Czy pracodawca musi udostępniać nam paski wynagrodzeń?
Pracodawca nie ma obowiązku przekazywać pracownikom z własnej inicjatywy miesięcznych kart wynagrodzeń.
Wynagrodzenie brutto to kwota zapisana na umowie zatrudnienia, która jest wyższa niż faktyczna wypłata, którą otrzymuje pracownik. Jest to spowodowane tym, że wynagrodzenie pomniejsza się o świadczenia publicznoprawne takie jak zaliczka na podatek dochodowy czy składki odprowadzane do ZUS-u i NFZ-u. Czy pracodawca powinien co miesiąc informować nas o wysokości odprowadzanych składek? Z takim pytaniem zwrócił się do nas czytelnik.
Więcej porad prawnych w serwisie Praca
Czy pracodawca ma obowiązek co miesiąc przy wypłacie dawać pracownikom kwitki z rozpiską na co oraz w jakiej wysokości były odciągane pieniądze z wynagrodzenia?
Na pytanie odpowiada Andrzej Fortuna - radca prawny z kancelarii Radcy Prawnego Fortuna
Andrzej Fortuna, radca prawny
Tym samym, obecnie pracodawca nie ma obowiązku przekazywać pracownikom z własnej inicjatywy miesięcznych kart wynagrodzeń (ewentualnie taki obowiązek może zostać wprowadzony w danym zakładzie pracy na podstawie wewnątrzzakładowych regulacji np. regulaminu pracy, zakładowego układu zbiorowego pracy). Jednakże jeśli pracownik zawnioskuje do pracodawcy o dostęp do dokumentów, na podstawie których ustalono jego wynagrodzenie, pracodawca zmuszony jest przekazać pracownikowi do wglądu jego dokumentację płacową - a więc zarówno kartę wynagrodzeń, jak i inne dokumenty, które łącznie posłużyły za podstawę ustalenia wysokości wynagrodzenia pracownika (np. ewidencję czasu pracy, regulacje wewnętrzne odnoszące się do poszczególnych składników wynagrodzenia itd.).
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – oferty pracy powyżej 10 tys. zł brutto
Dodatkowe obowiązki dla pracodawcy wynikają z regulacji odnoszących się do ubezpieczeń społecznych czy też rozliczania podatków.
Katalog.trojmiasto.pl – tu pomogą ci znaleźć pracę
Nadto, pracodawca do końca lutego każdego roku, zobowiązany jest przekazać pracownikowi informację podatkową na formularzu PIT-11, zawierającą m.in. osiągnięty przez pracownika a poprzednim roku dochód oraz potrącone przez pracodawcę zaliczki na podatek dochodowy (art. 39 ust. 1 w zw. z art. 42g ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych).
O autorze
Andrzej Fortuna
radca prawny z kancelarii Radcy Prawnego Fortuna