- 1 Ktoś zostawił dokumenty na przystanku (46 opinii)
- 2 Stracił pół mln zł, bo zainwestował w kryptowalutę przez oszusta (102 opinie)
- 3 Słupki na środku drogi, znaki nie pomogły (309 opinii)
- 4 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (223 opinie)
- 5 Gdzie są wrota Bramy Nizinnej? (94 opinie)
- 6 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (216 opinii)
Autobus na paliwo przyszłości na testach w Gdańsku
Napędzany wodorem autobus Neso Bus, polskiej produkcji, przez najbliższy tydzień będzie testowany w Gdańsku. Autobus będzie można spotkać na sześciu liniach autobusowych. Pojazd na jednym tankowaniu, które trwa 13 minut, może przejechać aż 450 km.
- Jego niewątpliwym atutem jest fakt, że autobus tankuje się w niecały kwadrans, a pełny zbiornik wystarcza na przejechanie aż 450 km - mówi Maciej Stec. - Tak naprawdę jest to autobus elektryczny, który przy użyciu ogniwa paliwowego wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego zielonego wodoru. Posiada własną "minielektrownię". Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik. Nie ma tu żadnego procesu spalania, a autobus emituje z rury wydechowej tylko destylowaną parę wodną.
W czasie jazdy oczyszcza powietrze
Co ciekawe, poza wytwarzaniem prądu z wodoru autobus oczyszcza też powietrze. Aby ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen, pobierane z atmosfery powietrze jest wcześniej oczyszczone przez specjalne filtry.
Ponadto pojazd wyróżnia się też modułową konstrukcją, dzięki czemu w łatwy sposób można w nim np. zamienić zbiorniki na wodór o wyższym ciśnieniu i zwiększyć tym samym jego zasięg. Egzemplarz testowany w Gdańsku jest pojazdem prototypowym, a grupa Polsat zamierza uruchomić jego produkcję seryjną w przyszłym roku w fabryce w Świdniku.
Białe fotele, imitacja drewna na podłodze
Wodorowy autobus ma 12 m długości i mieści 93 miejsca dla pasażerów (w tym 29 siedzących). W oczy rzuca się nietypowe obicie siedzeń (biała skóra) oraz imitacja drewna na podłodze. To typowy zamysł projektantów, by pasażerowie czuli się w autobusie "jak w domu".
Zimą komfort pasażerów ma zapewnić ogrzewanie, a latem - klimatyzacja. Pojazd przystosowany jest dla osób niepełnosprawnych i wyposażony jest w wi-fi i dostęp do 5G, porty USB do ładowania telefonów i urządzeń elektronicznych oraz trzy miejsca ładowania indukcyjnego. Wewnątrz znajdują się też wyświetlacze, na których wyświetlane są bieżące informacje o trasie autobusu, lokalne wiadomości, reklamy czy informacje o pogodzie. Jego budowa trwała 1,5 roku.
Przewaga nad innymi elektrykami
- Gdy w styczniu ogłaszaliśmy, że odchodzimy od zakupu autobusów spalinowych, zapowiadaliśmy jednocześnie, że nadchodzi era pojazdów napędzanych paliwem przyszłości, a więc zielonym wodorem, pozyskiwanym m.in. z biomasy i innych źródeł odnawialnych. Dużym atutem tego autobusu jest krótki czas tankowania i jednocześnie spory zasięg. To duża przewaga nad innymi pojazdami elektrycznymi, które potrzebują na to więcej czasu i dodatkowej infrastruktury - dodaje Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska, odpowiedzialny za transport publiczny w mieście.
Zanim autobus wyjedzie na ulice Gdańska, wcześniej musi zostać wyposażony w system informacji pasażerskiej i kasowniki do biletów. Od środy będzie testowany na sześciu liniach autobusowych: 175, 199, 115, 189, 111 i 130. Wkrótce w Gdańsku ma też powstać stacja do ładowania pojazdów wodorowych. Poza pojazdami komunikacji miejskiej będą mogli z niej korzystać także mieszkańcy i przedsiębiorcy posiadający pojazdy wodorowe.
Trwają testy autobusu na wodór (45 opinii)
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-06-13 11:29
A mnie cieszy (4)
Dobrze usłyszeć, że w Polsce też może powstać coś technologicznie nowoczesnego ;) Jedyna uwaga do tapicerki, rzeczywiście niefortunny kolor do codziennego użytku w komunikacji ;)
- 75 5
-
2022-06-13 19:03
Widorostowy
- 1 1
-
2022-06-13 17:49
zgadza sie ale niestety nie w gdańsku zascianku Polski i znanego z najgorszej komunikacji w Polsce (1)
- 1 13
-
2022-06-13 20:00
Pewnie wprowadziłeś się na wieś "za Gdańskiem" - nie "do Gdańska" :)
Więc nie narzekaj na komunikację.
