• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryfikacja kolei na Kaszuby. 100 km sieci trakcyjnej i dwa tory z Trójmiasta do Kościerzyny

Maciej Naskręt
16 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wizualizacja przystanku PKM Port Lotniczy z uwzględnieniem planowanej sieci trakcyjnej. Wizualizacja przystanku PKM Port Lotniczy z uwzględnieniem planowanej sieci trakcyjnej.

Ambitny plan kolejarzy na Pomorzu: zelektryfikować Pomorską Kolej Metropolitalną i linię kolejową na Kaszuby. Nad torami zawiesić ponad 100 km sieci trakcyjnej, a między Osową i Kościerzyną dobudować drugi tor. To część większej inwestycji, wartej łącznie ok. 1,6 mld zł.



Czy warto zelektryfikować linię PKM i kolej na Kaszubach?

Na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych, czyli zarządcy prawie wszystkich linii kolejowych w Polsce, powstała wizja modernizacji tras kolejowych na Pomorzu. Jej autorami są firmy Transprojekt Gdański i ZDG Tor z Warszawy.

Zacznijmy jednak od tego, co podróżnym da elektryfikacja linii kolejowych na zachód od Trójmiasta. Przede wszystkim skróci się czas podróży, bo składy elektryczne szybciej ruszają, co ma znaczenie na trasach, gdzie są częste przystanki.

Dodatkowo paliwożerne szynobusy PKM, które kursują od 1 września, powodują, że koszty ich eksploatacji są wysokie. Elektryfikacja ma sprawić, że spadną koszty przejazdu składów pasażerskich na tej trasie.

Na elektryfikacji się nie skończy

Z punktu widzenia mieszkańców aglomeracji trójmiejskiej najważniejsza jest elektryfikacja linii PKM. Jednak, by przedsięwzięcie miało sens, trzeba też zelektryfikować linie kolejowe na Kaszuby, m.in. 201 relacji Gdynia - Kościerzyna, 229 miedzy Żukowem a Kartuzami, a także linię 214 z Kartuz do Somonina.

Gdyby kolejarze nie zelektryfikowali tych odcinków, kolejki elektryczne kończyłyby bieg w Osowej. By kontynuować podroż do Kościerzyny, Kartuz czy Gdyni przez Wielki Kack, trzeba byłoby się przesiąść.

Sieć trakcyjna pojawiłaby się więc także nad jednotorową linią 229 z Glincza do Kartuz, gdzie już od 1 października kursują pociągi PKM, a także linią kolejową 214 z Kartuz do Somonina. Ostatni szlak objęty zostałby rewitalizacją i umożliwiłby pociągom elektrycznym kursowanie w stronę Kościerzyny - dodaje Ewa Symonowicz-Ginter z PKP PLK.
To oznacza, że miedziany drut z napięciem 3 kV zawisłby nad ponad 100 kilometrami linii kolejowych na Kaszubach i linią PKM.

Wreszcie doczekamy się drugiego toru między Gdynią i Kościerzyną

Analiza opracowana przez projektantów pokazuje, że na Kaszubach nie można się ograniczyć do rozwieszenia sieci trakcyjnej nad zmodernizowanymi w ostatnich latach liniami na Kaszubach - z Trójmiasta do Kartuz i Kościerzyny.

- Wykonawca zarekomendował jako najbardziej efektywny wariant, który zakłada dobudowę ok. 70 km drugiego toru linii 201 na odcinku Kościerzyna - Osowa wraz z elektryfikacją i modernizacją urządzeń sterowania ruchem kolejowym - informuje Ewa Symonowicz-Ginter.
Dziś linia 201 ma dwa tory wyłącznie na odcinku od Gdyni Głównej do Osowy. Dalej w stronę Kościerzyny składy poruszają się jednotorowym szlakiem.

Planowany zakres prac na linii PKM i szlakach kolejowych w kierunku Kaszub. Planowany zakres prac na linii PKM i szlakach kolejowych w kierunku Kaszub.
Co dałaby budowa drugiego toru z Osowy do Kościerzyny?

Jednotorowe linie kolejowe nie nadają się do prowadzenia ruchu w aglomeracjach. Widać to idealnie po uruchomieniu PKM, której składy muszą czekać na mijankę w Żukowie. Bywa i tak, że pociąg PKM do Kartuz czeka na... dwa pociągi z przeciwnego kierunku, co powoduje konieczność blisko 20-minutowego postoju.

- W przypadku linii dwutorowych, nie dość, że taki problem naturalnie nie istnieje, to dodatkowo, w przypadku montażu nowoczesnych systemów sterowania ruchem, pociągi w obu kierunkach mogą kursować w bardzo małych odstępach, nawet ok. 2-3 minut od siebie - komentuje Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych w ZDG Tor.
Pamiętajmy jednak, że linia kolejowa 201 obsługuje nie tylko pasażerów podróżujących po Kaszubach. Jej rozbudowa bardzo poprawi dostępność kolei do portu w Gdyni, który od kilku lat rokrocznie odnotowuje rekordowe przeładunki.

- Skierowanie większości pociągów do i z gdyńskiego portu trasą przez Kościerzynę, a nie, jak obecnie, przez Gdańsk, opłaci się wszystkim. Po pierwsze, zwiększy konkurencyjność samego portu. Po drugie, bardzo korzystnie wpłynie na przepustowość linii kolejowej pomiędzy Gdynią i Tczewem, a to z kolei pozwoli zwiększyć na tym odcinku liczbę pociągów pasażerskich - dodaje Rydzyński.
Wizualizacja wiaduktu PKM nad ul. Słowackiego wraz z gotową siecią trakcyjną. Wizualizacja wiaduktu PKM nad ul. Słowackiego wraz z gotową siecią trakcyjną.
Projekt za 1,617 mld zł do 2020 r.

Projekt elektryfikacji i rozbudowy linii kolejowych na Kaszubach jest ściśle powiązany z podobną inwestycją, dotyczącą modernizacji odcinka od Kościerzyny do Bydgoszczy. Cała linia kolejowa nr 201 ma być by-passem dla już zelektryfikowanego szlaku z Bydgoszczy do Trójmiasta przez Tczew, który dociążony jest przez pociągi towarowe.

- Jeśli analizy potwierdzą zasadność elektryfikacji na odcinku od Kościerzyny do Bydgoszczy, to pierwszy elektryczny pociąg powinien dotrzeć na Kaszuby za pięć lat, w grudniu 2020 r. - mówi Ewa Symonowicz-Ginter.
W przyjętym przez Radę Ministrów Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku, na pozycjach nr 60 i 61 wpisany jest projekt "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto obejmującym linie 201 i 203 - wraz z elektryfikacją". To jego elementem jest przebudowa i elektryfikacja pomorskich linii 201, 229 i 214. Szacunkowy koszt tego projektu wynosi 1,617 mld zł.

Kwota ta obejmuje jednak wyłącznie prace na liniach będących w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych. Dlatego za elektryfikację linii PKM władze Pomorza musiałyby zapłacić z własnego budżetu. W 2012 r. mówiło się, że może to pochłonąć ok. 80-100 mln zł. Rzeczywisty koszt inwestycji poznamy jednak dopiero po przetargach na modernizację tej 18-kilometrowej linii.

Miejsca

Opinie (267) 2 zablokowane

  • Już widzę te tłumy

    Pociąg do Kościerzyny co kilka minut- to rozrzutność. Nawet jeśli potencjał Kościerzyny, Kartuz, Żukowa i Somonina to ca. 55 tysięcy ludzi to zdecydowanie za mało aby wydawać taką kasę. Jedynie w godzinach szczytu ruch jest zwiększony, ale to zdecydowanie za mało żeby tak szastać kasą.

    • 9 3

  • albo czegoś nie rozumiem, albo świat stanął na głowie i robi z nas wydmuszkę,

    a co gorsza, to może to nie świat?!

    • 0 0

  • (1)

    moze robić lepiej wszystko stopniowo ? najpierw dodać drugi tor bo to na pewno poprawi przepustowość . a w przyszłości elektryfikować ? (
    jak to będzie potrzebne )

    • 10 3

    • Uważaj bo cię inni zjedzą za to "stopniowe" rozkładanie wszystkiego. Poczytaj komentarze na około gdzie jadą po PKM że wszystkiego nie zbudowano od razu.

      • 3 0

  • Żarty jakieś? (5)

    " Jednotorowe linie kolejowe nie nadają się do prowadzenia ruchu w aglomeracjach. Widać to idealnie po uruchomieniu PKM, której składy muszą czekać na mijankę w Żukowie. Bywa i tak, że pociąg PKM do Kartuz czeka na... dwa pociągi z przeciwnego kierunku, co powoduje konieczność blisko 20-minutowego postoju.
    Tak twierdzi autor artykułu.
    To ja się zapytam Po co Platforma i Adamowicz zbudowali linię kolejową która nie nadaje się do prowadzenia ruchu w aglomeracji??? Albo autor artykułu jest ignorantem albo Adamowicz wywalił górę kasy na bezsensowną zabawkę.

    • 30 15

    • po pierwsze,

      nie przyznawaj Adamowiczowi zasług za budowę PKM. To inwestycja województwa, a nie Gdańska.

