• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Gdańsk nadal płaci za budowę Trasy Słowackiego

Michał Brancewicz
9 marca 2022, godz. 13:15 
Opinie (114)
Kierowcy korzystają ze środkowego odcinka Trasy Słowackiego (obecnie Żołnierzy Wyklętych) od 10 lat. Kierowcy korzystają ze środkowego odcinka Trasy Słowackiego (obecnie Żołnierzy Wyklętych) od 10 lat.

Chociaż budowa wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego zakończyła się blisko dekadę temu, to okazuje się, że wciąż nieuregulowane są niektóre kwestie finansowe. Gdańsk musiał niedawno zapłacić aż 3,7 mln zł jednemu z podwykonawców tej inwestycji.



Czy próbowałe(a)ś kiedyś odzyskać pieniądze od miasta?

W 2020 roku pisaliśmy, że przeciwko miastu toczy się 11 spraw związanych m.in. z inwestycjami na Euro 2012. Dwie dotyczyły budowy stadionu w Letnicy, a siedem budowy Trasy Słowackiego. Oprócz tego dwie kolejne związane byłby z budową Europejskiego Centrum Solidarności.

Na pokrycie ewentualnych kosztów miasto przeznaczyło wówczas 15 mln zł.

Sąd oddalił apelację miasta



Niedawno zakończył się jeden z tych sporów. W jego wyniku miasto musiało zapłacić ponad 3,7 mln zł spółce Aarsleff. Firma była niezarejestrowanym podwykonawcą zadania II budowy Trasy Słowackiego (odcinek od ronda de la Salle do al. Rzeczypospolitej), bezpośrednio zatrudnionym przez generalnego wykonawcę - firmę Hydrobudowa Polska S.A. (ogłosiła upadłość w trakcie realizacji tego zadania).

Niedokończona jeszcze estakada nad al. Grunwaldzką przy Galerii Bałtyckiej. Zdjęcie z 2011 roku. Niedokończona jeszcze estakada nad al. Grunwaldzką przy Galerii Bałtyckiej. Zdjęcie z 2011 roku.
- Spółka Aarsleff nie otrzymała wynagrodzenia za zrealizowane roboty. W wyniku rozprawy toczącej się przed Sądem Okręgowym w Warszawie wydano w dniu 03.12.2020 r. wyrok, w którym sąd uznał rację spółki i zasądził od miasta kwotę 2 373 469,57 zł wraz z ustawowymi odsetkami liczonymi od dnia 05.07.2014 r. do dnia zapłaty, w pozostałym zakresie oddalono powództwo - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus, p.o. kierownika referatu prasowego biura prezydenta. - Gmina złożyła apelację od tego wyroku i Sąd Apelacyjny w Warszawie 9.02.2022 r. wydał wyrok, w którym oddalił apelację GMG, nadając wyrokowi klauzulę wykonalności, jednocześnie określił opłaty za zastępstwo procesowe i wskazał jako płatnika Gminę Miasta Gdańska.
Ostateczna kwota wyniosła 3 700 717,14 zł. Informacja o niej pojawiła się w zestawieniu bieżących wydatków miasta.

Oferta była niższa o 182 mln zł



Grafika przedstawiająca przebieg środkowego odcinka przyszłej Trasy Słowackiego, która często pojawiała się w tekstach na trojmiasto.pl Grafika przedstawiająca przebieg środkowego odcinka przyszłej Trasy Słowackiego, która często pojawiała się w tekstach na trojmiasto.pl
Przypomnijmy, że tzw. środkowy odcinek Trasy Słowackiego ma 3,3 km długości. Jego wykonawcą było konsorcjum firm Hydrobudowa Polska S.A., PBG S.A., Aprivia S.A. Firmy złożyły ofertę na kwotę 159 mln zł, choć miasto miało na ten cel aż 341 mln zł.

Trasa została udostępniona kierowcom przed turniejem Euro 2012, a potem dokończona i oficjalnie otwarta w grudniu 2012.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (114)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.