Z dzielnic stworzonych ~20 lat temu i wcześniej dojazd jest do centurm w kilka minut ;]- 4 0
-
2022-06-13 11:38
a kto powiedzial, ze do codziennego?
to na niedzieny obiad
- 7 2
-
2022-06-13 11:01
(35)
Elektryki,wodorowe...nie rozumiem tych zachwytów.Wszystkie Tiry,cieżarówki,betoniarki,dostawczaki jeszcze długo będą na ropę...do tego ładowanie elektryka z elektrowni na węgiel to niezła hipokryzja.To eko nie ma zadnego sensu,czysty biznes.W Afryce,Azji czy Am.Płd jeszcze dziesiątki lat będzie królować ropa i benzyna.
- 76 79
-
2022-06-15 09:17
Jak jeszcze będzie ropa i benzyna
My mielismy wegla na 200 lat i nie ma.
- 0 0
-
2022-06-13 21:50
zawsze trafi sie ruski trol ktory bedzie chcial terroryste sponsorowac, bedzie wodor i nie bedziemy
sponsorowac tyranow i panstw terrorystycznych ktore zyja w bogactwie tylko dlatego ze maja zloza ropy. Wodor bedzie mozna wszedzie wytwarzac i w kazdym panstwie, i to odetnie finansowanie tym mordercom a nam przyniesie czyste powietrze oszczednosci i rozwoj nowych technologii. A przeciwnikom sie nie uda zablokowac tego, teraz jest poczatek ale pujdzie lawinowo jak technologia nowa bedzie duzo tansza od smrodu ropy i wegla
- 1 1
-
2022-06-13 21:43
Widać że zatrzymałeś się w latach 80-tych
Właśnie pojazdy wodorowe są przyszłością. Emisja czystej pary wodnej jako produkt rozkładu wodoru. Ogniwo wodorowe rozkładając wodór wytwarza prąd który napędza elektryczny silnik. Kiedyś przyjdzie czas na Afrykę i inne biedoty ale żeby to było to ta zmiana musi nastąpić u nas i w naszych głowach. A gdy już nie będzie innej opcji to i Afryka
Właśnie pojazdy wodorowe są przyszłością. Emisja czystej pary wodnej jako produkt rozkładu wodoru. Ogniwo wodorowe rozkładając wodór wytwarza prąd który napędza elektryczny silnik. Kiedyś przyjdzie czas na Afrykę i inne biedoty ale żeby to było to ta zmiana musi nastąpić u nas i w naszych głowach. A gdy już nie będzie innej opcji to i Afryka przesiądzie się na wodór. Czas tankowania wodoru porównywalny z LPG z ale zasięg jak w benzynie - w przypadku osobówek to nawet powyżej 650 km na 4-5 kg wodoru... Jak elektryczny to tylko taki a nie żadne baterie
- 5 2
-
2022-06-13 19:34
jak ropa będzie po 50 zł to szybko się to zmieni (1)
- 0 0
-
2023-10-05 20:02
Prąd też może być po 50 zł i wodór też.
- 0 0
-
2022-06-13 19:29
Autobus na wodór a ten o węglu...
Weź się stuknij dynie. Nie porównuj UE do Afryki a pojazdów na wodór nie łączy z kopalnia węgla. Mądry niestety nie jesteś z tego co widać.
- 4 2
-
2022-06-13 19:07
Czyli kolejny "ekspert" i nie znam się, ale wypowiem się
Kolego, przestań już pisać, bo bzdury buzdry tu prawisz.
- 1 0
-
2022-06-13 18:30
kłania się czytanie ze zrozumieniem
- 0 0
-
2022-06-13 15:51
Ciągle mi nikt nie odpowiedział - taka duża jest różnica między ropą/benzyną a węglem? (1)
Na plus węgla zaliczają się filtry w kominach elektrowni w porównaniu do ich braku w rurach wydechowych samochodów.
- 2 2
-
2022-06-13 18:02
O DPF'ach słyszałeś?
A może już sobie wyciąłeś?
