- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (83 opinie)
- 2 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (34 opinie)
- 3 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (8 opinii)
- 4 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (296 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (48 opinii)
- 6 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (188 opinii)
Czy w Trójmieście pojawią się urzędomaty? Poznań już je ma i sobie chwali
Czy trójmiejskie magistraty zainwestują w urzędomaty? Urządzenia, które działają jak te do odbioru paczek, ale służą do szybkiego odbioru dokumentów, uruchomił ostatnio Poznań i bardzo to sobie chwali. Miejski radny już zabiega, by przetestować to także w Gdańsku. Gdynia, Gdańsk i Sopot póki co się temu rozwiązaniu przyglądają. - Ale pomysł jest ciekawy i wart rozważenia - mówią trójmiejscy urzędnicy.
Dzięki temu unikają konieczności umawiania się na wizytę, czy stania w kolejkach do urzędowego okienka.
24 godz. na dobę, 7 dni w tygodniu
- Klient podczas składania wniosku ma możliwość wyboru, czy chce odebrać dowód rejestracyjny w okienku, czy z urzędomatu. Ta druga forma ma tę przewagę, że odbioru można dokonać poza godzinami pracy wydziału i nie trzeba umawiać się na wizytę, a urzędomat działa 24h na dobę, 7 dni w tygodniu - informuje Urząd Miasta Poznania. - Mieszkaniec na podany numer telefonu otrzyma SMS z kodem PIN do otwarcia skrytki. Dokument oczekuje na odbiór 48 godzin.
Uruchomienie Urzędomatu wprowadzono w Poznaniu pilotażowo.
- Jest to ogromne ułatwienie. Jeśli taka forma się sprawdzi, to wówczas rozważymy możliwość dostarczania mieszkańcom również innych dokumentów w ten sposób - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Radny zabiega o urzędomaty
O wprowadzenie poznańskiego rozwiązania w Gdańsku apeluje już miejski radny Jan Perucki, który zwrócił się do władz miasta z interpelacją w tej sprawie.
- Złożyłem ją w trosce o większą dostępność usług świadczonych przez Urząd Miejski w Gdańsku. Pomysłem, o którego wdrożenie zabiegam, choćby w wersji pilotażowej, jest postawienie urzędomatu. Maszyna w założeniu ma być posadowiona w miejscu dostępnym 24h/dobę. Urząd Miejski w Gdańsku działa w określone dni i w określonych godzinach. Zaś taka infrastruktura zwiększy dostępność do usług prowadzonych przez UMG, zwłaszcza dla osób chcących odebrać dokument, a pracujących zawodowo - wskazuje Perucki.
Jak dodaje, "wiedzę technologiczną i logistyczną" w tym temacie można zaczerpnąć właśnie z Poznania.
- Urzędomaty mogłyby stanąć w pobliżu Zespołów Obsługi Mieszkańców, gdzie zapełnianie skrytek byłoby logistycznie ułatwione, ale też w przyszłości nie wyklucza postawienia maszyn w innych lokalizacjach miasta - mówi Perucki.
Gdańscy urzędnicy analizują możliwość uruchomienia urzędomatów
Urząd Miejski w Gdańsku informuje, że posiada otwarte punkty informacyjne, gdzie można składać korespondencję i uzyskać potwierdzenie jej złożenia.
- Dodatkowo, w godzinach pracy Urzędu dostępne są wrzutnie na korespondencję. Można też internetowo oraz telefonicznie (poprzez Gdańskie Centrum Kontaktu) zarezerwować wizytę w Urzędzie. Również dla podatników stworzyliśmy dobre rozwiązanie - prosty, intuicyjny, elektroniczny formularz umożliwiający złożenie informacji w sprawie podatku w formie elektronicznej. Niemniej jednak, przyglądając się doświadczeniu innych miast, analizujemy możliwości pilotażowego wdrożenia urzędomatów - informuje Paulina Chełmińska z gdańskiego magistratu.
W Gdyni działa wrzutnia i to na razie musi wystarczyć
W Urzędzie Miasta Gdyni od stycznia 2021 r. działa całodobowa wrzutnia na dokumenty. Za jej pomocą mieszkańcy mogą bezpłatnie, przez 24 godziny i 7 dni w tygodniu, pozostawiać korespondencję adresowaną do magistratu.
Urzędomatów Gdynia raczej nie planuje uruchamiać w najbliższym czasie. Powód?
- Mieliśmy usługę InPost Urząd 24, która umożliwiała nadawanie i odbiór dokumentów jak przesyłkę kurierską, z której korzystaliśmy podczas pandemii, ale nie cieszyła się zbyt dużym powodzeniem - odpowiada Agata Grzegorczyk, rzeczniczka gdyńskiego magistratu. - Ale badamy na bieżąco zainteresowanie mieszkańców tego typu rozwiązaniami ułatwiającymi odbieranie dokumentów bez potrzeby umawiania się na wizytę, jak również poza godzinami pracy urzędu. Coraz więcej usług można realizować już cyfrowo poprzez usługi epuap lub za pomocą aplikacji mObywatel - wskazuje Grzegorczyk.
Sopot ocenia pomysł jako warty wdrożenia
Przychylnie do pomysłu zainstalowania urzędomatów podchodzi Sopot.
- Pomysł jest ciekawy i wart rozważenia - przyznaje Marek Niziołek z Urzędu Miasta Sopotu.
W tamtejszym magistracie działa opłatomat (wpłatomat) z pomocą którego można zrealizować podstawowe płatności, m.in. opłacić podatki, opłaty skarbowe, opłaty związane ze strefą płatnego parkowania (również mandaty), płatności związane z dzierżawą, przekształceniem, rejestracją pojazdów, prawami jazdy, licencjami taxi.
- Płatności można dokonać gotówką - wpłatomat wydaje resztę - lub kartą płatniczą. Obsługa jest bardzo prosta i intuicyjna - mówi Niziołek.
Są też inne udogodnienia. Mieszkańcy Sopotu, jako jedni z pierwszych, korzystają z nowego rozwiązania Centralnego Ośrodka Informatyki. Mogą bez prowizji, szybko i wygodnie opłacić podatek od nieruchomości za pomocą BLIKa.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-12-07 07:26
A czy nie prościej zatrudnić jedną osobę (12)
do pracy przy wydawaniu/odbieraniu dokumentów poza godzinami urzędowania?
- 49 12
-
2023-12-08 19:10
Po co tyle kombinowac
Sa sprawdzone i proste metody stosowane z powodzeniem za granica. Wystarczy wyslac dokument kurierem...np w UK o prawo jazdy aplikuje sie online, o paszport tez, a potem wysylaja je do domu.. mozna?
- 0 0
-
2023-12-07 10:48
Jak PO za Adamowicza przejęła Gdańsk to było 1200 urzędników, teraz jest 14 500... (1)
Urzedomaty w dobie elektroniki.. To w Gdańsku nie przejdzie.
- 1 2
-
2023-12-07 11:53
No co ty PISzesz?
A to nie było w radach nadzorczych spółek skarbu państwa?
- 1 0
-
2023-12-07 09:12
(1)
To nie rozwiąże problemu ze staruszkami z pokolenia PRL, którzy muszą przyjść do urzędu, bo nigdzie indziej nikt nie chce z nimi porozmawiać.
Będzie urzędnik - będą kolejki.- 5 4
-
2023-12-07 10:09
Też będziesz staruszkiem ale z wieku XXI !
- 3 2
-
2023-12-07 08:08
nawet nie trzeba zatrudniać (4)
ochrona (czyli straż miejska) jest w Urzędzie całą dobę, prawda?
- 12 5
-
2023-12-07 10:49
Może równolegle do pracujących Galerii w niedzielę również urząd pracowałbym w weekend? (1)
Ola co ty na to, nie boj się
- 6 1
-
2023-12-07 11:47
Albo śladem banków w galeriach powinny być oddziały urzędów czynne całą dobę.
- 3 0
-
2023-12-07 10:08
(1)
Ochrona czystsza miejska , nie jest na prawach urzędnika ! Nie mogą odpowiadać i pobierać dokumentów ! Doucz się !
- 4 0
-
2023-12-07 10:50
Nie bać PO
- 1 4
-
2023-12-07 07:47
nie da się, będzie dokumento-mat (1)
- 11 0
-
2023-12-07 12:17
W wielu państwach
dokumenty można wyrobić online a odebrać od listonosza w domu/skrzynce pocztowej. W Polsce trzeba potupać choćby do urzędomatu.
- 5 0
-
2023-12-07 07:24
Z jednej strony ok. (4)
Dopóki się nic nie stanie. Kto będzie odpowiadał za ewentualną pomyłkę i otrzymanie cudzego dokumentu? Co mam zrobić z nieswoim dokumentem jak już go otrzymam? Automatyzacja niby ok, ale dopóki działa poprawnie.
- 43 15
-
2023-12-07 11:56
Tak jak w paczkomacie
Po otwarciu skrytki masz do wyboru "kończymy na dziś" i "mam zastrzeżenia do przesyłki". To przecież może być tak samo. Można przecież wprowadzić opcję, że "nie odbieram i zwracam do skrytki".
- 1 0
-
2023-12-07 08:59
a zdarzyło ci się otrzymać nieswoją paczkę?
- 9 3
-
2023-12-07 08:08
jak to kto... Ten, kto się pomylił. (1)
jest takie samo prawdopodobieństwo pomyłki jak przy okienku.
- 10 5
-
2023-12-07 09:15
zdecydowanie większe, nie masz weryfikacji zaraz po przekazaniu
- 3 2
-
2023-12-07 09:50
Ciekawe (2)
Oooo ktoś tu zna producenta urzędomatów. Przecież prościej by było wrócić do czasu kiedy nie było umawiania wizyt i urzędnik przyjmował 3 razy więcej petentów w ciągu godz niż teraz
- 28 2
-
2023-12-07 11:50
A Pan to chyba zna pracę urzędników na sali obsługi interesantów.
Obsługa byłaby bardziej efektywna, gdyby klient miał wypełnione formularze i wiedział co chce załatwić w danym okienku w Urzędzie
Bonia- 3 0
-
2023-12-07 11:00
ale to im psuje dzień, kawkowanie itp
wszystkie sklepu, firmy od dawna pracują normalnie tylko w urzędach pracują jak podczas pandemii ! Proszę wrócić do normalnego trybu działania i przyjmować petentów jak wcześniej, a żadne dokumenty nie będą potrzebne !!!!!!!
- 6 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.