• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe składy SKM: bedzie jak w metrze?

Katarzyna Moritz
27 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Zmodernizowana kolejka SKM ma bardziej opływowy kształt, zamiast tradycyjnych lusterek ma  kamery, ale... Zmodernizowana kolejka SKM ma bardziej opływowy kształt, zamiast tradycyjnych lusterek ma  kamery, ale...

W listopadzie na trasę SKM-ki wyjedzie zmodernizowany pociąg, który będzie przypominał wagony metra. Czy pasażerowie zaakceptują to, że będą w nich preferowane miejsca stojące?



...ma także siedzenia i uchwyty jak w metrze. ...ma także siedzenia i uchwyty jak w metrze.
SKM oddała do przebudowy jeden z najbardziej znanych na naszych torach pociąg typu EN 71. Zmienił się nie do poznania. Czoło pociągu ma bardziej opływowy kształt, a zamiast tradycyjnych lusterek zewnętrzne kamery. Obraz z nich kierujący pociągiem zobaczą na monitorze LCD. Pojawi się też próżniowa toaleta i tablice, na których będą się wyświetlać informacje audiowizualne.

Zmodernizowano też to, co najbardziej interesuje pasażerów – wnętrze kolejki. Najważniejsza zmiana to siedzenia dla pasażerów. Nowe są bez podłokietników. W części pociągu, wzdłuż linii okien, zamontowane zostały w formie ław dla pasażerów, podobnie jak w wagonach metra. Pojawiły się uchwyty dla osób stojących. W części kolejki, gdzie pozostawiono tradycyjny układ siedzeń, jest więcej miejsca dla podróżnych stojących, bo zlikwidowano ścianki działowe przy drzwiach, co zaowocować ma szybszą wymianą pasażerów.

Znikną też scianki działowe przy wejsciu do kolejki. Znikną też scianki działowe przy wejsciu do kolejki.
- Nowy skład zacznie jeździć w drugiej połowie listopada na trasie Gdańsk-Wejherowo, gdzie jest najwięcej startów i zatrzymań. Zmodernizowany pociąg, z uwagi na małą energochłonność silników, najlepiej spełni swoje zadanie na takiej trasie - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Władze SKM są ciekawe, jak na nowy skład zareagują pasażerowie. Choć jest w nim nieco mniej miejsc siedzących - 240, czyli o 24 mniej niż w starej wersji (ale nie wynika to z wprowadzenia układu "metro", lecz tak jest w każdej modernizowanym składzie), radykalnie zwiększy się ilość miejsc stojących. W nowym składzie zmieści się aż 440 stojących pasażerów, o ponad 100 więcej niż poprzednio (w poprzedniej wersji było ich 312). W obu wypadkach przyjęto założenie, że na jednym m kw. mieszczą się cztery osoby.

Czy nowy tabor przekona Cię do częstszego korzystania z SKM-ki?

- Do Wrzeszcza jadę osiem minut, nie muszę siedzieć, jednak zastanawia mnie, czy brak ścianek działowych nie spowoduje, że w pociągu będzie zimno. Nasze "metro" przecież nie jeździ w tunelach - zastanawia się pan Piotr.

- Nie wyobrażam sobie, żebym codziennie polowała na miejsce w kolejce, gdy jestem obładowana laptopem i torbą. Stanie 40 minut na trasie Gdańsk-Gdynia to zbyt długo - twierdzi z kolei pani Małgorzata.

To nie będzie jedyny zmodernizowany pociąg w SKM. Do 2012 roku spółka planuje wyremontować jeszcze 20 składów z posiadanych 65. Fundusze pochodzą z zasobów SKM, jak też ze środków pozyskanych z Unii Europejskiej oraz od udziałowców spółki: wojewódzkich i lokalnych samorządów województwa pomorskiego.

- Za nową jednostkę tego typu trzeba zapłacić prawie 20 mln zł. Modernizacja kosztowała mniej niż siedem mln zł, a więc w cenie jednego nowego składu możemy zmodernizować prawie trzy pociągi - zapewnia Marcin Głuszek.

Opinie (575) ponad 10 zablokowanych

  • (3)

    jak zobaczę taką skmkę to poczekam na następną. Jechać z Weja do Gdańska na stojąco?? porażka jakaś.

