- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (71 opinii)
- 2 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (21 opinii)
- 3 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (289 opinii)
- 4 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (187 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (46 opinii)
- 6 Pod prąd uciekał przed policją (271 opinii)
Gdynia i Gdańsk - przestańcie udawać Kaszubów
Przez lata ze środka przyglądałem się sporom o to, czy stolicą Kaszub są Kartuzy, czy może Kościerzyna. Przeprowadziłem się do Gdańska i... znowu je obserwuję. Tylko że tym razem spiera się Gdańsk i Gdynia. Ale po co udawać? Apeluję o to 19 marca, w Dzień Jedności Kaszubów.
Głównie mniejsze, bo od kiedy pamiętam, przez "miastowych" kaszubskie zwyczaje zawsze były wyśmiewane. Kaszubskość była dla nich wiochą, a jak ktoś mówił nie tylko w języku kaszubskim, ale choćby z akcentem, albo nawet wtrącał nasze "jo" do niektórych wypowiedzi, to był po prostu uznawany za wieśniaka.
Słyszałem to w szkole czy na wakacyjnych wyjazdach.
Jedni się na to obruszali, broniąc - nawet pięściami - kaszubskiego honoru, innym było smutno, a jeszcze inni nie zwracali na to uwagi. Fakt jednak pozostawał: do kaszubskiego rodowodu, zwłaszcza ludziom młodym, niełatwo było się przyznawać. Nikt na imprezach w Gdańsku czy Gdyni tabaki nie wyciągał.
Wszyscy zapragnęli być Kaszubami
I nagle wszystko się zmieniło. Władze Gdyni zaczęły opowiadać, że to właściwie u nich Antoni Abraham zakładał Kaszuby. Potem Gdańsk zaczął stawiać wzbudzające sporo kontrowersji tablice, które informowały, że wjeżdża się do stolicy Kaszub. W ostatni weekend hymn Kaszub odśpiewano nawet przed meczem piłkarzy Arki Gdynia. Kibice kompletnie nie wiedzieli, o co chodzi:
Co takiego się stało, że Trójmiasto nagle tak zapragnęło być Kaszubami? Po co to wszystko, bo przecież nie dla dotacji na nauczanie kaszubskiego, po które sięga coraz więcej szkół?
Kompletnie tego nie rozumiem, bo przeciętny mieszkaniec Gdańska czy Gdyni ma tyle wspólnego z Kaszubami, co z góralami czy Ślązakami - pewnie się jakiś trafi, ale nikt nie ogłasza zaraz, że mamy tu Ślunsk czy gorce.
Prawdziwe Kaszuby? Wyjedź z Trójmiasta
Dziś to usilne przekonywanie, że "tu też są Kaszuby", już nawet nie dziwi, a śmieszy. I pora zaprzestać tej farsy.
Jeśli ktoś chce zobaczyć, jak wyglądają prawdziwe Kaszuby, to musi pojechać co najmniej kilkanaście, jak nie kilkadziesiąt kilometrów od Trójmiasta. Przy odrobinie szczęścia będzie mógł nawet usłyszeć prawdziwy kaszubski język, choć żeby mieć na to okazję, musi raczej odbić nieco dalej od najbardziej uczęszczanych szlaków, bo coraz więcej mieszkańców rdzennych Kaszub też już nie kultywuje tradycji, zbliżając się do udawania miast.
A miasta zaczynają udawać Kaszuby...
Opinie wybrane
-
2024-03-19 10:42
To akurat jest prawda (119)
Dzisiejsze Gdynia i Gdańsk to w 90% Polacy, a nie rdzenni Kaszubi. Polacy czyli przyjezdni z wiosek pod Warszawą czy innych Lublinów. Kaszubi to Pomorzanie, a Pomorze nie zawsze było polskie (i dobrze). Najpierw od 1750 do 1871 roku w Konigreich Preußen, później od 1871 do 1918 roku German Empire. Później polacy dostali Trójmiasto po traktatach,
Dzisiejsze Gdynia i Gdańsk to w 90% Polacy, a nie rdzenni Kaszubi. Polacy czyli przyjezdni z wiosek pod Warszawą czy innych Lublinów. Kaszubi to Pomorzanie, a Pomorze nie zawsze było polskie (i dobrze). Najpierw od 1750 do 1871 roku w Konigreich Preußen, później od 1871 do 1918 roku German Empire. Później polacy dostali Trójmiasto po traktatach, ale i tak już Słupsk, czy Koszalin pozostawał w granicach Rzeszy.
Reasumując, prawdziwe Kaszuby to Rumia, Wejherowo, Kartuzy, Bytów, a nie Gdynia czy też Gdańsk. Chylonia kiedy była wioską (Kielau) to była kaszubska, ale to przed rokiem 1920.- 578 214
-
2024-03-22 10:43
Błąd
do królestwa Prus należało do pierwszego rozbioru, czyli 1772 rok. To tak wiedza podstawowa. Skąd ten 1750?
- 0 0
-
2024-03-20 23:04
Co za brednie!
Z jakich "żródeł" ta "prawda". Czytając takie "mądrości" dojdziemy do wniosku, że żaden region nie jest polski ale niemiecki albo rosyjski albo austriacki. Pokazuje to jak efekt zaborów pomieszał umysły nawet dzisiejszemu pokoleniu.
Podkreślam, że Kaszyby pomiędzy latami 1750-1772 leżały w granicach Rzeczypospolitej. Po Traktcie WersalskimZ jakich "żródeł" ta "prawda". Czytając takie "mądrości" dojdziemy do wniosku, że żaden region nie jest polski ale niemiecki albo rosyjski albo austriacki. Pokazuje to jak efekt zaborów pomieszał umysły nawet dzisiejszemu pokoleniu.
Podkreślam, że Kaszyby pomiędzy latami 1750-1772 leżały w granicach Rzeczypospolitej. Po Traktcie Wersalskim Polsce przypadła ogromna część Kaszub ( m.in. bez Bytowa) z Gdynią jako wioską nad Bałtykiem. Nie istniało żadne Trójmiasto, a Gdańsk jako Wolne Miasto praktycznie był niemiecki.
