• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryfikacja kolei na Kaszuby. 100 km sieci trakcyjnej i dwa tory z Trójmiasta do Kościerzyny

Maciej Naskręt
16 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wizualizacja przystanku PKM Port Lotniczy z uwzględnieniem planowanej sieci trakcyjnej. Wizualizacja przystanku PKM Port Lotniczy z uwzględnieniem planowanej sieci trakcyjnej.

Ambitny plan kolejarzy na Pomorzu: zelektryfikować Pomorską Kolej Metropolitalną i linię kolejową na Kaszuby. Nad torami zawiesić ponad 100 km sieci trakcyjnej, a między Osową i Kościerzyną dobudować drugi tor. To część większej inwestycji, wartej łącznie ok. 1,6 mld zł.



Czy warto zelektryfikować linię PKM i kolej na Kaszubach?

Na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych, czyli zarządcy prawie wszystkich linii kolejowych w Polsce, powstała wizja modernizacji tras kolejowych na Pomorzu. Jej autorami są firmy Transprojekt Gdański i ZDG Tor z Warszawy.

Zacznijmy jednak od tego, co podróżnym da elektryfikacja linii kolejowych na zachód od Trójmiasta. Przede wszystkim skróci się czas podróży, bo składy elektryczne szybciej ruszają, co ma znaczenie na trasach, gdzie są częste przystanki.

Dodatkowo paliwożerne szynobusy PKM, które kursują od 1 września, powodują, że koszty ich eksploatacji są wysokie. Elektryfikacja ma sprawić, że spadną koszty przejazdu składów pasażerskich na tej trasie.

Na elektryfikacji się nie skończy

Z punktu widzenia mieszkańców aglomeracji trójmiejskiej najważniejsza jest elektryfikacja linii PKM. Jednak, by przedsięwzięcie miało sens, trzeba też zelektryfikować linie kolejowe na Kaszuby, m.in. 201 relacji Gdynia - Kościerzyna, 229 miedzy Żukowem a Kartuzami, a także linię 214 z Kartuz do Somonina.

Gdyby kolejarze nie zelektryfikowali tych odcinków, kolejki elektryczne kończyłyby bieg w Osowej. By kontynuować podroż do Kościerzyny, Kartuz czy Gdyni przez Wielki Kack, trzeba byłoby się przesiąść.

Sieć trakcyjna pojawiłaby się więc także nad jednotorową linią 229 z Glincza do Kartuz, gdzie już od 1 października kursują pociągi PKM, a także linią kolejową 214 z Kartuz do Somonina. Ostatni szlak objęty zostałby rewitalizacją i umożliwiłby pociągom elektrycznym kursowanie w stronę Kościerzyny - dodaje Ewa Symonowicz-Ginter z PKP PLK.
To oznacza, że miedziany drut z napięciem 3 kV zawisłby nad ponad 100 kilometrami linii kolejowych na Kaszubach i linią PKM.

Wreszcie doczekamy się drugiego toru między Gdynią i Kościerzyną

Analiza opracowana przez projektantów pokazuje, że na Kaszubach nie można się ograniczyć do rozwieszenia sieci trakcyjnej nad zmodernizowanymi w ostatnich latach liniami na Kaszubach - z Trójmiasta do Kartuz i Kościerzyny.

- Wykonawca zarekomendował jako najbardziej efektywny wariant, który zakłada dobudowę ok. 70 km drugiego toru linii 201 na odcinku Kościerzyna - Osowa wraz z elektryfikacją i modernizacją urządzeń sterowania ruchem kolejowym - informuje Ewa Symonowicz-Ginter.
Dziś linia 201 ma dwa tory wyłącznie na odcinku od Gdyni Głównej do Osowy. Dalej w stronę Kościerzyny składy poruszają się jednotorowym szlakiem.

Planowany zakres prac na linii PKM i szlakach kolejowych w kierunku Kaszub. Planowany zakres prac na linii PKM i szlakach kolejowych w kierunku Kaszub.
Co dałaby budowa drugiego toru z Osowy do Kościerzyny?

Jednotorowe linie kolejowe nie nadają się do prowadzenia ruchu w aglomeracjach. Widać to idealnie po uruchomieniu PKM, której składy muszą czekać na mijankę w Żukowie. Bywa i tak, że pociąg PKM do Kartuz czeka na... dwa pociągi z przeciwnego kierunku, co powoduje konieczność blisko 20-minutowego postoju.

- W przypadku linii dwutorowych, nie dość, że taki problem naturalnie nie istnieje, to dodatkowo, w przypadku montażu nowoczesnych systemów sterowania ruchem, pociągi w obu kierunkach mogą kursować w bardzo małych odstępach, nawet ok. 2-3 minut od siebie - komentuje Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych w ZDG Tor.
Pamiętajmy jednak, że linia kolejowa 201 obsługuje nie tylko pasażerów podróżujących po Kaszubach. Jej rozbudowa bardzo poprawi dostępność kolei do portu w Gdyni, który od kilku lat rokrocznie odnotowuje rekordowe przeładunki.

- Skierowanie większości pociągów do i z gdyńskiego portu trasą przez Kościerzynę, a nie, jak obecnie, przez Gdańsk, opłaci się wszystkim. Po pierwsze, zwiększy konkurencyjność samego portu. Po drugie, bardzo korzystnie wpłynie na przepustowość linii kolejowej pomiędzy Gdynią i Tczewem, a to z kolei pozwoli zwiększyć na tym odcinku liczbę pociągów pasażerskich - dodaje Rydzyński.
Wizualizacja wiaduktu PKM nad ul. Słowackiego wraz z gotową siecią trakcyjną. Wizualizacja wiaduktu PKM nad ul. Słowackiego wraz z gotową siecią trakcyjną.
Projekt za 1,617 mld zł do 2020 r.

Projekt elektryfikacji i rozbudowy linii kolejowych na Kaszubach jest ściśle powiązany z podobną inwestycją, dotyczącą modernizacji odcinka od Kościerzyny do Bydgoszczy. Cała linia kolejowa nr 201 ma być by-passem dla już zelektryfikowanego szlaku z Bydgoszczy do Trójmiasta przez Tczew, który dociążony jest przez pociągi towarowe.

- Jeśli analizy potwierdzą zasadność elektryfikacji na odcinku od Kościerzyny do Bydgoszczy, to pierwszy elektryczny pociąg powinien dotrzeć na Kaszuby za pięć lat, w grudniu 2020 r. - mówi Ewa Symonowicz-Ginter.
W przyjętym przez Radę Ministrów Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku, na pozycjach nr 60 i 61 wpisany jest projekt "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto obejmującym linie 201 i 203 - wraz z elektryfikacją". To jego elementem jest przebudowa i elektryfikacja pomorskich linii 201, 229 i 214. Szacunkowy koszt tego projektu wynosi 1,617 mld zł.

Kwota ta obejmuje jednak wyłącznie prace na liniach będących w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych. Dlatego za elektryfikację linii PKM władze Pomorza musiałyby zapłacić z własnego budżetu. W 2012 r. mówiło się, że może to pochłonąć ok. 80-100 mln zł. Rzeczywisty koszt inwestycji poznamy jednak dopiero po przetargach na modernizację tej 18-kilometrowej linii.

Miejsca

Opinie (267) 2 zablokowane

  • Elektryfikacja PKM i lini na Kościerzynę mogłaby spowodować uruchomienie z głębi Polski pociągów
    TLK i IC na Kaszuby

    • 4 3

  • To będzie wielkie

    ciągnięcie druta, hehe

    • 4 2

  • Idioci (12)

    Skonczeni idioci ze wszystkich urzedow po kolei, ktorzy w 21wieku podpisali sie pod budowa spalinowej kolejki miejskiej powinni teraz zrobic zrzutke i odkupic pociagi od pkm. Jak pierwszy raz uslyszalem ze to ma jezdzic na rope, bylem pewien ze to zart. Powiedzcie kochani urzednicy, ile kosztowaly te tymczasowe pociagi... 50, 100, 150 melonow? A moze lilka lat pierdla za taka niegospodarnosc i brak profesjonalizmu? Moze to by rozjasnilo umysly reszcie? Nigdy nie glosowalem na pis, ale za parcie na te wstege przed wyborami, powinienes pan panie Adamowicz jeden pociag sobie kupic.

    • 39 16

    • 100% racji. (2)

      Też byłem zdziwiony że w czasach rządów Platformy gdy z powodów podobno ekologicznych wszystkim podnosi się ceny wywozu śmieci nagle okazuje się że nowa linia Kolejowa w mieście będzie spalinowa ?!? Za mało spalin mamy w mieście? A ekologia tej sprawy nie dotyczy?