    • 11 19

    • siedz w tym wejherowie i nie jezdzij do gdanska,cwoku, bo tylko zabierasz tlen innym i robisz tłok

      • 2 3

    • podziękuj szefom skm ze trasę regio zrobili jak city (1)

      do Wejherowa na taki długi odcinek powinny jeździć tylko sprintery. Po mieście - lekkie pociągi typu S-Bahn czy inne metro

      • 1 0

      • To po co zbudowali przystanki Pieleszewo Nanice Śmiechowo itd skoro sprintery tam nie stają.Poza tym za Rumią SKMki i tak rozpędzają się do 100-110 km/h bo wjeżdżają na linię PKP PLK a nie swoją linię nr 250.

        • 0 0

  • (11)

    no ja dziekuje, z Gdańska do Gdyni pół godziny na stojaco, ani ksiazki nie poczytac ani prasy. marny pomysł.

    • 14 21

    • często i tak jeździ się na stojąco

      bo nie ma gdzie stanąć - często nawet stoi się koło drzwi, bo głębiej nie da się wejść. Więc co lepsze??

      • 8 4

    • (3)

      niech sobie kupi samochód, bizneswoman jedna i wtedy nie bedzie jej ciezko

      • 7 3

      • (2)

        bizneswoaman jedna , albo i druga, hi hi to samochod juz ma :-) i nie podróżuje miejska kolejką, a tak serio, zakładając ze w skmce spedza sie 1 godzine dziennie, to fajnie by bylo te godzine wykorzystac chociaz na czytanie książek, a nie na stanie i wpatrywanie sie w plecy współpasażera.
        argument , ze w obecnych i tak sie stoi jest zaden, nalezy wtedy wprowadzic takie gdzie bedzie sobie mozna posiedzieć.
        dlaczego mamy sobie zycie pogarszac a nie polepszac?

        • 6 7

        • zebys tylko marnowala

          godzine dziennie.

          • 0 2

        • ale to tylko 10% mniej miejsc! nie robta zenady! :)

          ale to tylko 10% mniej miejsc! nie robta zenady! :)

          • 1 0

    • problemy z liczeniem? (4)

      Miejsc siedzących będzie mniej TYLKO O 24! a znacznie więcej miejsc stojących! Artykuł jest makabrycznie napisany, bo na dobra sprawę wynika z niego, ze w tych pociągach będzie bardzo trudno o miejsce siedzące, a to przecież nie do konca prawda, bo sytuacja nie ulegnie dużej zmianie. Za to większa szansa dla osób stojących, ze nie będą się czuły jak sardynki w puszcze. A co do narzekających, ze pokonują długa trasę- gdy ktos wsiada w Gdańsku Głównym, to racezj ma bardzo duże szanse na miejsce siedzące, to samo z początkiem trasy. PRZESTAŃCIE W KOŃCU NARZEKAĆ! NIC TYLKO NARZEKAJĄ!

      • 11 3

      • (2)

        nie narzekaj na narzekanie innych, bo w czym żeś lepszy?

        • 4 4

        • (1)

          a Ty nie narzekaj na jego narzekanie, że on ciągle narzeka, bo Ty w ten sposób też tylko narzekasz i w niczym nie jesteś lepszy bo tylko narzekasz na jego narzekanie, że on narzeka na narzekanie innych osób !! uspokój się wariacie zwariowany i przestań narzekać !!

          • 3 1

          • ała

            • 1 0

      • artykul jest TENDENCYJNY, a poza tym nie bedzie innego wagonu i co nam pan teraz zrobi?

        • 0 0

    • jak to nie można poczytać?? ja zawsze stoję w skmce i czytam książkę, nie widzę problemu...

      • 0 0

  • do niezadowolonych

    Proponuje taxi lub woźcie ze sobą składane krzesełka,miejsce zawsze pewne.Rozumiem że w starych składach zawsze jest dla was wolne miejsce??
    Żenada

    • 21 11

  • A czy tymi nowymi wagonami też będzie tak telepać i będzie tak głośno jak w co niektórych trupach?

    • 6 3

  • temat - zewnętrzne metro

    Przypominam,że nasi Włodarze miały o nas dbać - ponoć się starzejemy, a tu
    aby jechać na siedząco będziemy musieli stać jako podstarzali za nasze pieniądze.
    Poza tym widzę w nowym składzie mało uchwytów.
    P.S.
    Chyba, że kolejki będą jeździć np. co 2 minuty - wtedy będziemy wygodnie
    podróżować. Na temat częstotliwości nic nie Piszecie.

    • 10 5

  • (3)

    ankieta troche jest nastawiona w jednym kierunku...brakuje odpowiedzi nie bo mam samochod i nie musze sie gniezdzic jak sardynka wachajac czyjes smrody i sluchajac muzyki z telefonow gowniarzy

    • 12 7

    • dokładnie

      • 3 0

    • to skoro masz samochód to po co czytasz artykuły o skm i jeszcze chcesz je komentować? (1)

      • 1 3

      • bo sie interesuje co sie dzieje wokol mnie :) a zabronisz mi pisac komentarz?chcialem to napisalem.

        • 4 0

  • Kolejna "oszczędność"

    Teraz to już jeden skład pewno będzie jeździł przez cały dzień, bo miejsc (co z tego że stojacych) będzie prawie tyle co obecnie w dwóch składach. I to pewnie jest ten "szkopuł" tej całej modernizacji. A pasażerowie będą jeździć jak sardynki w puszce.

    • 5 3

  • sie macie sieroty PO cudzie?? proPOnuję wydzielić jeden wagon, a jego wnetrze zaaranżować na styl cmentarny + stacja benzynowa! (10)

    i nazwać toto "biznesklasą", dyskrecja gwarantowana :-P ja nie mam oporów przed egzekwowaniem swoich praw jako inwalidy ruchu, ale sa ludzie zwłąszcza starsi, którzy wolą stać pokornie niż użerać się z bydełkiem
    pomysł jest wg mnie POażająco idiotyczny, bo co ma ilość miejsc siedzących do częstotliwości kursowania oraz czystości składów?
    wygląda na to, że jedynym rozwiązaniem wg zarządzających SKM jest zwiększenie ilości miejsc stojących w zatłoczonych w godzinach szczytu wagonach

    • 9 31

    • Lepsza pelna nowa SKM-ka niz pusty dworzec we we Woszczowej.-) (3)

      • 7 0

      • pusty to jest twój łeb (2)

        szkoda, że gdańsk nie ma takiego "gosia"
        za jakie wasze winy Bóg POkarał was budyniem:-)

        • 1 7

        • Opinia została zablokowana przez moderatora

        • I dobrze ze gdansk nie ma takiego nieboraka,bo pewnie wybudowal by wam drugie Molo w Operze lesnej.-))

          • 2 1

    • Gallux (3)

      jak na inwalide to kozak z ciebie. a żółty dowód osobisty też masz?

      • 4 1

      • A są żółte dowody osobiste, matołku? (2)

        • 1 0

        • są, sam masz taki i nie wiesz (1)

          a nie, ty jeszcze nie masz dowodu, sorki

          • 1 2

          • jemu sąd zabrał dowód i oddał w opiekę kuratorowi

            • 1 1

    • Zwiększenie częstotliwości na razie niemożliwe (1)

      1) za mało składów
      2) brak odpowiednich urządzeń sterowania ruchem

      • 1 0

      • nie wiem czy pamiętasz, ale jeszcze 10 lat temu takt wynosił 6 min.

        to dużo dawało w szczycie. No i składy były po 3 EZT. Urządzeń sterujących nie ubyło od tego czasu...

        • 2 0

  • modernizacja ? (3)

    najistotniejsze to bezpieczne wchodzenie i wychodzenie z wagonu dla osób starszych niepełnosprawnych i dziećmi kiedy o tym ktoś pomyśli ( a stare kolejki .....)

    • 11 1

    • nie pomyślał. Bo nie potrafi. Swoim pociągiem to jechał pewnie ostatni raz w czasach uczęszczania do technikum

      ale to były berliny. Obecnie tylko chore ambicje-jakieś kursy po wioskach z peronami na wysokości szyny i dlatego nie mogą być inne stopnie w drzwiach. A tysiące ludzi z 3M może codziennie jak kozice trójmiejskie skakać z peronu do pociągu i z powrotem.

      • 1 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Świat się tylko z niepełnosprawnych nie składa

      Boże.

      • 0 0

  • Wentylacja. (2)

    Mam nadzieję że bedzie miał ten pociąg tez zmodernizowana wentylacje. Poprzednie SKM-ki miały tragiczną wentylacje. Smród podpitych i niedomytych z rana stoczniowców pomimo otwieranych okien był nie do zniesienia. Wyobrażacie sobie kobiete siedząca na tym krzesełku a przed nia grupa stojących z puszkami piwa stoczniowców raczacych sie 'nim z rana. Smród zkacowanych i niedomytych pracowników bywa bardzo uciązliwy.

    • 17 4

    • jedynym sPOconym jakiego ostatnio widziałem był zbyszek z PełO (1)

      • 0 1

      • zmien sobie pampersa bo ci sie kuperek odparzy

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane