• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Długie Ogrody: kiedy i jak się zmienią

Maciej Naskręt
18 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Ulica Długie Ogrody to dzisiaj zaplecze parkingowe dla centrum Gdańska.
  • Ulica Długie Ogrody to dzisiaj zaplecze parkingowe dla centrum Gdańska.
  • Ulica Długie Ogrody to dzisiaj zaplecze parkingowe dla centrum Gdańska.
  • Ulica Długie Ogrody to dzisiaj zaplecze parkingowe dla centrum Gdańska.
  • Ulica Długie Ogrody to dzisiaj zaplecze parkingowe dla centrum Gdańska.

Po sukcesie przebudowy ul. Stągiewnej, która z brzydkiej, zastawionej autami ulicy, stała się popularnym deptakiem, rośnie apetyt, by ucywilizować także ulicę Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska. Sprawdziliśmy miejskie plany dla tej ulicy, która dziś jest głównie wielkim parkingiem.



Jak oceniasz plan przebudowy ul. Długie Ogrody?

Ulica Długie Ogrody, która łączy Bramę Żuławską zobacz na mapie Gdańska Wyspą Spichrzów zobacz na mapie Gdańska to dzisiaj dwie wąskie jezdnie przedzielone szerokim parkingiem. To najlepsze zaplecze parkingowe dla osób przyjeżdżających do centrum Gdańska. Miejsc jest dużo, dodatkowo są one bezpłatne. Efekt? W godzinach od 8 do 16 trudno znaleźć wolne miejsce postojowe.

Po II wojnie światowej podjęto decyzję o nieodbudowywaniu Długich Ogrodów według przekazów historycznych, w tym planu Buhsego, czyli m.in. w formie alei lipowej. Wręcz przeciwnie, dzisiejszą ul. Długie Ogrody miała pobiec szeroka arteria na wzór ul. Podwale Przedmiejskie.

Na szczęście ta wizja nigdy nie została zrealizowana w całości. Przypominają o niej natomiast stojące przy Długich Ogrodach wysokie bloki.

Czytaj też: Wizje centrum Gdańska z 1962 r. Miasto szerokich ulic i samochodów

Długie Ogrody w 1934 r. widok od strony ul. Szafarnia. Długie Ogrody w 1934 r. widok od strony ul. Szafarnia.

Apetyt na przebudowę ul. Długie Ogrody



W ubiegłym roku zakończyła się przebudowa ul. Stągiewnej. Droga, dotąd rozjeżdżana i zastawiana przez parkujące samochody, zamieniła się w pełen spacerowiczów deptak. Stąd też apetyt, by w podobnym duchu uporządkować jej przedłużenie, a więc właśnie Nowe Ogrody.

- Przebudowa ul. Długie Ogrody to konieczność. Ulica to parking, przy którym trudno mieszkać. Brakuje tu miejsca do spacerów i drogi rowerowej. Potrzebne są tu duże zmiany, które ożywią ulicę - mówi Marta Mężyk, zastępca przewodniczącego zarządu dzielnicy.
Miasto chciało starannie przygotowywać się do zmian.

- Ze względu na zabytkowy charakter ulicy, zarządca drogi pozyskał w roku 2016 koncepcję kompleksowego zagospodarowania Długich Ogrodów. Koncepcja zakładała m.in. wprowadzenie alei spacerowej, zmianę geometrii jezdni, wprowadzenie lub uzupełnienie szpalerów drzew wzdłuż chodników po obu stronach ulicy - mówi Dariusz Wołodźko z gdańskiego magistratu.
Długie Ogrody w 1966 r. - widok od strony Bramy Żuławskiej. Długie Ogrody w 1966 r. - widok od strony Bramy Żuławskiej.
Zakres pożądanych prac okazał się tak szeroki, że przebudowa ulicy nie mogła zostać zrealizowana w ramach standardowej modernizacji chodników.

- Podjęto więc decyzję o zaprogramowaniu przebudowy ulicy jako oddzielnego zadania, które byłoby konsekwentną kontynuacją przywrócenia świetności głównej zabytkowej osi Głównego Miasta, czyli ul. Długiej i Długiemu Targowi - tłumaczy Dariusz Wołodźko.
Czytaj też: Kościół łowców kaczek na Długich Ogrodach

Jak mogłyby wyglądać Długie Ogrody?



Plan zagospodarowania przestrzennego dla Długich Ogrodów obowiązuje od 2000 r. Co ważne, zapisy w planie przewidują przywrócenie alei lipowej, która funkcjonowała tutaj przed wojną.

Na pytanie, jak mogłaby wyglądać ulica po rewitalizacji, kilka lat temu odpowiedziała Paulina Rubinowska, wówczas studentka ASP, która tej ulicy poświęciła swoją pracę dyplomową.

Opracowanie powstało w oparciu o ustalenia obowiązującego planu.

Przede wszystkim przewidywała ona likwidację północnej jezdni i zamienienie jej w deptak z aleją lipową.

  • Propozycja koncepcji zagospodarowania ul. Długie Ogrody autorstwa Pauliny Rubinowskiej.
  • W koncepcji zagospodarowania ul. Długie Ogrody autorstwa Pauliny Rubinowskiej jedna z jezdni zmieniłaby się w deptak dla pieszych, ocieniony szpalerem drzew.
  • Odbudowana nawa kościoła św. Barbary. Piesi będą mogli przez niż przejść spacerując ulicą. Propozycja koncepcji zagospodarowania ul. Długie Ogrody autorstwa Pauliny Rubinowskiej.
  • Odbudowana nawa kościoła św. Barbary. Piesi będą mogli przez niż przejść spacerując ulicą. Propozycja koncepcji zagospodarowania ul. Długie Ogrody autorstwa Pauliny Rubinowskiej.
  • Odbudowana nawa kościoła św. Barbary. Piesi będą mogli przez niż przejść spacerując ulicą. Propozycja koncepcji zagospodarowania ul. Długie Ogrody autorstwa Pauliny Rubinowskiej.
Ciekawą propozycją jest symboliczna odbudowa południowej nawy kościoła św. Barbary, która nie została odtworzona po wojnie. Przechodnie mogli swobodnie poruszać się pod jej konstrukcją, nie zasłaniałaby też ona widocznych od strony ulicy kościelnych witraży.

- Piesi idący przez nawę widzieliby ponadto Bramę Żuławską nieco jak w oknie. Cały obiekt stanowiłby domknięcie ul. Długie Ogrody na odcinku od ul. św Barbary do ul. Szafarnia - mówi Paulina Rubinowska, autorka koncepcji, dziś architekt w studiu projektowym Kreatura.

Co z ogromnym parkingiem?



Jej wizja zakładała także likwidację części miejsc parkingowych, zlokalizowanych dziś wzdłuż całej ulicy. Wpisuje się to w wizję miasta, które zakłada, że powstanie tu parking podziemny.

Tak będą wyglądać Długie Ogrody po zakończeniu budowy osiedla Długie Ogrody 18 (widoczne po lewej stronie). Tak będą wyglądać Długie Ogrody po zakończeniu budowy osiedla Długie Ogrody 18 (widoczne po lewej stronie).

- W ulicy Długie Ogrody, w rejonie Bramy Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska, planowane jest wykonanie parkingów naziemnych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, których realizacja przewidywana jest na lata 2020-2021. Ma się tam zmieścić ok. 400 aut - mówi Dariusz Wołodźko.
Miejsca postojowe pozostaną także wzdłuż jezdni, ale trzeba się spodziewać, że cała ulica Długie Ogrody zostanie do czasu jej przebudowy objęta strefą płatnego parkowania w celu zapewnienia rotacji samochodów.

Najpierw Droga Królewska



Ci, którzy liczą na szybką przebudowę ul. Długie Ogrody, muszą się uzbroić w cierpliwość. Miasto planuje najpierw przeprowadzić znacznie trudniejszy i znacznie ważniejszy remont ul. Długiej i Długiego Targu.

- Ta inwestycja jest w trakcie programowana. Uzyskanie koncepcji przebudowy i modernizacji planowane jest do połowy 2018 roku - zastrzega Dariusz Wołodźko.
Prace przy przebudowie Drogi Królewskiej mają być realizowane w latach 2019 i 2020 r. Dopiero wtedy będzie można zacząć myśleć o przebudowie ul. Długie Ogrody.

Przebudowany brukowany fragment ul. św. Barbary. Przebudowany brukowany fragment ul. św. Barbary.

Zmieni się też otoczenie ul. Długie Ogrody



Tymczasem w połowie przyszłego roku gdańscy urzędnicy będą mieli w ręku projekt przebudowy ul. Łąkowej zobacz na mapie Gdańska, od ul. Podwale Przedmiejskie do ul. Długie Ogrody. Fragment ten ma przypominać odcinek tej samej ulicy, wyremontowany kilka lat temu w ramach rewitalizacji Dolnego Miastazobacz na mapie Gdańska.

Niedawno z pieniędzy dewelopera (cała dzielnica się intensywnie rozbudowuje, o czym pisaliśmy parokrotnie) przebudowano ok. 150 m ul. św. Barbary. Całość ulicy - od ul. Długie Ogrody do ul. Angielska Grobla - ma być gotowa w 2019 r.

W planach na 2018 r. jest także przebudowa ulic: Angielska Grobla (od ul. Szafarnia do ul. św. Barbary), ul. Na Stępce (od ul. Szafarnia do ul. Dziewanowskiego), a także ul. Dziewanowskiego.

Opinie (269) ponad 10 zablokowanych

  • Przede wszystkim zrobić parkingi dla mieszkańców, bo oni mieszkają ale niestety zaparkować nie można, chyba że po godzinie 19 . Skandal

    • 1 0

  • Przebudowa

    Uważam że likwidacja parkingu nie będzie korzystna dla mieszkańców Długich Ogrodów, okoliczne bloki nie mają wlasnych miejsc postojowych. Poza tym stworzenie deptaka, i dalej ogródków kawiarnianych i restauracji, spowoduje zwiekszenie hałasu nocą, wiec także mieszkańcy na tym nie skorzystają. Należy też pamiętać o tym,że nowe inwestycje deweloperskie są kupowane głównie na wynajem, co potwierdza np inwestycja na Sadowej, gdzie w wakacje z powodu pobytu turystów trudno wytrzymać, imprezy na balkonach, krzyki i głośna muzyka są tu na porządku dziennym. Mieszkam tuż obok, więc wiem o czym mówię. Podobnie będzie z inwestycją przy Długich Ogrodach która właśnie się realizuje. Nikt nie myślał o mieszkancach gdy pozwolono budować rowno z granicą działki, okna w okna istniejacych mieszkań. Więc nie wierzę, że cokolwiek będzie się działo tą częścią dzielnicy, bedzie z myślą o poprawie życia stałych mieszkanców. Raczej będzie rządzić pieniądz, i interes prywatny i miasta. Pozdrawiam.

    • 1 1

  • wprowadzenie strefy płatnego parkowania (3)

    powoduje nie tylko "zwiększenie rotacji" ale również rezygnację z korzystania z samochodu przez niektórych użytkowników, zwłaszcza na małe odległości.

    Centrum Gdańska z niewielką liczbą samochodów krążących wokół niego to niezła perspektywa.

    • 5 5

    • Perspektywa dla tych którzy chcą z centrum miasta zrobić skansen "oaza ciszy i spokoju" (2)

      • 4 1

      • pojedź do Kopenhagi i sprawdź, ile życia jest w tym "skansenie" (1)

        zajmującym regularnie wysokie miejsce w rankingach jakości życia

        • 2 3

        • dwóch minusujących nie mających możliwości wyjazdu do Kopenhagi?

          po prostu obciach

          • 0 1

  • Wbrew lewicowym ideologom problemem Gdańska nie jest nadmiar samochodów tylko brak parkingów (4)