Zgoda jedynie z tym, że Gdańsk nigdy do Kaszub nie należał, a skandaliczne żółte tablice na drogowych granicach Gdańska o treści Gdańsk - stolica Kaszub i to pisane po kaszubsku są mega skandalem!!! I dziwię się, że nikt nie żąda ich usunięcia.
Reasumując, Kaszubi jako część ludności pomorskiej są Słowianami i Polakami jednocześnie.- 6 0
-
2024-03-20 08:09
Imigranci z "enką" (1)
Chyba rozpędziłes sie z tymi przykezdnymi z podwarszawskich wsi i lubelszczyzny! Po co zaraz szukać tak daleko. Ja raczej widzę istny najazd "enek" - czyli Elbląg, Olsztyn, Braniewo... Jest również bardzo dużo ludzi z Torunia. Oczywiście nazw używam umownie, dla oznaczenia okolicy.
- 2 1
-
2024-03-21 14:00
Przecież to gdańszczanie!
Ludzie z Trójmiasta się przeprowadzają do Elbląga, bo mają tam tańsze nieruchomości i codziennie dojeżdżają do pracy.
Więc jeżeli masz pretensje, to raczej do swoich, że są biedni/skąpi/niezaradni.- 0 0
-
2024-03-20 06:40
???
A przed 1750 to czyje były to tereny?
To nie Polska była?
A od którego roku w ogóle istnieje polska więc- 9 0
-
2024-03-20 00:26
Dureń. (1)
- 4 0
-
2024-03-20 08:39
Ewidentnie
Jesteś.
- 0 3
-
2024-03-19 22:38
Gdańszczanie nigdy nie byli kaszubami. (5)
Za powiedzenie w 1937r do kogoś ty Kaszubie można było zostać potraktowanym po twarzy. Jest to opisane w dwóch książkach w tym jednej niemieckojęzycznej dostępnej w bibliotece wojewódzkiej.
Dziwi nadawanie w radio Gdańsk audycji o gwarze kaszubskiej bo nawet radio Kaszebe tego nie robi.
Region ma zalety i piękne widoki miejscami ale nie oszukujmy się żaden turysta nie jest zainteresowany tzw kulturą kaszubską.- 20 16
-
2024-03-20 07:49
A za powiedzenie, że jest się Kaszubem i Polakiem w czasie IWŚ trafiało się do obozu koncentracyjnego w Stutthofie (2)
A dzisiaj pani Dulkiewicz wstawia wpisy po kaszubsku z flagą Kaszub i Gdańska. bez polskiej flagi. kszubi za opowiedzenie się po polskiej stronie byli mordowani przez Niemców.
- 5 0
-
2024-03-22 10:45
w czasie IWŚ ?
sie chyba wojny pomieszały? Historia nie kończy się na XX wieku, wcześniej masz tysiąc lat znanje tutejszej historii
- 0 0
-
2024-03-20 08:41
Tylko, że z rzeczonej taka Kaszubka, jak z koziej czwórki trąba.
- 4 0
-
2024-03-20 00:26
Kolejny dureń.
- 5 6
-
2024-03-20 00:21
"Za powiedzenie w 1937r do kogoś ty Kaszubie można było zostać potraktowanym po twarzy. " jeszcze do nie dawna za takie teksty to w Gdańsku można było ładnych parę zębów stracić
- 8 7
-
2024-03-19 21:16
90% (4)
Dziś Gdańsk i Gdynia to chyba już z 50% słoików
- 20 1
-
2024-03-21 13:57
Tak
No i co z tego?
- 1 0
-
2024-03-20 07:31
(2)
większość w trójmieście to słoje, po wojnie przyjechali tu ze Wschodu po zmianie granic
- 8 1
-
2024-03-20 14:17
O nie ! My jestesmy ze zrujnowanej wtedy Warszawy...teraz tez nie ma tam do czego wracac ...
- 0 0
-
2024-03-20 08:03
dokładnie, pierwsza generacja to najczęściej wileńszczyzna
za komuny to już cały sort ludzi do stoczni ciągnął
- 4 0
-
2024-03-19 18:35
Gdynia
W Gdyni mieszka Kaszubów najwięcej koło 90tys. Potem w Gdańsku koło 60tys, następnie Wejherowo. I jeśli już Gdynia była osadą rybacką Kaszubska wrzystkie dzielnice Trójmiasta to były wioski kaszubskie. Można to wyszukać w internecie.
- 26 8
-
2024-03-19 17:03
Nie tylko w tamtą stronę
Jestem Kaszubką i chyba ktoś tu zapomniał o terenach powiatu puckiego. To też są Kaszuby i jakby nie patrzeć kultywowane są tu kaszubskie tradycje.
- 40 2
-
2024-03-19 17:01
Kaszuby
No to się zdrowo mylisz,nawet nie przypuszczasz ilu jest w Gdyni rdzennych Kaszubów,bo Gdynia to Kaszuby od zawsze.Fakt,mieszka tu wiele rodzi mieszanych (historii miasta nie muszę przypominac) I takich które w wyniku tego wymieszania zatraciły swoje korzenie.Ten proces dotyczy całego kraju,nawet Śląska,władze PRL u skutecznie o to zadbały.Po
No to się zdrowo mylisz,nawet nie przypuszczasz ilu jest w Gdyni rdzennych Kaszubów,bo Gdynia to Kaszuby od zawsze.Fakt,mieszka tu wiele rodzi mieszanych (historii miasta nie muszę przypominac) I takich które w wyniku tego wymieszania zatraciły swoje korzenie.Ten proces dotyczy całego kraju,nawet Śląska,władze PRL u skutecznie o to zadbały.Po wojnie zrobiono wiele żeby kaszubszczyzna nie przetrwała.Zdanie mojej Mamy "nie martw się, nie zaszkodziło nam przez wieki Niemiec to przeżyjemy i tych"i miała rację.Ale fakt faktem,ja już nie mam z kim porozmawiać w moim
przyrodzonym języku.- 27 3
-
2024-03-19 16:38
Kaszubi to Polacy (11)
Tak samo jak górale czy poznaniacy inni. Niemcy od wieków parli na wschód ale nigdy nie byli ludnością etniczną na Pomorzu, ucz się historii. Wystarczy prześledzić historię Pucka czy Wejherowa, żeby wiedzieć jak było przez wieki.
- 32 6
-
2024-03-20 08:03
Kaszubi nie dawali się zniemczyć i za bycie Polakami byli mordowani przez Niemców (2)
W Piaśnicy i Sztutthofie. Dlatego boli to, że prezydent miasta Gdańska wypisuje teksty pi kaszubsku i opatruje je flagą Gdańska i Kaszub z pominięciem flagi Polski.
- 10 1
-
2024-03-20 08:44
(1)
Prezydent Gdańska nie jest Kaszubką. Więc to, co robi, to czysta cepelia.
- 6 1
-
2024-03-23 07:58
ona z czosnków
- 0 0
-
2024-03-19 21:57
Wejherowianin (3)
W jakim sensie Niemcy nie byli nigdy ludnością etniczną? W Wejherowie przed 1920 r. Niemcy stanowili 75% mieszkańców, ok. 23% to ludność kaszubska (o różnym stopniu polskiego uświadomienia narodowego), reszta to starsi bracia w wierze. Dziś 93% Kaszubów uważa się za Polaków.
- 4 10
-
2024-03-20 08:05
I chwała im za to bo Kaszubi są Polakami. (1)
- 4 0
-
2024-03-20 14:18
Kaszuba to solidnosc. Kongresowka to b.jzel i lenistwo ...
- 0 2
-
2024-03-20 00:25
nie ma sensu ludziom tłumaczyć historii, bo oni będą tylko wierzyć w to co chcą.
- 5 0
-
2024-03-19 17:51
Germanie gospodarowali te ziemie tysiąc lat przed Słowianami, którzy dotarli tu dopiero w VI w ne. Ucz się historii. (3)
- 3 23
-
2024-03-19 18:55
Germanow tu nie było, byli Romanie. (2)
I nie na naszych ziemiach bo tu byli Lechici czyli Polacy. Niemców nie było.
- 14 4
-
2024-03-20 00:26
(1)
a Ty z tymi lechitami, matko , kolejny mitoman. Nie, lechici nie pochodzili ani z Atlantydy ani ich UFO nie sprowadziło
- 0 0
-
2024-03-20 08:52
A wcześniej były tu dinozaury.
- 1 0
-
2024-03-19 16:29
jaka rumia, jakie wejherowo.. reszta sie zgadza
- 1 1
-
2024-03-19 16:24
Gdynia przed 1920 rokiem też była kaszubska. (2)
- 17 2
-
2024-03-20 08:07
Czyli było to polskie miasto. (1)
- 2 2
-
2024-03-20 08:46
Na pewno nie miasto! Proszę sprawdzić, kiedy Gdynia uzyskała prawa miejskie.
- 2 0
-
2024-03-19 16:15
Od 1871 do 1918 należały te ziemie do Niemiec do Niemiec. (4)
Wcześniej po rozbiorach przez parędziesiąt lat Prusy. Setki lat Polska. Poucz się historii i dyskutuj. Trochę przypomina mi to śmieszną argumentację na zasadzie Krym nasz. Przyłączony do Rosji sto lat wcześniej zanim został włączony do Ukraimy.
- 14 6
-
2024-03-19 16:40
nalezy pamiętać, że "Niemcy" to federacja kilkudziesięciu państw (1)
federacja to jest coś innego niż Polska.
- 18 1
-
2024-03-20 18:22
Raczej związek
- 0 0
-
2024-03-19 16:39
Ktym był tatarski (1)
A do ukraińskiej republiki socjalistycznej w 1954 r. przyłączył Krym Chruszczow, nigdy nie było tam więcej Ukraińców niż 10-15%.
- 14 2
-
2024-03-19 16:52
Chruszczow tego Krymu za bardzo nie przyłączył
bo nie miał takich uprawnień to była decyzją ówczesnego KC. Od czasu przyłączenia przez Katarzynę Wielką Krym się wyludniał a ziemia robiła się jałowa bo Rosja była kiepskim gospodarzem potem dali to socjalistycznej Republice Ukrainy bo chcieli się pozbyć kosztów utrzymania. W momencie jak Ukraincy nawodnili ten teren, rozwinęli turystykę i uatrakcyjnili ofertę wypoczynkową pojawił się złodziej Putin z wyciągniętymi łapami i hasłem: Krym nasz. Chory kraj ale to inna bajka.
- 12 8
-
2024-03-19 16:10
Rdzenni Kaszubi to również rdzenni Polacy (1)
nawet bardziej. Kilka lat temu Alicja Budnik z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu przeprowadziła badania genetyczne ludności z powiatu puckiego, kartuskiego i kościerskiego opierając się też na tym, że osoby badane i ich przodkowie figurowały w kronikach kościelnych od pokoleń. Wyszło na to, że ludność badana ma geny z
nawet bardziej. Kilka lat temu Alicja Budnik z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu przeprowadziła badania genetyczne ludności z powiatu puckiego, kartuskiego i kościerskiego opierając się też na tym, że osoby badane i ich przodkowie figurowały w kronikach kościelnych od pokoleń. Wyszło na to, że ludność badana ma geny z centralnej Polski głównie. Przez to, że wchodzili w związki małżeńskie głównie z osobami że swojego środowiska stopień spokrewnienia np. na Półwyspie Helskim był 160 razy większy niż w Wielkopolsce. A w pozostałych częściach Kaszub np. geny charakterystyczne dla Niemców występują kilkunastokrotnie częściej wśród ludności polskiej niż
kaszubskiej. Jest to typowa kultura pogranicza. Coś na zasaadzie Kurpiów,
którzy przrnosili się do Prus i zostali Mazurami. Szanujmy to i należy to chronić ale przez to, że Kaszubi mają mniej domieszki innych genów obcych musimy mieć świadomość, że są bardziej polscy niż Polacy- 30 3
-
2024-03-19 20:03
Dobra dobra, jeszcze będzie dzień że będzie Wolne Pomorze. I wizy dla warszaffki, hehe.
- 5 3
-
2024-03-19 16:06
to 1750 to skąd z ruskiego podręcznika trolu?
- 6 3
-
2024-03-19 16:05
Dzisiejsi Gdandzczanievto w 99% antki (2)
- 10 8
-
2024-03-19 17:58
Nie przesadzaj. Sporo jest też Pomorzaków.
- 6 0
-
2024-03-19 16:41
dzisiejsi ludzie to w 100% małpy
- 9 5
-
2024-03-19 15:50
Kościerzyna jest stolica Kaszub
- 9 4
-
2024-03-19 14:45
A wiesz, że np taki Kołobrzeg był rdzennie słowiańską osadą już w IX wieku (1)
a nie, że należy do Polski od 18 marca 1945 kiedy to miały miejsce zaślubiny Polski z morzem?. Naprawdę uwierz, że Polska ma o wiele starsze korzenie niż naszym "sąsiadom" się zdaje i jej historia nie zaczyna się w 1750 roku...
- 28 2
-
2024-03-19 17:53
Wcześniej przez prawie tysiąc lat był osadą germańską.
- 0 14
-
2024-03-19 14:39
(1)
od 1871 dalej w Królestwie Prus a od 1918 do 1945 w Prusach w ramach najpierw Cesarstwa Niemieckiego a potem Republiki... Prusy zlikwidowali najeźdźcy dopiero w 1945 w Poczdamie, zresztą tam też Wolne Miasto Gdańsk oddano Polsce pod jurysdykcję na 50 lat...
- 5 11
-
2024-03-20 00:42
"Prusy zlikwidowali najeźdźcy dopiero w 1945 w Poczdamie"???
Sami się zlikwidowali? Kto był niby najeźdźcą? Alianci?- 2 0
-
2024-03-19 14:00
Wiesz Kasko Slupski kuzyn Kazimierza Wielkiego moglby cos dodac na temat dobroci plemion zakonu (7)
Krzyzackiego i dlaczego wogole znalezli sie na tych terenach z misja - jak sie okazalo nie do wykonania. Kaszuby to Polacy ktorzy musieli udawac kaszubow zeby nie zostac zniemczeni byly czasy ze samo mowienie po Polsku mozna bylo byc wyslanym do obozu Sztuthoff ale te przerazajace i mroczne czasy niemieckiej cywilizacji smierci zniknely
Krzyzackiego i dlaczego wogole znalezli sie na tych terenach z misja - jak sie okazalo nie do wykonania. Kaszuby to Polacy ktorzy musieli udawac kaszubow zeby nie zostac zniemczeni byly czasy ze samo mowienie po Polsku mozna bylo byc wyslanym do obozu Sztuthoff ale te przerazajace i mroczne czasy niemieckiej cywilizacji smierci zniknely bezpowrotnie (i bardzo dobrze). Teraz Polska i Kaszubi moga kwitnac, rosnac, bogacic sie do woli. Moga dzis miec stolice w Gdyni, jutro w Gdansku i Pojutrze w Magdeburgu - no problemo.
- 7 4
-
2024-03-19 15:08
W 1907 r. w kaszubskiej wsi Osowo niedaleko Koscierzyny niemiecki nauczyciel zatlukl na smierc 10-letnie dziecko ... bo mowilo po polsku ... Byl to czas tzw. strajkow szkolnych.
- 12 1
-
2024-03-19 14:51
(3)
Piszesz bzdury! Kaszubi to Kaszubi ludność słowiańska. Polacy to Polacy również ludność słowiańska. Konkretnie Kaszubi i Polacy należą do Słowian zachodnich do grupy lechickiej.
- 20 2
-
2024-03-19 16:42
co to jest ludność słowiańska? (2)
- 0 10
-
2024-03-19 18:56
To jest ludność nie szwabska (1)
- 11 1
-
2024-03-22 10:48
Plemię
Szwabów tu nie mieszkało. Byli tu Goci i Gepidowie
- 0 0
-
2024-03-19 14:42
(1)
a Albrecht wnuk Zygmunta Starego ..., prosze bo w ten sposób dojdziemy do paranoi, wystarczy że rządzący w tym kraju już ją mają ...
- 5 0
-
2024-03-19 16:43
albo Batory, książę Transylwański
albo husaria z Serbii
- 3 0
-
2024-03-19 13:38
(8)
czyli jeśli Gdańszczanie budują się w okolicy Kartuz (bo taniej), to Kartuzy przestaną być kaszubskie?
Czy Rumia, Reda - zabudowane przez Semeko setkami nowych bloków są jeszcze kaszybskie?
Gdynia była kaszubską wioską i napływ nowych mieszkańców nie zmieni tej historii. To że mamy dużo napływowej ludności nie wpływa na to, że nadal leży w rejonie Kaszub- 32 1
-
2024-03-19 15:36
(7)
Dokładnie. Problem jest taki, że napływowi ludzie tudzież z Mazur i innych Lublinów, nie czują się Kaszubami i to ich bardzo boli (piszą wszędzie w komentarzach, w artykułach jakie te Kaszuby są złe) i mają do tego prawo. Ale niech pamietają, że nigdy nie będą u siebie, bo tutaj w Gdyni zawsze były Kaszuby. I historii nie zmienicie, ani nie zakrzyczycie. Kaszuby kocham i zawsze tutaj będą - nawet gdybyście z tego miasta chcieli zrobić drugą Warszawę.
- 16 1
-
2024-03-20 08:14
Co za różnica Polska to Polska.
- 0 1
-
2024-03-19 18:21
To chyba jakaś dziwna jestem (4)
Do Trójmiasta przyjechałam z Warmii zaraz po maturze. Przez kilkanaście lat mieszkałam we wszystkich trzech miastach. W tym roku mija dokładnie 18 lat, odkąd tu przyjechałam - to daje równo połowę, do tego tę bardziej świadomą połowę, mojego życia.
Może to dziwne, ale od lat czuję się, jakbym była u siebie. Mam tu dom, rodzinę, znajomych, pracę, jak każdy człowiek. Dom rodzinny domem rodzinnym, ale to jest moje miejsce i nic tego nie zmieni.- 9 6
-
2024-03-20 20:49
No bo Gdańsk to stolica Warmii ;-)
Nie wiedziałaś? ;-)
- 0 0
-
2024-03-19 21:22
Jest ok
Jesteś słoikiem i cicho siedzisz i o to chodzi
- 5 5
-
2024-03-19 20:03
Sugestywna opinia
Polska jest jedna ️
Tyle ode mnie- 5 0
-
2024-03-19 19:22
Autor postu się rozpędził. Każdy jest u siebie, ale umówmy się, historii danego miejsca się nie zmieni. Inaczej idąc tokiem autora - i o to mu chodziło - wystarczy, że ktoś nas podbije, i nie będziemy Polską. No bo jak. Na spokojnie - proszę się prowokatorom nie dawać. Artykuł jest dnem, które wywołuje złe emocje.
- 5 0
-
2024-03-19 17:46
Dziwne, jakby czuli się Kaszubami xD
- 2 2
-
2024-03-19 12:03
1750r (5)
ha ha ha - ale naukowiec , co to odkrył świat w 1750 r . To historia rozpoczęła się w tym właśnie roku ? Jeśli nie uprawiasz zwykłej propagandy , to idź do szkoły i poczytaj historię
- 24 1
-
2024-03-19 12:56
Nie rozumiecie kontekstu (4)
Gdynia była kaszubska do czasu kiedy nie poprzyjeżdżali tu przysłani z centralnej i wschodniej Polski przesiedleńcy. Po 1918 śmierdzące dwudziestolecie. Wtedy Gdynia była już zajęta przez warszawkę i innych wieśniaków.
Pomorze było germańskie i taka jest prawda. Centrum Sopotu kto wybudował? a dworzec w Wejherowie kto wybudował? TakGdynia była kaszubska do czasu kiedy nie poprzyjeżdżali tu przysłani z centralnej i wschodniej Polski przesiedleńcy. Po 1918 śmierdzące dwudziestolecie. Wtedy Gdynia była już zajęta przez warszawkę i innych wieśniaków.
Pomorze było germańskie i taka jest prawda. Centrum Sopotu kto wybudował? a dworzec w Wejherowie kto wybudował? Tak samo w Chylonii, w Oliwie (to ten sam styl architektoniczny). Teraz to wydają się małe budyneczki, ale w 1911 były w sam raz, bo nie było tu tylu ludzi i wieśniaków zza Buga. Były tylko domy i wille. Nie było blokowisk, wielkich galerii i tej całej patologii.- 17 18
-
2024-03-19 16:55
Pomorze nigdy nie było germanskie na tych terenach
żyło parę procent Niemców. Poza Gdańskiem gdzie też mieszkało ponad 30 procent ludności polskiej a w Sopocie nawet więcej. Nie mówimy o latach 30 gdy do władzy dochodzili nazisci i deklarowanie tego było niebezpieczne.
- 9 2
-
2024-03-19 16:47
polecam poczytać o powstaniu Gdyni
z grubsza zgromadzono najlepszych inżynierów, żeby zaprojektować i zbudowac miasto,
w zamian otrzymali ziemię i mieszkania w nowo powstałej Gdyni, a jeśli chodzi o "wieśniaków" to tacy sami ludzie jak ty i ja- 10 0
-
2024-03-19 15:54
?
Jeśli to wpis normalnego, to przerażające są skutki poziomu szkolnictwa za PIS.
- 5 4
-
2024-03-19 15:27
Pomorze było germańskie przez malutki ułamek swojej historii.
- 6 1
-
2024-03-19 11:59
Prawda jest akurat taka,ze obecnie jeśli chodzi o ludność miasta Gdańska to mamy powtórkę do lat powojennych. Teraz wielu Gdańszczan wyniosło się w ościenne gminy. Jest to ciężko policzyć,ale teraz o "sile" miasta stanowi w duuuzej mierze Warmia,Podlasie,Kujawskie... Niestety to widać ,słychać i czuć. Nie mam na myśli wszystkich,ale sporą część.
- 19 3
-
2024-03-19 11:57
co za bełkot ćwierćinteligenta (1)
nie masz pojęcia jak cierpieli Pomorzacy pod zaborami bosy antku
- 21 7
-
2024-03-19 12:03
Wszyscy cierpieli a pod zaborami była cała Polska !!!
- 12 2
-
2024-03-19 11:57
Jaka jest definicja "rdzennego Kaszuba"? Urodzilem sie w Gdyni, czy jestem "rdzennym Kaszubem" ?? (7)
- 11 2
-
2024-03-19 18:57
Jeżeli urodziłeś się ślepy i masz czarne podniebienie to tak, jesteś Kaszubem
- 3 3
-
2024-03-19 14:30
rdzennym Kaszubą jeżeli już
- 8 2
-
2024-03-19 12:25
o nie, nie zgadzam się na taką definicję rdzennego kaszuba!
- 3 1
-
2024-03-19 12:04
(3)
Nie . Poza tym musi być ciągłość pokoleniowa !
- 10 0
-
2024-03-19 13:59
To ile pokolen wstecz trzeba miec zeby byc "rdzennym Kaszubem" w takim razie? (2)
- 7 0
-
2024-03-19 15:26
5 pokoleń. (1)
- 3 0
-
2024-03-19 19:50
Co najmniej 10 pokoleń
Jak ma korzenie sprzed zaborów to dopiero może uznać siebie na Kaszuba. Takich słoików z pochodzenia z 5 pokolenia to od razu widać, że podrabiańcy.
- 2 3
-
2024-03-19 11:24
(4)
sorki mistrzu ale terytorialnie i historycznie Gdynia to Kaszuby w przeciwieństwie do ponad 1000 letniej historii Gdańska który NIGDY! nie był Kaszubski!!!
- 52 8
-
2024-03-19 12:07
racja
absolutna racja = Gdynia to Przedwojenna wioska i to wcale nie największa , jak najbardziej ludność kaszubska ją zamieszkiwała, dopiero po rozpoczęciu budowy portu napłynęła tu ludność z innych rejonów Polski, ale charakter kaszubski Gdynia zachowała do dziś , w przeciwieństwie do Gdańska , który z Kaszubami nigdy nie miał nic wspólnego
- 41 0
-
2024-03-19 12:04
(2)
Kaszubi won z Gdyni .
- 11 38
-
2024-03-19 21:40
Ruski troll próbuje napuszczać na siebie ludzi.
Jak w Donbasie. Podobnie wchodzą na fora śląskie jak gryzonie i obrażają innych.
- 8 0
-
2024-03-19 18:05
A ty won za Don.
- 5 0
-
2024-03-19 11:00
OD 1750? Jakiś rozbior ominalem na historii czy jak?
- 17 5
-
2024-03-19 11:00
A co było z tymi terenami przed 1750 rokiem? (5)
- 15 0
-
2024-03-19 15:56
Dinozaury ;)
- 6 1
-
2024-03-19 11:59
to tylko 750 lat znikniętej historii (1)
- 4 2
-
2024-03-19 19:54
Może nawet 1100 lat
Uważa się, że ludność słowiańska zasiedliła tereny obecnej Polski do końca VI wieku
- 1 0
-
2024-03-19 11:03
wtedy była czarna dziura (1)
- 10 4
-
2024-03-19 11:59
np. nadanie herbu gdańskowi albo umieszczenie figury króla Zygmunta II na ratuszu?
- 3 1
-
2024-03-19 10:59
No i?
- 2 0
-
2024-03-19 10:58
(1)
Gdańsk od czasów wstąpienia do Hanzy przestał być stricte słowiański. Od tego momentu Gdańsk stał się miastem kupców. Wielonarodowy tygiel w którym dominowali Belgowie i Holendrzy. Mówienie o Gdańsku jak o stolicy Kaszub jest wielkim nadużyciem.
- 68 2
-
2024-03-19 15:25
Na sopockim cmentarzu jest jeszcze nagrobek szkockich handlarzy zbozem z Gdanska - rodziny Stoddart. W Gdansku mieszkali od XVIII w. Podobno ich potomkowie sa w 3City do dzis ... A przodkowie tego angielskiego pisarza od Hobbita tez zyli w Gdansku.
- 6 0
-
2024-03-19 10:55
Wejherowo (14)
Sercem kaszub jo?
- 20 3
-
2024-03-19 15:26
nie mam nic przeciwko temu
z Warszawy pochodze
- 0 1
-
2024-03-19 11:04
tabliczki mówią, że jednak Gdańsk (2)
- 1 38
-
2024-03-19 12:42
Można by zrobić jakieś referendum. (1)
Kaszubi nie chcą stolicy w Gdańsku, Gdańszczanie nie uważają się za Kaszubów.
A tabliczki stoją nie wiadomo po co.- 27 1
-
2024-03-19 17:28
Tabliczki stoją bo święty Paweł od deweloperów je postawił, a donio niemiec tytułował się z Kaszub, taki marketing
- 6 2
-
2024-03-19 11:03
jo,a Reda żołądkiem (9)
- 16 3
-
2024-03-19 14:53
Widzę, że posuwamy się w dół ciała ludzkiego, (1)
aż strach pomysleć, które miasto będzie tym, czym kończą się plecy :)
- 3 0
-
2024-03-19 15:27
Sopot !!!
- 3 1
-
2024-03-19 12:06
(6)
Przestańcie z tym jo ,bo na wymioty się zbiera ! Mieszkasz w Polsce mów po Polsku !!!
- 10 22
-
2024-03-20 13:39
jo
- 1 0
-
2024-03-19 17:15
Jo!!!!! (1)
Będę mówić jak chcę a ty zawsze możesz się przeprowadzić i tego nie słuchać. Jo mówili się na Kaszubach id pokoleń a ty poliglota jak masz z tym problem to jest to tylko twój problem.
- 4 4
-
2024-03-20 08:57
Nie tylko na Kaszubach. Jo mówi się także na Kociewiu.
- 1 0
-
2024-03-19 16:01
Urodziłem się koło Torunia, (1)
Mówię jo.Jestem Kaszubem?
- 6 2
-
2024-03-19 22:35
Według kaszubskich standardów jesteś
Bosym Antkiem.
- 3 0
-
2024-03-19 15:57
No jo... A ten swoje
- 4 0
-
2024-03-19 10:53
Rumia (1)
też już jest jak Gdańsk czy Gdynia - zbyt dużo nowych mieszkańców, by można było mówić o kaszubskim charakterze miasta.
- 17 6
-
2024-03-19 13:29
Sla was urodzić sie gdzies to szczyt osiągnięcia życiowego
- 1 0
-
2024-03-20 06:57
(2)
Kaszubi stanowią typową ludność pogranicza, która w ciągu wielu wieków żyła na terytorium zmieniającym przynależność państwową. Wielu z nich uległo germanizacji lub polonizacji, proces ten miał charakter przymusowy lub naturalny.
Wielu znanych wojskowych pruskich i niemieckich miało pochodzenie kaszubskie, ale nie poczuwało się doKaszubi stanowią typową ludność pogranicza, która w ciągu wielu wieków żyła na terytorium zmieniającym przynależność państwową. Wielu z nich uległo germanizacji lub polonizacji, proces ten miał charakter przymusowy lub naturalny.
Wielu znanych wojskowych pruskich i niemieckich miało pochodzenie kaszubskie, ale nie poczuwało się do związków z rodzimą kulturą lub ulegały one całkowitemu zerwaniu w następnym pokoleniu.
Z tego powodu trudno dokładnie zdefiniować, którą z postaci historycznych wolno uznać za Kaszuba, a którą za Niemca lub Polaka pochodzenia kaszubskiego.
Wielu z tych gdańskich Niemców przed 1945 to byli zgermanizowani w ciągu kilku pokoleń Kaszubi, którzy jednak za Kaszubów się nie uważali.
Tak jak dziś gdyńscy czy gdańscy Kaszubi nie czują się Kaszubami, choć dziadkowie czy nawet rodzice pochodzą z Kaszub i mówili w domu po kaszubsku.
Kaszubów coraz trudniej odróżnić od reszty społeczeństwa, tak dalece bowiem już zaszły procesy asymilacyjne. Kaszubi coraz rzadziej używają swojego języka, nadal się go wstydzą bądź w ogóle nie mieli okazji poznać go we własnym domu, a jeżeli znają mowę ojców, to na co dzień i tak najczęściej komunikują się w języku polskim. To wpływa na wynaradawianie Kaszubów i pozbawianie ich elementu własnej tożsamości - języka.
Samych Kaszubów w dzisiejszych mediach często przedstawia się jako osoby przypominające manekiny w skansenach i muzeach, osoby zajmujące się wyłącznie rolnictwem, co podtrzymuje stereotyp niewykształconego wieśniaka, a ta negatywna opinia o Kaszubach wpływa na samych mieszkańców Kaszub, którzy nie chcą być kojarzeni z takim obrazem.- 35 4
-
2024-03-20 18:01
Nieuku
Bzdury piszesz nieuku. Naucz się historii
- 0 4
-
2024-03-20 10:14
W samym tylko Gdańsku w okresie od 1874 do 1944 roku urzędowo (przymusowo) zmieniono 24810 nazwisk polskich. Praktyka ta polegała m.in. na wyrażaniu nazwisk polskich za pomocą niemieckich odpowiedników (tłumaczenie), zapisywaniu fonetyki polskiej zgodnie z zasadami pisowni niemieckiej oraz zmianie elementu nazwiska, np. przyrostka.
W samym tylko Gdańsku w okresie od 1874 do 1944 roku urzędowo (przymusowo) zmieniono 24810 nazwisk polskich. Praktyka ta polegała m.in. na wyrażaniu nazwisk polskich za pomocą niemieckich odpowiedników (tłumaczenie), zapisywaniu fonetyki polskiej zgodnie z zasadami pisowni niemieckiej oraz zmianie elementu nazwiska, np. przyrostka.
Dlatego nie każde obco brzmiące nazwisko jest jednoznacznym dowodem, że dana rodzina ma cudzoziemskie korzenie.
Z Gdańska po 1945 praktycznie wszystkich wysiedlili uważając ich za Niemców. Zostało niecałe 11 tys dawnych Gdańszczan.
Kaszubi z dawnego zaboru pruskiego którzy żyli na terenach przyłączonych do Polski w 1920 i uważali się za Polaków zostali w Polsce po 1945 i nowa władza ich nie wypędziła ze swych domów.
Niektórym urzędowo spolszczyli nazwiska nadane w czasach germanizacji, niektórym zostawili. I jeden nazywa się Rychert, a drugi Richert. Jeden Kąkol, drugi Konkel...- 3 0
-
2024-03-19 11:16
Kaszubą się jest i żadne zabiegi tego nie zmienią (24)
Kaszubi są dumni i z tym się zgadzam. Reszta artykułu jest niespójna. Kaszubi są, byli i będą niezależnie od prześladowań wcześniej komunistycznych, a teraz na zasadzie wywyższania się tzw. "miastowych" , czyli bosych antków importowanych zewsząd, a szczególnie ze Wschodu. Bardzo podobna sytuacja jest na Śląsku z ich importowanym Zagłębiem. Różnica
Kaszubi są dumni i z tym się zgadzam. Reszta artykułu jest niespójna. Kaszubi są, byli i będą niezależnie od prześladowań wcześniej komunistycznych, a teraz na zasadzie wywyższania się tzw. "miastowych" , czyli bosych antków importowanych zewsząd, a szczególnie ze Wschodu. Bardzo podobna sytuacja jest na Śląsku z ich importowanym Zagłębiem. Różnica polega na tym, że Ślązacy mocniej czują swoją odrębność. Tam w Katowicach w najnowocześniejszych korporacjach swoi do siebie godają i mają z tego ubaw (przykłady podawane przez znajomych - to nie fikcja literacka) . W Gdańsku i Gdyni to nie do pomyślenia.
- 137 46
-
2024-03-20 10:02
Kaszubi są dumni...., jak tragicznie traktują zwierzęta (1)
Znam całe rodziny kaszubskie od ponad 40 lat..., niewielu Kaszubów to osoby szczere, życzliwe, szanujace i ludzi i zwierzęta. Owszem, na pozór- gościnni, tylko na pozór.
- 5 3
-
2024-03-20 11:20
To prawda
Kaszuby to podłe wredne ludzie. Babcia mnie przed nimi ostrzegała.
- 1 0
-
2024-03-20 09:47
Galimatias (2)
Ani Gdańsk ani Sopot nie były i nie są etnicznie Kaszubami. Kaszubi od wieków przybywali tu do pracy w stoczniach i w porcie. Jest natomiast odwieczny spór które zamiast jest stolicą Kaszub, Kościerzyna czy Kartuzy.Północne Kaszuby z Puckiem i Władysławowo - to wszystko Kaszuby z wspaniałą historią i twardymi, pracowitymi ludźmi.W obecnym Gdańsku
Ani Gdańsk ani Sopot nie były i nie są etnicznie Kaszubami. Kaszubi od wieków przybywali tu do pracy w stoczniach i w porcie. Jest natomiast odwieczny spór które zamiast jest stolicą Kaszub, Kościerzyna czy Kartuzy.Północne Kaszuby z Puckiem i Władysławowo - to wszystko Kaszuby z wspaniałą historią i twardymi, pracowitymi ludźmi.W obecnym Gdańsku jest niewielu mieszkańców mających swe polskie korzenie w tym mieście. To efekt wojny.Zdecydowana większość obecnych mieszkańców Gdańska to ludność napływowa ze wschodu i centralnej Polski. Ten czyje serce jest stąd nigdy nie odbierze Kaszubom stolicy w Kościerzynie czy Kartuzach.
- 3 1
-
2024-03-20 13:02
(1)
Pytanie, pod jakim kątem i jak głęboko sięgniesz. Gdańsk założyli Pomorzanie, czyli dzisiejsi Kaszubi.
- 2 0
-
2024-03-20 18:54
Gdańsk założyli Goci, kaszubi to wtedy siedzieli na dębach i obrzucali się guanem dla uciechy
- 1 2
-
2024-03-20 01:06
(2)
A ja i moja rodzina to kaszubi rodowici z Dębogóra. Urodzenia na przełomie wieku. Ja urdzona w Pogórzu, kiedyś w autobusie 146 145 173 tylko mówiono po kaszubsku , wnuki moje uczą się kaszubskiego w szkolew Dębogóra, a ja mieszkam z moją rodziną w Gdyni i mówimy w domu po kaszubsku i jestem z tego dumna. Wakacje spędzamy w Sierakowicachi tam też można spotkać żywy język kaszubski Prawda że cudnie.
- 8 1
-
2024-03-20 10:03
Sorki, ale Pani Kaszubko, w jakim języku Pani pisze? Tyle błędów
- 1 3
-
2024-03-20 06:32
Prawda.
- 0 1
-
2024-03-19 22:40
ja jestem kundel, mieszanka całej Europy, mieszkam tu i bardzo mi się podoba kultura Kaszubów, (1)
stolic jest wiele, każdy region ma swoje barwy, hafty, przyśpiewki. Pewno wiele innych obyczajów.
- 4 1
-
2024-03-20 10:03
Ta kultura to była kiedyś, tereaz na wymarciu
Teraz brak kultury
- 0 0
-
2024-03-19 21:42
Nieprawda. Dwa lata mieszkałem w Katowicach.
Sprawy zawodowe. Wbrew pozorom trudno usłyszeć tam śląski a większość ludzi jsk się porozmaeia to podobnie jak tu przyjezdni.
- 2 1
-
2024-03-19 20:30
Skoro przywołałeś Zagłębie ;) (1)
Nie wiem co masz na myśli pisząc "importowane". Sosnowiec przekroczył 100 tysięcy mieszkańców ok. 1914 roku, jakieś 10 lat przed Katowicami. Będzin i Czeladź to stare królewskie grody. Za "komuny" wybudowano wielkie blokowiska, np. dla pracowników Huty Katowice, dokąd zjechali mieszkańcy całej Polski, ale miasta Zagłębia nie powstały "za Gierka",
Nie wiem co masz na myśli pisząc "importowane". Sosnowiec przekroczył 100 tysięcy mieszkańców ok. 1914 roku, jakieś 10 lat przed Katowicami. Będzin i Czeladź to stare królewskie grody. Za "komuny" wybudowano wielkie blokowiska, np. dla pracowników Huty Katowice, dokąd zjechali mieszkańcy całej Polski, ale miasta Zagłębia nie powstały "za Gierka", jak próbują to przedstawić kormele (tak mieszkańcy Zagłębia nazywają Ślązaków; "hanys" nie jest określeniem zagłębiowskim). To tak w ramach wtrącenia, z pozdrowieniami, miłośnik Trójmiasta z Sosnowca :)
- 6 0
-
2024-03-20 13:05
No właśnie
Pierwotnie Zagłębie to część Małopolski. Obecny podział na województwa zupełnie ignoruje historyczne granice i siłą wpycha np. mazowiecką Łomżę do Podlasia czy Zagłębie właśnie do Śląska.
- 0 0
-
2024-03-19 14:22
co to za bełkot. Ostro nawiedzeni neiktórzy. (1)
- 1 5
-
2024-03-20 06:34
A najbardziej ty. Jak widać.
- 1 1
-
2024-03-19 11:22
Kaszuby (7)
Urodziłam się w Gdańsku i żyję, i te tablice z stolicą Kaszub e Gdańsku powinno się zlikwidować, bo dalej niech są Kaszubami ale u siebie .
- 11 10
-
2024-03-20 18:04
kaszubi to najgorszy ludek w Polsce, takich małostkowych, świętoszkowatych i zawistnych ludzi zarazem nie ma w całym kraju :)
- 0 2
-
2024-03-20 06:35
(2)
I to cię czyni gdańszczanką? A gdzie są korzenie twoich rodziców?
- 6 2
-
2024-03-20 10:07
Gdy tu się urodziłam 60 lat temu i mieszkam, to jestem gdańszczanką (1)
Mam moja Niemka ur. 1930 (żyje), ojciec Duńczyk ur. 1926, a ja się czuję gdańszczanką.
- 2 1
-
2024-03-20 10:23
Niemców z Gdańska wysiedlono po 1945.
- 1 0
-
2024-03-19 11:55
Ty wracaj do kraini swoich dziadów, za Bug (2)
- 11 11
-
2024-03-19 12:20
Ty wracaj do swoich Kartuz i zostaw Gdańsk w spokoju. (1)
- 11 12
-
2024-03-19 13:14
Wracaj za Bug, gdzie Twoje miejsce, na ojcowiznę. Bez Ciebie będzie lepiej.
- 5 12
-
2024-03-19 11:20
Fajna fikcja
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.