      • 7 7

      • mniej emocji, więcej rozumu (1)

        autobusy też są spalinowe, ale o ile mniej szkodzą środowisku niż ruch samochodowy.
        problemem szynobusów jest natomiast skandalicznie mała liczba drzwi, przez co wymiana pasażerów za długo trwa i opóźnia podróż

        • 4 0

        • Więcej ROZUMU

          W całym cywilizowanym świecie w ramach rozwiązań Ekologicznych przechodzi się z użytkowania silników spalinowych na elektryczne. Jęli chodzi o transport zbiorowy to absolutny priorytet i fundusze Unijne na to są.
          Proszę zobaczyć ile Gdynia otrzymuje dopłat do kolejnych zakupów Ekologicznych Trolejbusów. Właśnie chyba rozumu zabrakło najbardziej rządzącym Gdańskiem Platformersom i Adamowiczowi że zbudowali Kolej spalinową zamiast Elektrycznej. Transport publiczny zdecydowanie powinien być ELEKTRYCZNY gdzie tylko się da.

          • 0 3

    • (4)

      Jakie tymczasowe? Po elektryfikacji te składy trafią na inne trasy na Pomorzu, więc gdzie ta tymczasowość?

      • 7 0

      • (2)

        a zdajaesz sobie sprawę przyjacielu, że nie żyjesz w PRL i że PKM, to inny podmiot gospodarczy niż wszystkie inne 1500 spółek PKP? oczywiście można pociągi sprzedać. Nawet do Mongolii. Pomorze jest bogate, więc sponsoruje.

        • 2 5

        • Przewozy Regionalne nie są spółką PKP gamoniu.
          22 grudnia 2008 r. wszystkie udziały PKP zostały przeniesione na Skarb Państwa i w tym samym dniu na rzecz samorządów województw, więc to samorząd województwa pomorskiego w całości obsługuje i finansuje przewozy w woj. pomorskim, więc PKM i Przewozy Regionalne to de facto ten sam podmiot, czyli samorząd województwa pomorskiego, więc o co się plujesz?

          • 2 1

        • A zdajesz sobie sprawę, że udziałowcem Przewozów Regionalnych również jest samorząd województwa pomorskiego, czyli ten sam podmiot co PKM, więc nic nie trzeba sprzedawać i od początku taki był zamysł, że spalinowce przesunie się na inne trasy po elektryfikacji PKM, więc nic nie trzeba sprzedawać?

          • 4 0

      • Nikogo to nie obchodzi, ważne jest tu i teraz (sarkazm).

        • 4 0

    • A czy Polska straci na tym, że autobusy szynowe PKM trafią na inne trasy w kraju? (1)

      Jacy tu patrioci lokalni i obrońcy majątku PKM się znaleźli :-)

      • 7 1

      • Nawet nie w całym kraju tylko na inne połączenia regionalne w woj. pomorskim.

        • 5 0

    • W tym szaleństwie była metoda

      więcej misiów po drodze na tym zarobi

      • 1 3

    • Dokladnie, a zaplacic tymi 10-ma mieszkaniami

      • 0 4

  • Pojawiła się wizja.... (5)

    to oznacza, że elektryfikacja za jakieś 15 lat....generalnie z punktu widzenia pasażera to obojętne czy pociągi są spalinowe czy elektryczne....swoją drogą trochę tego paliwa za 1,5 mld można by kupi...jeśli taki ma być koszt tej akcji to zwróci się pewnie za 90 lat...

    • 35 67

    • nie zwróci sie na pewno do czasów jak każdy bedzie miał swój spodek latający i kolej bedzie juz zapomniana

      • 0 1

    • Elektryfikacja była w planach od początku

      O elektryfikajci mówiło się na etapie planów PKM.. Ale to nie było możliwe bez elektryfikacji pozostałej części linii która należy do PKP, a także ... unia była trochę sceptyczna. Zrobią to więc raczej szybko, przez te 5 lat.

      • 2 0

    • .... (2)

      Aha, bo ty uważasz, że różnica między tym co jest teraz, a tym co chcą zbudować, to tylko oszczędność na paliwie do spalinowych jednostek?

      Janusz ekonomii z ciebie.