    Gdańsk jest stolicą milionowej aglomeracji, Śródmieście Gdańska jest salonem tej regionalnej stolicy. Szczyci sie zabytkowym starym miastem o znaczeniu w skali EUROPEJSKIEJ, Na terenie śródmieścia są instytucje ważne w OGÓLNOPOLSKIEJ - Centrala Solidarności, ECS, Muzemum IIWŚ, są instytucje o znaczeniu REGIONALNYM jak Urząd Wojewódzki, Urzad Marszałkowski RIO,Sąd Okręgowy, Apelacyjny, Prokuratura Okręgowa, ZUS, Urząd Pracy, Izby Skarbowe, Banki, Archiwum Państwowe, Biblioteka PAN, Filharmonia; w końcu Urzad Miasta do którego muszą raz na jakiś czas zawitać mieszakńcy całego pólmilionowego miasta czy Szpitale, Dworzec Gdańsk Główny czy Główny Urząd Pocztowy. Czy ideolodzy jeżdzenia w polskim klimacie rowerem I "oddawania miasta pieszym" biorą to pod uwagę, że do śródmieścia Gdańska ludzie nie przyjeżdżają po to aby zrobić na złość miejszkańcom? Ideolodzy I dyspozycyjny redaktor oczekują że mieszkańcy np Zukowa będą odwozić chorych do szpitala tramwajem? to może doprowadźcie linię tramwajową do Żukowa najpierw? Oczekują że mieszakańcy wsi pod Skarszewami wezwani do sądu albo do ZUSu będą jechali rowerem, żeby mieszkańcy Śródmieścia I Pan naskręt nie musieli oglądać ich "blachosmrodów?" z niesłusznymi rejestracjami? Ideolodzy lansujący transport publiczny może niech udadzą się do Kowal Sobieszewa, czy Osowej I wymyślą w jaki sposób mieszkańcy tych dzielnic mają dostać się do Urządu Miasta trabnsportem publicznym, ile t będzie trwało I jaki jest standard tej podróży? Last but not least śródmieście żyjące z turystyki I rekreacji utrudniające przyjazd klientom to zabójstwo dla firm, sklepów I knajp w Śródmieściu. Ręce opadają jak można lansować takie oderwane od rzeczywistości koncepty. Wasze działania będa miały konsekwencje - nie chcecie ludzi - nie będziecie mieli pieniędzy - marzą wam się eko salony w środku miasta a będziecie mieli pustki w sklepach I naklejki "wynajmę lokal" na szybach. Jeżeli samochody intreresantów przerszkadzają wam w sródmieściu to lobbujcie za przeniesiem tych instytucji gdzieś za obwodnicę!, np do Kolbud u nas jest jeszcze dużo miejsca na wielkie parkingi przy nowym sądzei, nowym zusie, nowej dyrekcji lasów panśtwowych, nowej Akademii Muzycznej I nowym urzzie Wojowódzkim - my będziemy mieli miejsca pracy i ruch w interesie a wy będziecie mieli święty spokój na którym tak bardzo wam zależy

    • 9 2

    • Kolbudczyku kochany

      prawisz półprawdy które mają sens jedynie gdy uznasz, że samochód jest jedynym sposobem poruszania się po mieście a to wierutna nieprawda.

      Po mieście naprawdę można się poruszać inaczej niż samochodem. Nie będę tego wątku rozwijać, ponieważ mam wrażenie, że jesteś nieświadom swojego ograniczenia.

      Wyjdź na świeże powietrze, w okolicach Kolbud go nie brakuje (jeszcze), na pewno ci to pomoże w życiu.

      Tworzenie rozwiązań głównie z myślą o samochodach zabija handel w śródmieściu.

      • 0 1

    • Jest na tyle duża konkurencja i oferta róznych miejsc, że możliwość zaparkowania stanie się elementem wyboru. (1)

      Powinni popatrzeć na ilość ludzi koło outletu i porównać to z ilością klientów na Długiej. Jeśli ktoś mieszka na Chełmie i chce spędzić czas "na rozrywkach" to nie pójdzie na tramwaj, tylko wsiądzie w samochód i ma 100 możliwości i w każdej chwili może zmienić miejsce pobytu. Jak już wsiadasz w tramwaj to jesteś w pułapce. Ludzie wybierają wolność, dlatego jest tak dużo klientów w centrach przy obwodnicy, a w Śródmieściu pustki.

      • 2 1

      • dlatego trzeba pójść po rozum do głowy i promować ruch rowerów i pieszych w Śródmieściu

        otwierać kolejne ulice dla ludzi a pojazdy dwuśladowe wypychać na obrzeża.

        Sprawdzone w setkach miast wielu krajów świata.

        Inaczej handel i życie w centrum miasta znika, pojawiają się pustostany.

        Jak chcesz wybrać wolność, to nie ograniczaj się do myślenia o samochodzie: będziesz w nim gnił w korkach. Rower (wspomagany elektrycznie) jest dużo lepszym symbolem wolności.

        • 0 1

    • Dokładnie, jak nie będzie jak dojechać, to ja nie jadę.

      Jeśli gastronomia w Śródmieściu utrzyma się z miejscowych to niech tak mają. Ja pojadę gdzieś indziej, gdzie jest gdzie zaparkować. Nie chcą klientów to nie.

      • 2 1

  • W śrudmieściu w ogóle należy zlikwidować wszelkie parkingi! (4)

    Wywalić te wszystkie samochody na obrzeża miast i wybudować tam te ich ukochane parkingi przy węzłach przesiadkowych, natomiast w strefie śródmiejskiej, bezwzględnie odholowywać wszelkie samochody i karać wysokimi mandatami wszystkich kierowców.
    Miasto jest dla ludzi a nie dla samochodów i nie obchodzi mnie to że ktoś ma akurat kaprys wozić cztery litery blachosmrodem, to zwykłe buractwo i egoizm. Tylko "Janusze" wożą się własnym autem w mieście w którym każdego dnia korkują się ulice (zresztą z winy samych kierowców - korki przecież same się nie robią) należy nadmienić jeszcze, że w aglomeracji w której istnieje i dobrze funkcjonuje zorganizowany publiczny transport zbiorowy - po prostu tego się nie da inaczej nazwać. Gdyby tych ludzi nawet nazwać określeniem "wieśniak" to obrażono by w ten sposób mieszkańców wsi, bo nawet Oni mają bardziej normalne zwyczaje...
    Czas nad tym pomyśleć w obiektywny sposób a nie egoistycznie i podejść do sprawy tak jak należy.
    Pozdrawiam myślących.

    • 3 7

    • (1)

      Mieszkańcu Śródmieścia - nie ma sprawy, zlikwidujmy parkingi. Zlikwidujmy też sklepy w śródmieściu - bo bez parkingów ciężko będzie zrealizować dostawy (a nie, przepraszam - dowiozą rowerem ;)). Zechcesz kupić pralkę czy lodówkę - przyniesiesz ją sobie pieszo, czyż nie? Będziesz robić remont mieszkania - jak wyżej?
      A jak się zestarzejesz i okaże się, że parę kroków będzie wysiłkiem - to jak? Zamurujesz się w mieszkaniu?
      Tacy, jak Ty, sami codziennie korzystają z samochodów - jeśli nie bezpośrednio, to pośrednio - przez korzystanie z towarów tymi samochodami przywiezionymi, przez korzystanie z usług ludzi, którzy tymi samochodami przyjechali.
      Dobrze funkcjonuje transport zbiorowy? GDZIE? Bo chyba nie w Gdańsku. jeśli tak - to zaproponuj proszę, jak sprawnie dojechać transportem zbiorowym choćby w okolice Długiego Pobrzeża.
      Też uważam, że parkowanie "gdzie się da" i korzystanie z samochodu bez potrzeby jest problemem. Ale całkowite wyeliminowanie samochodów ze Śródmieścia to fikcja, zwłaszcza przy tak złej komunikacji miejskiej choćby w rejonie Głównego i Starego Miasta.

      • 1 1

      • zmienisz pogląd, jak w Gdańsku zostanie uruchomiony system rowerów publicznych

        • 0 0

    • Mieszkańców "śrudmieścia" bardzo boli pupa o cudze samochody (1)

      Ale trochę rozumiem: z emerytury albo zasiłków z MOPSu nie starczyłoby na paliwo.

      • 2 2

      • Ty się prostaku nie wypowiadaj

        Nie obchodzi mnie ile masz dochodu ani to, że masz wizję wożenia się po mieście blachosmrodem.
        Chcesz się wozić to na autostradę proszę.
        A mówiąc o emeryturze czy MOPS, to też się nie wypowiadaj skoro nie znasz statusu osoby do której komentarza się odnosisz.
        Po Twoim wpisie widać tylko ograniczenia intelektualne skoro w kategorii mieszkaniec śródmieścia widzisz jedynie emerytów i osoby wspierane przez MOPS.
        Wiedz, że Twoja ocena jest nieobiektywna.
        Poza tym Twój podpis wskazuje również na to, że jesteś ograniczonym, nietolerancyjnym homo fobem i to Ty masz problem z sobą samym.
        Mimo wszystko podtrzymuję swoje stanowisko w kwestii wyeliminowania wszelkich parkingów z śródmieścia i wybudowania na obrzeżach miast przy węzłach przesiadkowych.

        • 2 1

  • (3)

    wywalić samochody z miasta
    jest komunikacja miejska, jest rower
    będzie zaraz rower metropolitalny
    Polacy muszą wozić swe tłuste 4 litery w złomie z niemieckiego szrotu. pokazać się.
    a kysz!

    • 8 15

    • wywalić lewackich aktywistów z miasta (2)

      miasta dla ludzi nie dla rowerów

      • 6 3

      • naprawdę mi ciebie żal, żuczku (1)

        • 0 4

        • i was, minusujących autoholików

          Wesołych Świąt!

          • 0 0

  • A gdzie autokary ?? (3)

    Gdzie u licha mają parkować autokary z wycieczkami ??
    Toż to ci turyści z autokarów - dają żyć miastu !!
    Dlaczego miasto ich tak poniewiera ???? !!!!!!!

    • 12 5

    • (2)

      Niech jada na parking dla autokarow

      • 2 1

      • Pod stadion? I będą dojeżdżać tramwajem ? (1)

        • 1 1

        • korona im z głowy nie spadnie

          • 0 0

  • (18)

    Wspaniale! Parkingi powinny być przy stacjach kolejowych i pętlach tramwajowych nie w centrum.

    • 100 65

    • nie przy wszystkich stacjach kolejowych (3)

      ma sens budowa parkingów - wystarczy tam parking kiss and ride.

      Co innego stojaki parkingowe dla rowerów - one powinny być przy każdej stacji SKM i PKM

      • 2 1

      • Jest ich coraz więcej (2)

        W 90% stoją puste. Zwłaszcza dziwnym trafem o tej porze roku. Chyba cykliści też odlatują do ciepłych krajów jak bociany. Muszą tylko uważać, bo do bocianów islamiści strzelają.

        • 1 2

        • sprawdź na dworcu Gdańsk Główny

          wypełnione w 90% przez okrągły rok.

          • 0 0

        • A Ty g*wniarzu w szkole nie powinienś być?

          Jazda do nauki a nie w internecie głupoty pisać.
          Ciekawe jak jesteś przygotowany do lekcji?
          Jak Cię wywołają do odpowiedzi to już taki mądry nie będziesz cwaniaczku z miodem w uszach.

          • 2 2

    • Powiedział zebrak bez samochodu (12)

      • 10 16

      • Samochód... (11)

        ... najwyższym dobrem. Normalnie trzeci świat. Poczytaj sobie coś z dziedziny współczesnej urbanistyki, zanim błyśniesz mądrością.

        • 14 12

        • Nie najwyższym tylko standardem (10)

          Tak jak markowe buty. Jak go nie masz to świadczy tylko o twoim nędznym budżecie

          • 6 14

          • faktycznie, ale ze mnie biedak (9)

            nie mam auta i klepię biedę

            a nie, czekaj

            jak Ty liczysz rok do przodu, jak święta przypadają, ja sobie pracuję i robię wolne kiedy chcę i śmigam na urlop średnio raz na dwa miechy + długie weekendy

            no a ty za tą kasę dojeżdżasz sobie zza obwodnicy, spoko:)

            • 12 6

            • I do tego mam kasę żeby sobie w wakacje polecieć na wyspy Cooka na dwa tygodnie (8)

              A ty żebraku? Woodstock i do babci na wieś

              • 1 5

              • Aleś błyskotliwy.

                Taki bogacz i na trójmiasto.pl siedzi. Kompleks zbyt krótkiej fujarki? Pewnie SUVem jeździsz ;) Białym?

                • 3 0

              • (6)

                Ty najwyzej na wyspy Cocka:) Juz sie nie kompromituj popisami swojego "bogactwa" bo najwyrazniej czegos tobie brakuje. Posiadanie samochodu o niczym nie swiadczy. Predzej czy pozniej do centrum nim nie wjedziesz a wtedy zalejesz sie lzami idac pieszo.

                • 4 3

              • Natomiast brak samochodu już o czymś świadczy (5)

                Osoba o przeciętnych dochodach decyduje się na samochód bo to po prostu praktyczne oraz duża oszczędność czasu jak musisz pozałatwiać na mieście kilka spraw w różnych miejscach

                • 2 4

              • do czasu jazdy samochodem dolicz czas na zarabianie na paliwo

                opłaty i podatki na infrastrukturę do korzystania z niego w korkach.

                W zimie dolicz czas na odśnieżanie i odladzanie bryki, wtedy średnia prędkość okaże się porażająco niska.

                • 4 1

              • (3)

                Dla mnie jest to niepraktyczne marnowanie pieniedzy bo nie musze korzystac z samochodu. Chce jechac samochodem to biore taksowke a komunikacja miejska, rowerem i motocyklem tez sie nie brzydze:)

                • 5 3

              • dla ciebie tak bo twoje biedne życie nie jest zbyt skomplikowane i do codziennego kursowania między punktem a i b wystarcza (2)

                rowerek i tramwaj.
                Już widzę jak bierzesz taksówkę, chyba jak musisz szybko trafić na OIOM do szpitala to wtedy zrzuta i jadziem

                • 2 5

              • (1)

                Haha, nedza umyslowa i kompleksy szaraka bija od ciebie:)

                • 1 3

              • natomiast od ciebie bije nędza finansowa

                a kompleksy idące z tego że żyjesz z miesiąca na miesiąc starasz się ukryć emotkami

                • 3 6

    • Matoł

      • 1 1

  • Jak można być tak głupi ? (13)

    Przecież jak usuniecie parking, to z tej waszej uroczej ścieżki nic nie zostanie, bo ludzie i tak tam będą i nie tylko tam parkować

    • 46 116

    • (4)

      Na Długich Ogrodach nie ma żadnej ścieżki rowerowej. To maźnięcie farbą od dawna jest nieaktualne i można, a nawet należy, jeździć jezdnią.

      • 10 2

      • A wiesz chociaż że tam są skrzyżowania równorzędne (3)

        i jak się pchasz na jezdnię to też Ciebie obowiązują?

        • 5 1

        • nie pcham się na jezdnię, tylko korzystam ze swoich praw poruszania się po mieście (2)

          Skrzyżowania równorzędne są obowiązujące dla kierowców, widziałem wiele przypadków nadużywania zaufania, ale przy uspokojonym ruchu zagrożenie kolizją jest pomijalnie małe

          • 3 2

          • Te, cyklista (1)

            Jako uczestnik ruchu też podpadasz pod PORD. I dopóki bujasz się na DDRze to mam to w d*pie, ale jak pociskasz w rajtuzach po jezdni to masz jeździć zgodnie z przepisami.

            • 1 4

            • napisz coś do kolegów kierowców

              na przykład by nie traktowali ograniczenia prędkości jako dolnej granicy dopuszczalnej prędkości jazdy.

              Hejterom bezrefleksyjnie samochodowym (zwykle trójpedalarzom) nasze stanowcze NIE!

              • 2 0

    • a co wtym głupiego jest głupku który własnie swoja głupota sie pochwaliłes :) (5)

      • 13 7

      • (4)

        Postawi się słupki dla baranów parkujących byle gdzie.

        • 5 4

        • To nie Gdynia (3)

          • 3 2

          • Pod tym względem to akurat szkoda. (2)

            Widać, że chyba na niektórych tylko słupki działają.

            • 2 1

            • To wyjedź do Gdyni kmiocie (1)

              Dla ciebie - słoja to i tak bez znaczenia, zawsze będziesz wieśniakiem

              • 2 2

              • A teraz mnie pocałuj, patolu.

                • 0 0

    • tam nie ma drogi rowerowej odkąd jest ograniczenie do 30

      • 1 1

    • To nie ludzie. To bezmyślne bydło.

      • 35 6

  • Zadnychspacerniakow! Niech parking zostanie (2)

    Zadnych spacerniakow!!!! Jest dosc miejsca na spacery, choc fakt - chodniki trzeba odtworzyć aby sie na nich nie potykac. Aleja lipowa ok fajny pomysl. Ale usuniecie parkingow? To jakas pomylka! Projektanci nie maja pojęcia jak istotne jest zachowanie tego parkingu!!!

    • 11 14

    • (1)

      jest komunikacja miejska
      samochody wynocha z miast!

      • 3 2

      • miasto.dla.ludzi - komunikacja miejsca to tam jest, ale na zdjęciach z 1934 r. Teraz komunikacji miejskiej tam po prostu nie nie ma. Bo spacerek od Podwala Przedmiejskiego komunikacją miejską nazwać nie można. Zresztą całe Główne Miasto jest praktycznie pozbawione dostępu do sprawnej komunikacji.
        Więc owszem - samochody "wynocha" - ale po stworzeniu przyjaznego systemu komunikacji miejskiej.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane