ich rządów na wiele liczyć nie może

    • 263 54

    • (13)

      Na razie dzięki PiSowi udało się wreszcie rozpocząć budowę mostu do Sobieszewa, czego przez 8 lat nie potrafił zrobić wspaniały rząd PO i lokalny Budynia.

      • 24 47

      • Trochę się mijasz z prawdą (11)

        bo budowa mostu w Sobieszewie to inwestycja Miasta Gdańsk a nie rządu

        • 46 8

        • Z dofiannsowaniem ze strony rządowej, czyli z budżetu centralnego. (9)

          Bez tej kasy pewnie w ogóle by go nie budowali.

          • 9 22

          • hehe ... jest dokładnie odwrotnie. (5)

            Adamowicz zapowiedział, że z pomocą czy bez i tak zbuduje, to wtedy nagle znalazły się pieniądze, bo bali się, że wyjdzie jak dbają o ludzi.

            • 29 5

            • Pewnie by Adamowicz i budował bez wsparcia rządowego, ale most by był później. (2)

              • 4 2

              • Adamowicz nasz bohater - z wynamu swoich mieszkań by wyłozył na most, ostatnią koszulę by oddał za mieszkańców!

                • 0 0

              • budował i budował ... od lat w trudzie i znoju

                • 3 2

            • tak dbaja o ludzi, ze dla kilkunastu tysiecy mieszkancow buduja most za kiladziesiat milionw (1)

              Pamietajcie, ze pieniadze wydane w jednym miejscu nie beda wyda gdzie indziej.

              Czy np. wydajac 30 milionow na Zaspie czy Przymorzu nie pomyslaloby sie bardziej o ludziach? Na pewno wiecej osob skorzystaloby.

              • 1 7

              • bez przesady ... Wyspa Sobieszewska jest bardzo mocno niedoinwestowana.

                • 3 0

          • Bredzisz. Dofinansowanie z budżetu centralnego to niewielka część całości inwestycji. Zresztą miasto i tak miało zarezerwowane na ten cel więcej niż faktycznie wyniesie koszt budowy, więc z dofinansowaniem czy bez - most i tak by powstał.

            • 14 3

          • 17 mln strasznie się wysilił ten rząd (1)

            • 16 5

            • można było Rydzykowi dorzucić kolejne 20 mln

              Także doceń gest.

              • 23 3

        • Typowe dla PiSu i jego wyznawców

          Jeżeli coś się nie zgadza z faktami, tym gorzej dla faktów

          • 33 12

      • Po pierwsze to inwestycja miasta a nie państwa

        Po drugie - kogo obchodzi ten most. 1000 osób które mieszka na wyspie?

        • 11 8

    • Bastion PO nie dostanie nic. Na nic się zdają płacze posłanki oliwskiej... (1)

      Mają w pupie.

      • 1 9

      • megaloman w pis..u

        lepiej nic nie dostać, niż na smyczy prezia biegać

        • 4 1

    • dlaczego manipulujesz, że niby Pomorze za rządów PIS nic nie dostanie, myślisz że (2)

      ludzie są tak głupi i to łykną

      • 12 27

      • manipulacja ?

        czym zajmują się pisowscy posłowie z pomorze ? co zrobili dla regionu? gdzie przepadli ?

        • 5 0

      • nowa władza tak właśnie uważa

        • 17 2

    • Donek ze Sławiem już dawno trasę kaszubską obiecali i co oboje siedzą w brukseli i się śmieją ! (6)

      • 30 32

      • Nowak w Brukseli? (3)

        Cos ci się wytyczne partyjne pomyliły.

        • 18 4

        • Nowak u Bieńkowskiej w Brukseli ma posadkę ? (2)

          Sprawdź to sam.

          • 9 4

          • Fakt wysmarował plotę, którą później wszystkie propisowskie gadzinówki powtarzały

            Dementi pojawiło się zarówno ze strony Nowaka jak i Bieńkowskiej i Komisji Europejskiej. Też sobie sprawdź

            • 3 1

          • Nowak poleciał za zegarek za 20 tys.

            Brożka z mężem i inne Misiewicze są teflonowi. Oni mogą, bo są prawi i sprrawiedliwi

            • 11 3

      • obaj

        • 1 3

      • Nadal liczą na to, że razem przelecą się helikopterem nad tą inwestycją.

        A Sławek, ekspert od dróg, poopowiada trochę historię powstania tej trasy.

        • 16 8

    • Gdańsk swoje ugrał

      I Żukowo obsłuzy.
      A Pomorze musi samo sobie pomóc...

      • 1 4

    • (2)

      Dobrze ze chociaż udało się rozszerzyć strefę płatnego parkowania w Gdańsku:)

      • 8 3

      • ciężko było ale się udało ... mamy kolejny sukces

        • 3 0

      • i u Szczurasa ruch spowolnić

        jeszcze jedna kadencja i doczekalibyśmy progów zwalniających na obwodnicy

        • 7 1

    • Nienawidzę jak ktoś pisze/mówi "tyle w temacie"

      Po czym jeszcze dopowiada swoje zdanie, po czym udaje, że go nie obchodzi opinia drugiej strony taaak bardzo.

      • 3 1

    • i dobrze wam tak - i tak za dużo zabraliście innym regionom

      • 3 26

  • Oczywiście płacimy za kosztowne programy PISu typy 500+ i komisje, odprawy i odszkodowania

    Płacimy kosztem inwestycji :( szczególnie w pomorskim :(

    • 2 1

  • Wnuczka zaprojektuje lepiej Metropolitalną i TK

    Po co TK biegnie do Chwaszczyna ?
    Do czego nam potężne rondo w Chwaszczynie, tuż przy rondzie w Wielkim Kacku ?
    Przecież gdyby TK biegła z Szemudu do Miszewa i tu łączyła się z Metropolitalną to nie byłoby bezsensownego powrotu MP do Kacka. Kto z tranzytu będzie nadkładał drogi ?
    spełnia sie to co już kiedyś Trójmiasto pisało :
    "szalone działania polityków"

    http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Trasa-Kaszubska-do-Owczarni-n33470.html?strona=1

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane