- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (179 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (252 opinie)
- 3 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (729 opinii)
- 4 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (67 opinii)
- 5 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (150 opinii)
- 6 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (104 opinie)
200 mln zł rocznie dla Pomorza bardziej realne
Samorządowcy z Pomorza złożyli po raz kolejny projekt ustawy metropolitalnej. Jej uchwalenie oznaczałoby, że co roku region zyska ponad 200 mln zł rocznie do wykorzystania na komunikację, drogi i ekologię. Rząd deklaruje poparcie dla tej inicjatywy.
W 2020 r. projekt ustawy trafił do Sejmu jako senacka inicjatywa ustawodawcza. Jednak na początku zeszłego roku, po dwóch latach w tzw. "zamrażarce sejmowej", posłowie zdecydowali o odrzuceniu pierwszego czytania.
Teraz projekt ustawy został złożony do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wspólnie przez wojewodę pomorską, marszałka województwa pomorskiego, przewodniczącego Związku Uczelni w Gdańsku oraz samorządowców z Metropolii Gdańsk-Gdynia-Sopot.
W spotkaniach udział wzięli m.in: Beata Rutkiewicz, wojewoda pomorska, Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego, Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni i prezes Rady OMGGS, Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska i wiceprezes Rady OMGGS, Magdalena Czarzyńska-Jachim, p.o. prezydenta Sopotu.
Powstanie metropolii oznaczałoby, że co roku na Pomorzu zostanie kilkaset milionów złotych - 5,75 proc. podatku PIT - które obecnie trafiają do budżetu państwa.
Ponad 200 mln zł rocznie dzięki ustawie metropolitalnej na:
- zakup dodatkowych autobusów, tramwajów, trolejbusów i pociągów
- rozbudowę siatki połączeń
- lepsze skomunikowanie mniejszych miejscowości
- budowę priorytetowych dla metropolii dróg
- skoordynowane planowanie przestrzenne
- działania adaptacyjne do zmian klimatu
- promocję regionalnych walorów gospodarczych, turystycznych i kulturalnych
- Mają państwo moje wsparcie w tym zakresie - powiedział na spotkaniu z samorządowcami Tomasz Szymański, wiceminister MSWiA. - Jest to bardzo ważny społecznie projekt, dlatego będzie procedowany jako projekt rządowy.
Projekt popierają środowiska naukowe, biznesowe oraz związki samorządowe. Poparcie dla ustawy deklarują też pomorscy posłowie i senatorowie.
Ustawa metropolitalna to wyrównanie szans wszystkich mieszkańców OMGGS. To korzyści nie tylko dla miast, ale przede wszystkim dla gmin wiejskich, które czerpią z potencjału dużych samorządów.
Opinie wybrane
-
2024-02-23 12:23
Obwodnica Witomina (4)
Może wreszcie znajdą się na nią pieniądze a ludzie przestaną stać w korkach. Gdynia Zachód potrzebuje innej alternatywnej drogi, która dojeżdża dużo ludzi z okolicznych wsi. Może kolej trzeba byłoby tam pociągnąć tak jak na Gdynię Północną. Wtedy byłby raj.
- 20 12
-
2024-02-23 14:28
Pisowcy znowu będą przeciw ?
- 3 2
-
2024-02-23 12:42
Ci ze wsi nie są naszymi mieszkańcami (1)
Zatem to ich problem jak dojechać.
Mamy na miejcu dużo swoich problemów i nie musimy dotowac przyjezdnych którzy placa podatki u siebie na wiosce.
Dlatego by Nie przyjeżdzali trzeba Wprowadzic Wszędzie platne parkingi a dla mieszkańców Bezplatny transport publiczny Tak jak to zrobiono od Nowego Roku w Zakopanem!- 5 8
-
2024-02-24 10:57
Darmowa komunikacja słaby pomysl
Powinna być po prostu tania, zmobilizować ludzi do wykupowania kart miejskich przez ich dużo niższą cenę
- 0 2
-
2024-02-23 12:44
Człowieku zejdź na ziemię, bo orbitujesz! Wszystko zgarną i zmarnotrawią jak dotychczas!
- 5 1
-
2024-02-23 20:02
Pieniądze zostaną przetrawione na biurokację..
Wątpię, aby ten projekt dał coś nowego mieszkańcom Pomorza Chciałabym zobaczyć namacalne efekty i poprawę w obszarze transportowym nie tylko Trójmiasta.
- 3 4
-
2024-02-23 12:20
(4)
Spokojnie, to 200 milionów dla całej metropolii włodarze na pewno przeznaczą na istotne rzeczy, jak np. wynajem 10 autobusów dla Gdańska. Problemem Trójmiasta naprawdę nie jest brak pieniędzy, lecz wydawanie tych posiadanych bez ładu, składu i pomysłu. MZKZG istnieje od kilkunastu lat i nadal nie przejął kompetencji ztm, zkm i MZK. Czy to dlatego,
Spokojnie, to 200 milionów dla całej metropolii włodarze na pewno przeznaczą na istotne rzeczy, jak np. wynajem 10 autobusów dla Gdańska. Problemem Trójmiasta naprawdę nie jest brak pieniędzy, lecz wydawanie tych posiadanych bez ładu, składu i pomysłu. MZKZG istnieje od kilkunastu lat i nadal nie przejął kompetencji ztm, zkm i MZK. Czy to dlatego, że nie ma ustawy metropolitarnej? No nie. Powodem jest głównie to, że Trójmiastem rządzą ludzie przyklejeni do stołków i nieważne, że jest drogo, nieefektywnie i nieintuicyjnie - kto ma zarabiać, ten zarabia.
- 74 12
-
2024-02-24 16:37
Chciałem zamieścić tresc. bez wulgaryzmów ale "opinia nie została dozwolona". Cenzura jak za prlu
- 0 1
-
2024-02-23 13:40
prorok? to szukaj ambony
- 0 4
-
2024-02-23 13:32
Starczy kasy na burzenie estakad, likwidację miejsc parkingowych i budowę ścieżki rowerowej?? (1)
- 6 4
-
2024-02-23 13:54
Nie stać Cię na parking?
Oj, jaka szkoda. Może przesiądź się na hulajnogę, jak nie masz na utrzymanie samochodu?
- 3 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.