- 3 7
-
2022-06-13 11:33
Dr Swencjusz,Ty chyba masz za dużo czasu (1)
Często,piszesz głupoty,a teraz przechodzisz sam siebie! Elektryczne z akumulatorów złe, elektryczne z generatora wodorowego też źle.Czemu Ty człowieku jesteś takim malkontentem? Ja ma 72 lata, ale przyjaźnie patrzę na działania zmierzające do uwalniania się od paliw kopalnych, które nie tylko , że mogą się wyczerpać,ale przy okazji wykorzystywania
Często,piszesz głupoty,a teraz przechodzisz sam siebie! Elektryczne z akumulatorów złe, elektryczne z generatora wodorowego też źle.Czemu Ty człowieku jesteś takim malkontentem? Ja ma 72 lata, ale przyjaźnie patrzę na działania zmierzające do uwalniania się od paliw kopalnych, które nie tylko , że mogą się wyczerpać,ale przy okazji wykorzystywania ich trują naszą planetę.Jestem wielkim zwolennikiem używania energii ze słońca,wiatru i np.wodoru.Co do kosztów,to pierwsze telefony komórkowe też na początku były pierońsko drogie i niedostępne dla dużej ilości użytkowników.Dzis każdy może mieć smartfon,czyli mobilny internet,ma możliwość kupowania biletów, kupowania w sklepach internetowych itd.
- 15 9
-
2023-10-05 20:01
Poczekamy aż ci zabiorą z emerytury na te nowości.
- 0 0
-
2022-06-13 11:24
to nic nowego ze nierozumiesz
- 3 2
-
2022-06-13 11:10
elektryk zeby mial jakikolwiek sens musi miec standardowe akumulatory, ktore mamy przynajmniej dwa (8)
na pojazd i zeby mozna bylo je wymieniac na stacjach. Jak kiedys melexy na stoczni.
- 8 5
-
2022-06-13 14:17
Tylko po co? (1)
Autobus przejedzie dziennie max 200km i odstawia się go na noc do zajezdni.
Zwyczajnie nie ma potrzeby szybkiego ładowania autobusów.- 8 5
-
2022-06-13 19:05
Zadzwoń do nich i im to powiedz
Może dostaniesz etat
- 3 1
-
2022-06-13 11:43
Był taki pomysł wdrożony ale się nie sprawdził (5)
Pojazdy mają różne rozmiary, różne zapotrzebowanie na energię, a akumulator jest bardzo ciężki i potrzebny jest podnośnik. To się może sprawdzać w sieci skuterów elektrycznych gdzie akumulator jest mały i wszędzie taki sam, ale nie w prywatnych samochodach.
- 7 1
-
2023-10-05 20:00
Tak czy inaczej baterie powinny być znormalizowane i wymienne
Wystarczy aby można było je wymienić w warsztacie co jakiś czas.
- 0 0
-
2022-06-13 15:25
czyli generalnie te elektryki to nietrafiony pomysl (3)
- 10 1
-
2022-06-13 17:57
chyba że ktoś dojeżdża do pracy 15 -20 kilometrów i ma domek
prąd na 100 kilometrów zasięgu to kilka złotych - podczas gdy nawet oszczędne spalinówki to teraz 30-40pln/100km...
- 3 3
-
2022-06-13 15:45
Tak, nietrafiony, tak jak dostawczaki na zakupy w galerii handlowej albo skutery z Krakowa na narty w Tatry (1)
No chyba że chcesz codziennie do pracy dojeżdżać parę czy parędziesiąt km - wtedy chyba by się elektryk sprawdził, ale czy są tacy co tak daleko do pracy mają?
- 3 0
-
2022-06-13 19:04
Ech, jak to super ekspertów poczytać
Normalnie Panowie, szacunek. Takie wnioski, analizy, obliczenia i naukowe dysputy. Nic tylko klaskać
- 2 3
-
2022-06-13 11:06
(12)
wodór mas z z wody, także nie potrzeba ci węgla z elektrowni.
- 14 14
-
2022-06-21 17:03
A węgiel możesz mieć z CO2
- 0 0
-
2022-06-13 14:11
Sprawność procesu P2G2P to 30%
To trzy razy mniej, niż naładowanie akumulatora litowego. Oznacza to, że tym samym prądem możesz napędzić trzy elektryki z bateriami - lub jeden wodorowy
- 3 6
-
2022-06-13 11:08
on nie rozumie i nie zrozumie, wode ma w kranie. pisze by pisac
- 14 3
-
2022-06-13 11:08
(8)
A jak ten wodór wydobędziesz z wody? Elektrolizą która wymaga prądu?
- 25 6
-
2022-06-14 15:11
Gdyby tylko świat chciał to można by było jeździć tylko na wodór, pozyskanie jest proste i tanie. Można go pozyskiwać nawet z wody morskiej. Prąd do elektrolizy można pobierać ze źródeł odnawialnych, słonce, wiatraki Gdyby tylko chcieli to afryka wodorem by stała,,,transport sprężonego wodoru droga morską i koniec tematu.
- 1 1
-
2022-06-13 11:20
Np. ze źródeł odnawialnych. (6)
Kolejna sprawa to możliwość magazynowania energii.
- 9 13
-
2023-10-05 19:56
Nikt na razie tego nie robi w ten sposób z tego co wiem.
- 0 0
-
2022-06-13 11:38
(4)
Przecież sam piszesz że nie mamy źródeł odnawialnych tylko węgiel. A gdybyśmy mieli, to łatwiej energię elektryczną zmagazynować w akumulatorach niż w wodorze.
- 4 9
-
2022-06-13 14:38
Bzdura (3)
Wodór jako gaz zmagazynujesz latami. Prąd w akumulatorze słabo się trzyma. Zostaw swój samochód na kilka miesięcy bez ładowania i spróbuj go potem odpalić.
- 11 2
-
2022-06-13 19:48
Wodór bardzo słabo sie magazynuje (1)
Za małyuciekaserio. Doczytaj
- 5 4
-
2022-06-13 22:43
To może ty doczytaj.
Obecne światowe trendy jeżeli chodzi o sposób magazynowania energii to:
- wodór
- amoniak
- metanol
Baterie są beznadziejnym magazynem energii. Już wyżej jest sprężone powietrze albo ponowne wytwarzanie węglowodorów.- 5 1
-
2022-06-13 15:40
Samochód samochodem (jakaś elektronika cały czas chodzi, więc z rok tylko wytrzyma), ale sama bateria kilka lat utrzyma ładunek.
- 3 3
-
2022-06-13 11:10
Paliwo przyszłości to atom, reszta jest półśrodkami. (16)
- 37 32
-
2022-06-13 18:37
przyszłością są tokamaki (1)
- 1 0
-
2022-06-13 20:27
Patrząc na to jak ludzkość jest prymitywna,
A 99 procent ludzi ma tylko mokre sny o potędze i władzy to przyszłościa są tomahawki a nie tokamaki.
Ludzie tylko by podbijali , zabijali i zabierali
Jak czytam posty z 90 procent lajków Polaków gdy się cieszą że spaliłi się Rosjanie w kinie,to wiem że nie różnia się nic od Rosjan, a są nawet gorsi.- 1 1
-
2022-06-13 14:15
najlepszym paliwem jest wojna (2)
Zrobi się wojnę wg dzisiejszych standardów zabijania , atomem zlikwiduje połowę ludności i nie będzie problemu.
Następni będą żyć z oszczędzania , pedałować na rowerze i chodzić pieszo
Zresztą nie będą się w ogóle liczyć- 4 1
-
2022-06-13 14:18
Widzę że propaganda koncernów naftowych wchodzi mocno. (1)
- 0 4
-
2023-10-05 20:03
Każda inna myśl niż twoja to propaganda? Gratuluję!
- 0 0
-
2022-06-13 12:59
Nie pisz bo jeszcze Grzelak uwierzy
I zamówi autobusy atomowe
- 10 1
-
2022-06-13 11:17
atom to piesn przeszlosci (9)
jest droga energia i w dodatku podnosi temperature, a co za tym idzie coraz wieksze susze sa konsekwencja jej wytwarzania.
O odpadach tez nie dowiesz sie o entuzjastów.- 4 15
-
2023-10-05 20:02
Podnosi temperaturę czego?
- 0 0
-
2022-06-13 14:14
Ilość odpadowej energii cieplnej z atomu jest znikoma (1)
W porównaniu z wymuszeniem radiacyjnym
- 2 3
-
2022-06-13 15:49
Ale każda energia użyta przez człowieka w końcu trafi do atmosfery lub gleby.
- 3 1
-
2022-06-13 12:07
Wiesz jakimi odpadami są śmigła od wiatraków, które nie nadają się do recyklingu? (5)
Wiesz, że zakopuje się je w ziemi? Pewnie nie wiesz.
"Z raportu sporządzonego przez WindEurope wraz z Europejską Radą Przemysłu Chemicznego (CEFIC) oraz Europejskim Stowarzyszeniem Przemysłu Kompozytowego wynika, że istniejące technologie recyklingu łopat (takie jak np. współprzetwarzanie cementu) nie są jeszcze dostępne na powszechną skalę ani opłacalne ekonomicznie."- 5 3
-
2022-06-13 12:24
Do recyklingu się może nie nadają, ale są świetnym budulcem. (1)
Buduje się z nich na przykład wiaty przystankowe.
- 3 5
-
2022-06-13 19:15
Te krotkie z Gdańska
- 2 2
-
2022-06-13 12:20
a co dopiero paliweo lotnicze. a smigla i silniki samolotów? (2)
- 2 0
-
2022-06-13 12:28
A jest jakaś alternatywa dla silników lotniczych? Raczej nie będzie jumbo jeta na prąd :) (1)
- 0 3
-
2022-06-13 23:16
jest
promy i jachty
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.