      • 11 0

    • normalnie sie buduje stopniowo i wg potrzeb . moze trzeba najpierw zbudowac kilka mijanek a potem ... co bedzie potrzeba

      • 1 1

    • "Albo autor artykułu jest ignorantem albo Adamowicz wywalił górę kasy na bezsensowną zabawkę..."

      ... albo ty jesteś idiotą i ten wariant jest pewien.
      Cała linia PKM od Wrzeszcza przez Osową do Gdyni jest dwutorowa, więc o co się plujesz? Jednotorowy jest odcinek od Osowej do Kościerzyny i Kartuz, ale co ma Adamowicz do tego, skoro linia jest własnością PKP PLK?

      • 5 0

    • Przecież cała linia PKM jest dwutorowa (1)

      Jednotorowy jest stary istniejący "od zawsze" odcinek Osowa - Kościerzyna, ale Adamowicza jeszcze na świecie nie było jak ją budowali

      • 10 1

      • ... i nie będzie jak skończą

        • 1 1

  • czyli roboty na torach, ograniczenie prędkości i kulanie się pociągu 30km/h przez minimum 2 lata (6)

    a dopiero co oddano nowoczesną PKM za miliardy i już trzeba modernizować. Władza lubi stawiać sobie samej wyzwania, które musi potem dzielnie realizować żeby mieć co robić. Podatnicy - szykujcie portfele i głosujcie za dwa tygodnie na kolejne kadencje dla modernizatorów Polski Ludowej z PO. Oni wiedzą jak przytulać dotacje unijne oraz pieniądze budżetowe i wydawać je najdrożej na świecie i na najbardziej bezsensowne pomysły.

    • 37 15

    • (5)

      nie za miliardy tepaku tylko za 800 mln . No i kto to zrobi lepiej niz PO ? PISS czy moze KUKIZ ??

      • 8 6

      • co to jest tepak? (1)

        tępaku

        • 0 3

        • tepak to ty ! obejrzyj sie w lustrze i zobaczysz przedstawiciela tego gatunku ...

          • 2 0

      • chodzi ci o to kto zrobi to drożej i w bardziej bezsensowny sposób? (2)

        PO ciężko bedzie przeskoczyć, ale sądzę że PiS i SLD byłyby tak samo zdolne. o PSL lepiej nie wspominać. Cała banda czworga jest jednakowo zdolna do marnotrawienia i defraudacji nie swoich pieniędzy ale akurat PKM to "dzieło" filutów z PO.
        Ciekawe co zrobią z praktycznie nowym taborem spalinowych składów po elektryfikacji.

        • 6 7

        • jak to co zrobią z taborem? na Hel będą jeździły tak jak (1)

          to było przed otwarciem PKM

          • 11 0

          • na Hel to za 5 lat, jak dobrze pójdzie

            a do 2020 co pojedzie na Hel?

            • 1 2

  • (2)

    Na niniejszym forum nie przechodzą wpisy zawierające imię i nazwisko gdyńskiego wielkiego możnowładcy o inicjałach WS.

    • 2 2

    • Wojciech Szczurek. (1)

      Nie? Naprawdę?

      • 2 0

      • Mi nie przeszło. Takie są fakty. Nie jestem zwolennikiem teorii spiskowych, ale istnieje możliwość, że piszesz z redakcji :-)

        • 1 0

  • Oni odkrywaja na nowo Ameryke!

    Najpierw byly plany zelektryfikowanej PKM- ki.
    Pozniej paru madrali tlumaczylo, dlaczego bedzie lepiej puscic tabor spalinowy, a teraz sprzedaja stare plany jako nowa idee.

    • 9 0

  • Kolej do Kościerzyny tak, ale tunel pod Pachołkiem nie.

    Taka kolej rozwijania kolei wydaje się być rozsądna. Kaszuby są zbyt pięknym światem by tylko samochodem tam dojeżdżać. Linia z Kościerzyny była od początku przewidziana dla dwóch torów. Połączenie jej z Gdańskiem jest bardzo potrzebne a i pociągi do Kartuz są pełne podróżnych. Inna rzecz, że decydenci mają na celu nie tyle dobro mieszkańców, co dojenie UE. Podobnie jak z tym idiotycznym tunelem pod Pachołkiem.

    • 8 1

  • to od razu nie można było tego zrobić wraz z budową? To kpina, a kto za to zapłaci?

    każdy z nas, z naszych podatków, bo ktoś spierolił od początku i nie pomyślał. takie rzeczy tylko w Polsce- jesteśmy bogaci, nas stać. platformo- dostajesz kopa w d pę 25.10 - kolejna odsłona waszych nieudolnych rządów w Trójmieście

    • 6 4

  • Tylko czy pis da cokolwiek na Pomorze?:) Poki co szykuja nam rozbior a po nim nasze wojewodztwo bedzie mialo sile i range powiatu.

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane