Fakty i opinie

Gdańsk. Niższa prędkość na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej

Jednym z argumentów przemawiających za wprowadzeniem ograniczenia miało być zapobieganie nocnym nielegalnym wyścigom w Oliwie. Teraz policja ma mieć więcej narzędzi do tego, by odbierać prawo jazdy piratom drogowym.
Jednym z argumentów przemawiających za wprowadzeniem ograniczenia miało być zapobieganie nocnym nielegalnym wyścigom w Oliwie. Teraz policja ma mieć więcej narzędzi do tego, by odbierać prawo jazdy piratom drogowym. fot. czytelnik Trojmiasto.pl

Od marca wolniej pojedziemy al. ZwycięstwaMapkaal. GrunwaldzkąMapka w Gdańsku. Drogowcy na wniosek radnych obniżą maksymalną dopuszczalną prędkość z 70 km/h do 50 km/h.



Główny ciąg komunikacyjny Gdańska rozciągający się między Błędnikiem a Drogą Zieloną na granicy z Sopotem urzędnicy nazywają "autostradą".

Mimo że 9-kilometrowy odcinek trzypasmowych alei Zwycięstwa i Grunwaldzkiej przecięty jest aż dziewięcioma dużymi skrzyżowaniami23 miejscami z sygnalizacją świetlną, miejscami - w Oliwie i na Strzyży - kierowcy mogli tam dotychczas jechać z prędkością 70 km/h. W innych miejscach - tylko 50 km/h.

Teraz - na wniosek radnych - maksymalna dopuszczalna prędkość zostanie obniżona.

Ograniczenie prędkości na głównym ciągu komunikacyjnym Gdańska ma nastąpić już w przyszłym miesiącu.
Ograniczenie prędkości na głównym ciągu komunikacyjnym Gdańska ma nastąpić już w przyszłym miesiącu. graf. Trojmiasto.pl

"Coraz więcej wniosków i próśb"



- Zwiększanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym to priorytet w kształtowaniu polityki komunikacyjnej w Gdańsku. Dlatego też, projektując zmiany w organizacji ruchu, sięgamy po narzędzia, które pozwalają na jego uspokojenie. W tym celu m.in. montujemy progi zwalniające, wyznaczamy strefy TEMPO 30 czy modernizujemy sygnalizację świetlną. To nasza odpowiedź na coraz liczniejsze prośby i wnioski mieszkańców Gdańska, dbających o to, by ulica, chodnik i ścieżka rowerowa w ich najbliższym otoczeniu była bezpieczna - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Czy to początek radykalnych zmian w podejściu do ruchu samochodowego w mieście? Trudno powiedzieć. Jeszcze pod koniec 2016 r. drogowcy... podnosili prędkość na równoległej do al. Zwycięstwa - ul. Jana z KolnaMapka z 50 km/h do 70 km/h. Podobnie było w tunelu pod Martwą Wisłą, gdzie po otwarciu obowiązywała "pięćdziesiątka", a po presji kierowców limit zwiększono o 20 km/h.

Wideo archiwalne



Kamyczek, który ruszył lawinę zmian na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa i skłonił urzędników do kompleksowego działania, sprawił, że ruszyli radni z Oliwy.

W listopadzie radni, powołując się na wypadki z udziałem rowerzystów na al. Grunwaldzkiej, podjęli uchwałę o ograniczeniu prędkości na oliwskim odcinku alei do 50 km/h.

Ich działanie spodobało się radnym miasta z Koalicji Obywatelskiej, którzy zwrócili się do prezydent z interpelacją w sprawie wprowadzenia ograniczenia na całej al. Grunwaldzkiej.

Interpelacja radnych Koalicji Obywatelskiej.
Interpelacja radnych Koalicji Obywatelskiej. fot. mat. prasowe
Drogowcy poszli jeszcze dalej i zapowiedzieli, że w marcu wolniej pojedziemy nie tylko w Oliwie i na al. Grunwaldzkiej, ale także na al. Zwycięstwa.

- Pochylając się nad pomysłem radnych dzielnicowych z Oliwy, postanowiliśmy podejść do tego zagadnienia kompleksowo. Z przeprowadzonych analiz i obserwacji wynika bowiem, że główny ciąg komunikacyjny Gdańska, czyli al. Grunwaldzka i al. Zwycięstwa, są traktowane niczym biegnąca przez miasto autostrada. Podwyższona dopuszczalna prędkość do 70 km/h kusi niektórych kierowców do mocniejszego naciśnięcia na pedał gazu. Nie mówiąc już o patologicznych przypadkach, jak urządzanie w godzinach nocnych nielegalnych wyścigów. Skutek? Zaobserwowane liczne wypadki na obu alejach, które dominują w statystykach zdarzeń drogowych w Gdańsku, w tym z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego - pieszych i rowerzystów. Przeprowadzona przez naukowców z Politechniki Gdańskiej analiza stanu bezpieczeństwa na gdańskich drogach wskazuje ciąg al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej jako odcinki obciążone bardzo dużym ryzykiem indywidualnym i społecznym występowania wypadków drogowych. Czynnikiem wpływającym na to ryzyko, a szczególnie na konsekwencje wypadków i los ich ofiar jest zdecydowanie prędkość pojazdów - tłumaczy rzecznik GZDiZ.

Radny walczy o fotoradary na al. Grunwaldzkiej w Oliwie



Urzędnicy zwracają też uwagę na rosnący ruch poprzeczny przez obie aleje, wskazując na powstające we Wrzeszczu i Oliwie nowe biurowce, lokale gastronomiczne i usługowe, które generują coraz większy ruch nie tylko samochodowy, ale i pieszy oraz rowerowy. Ponadto - zdaniem urzędników - wpływ na decyzję o ograniczeniu prędkości na obu alejach mają też wyznaczane nowe przejścia dla pieszych, np. przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym czy kompleksie Olivia Business Center, a także wydzielane na części jezdni miejsca parkingowe.

- Al. Grunwaldzka i Zwycięstwa stają się ulicami o coraz większym znaczeniu lokalnym i powoli tracą swój charakter stricte tranzytowy - przekonują urzędnicy.
Drogowcy wskazują też, że ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej to działanie zgodne z planowanymi zmianami legislacyjnymi przy nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Jedna z uchwalonych przez Sejm zmian (nowelizacja ustawy czeka jeszcze na podpis prezydenta RP) wprowadza jednolitą prędkość 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę (obecnie w godz. 23-5 ta prędkość to 60 km/h).

Jednocześnie urzędnicy zapewniają, że ograniczenie prędkości nie zachwieje koordynacji sygnalizacji świetlnej i w żaden sposób nie ucierpi przepustowość na obu alejach. Jak słyszymy, projekt posiada już niezbędne uzgodnienia, w tym opinię policji. Zmiany wejdą w życie w marcu tego roku. Zostaną wówczas zdemontowane znaki zakazu z "70" i "50" na całej długości obu alei.

Likwidowane "70" - kierunek Sopot:

  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Kolejowa
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kościuszki - na wysokości Lidla
  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Braci Lewoniewskich
  • al. Grunwaldzka - wyjazd z Leroy Merlin
  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kołobrzeska.


Likwidowane "70" - kierunek Centrum Gdańska:

  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Derdowskiego
  • al. Grunwaldzka - wyjazd ze stacji BP - wysokość UG
  • al. Grunwaldzka - wyjazd z Castorama - wysokość UG
  • al. Grunwaldzka - wysokość stadionu RUGBY LECHIA
  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Szymanowskiego
  • al. Zwycięstwa - przy rozjeździe na Trakt Konny - na wysokości ul. Piramowicza
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Narutowicza
  • al. Zwycięstwa - na wysokości Opery Bałtyckiej - zjazd na Trakt Konny
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Chodowieckiego.


Likwidowane "50" - kierunek Centrum Gdańska:

  • przed Bramą Oliwską.


Likwidowane "50" - kierunek Sopot:

  • na wysokości za wyjazdem ze stacji LOTOS przed Operą Bałtycką.

Opinie (1043) ponad 50 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Inicjatywa w słusznym kierunku. (23)

    • 147 1070

    • Podstawowy problem to za niskie mandaty. (4)

      Należałoby je podnieść przynajmniej 10-krotnie. Perspektywa grzywny 500zł dla właściciela pojazdu wartego 100tys zł jest zupelnie niegrozna.

      Do tego należy przywrócić możliwość utrzymywania fotoradarów przez Samorządy. Kilkadziesiąt urządzeń w strategicznych miejscach, plus odcinkowy pomiar prędkośći np. na obwodnicy rozwiązałyby częściowo problem.

      • 26 31

      • Z tym prawem co chce lub już prowadził Ziobro to za krzywe spojrzenie dostał byś mandat (1)

        I wtedy weź się odwołuje jak trzeba z góry płacić ... Więc trzymaj tak dalej

        • 5 9

        • Bez sensu

          • 0 0

      • "żołądki mamy jednakowe" oraz
        "jak milicjant zarabia więcej od nauczyciela"

        • 1 1

      • Dobrze że Bolek podpisal się on tam często jeździ swoim ferrari

        • 2 0

    • No i co marudy (2)

      Większość jest za 70kmh skoro tam się ścigają to 50 nic nie da. Przecież nikt 70 się nie ścigał

      • 37 3

      • bedzie ograniczenie do 50 to beda jezdzic 70 (1)

        wszystko sie zgadza. bo teraz wszyscy cisną powyżej 90kmh

        • 2 8

        • Na Zaspie też proszę zmniejszyc do 50

          • 0 8

    • Super (7)

      Bardzo dobra zmiana, ale muszą być fotoradary albo odcinkowy pomiar prędkości. Inaczej niewiele to da...
      No i czekam w końcu na władzę, która dopisze jedno ziobro do kwoty wolnej od podatku i każdej kwoty mandatu za wykroczenia drogowe.

      • 8 23

      • (3)

        wystarczą radary przy utrzymaniu 70 km/h i miejscowo 50 km/h (OBC, Oliwa, Manhattan, Opera)

        • 8 1

        • Teraz będzie trzeba wychodzić godzinę wcześniej z domu (2)

          • 1 1

          • zmien prace (1)

            • 0 3

            • ,,,zmienię...

              ale ciebie, myślę że teleskopówa styknie ;P

              • 0 0

      • W na drogach wewnętrznych zmniejszyc do 15 i zabierać prawo jazdy za 30 na godzinę ...

        Jednak PO lubi xxxxx Polaków

        • 1 3

      • Czyli POlicja w Gdańsku nie radzi sobie z wariatami ? (1)

        Idąc tym tokiem rozumowania PO w Gdańsku , Straż Pożarna nakaże żeby każdy w domu miał gaśnice ? I będą sprawdzać ?

        • 0 0

        • Co ma PO do dzialania policji? Ty juz nie pisz o zadnych tokach rozumowania, zlituj sie.

          • 0 0

    • Ograniczenie do 50 oraz przede wszystkim fotoradary

      • 3 13

    • JAk caly Gdansk pod rzadami WDG.

      • 0 0

    • ...tak...

      ....teraz jak widzę cyklozboka to zamykam oczy ;P

      • 3 0

    • Proponuję obniżenie do 30km

      • 4 0

    • tak jest kierunek słuszny - celem jazda na wstecznym

      • 7 0

    • P J od 83r.

      Skąd się takie Pacanowo bierze i jeszcze niezłą kasę trzepią.

      • 2 1

    • Banda i**otów uchwaliła i**otyczny przepis. Może jedźmy 20 km/h będzie wtedy bezpiecznie, a najlepiej 10km/h, przekształćmy ulice w deptaki i zamiast jeździć będziemy chodzić i wtedy dopiero będzie bezpiecznie. Opamiętajcie się z tą głupotą bo będziemy zdychać od spalin samochodowych w takim tempie jeżdżąc. Już i tak na światłach stoimy i smrodzimy, a teraz jeszcze ta głupota.

      • 2 0

  • Bardzo dobra decyzja - mistrzowie jednej prostej zaczną zbierać punkty :) (34)

    Polak to najgorszy kierowca ...... we własnym kraju - w innych krajach potrafimy dostosować prędkość do warunków i przePiSów :)

    • 157 890

    • (13)

      Ale jesteś głupiutki. Ta zmiana nie zmniejszy ryzyka wypadków, bo jak ktoś przekraczał 70 to tym bardziej przekroczy 50 - tak jakoś w matmie było. 70 nie jest niebezpieczną prędkością na tej trasie, no może za wyjątkiem zawijasa przed galerią bałtycką. No chyba że to takie preludium, które zapowiada znaczne ograniczenie remontów dróg - łatwiej będzie powiedzieć że wypadek to wina 70 kmh prędkości a nie kiepskiej nawierzchni

      • 38 15

      • Ale ty jesteś głupiutki - jak ktoś otrzyma ze 3 razy 6 punktów i po 2 stówy za przekroczenie to będzie bezpieczniej :) (10)

        Moja żona raz dostała 6 punktów i 2 stówy i teraz jeździ przePiSowo :) A d**ili którzy na ograniczeniu 50 km/h walą 120 należy kuć i na glebę :)

        • 10 35

        • (2)

          nic nie otrzyma, nie widziałem tam patrolu od lat

          • 25 3

          • I oby tak zostało. :) Też już dobrą dekadę dzień w dzień śmigam Grunwaldzką i mi też żaden policjant urwany z choinki tam się nie trafił. :)

            • 13 4