      • 24 1

      • no tak, dodajmy wyższy koszt utrzymania linii elektrycznej, wyższy koszt zakupu taboru (1)

        no można by mnożyć....na razie to zarobi na tym biuro projektowe.....dopóki nie powstanie elektrownia jądrowa w Żarnowcu inwestycja będzie nieopłacalna. Koszty opłaty przesyłowej na pomorzu są gigantyczne.

        • 5 22

        • Co za bzdury. Tak, czekajmy na Żarnowiec żeby puścić kilka dodatkowych pociągów elektrycznych...

          • 7 3

  • (16)

    Poczekajmy aż chociaż w minimalnym stopniu ta kolejka będzie przynosić dochody. Bo jak na razie liczba pasażerów jest znikoma. I dlaczego ta kolejka nie jedzie przez park handlowy Matarnia tylko przez łąkę Matarnia?

    • 71 132

    • (1)

      Gdyby ludzie odpowiedzialni za rozwój infrastruktury transportowej myśleli twoimi kategoriami (czyt. nie myśleli), to taka SKM do dzisiaj by nie powstała.

      • 21 0

      • bo biedapisie i biedapociagi nie powinny zabierac miejsca dla samochodow

        Sw. Przepustowosc

        • 1 5

    • (1)

      jak ma przynosić dochód jak ludziom po prostu połączenia nie pasują. np. przy Intelu 1700 pracowników + ludzie z okolicznych osiedli - i co ? przystanku nie ma.
      Rębiechowo wschód? brak parkingu itd..

      • 3 2

      • Spokojnie spokojnie

        Kwestia jeszcze jest do dopracowania. Sądzę, że wiele się zacznie zmieniać po nowym roku. Teraz tak naprawdę PKM została uruchomiona, aby pokazać, że coś już działa.
        Trzeba jeszcze poczekać, aż ZKM uruchomi linię rozwożącą po firma przy przystanku Lotnisko i Matarnia. A jest ich sporo więc przy dobrym planowaniu linia by jeździła pełna.

        • 7 0

    • (6)

      Pociagi podmiejskie sa nierentowne wszedzie !!! moim zdaniem trzeba zbudowac drugi tor najpierw a elekrtyfikavcja to luksus

      • 14 22

      • oczywiście, kwestia czy ta nierentowność ma sens, bo w przypadku PKM sensu zupełnie nie ma (3)

        przy PKM zysk społeczny w porównaniu do wydanych pieniędzy jest znikomy...

        • 10 26

        • ... (1)

          A Ty dalej swoje brednie.
          Proszę udostępnić swoje analizy i wyliczenia za okres najbliższych 30 lat.
          Jeśli takowych nie posiadasz to przestań bełkotać

          • 6 5

          • poczekaj 10 lat..

            Wbrew pozorom to szmat czasu!!

            • 4 2

        • poczekajmy chocby do przyszlych wakacji

          kiedy wszystkie relacje beda juz obslugiwane, ludzie sie przyzwyczaja do nowego polaczenia i niektorzy pewnie sie przerzuca na nie.

          Dla ludzi z Kaszub wydaje mi sie to swietnym polaczeniem. I tanszym niz Gryf.

          Warto ciezko pracowac nad tym, aby usprawnic dzialanie PKM i umozliwic szybsze przejazdy (mniej przestojow w oczekiwaniu na mijanki, wjazd do Wrzeszcza). Takze bilet Metropolitarny przydalby sie.

          Ogolnie jest duzo do zrobienia. Pamietajmy jednak - potencjal jest wielki. A za 10 lat wiele z tych przystankow bedzie obudwanych dookola kamienicami / blokami / domkami. Naturalny proces. SKM tez byla w szczerym polu w wielu miejscach.

          • 40 2

      • upss przepraszam on będzie regionalny

        • 18 1

      • podmiejski to on jest tylko w tej chwili

        gdy będzie jeździł do Kościerzyny to będzie wojewódzki

        • 28 1

    • (1)

      Bo park handlowy jest na Złotej Karczmie

      • 20 2

      • nie "na" tylko "w" Złotej Karczmie

        • 6 3

    • A dlaczego chcesz obniżyć te przyszłe dochody? (1)

      Jak teraz zainwestują w elektryfikację, to za kilka lat przyniesie większy dochód niż gdyby nie zainwestowali. A pociągi do Kartuz są zapchane po brzegi.

      • 23 1

      • a jak wygląda zapchanie pociągów do Osowy?

        • 3 5

    • Znikoma? Ciekawe bo jakoś mam odmienne zdanie.

      • 21 4

  • "super" inwestycja

    niby na miarę XXI wieku a nawet na węzłach przesiadkowych nie ma toalet

    • 7 0

  • za 100 lat

    do zobaczenia :)

    • 5 0

  • (1)

    Rozumiem że trzeba było wydać kasę na składy by wydać znów na kolejne elektryczne? Ciekawe kto na tym zarabia bo nie my pasażerowie! !!! To może warto było budować linie od początku zelektryfikowaną niż teraz robić remonty i zakłócenia w rozkladach! !!? Rozumiem że to już taka Polska tradycja?

    • 5 2

    • I jak te elektryczne składy pojechałyby na trasie Osowa - Gdynia debilu? PKM miała elektryfikować linię nie należącą do niej? Dobrze zrobiono, że kupiono teraz spalinowe składy, gdyż trzeba poczekać aż PKP zelektryfikuje linię 201, dopiero wtedy można elektryfikować PKM a zakupione już składy spalinowe pójdą na inne linie w pomorskim.

      • 2 0

  • kolejna utopijna wizja będzie wozić powietrze z kaszub (2)

    Czemu władze się tak spinają na pociągi do malutkich kartuz i kościerzyny a nie możemy doczekać się porządnej modyfikacji linii na zachód w strone o wiele większych słupska i lęborka gdzie każdego dnia ludzie jadą w przeładowanych pociągach???

    • 3 9

    • Przecież Słupsk chce być w osobnym województwie, niech sobie sami finansują.

      • 5 1

    • Bo kaszuby są bliżej niż taki Lębork czy Słupsk

      Po drugie dla samego Trójmiasta ważniejszy jest rozwój tego co jest tu obok, a nie miast, które nie koniecznie wspomagają nasz region.

      • 7 1

  • ciekawe posuniecie... (10)

    za grube miliony zbudowano tory i stacje a teraz za jeszcze większe miliony beda wieszac siec trakcyjna. manewr z góry zalozony. wyszlo by taniej wieszać druty podczas budowy ale po co skoro można dużo więcej zarobić podczas kolejnej inwestycji. tak się robi kase w Polsce. Najwieksza kase i tak zrobia deweloperzy dla których już się przygotowuje tereny wzdloz PKM . W tym przypadku zrobili ciut odwrotnie bo, najpierw wybudowano kolejke a potem będą budowac osiedla .

    • 147 54

    • a może zechcesz oświecić miliony czytelników trojmiasto.pl (2)

      jak zrealizowałbyś budowę kolejki poprzez istniejące osiedla, hmm?

      • 37 1

      • Normalnie (1)

        zachowywać rezerwy gruntowe na komunikację, wykorzystywane w miarę rosnących potrzeb

        • 5 4

        • No to masz masę osiedli przy obwodnicy za Ujeściskiem, z których codziennie dojazd to stanie w gigantycznym korku.

          Najpierw wybudowali osiedla a teraz myśli się o transporcie....
          Naprawdę genialne...

          • 7 1

    • im wiecej miś kosztuje tym lepiej dla twórców misia, tak było jest i będzie (2)

      • 29 12

      • (1)

        O prawdziwym misiu to możemy mówić w kontekście gdyńskiego lotniska :-)

        • 22 3

        • To jest miś na miarę ich możliwości ;-)

          • 7 0

    • brawo misiu

      Temu misiu

      • 0 2

    • PKM od początku była budowana z opcją elektryfikacji

      Nasypy i szlak jest pod to przygotowany i oczywistym wręcz było ze to kiedyś nastąpi. Na razie jest tam mały ruch pasażerski, więc i szynobusy dadzą radę ale za kilka(naście) lat może być dużo większe zapotrzebowanie - wtedy konieczna będzie elektryfikacja.

      • 22 4

    • ...

      Rozumiem, że lepiej byłoby wybudować osiedla a potem płakać, że nie ma z nich jak dojechać do centru i niech miasto natychmiast coś zrobi.
      Taka rola samorządu właśnie, żeby budować infrastrukturę i rozwijać miasto.

      • 26 1

    • Odwrotnie ?

      Od dawien dawna to właśnie linie kolejowe wyznaczały budowę nowych osiedli, miasteczek i miast. Widać że nie oglądałeś westernów ;)

      • 35 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane