• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą nowe linie, ale mniej nowych tramwajów

ms
20 lutego 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 10:03 (20 lutego 2008)
Nawet jeśli nie uda się kupić wielu nowych tramwajów, trzonem taboru ZKM będą nowe-stare tramwaje z Dortmundu, które na razie spisują się bez zarzutu. Nawet jeśli nie uda się kupić wielu nowych tramwajów, trzonem taboru ZKM będą nowe-stare tramwaje z Dortmundu, które na razie spisują się bez zarzutu.

Gdańsk wciąż ma szanse na unijne pieniądze na rozbudowę sieci linii tramwajowych, ale na pewno nie będzie mógł kupić tylu nowych tramwajów, ile by chcieli urzędnicy. Zamiast 40 będzie ich prawdopodobnie 25 - pisze dzisiejszy Dziennik Bałtycki.



Z wyliczeń gdańskich urzędników wynika, że tramwaje dotrą na Morenę i do dzielnicy Południe dopiero za trzy lata, czyli w 2011 roku. Z wyliczeń gdańskich urzędników wynika, że tramwaje dotrą na Morenę i do dzielnicy Południe dopiero za trzy lata, czyli w 2011 roku.
Gotowe są już wstępne - ostateczne poznamy w październiku - plany trzeciego etapu Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej. Tym razem miasto będzie się starać o unijne pieniądze na budowę kilku nowych linii tramwajowych i nowe pojazdy.

Jedna z nich ma połączyć Siedlce z Moreną - tramwaj jechałby wzdłuż ul. Rakoczego koło Carrefoura, a potem ulicą Bulońską, gdzie byłaby pętla.

Z kolei z nowej pętli na Chełmie tramwaj pojechałby na zachód, w stronę Ujeściska. Przy ul. Łódzkiej jedna nitka pojechałaby na południe wzdłuż projektowanej ul. Nowej Łódzkiej, druga pojechałaby w stronę obwodnicy, wzdłuż ul. Warszawskiej. W kolejnym etapie GPKM planuje się budowę linii na południe w kierunku Oruni Górnej.

Które trasy będą budowane w pierwszej kolejności okaże się dopiero jesienią. Ale już dziś wiadomo, że o ile z pieniędzmi na nowe linie nie będzie raczej problemu, o tyle ciężko będzie z unijnej dotacji kupić tyle nowych wozów, ile pierwotnie planowali twórcy GPKM.

- Fundusze strukturalne promują rozwój sieci tramwajowych, ale zakup nowego taboru już nie - tłumaczą specjaliści z Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa, jednostki badawczej Ministerstwa Transportu, która przygotowuje dokumenty aplikacyjne. I dlatego nowa wersja dokumentu, który trafi do Ministerstwa Infrastruktury zamiast planowanych przez miasto 40 nowych tramwajów, przewiduje zakup jedynie 25 sztuk nowego taboru.

- Gdybyśmy wystąpili o dofinansowanie kupna 40 tramwajów, właściwie przekreślilibyśmy szanse GPKM-u - tłumaczy Antoni Szczyt, odpowiedzialny za GPKM w gdańskim magistracie.

Władze Gdańska uspokajają, że "zniknięcie" z projektu 15 tramwajów to nie problem. W ostatnich miesiącach gdański ZKM podpisał umowę na sprowadzenie 44 tramwajów z Dortmundu, które już dziś obsługują trasę na Chełm.

Z wyliczeń gdańskich urzędników wynika, że tramwaje dotrą na Morenę i do dzielnicy Południe dopiero za trzy lata, czyli w 2011 roku.

Budowa nowych tras tramwajowych wraz z kupnem 25 nowych wozów będzie kosztowała ok. 700 mln zł.
ms

Opinie (113) 6 zablokowanych

  • nowy port

    No i jeszcze by sie przydało jedno dodatkowe połaczenie z NP bo 10 jeździ jak chce

    • 0 0

  • Miasto się stara , mieszkańcy też . Wystarczy zobaczyć jak poniszczone są nowe tramwaje jeżdżące na Chełm. Chwasty z Moreny i Oruni już się cieszą na myśl , ile będzie mozna szyb porysować i siedzeń pociąć...

    • 0 0

  • A ta super lina na morenę

    A ta super lina na morenę to którędy idzie?Przez przypadek nie na skrzyżowaniu łostowickiej z kartuską? Chcę widzieć te korki::) Dobra po narzekałem a teraz będę się cieszył zajefajnie że w końcu puszczą coś na gdańsk południe tylko jakaś z tych lini mogła by sie ciagnąć pod kowale:( Ale moze kiedyś przedłuża tą z Oruni.

    • 0 0

  • Tramwaje

    Bedę chwalić pod niebiosa każdego, kto podejmie decyzję budowy linii tramwajowej Zaspa - Orunia Górna. W tej chwili to wyprawa a czas to pieniądz.

    • 0 0

  • A co to jest ta linia docelowa?

    Z Myśliwskiej do Jabłoniowej i dalej przez nowe osiedla do Nowej Łódzkiej. Pomysł ciekawy, choć sądzę, że to raczej trasa służąca do celów towarzysko-rodzinnych niż dojazdu do pracy (łączy osiedla-sypialnie). Zastanawia mnie jednak jak sobie wyobrażają ten pierwszy odcinek. Czy ten co to rysował przyjrzał się profilowi terenu? Między Myśliwską a Kartuską jest duża niecka i ciężko tam podjechać samochodem terenowym (wiem, bo próbowałem i ledwo się udało). Dalej też za równo nie jest, ale powinno dać radę ominąć/przekopać pagóry. Natomiast tego pierwszego odcinka inaczej jak estakadą nie da rady tramwaj przejechać. A to znacznie podwyższy koszty projektu.

    • 0 0

  • złomy sie

    do New Portu i Sianków a nowy tabor na NOWE TORY!!!

    • 0 0

  • Świetnie :)

    Cieszy mnie każda wiadomość na temat nowych trakcji tramwajowych. Myślałam, że w opcji jest tylko tramwaj na Morenę a tu się okazuje, że są poważniejsze plany :) Świetnie, tak trzymać :)
    A nowe tramwaje można zakupić równie dobrze później. Ważne, żeby tramwaje miały po czym jeździć

    • 0 0

  • to idzie młodość

    "...gdański ZKM podpisał umowę na sprowadzenie 44 tramwajów z Dortmundu, które już dziś obsługują trasę na Chełm..."

    Ciekawe, czy te 25-letnie ogniste rumaki z Dortmundu zaliczane są do nowych czy starych gdańskich tramwajów? Pewnie do nowych, bo przecież do tej pory ich w Gdańsku nie było...

    • 0 0

  • W koncu lepsze skomuniowanie Gdańska Poludnie

    Linie tramwajowe poprawiajace połączenie Centrum miasta z nowymi dzielnicami na gónym tarasie to świetnym pomysł.
    Petla Jabłonowa moze obsługiwać dzielnicę 5 Wzgórz.

    • 0 0

  • No i wypasss

    po pachy :)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane