Fakty i opinie

Gdynia: stąd pługi ruszają na ulice

Zobacz, jak od środka wygląda nowa baza utrzymania dróg w Gdyni

Ok. 150 ton soli oraz blisko 4 tys. przejechanych kilometrów - to bilans pierwszych dni stycznia, kiedy swoje możliwości mógł pokazać nowy sprzęt zakupiony przez Gdynię do utrzymania dróg zimą, która w ostatnich dniach zadomowiła się w Trójmieście. Byliśmy z kamerą, by pokazać bazę przy ul. StarochwaszczyńskiejMapka, gdzie stacjonują pojazdy i magazynowana jest sól.



Czy miałe(a)ś podczas tegorocznej zimy problemy z jazdą po ulicach po opadach śniegu?

tak, i to poważne 21%
tak, ale niewielkie 20%
nie, obyło się bez komplikacji 59%
zakończona Łącznie głosów: 425
Tegoroczna zima zaczęła w ostatnich dniach generować problemy na drogach. W zeszłym tygodniu, wieczorem z 5 na 6 stycznia, aura pokazała swoje groźne oblicze. Pokrywa śnieżna i oblodzona jezdnia spowodowały utrudnienia na wielu drogach w dzielnicach Górnego Tarasu, a największe na obwodnicy.

Przez ok. 2,5 godziny w Gdyni na odcinku pomiędzy Chylonią a Chwarznem całkowicie nieprzejezdna była obwodnica. Sporo kierowców adresowało swoje pretensje do służb miejskich, tymczasem warto pamiętać, że za odśnieżanie obwodnicy Trójmiasta odpowiada regionalny oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Skutki śnieżycy na filmach czytelników



W Gdyni połowa floty w użyciu



Na drogach miejskich też jednak trwa regularna walka ze skutkami niewielkich, ale uciążliwych opadów śniegu. Do tego dochodzi ujemna temperatura, która w najbliższych dniach może spowodować spore zamieszanie na drogach.

W Gdyni w pierwszym tygodniu stycznia wyjeżdżała średnio około połowa floty skompletowanej w ostatnich miesiącach.


Przypomnijmy, że miasto od tego roku postanowiło zrezygnować z usług firm zewnętrznych oczyszczających główne ciągi komunikacyjne. Ma to przynieść oszczędności ok. 10 mln zł w ciągu dwóch, trzech lat. W kwietniu podpisano umowę za 24 mln zł na zakup pojazdów do utrzymania dróg. Do ludzi i sprzętu dołączyła na razie jedna baza przy ul. Starochwaszczyńskiej, skąd całość operacji utrzymania dróg zimą jest koordynowana.

Pełna automatyka w pojazdach



W tym tygodniu pojawiliśmy się w centrum koordynowania z kamerą. Stacjonuje tam obecnie 16 pojazdów. To trzy- oraz dwuosiowe pługo-posypywarko-solarki, wyposażone w system umożliwiający regulację gęstości i szerokości sypania soli. Pojazdy skonstruowano na podwoziach Scanii, za zabudowę odpowiada firma Dobrowolski. Ich dopuszczalna masa całkowita (DMC) wynosi 26 ton.

Składają się m.in. z: pługu, skrzyni ładunkowej, przenośnika taśmowego, rozrzutnika, napędu oraz sterowania. Sterowanie pracą posypywarkosolarki odbywa się wyłącznie z kabiny kierowcy. Za pomocą analogowego pulpitu następuje załączanie i wyłączanie urządzenia, załączanie obrotów roboczych silnika, regulacja gęstości i szerokości sypania.

Sól przywożoną do Gdyni z Elbląga i ważoną na wadze załadowują teleskopowe ładowarki francuskiej marki Manitou. To fabrycznie nowe pojazdy o mocy silnika 85 kW. Ich sterowanie odbywa się za pomocą joysticka. Mogą podnieść ciężar o masie 3,3 ton. Tryb ich pracy daje możliwość załadowania soli drogowej, soli do wytwarzania solanki, chlorków wapnia lub magnezu. Latem mają być wykorzystywane do załadunku odpadów budowlano-komunalnych.

Według relacji urzędników w pierwszych dniach stycznia wykorzystywano mniej niż połowę dostępnego taboru.

- Do 8 stycznia do działań związanych z Akcją Zima zużyliśmy 139 ton soli, a nasze pługoposypywarki przejechały łącznie 3376 km. Optymalizujemy nasze działania i dopasowujemy liczbę wykorzystywanych pojazdów w zależności od warunków pogodowych - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Prace na dwie zmiany, kierowcy na 1/8 etatu poszukiwani



Co istotne, sprzęt jest używany tylko na głównych ciągach komunikacyjnych. Na drogi dzielnicowe pojazdy ze Starochwaszczyńskiej nie przyjadą, bo za ich utrzymanie odpowiadają firmy zakontraktowane przez Zarząd Dróg i Zieleni w ramach osobnych umów.

Pracownicy w bazie pracują dwuzmianowo. Liczba pracowników na zmianie zależna jest od potrzeb związanych z przewidywanymi warunkami pogodowymi. Jak mówią urzędnicy, trzon kadry stanowią pracownicy zatrudnieni na stałe, czyli kierownicy baz, majstrowie, dyspozytorzy, konserwatorzy oraz kierowcy-operatorzy sprzętu.

W ostatnich dniach pojawiły się głosy mieszkańców, także w opiniach pod artykułami, że brakuje chętnych do pracy w bazie przy Starochwaszczyńskiej, w związku z tym nie może być ona w pełni wykorzystywana.

- Aktualnie mamy pełny skład osobowy - od kadry zarządzającej po doświadczonych pracowników technicznych i zawodowych kierowców. Poszukujemy jedynie dodatkowych kierowców, którzy mogliby pracować na 1/8 etatu. Wymagamy doświadczenia związanego z obsługą pługoposypywarek - zapewnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Opinie (125) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    (8)

    Sypanie na potęgę soli i piachu to metody z lat 70

    • 68 7

    • (3)

      Co proponujesz zamiast?

      • 11 4

      • No jak to co, robić to co inne kraje. (2)

        Co prawda tam albo nie ma zimy wcale, albo jak śnieg przywali to leży całą zimę, zamiast rozpuszczać się w kółko i robić szklankę jak u nas, ale przecież sobie radzą :)

        • 3 4

        • (1)

          Sam sobie napisałeś co jest u nas problem...czeste przejścia przez zero.
          Poza tym, czytając tutejszy raport, wyobrażasz sobie co by było jakby drogi zostałe białe?

          • 9 0

          • Ja wole żeby samochód rdzewiał, niz się męczyć

            Albo nie daj Boże w kogoś uderzyć i stracić zniżki AC/OC. Samochodu obecnego i tak nie będę miał wiecznie. Nie rozumiem narzekania na sól...

            • 1 0

    • Norwegia to też zacofany kraj ? (2)

      Malkontenci bez pomysłu, udają najmądrzejszych... ha tfu.
      Miotaczem ognia, albo promieniami 5G topić najlepiej, przecież mamy 2021, a nie lata 70..
      xDDD

      • 1 4

      • Powiedz to tym co jeżdżą na łysych letnich oponach, a po każdych opadach śniegu wypisują, że zima zaskoczyła drogowców.

        • 0 0

      • Na polnocy Szwecji

        stosuja jonizatory śniegu.

        Szwecja tez biedny kraj?

        • 0 0

    • W warunkach częstego przechodzenia przez 0 (zamarzanie/odmarzanie, gololedź która tworzy się już przy +3st)...

      ...nie wymyślono lepszej metody. To nie Norwegia gdzie napada śniegu i on sobie leży ubity - tu rozmrażanie/zamarzanie. Nieusunięcie powodowałoby powstawanie masy kolein.

      • 2 0

  • (4)

    Przestancie sypac to sola i piachem.

    • 34 10

    • A co innego rozpusci lod?

      Jak go inaczej usuniesz madralo

      • 1 0

    • Tak jest zacznijcie sypać śniegiem!

      w Gdyni to jednak ludzie mózgów nie mają

      • 4 0

    • Tak, tak...

      Myślę, że sok z pigwy będzie lepszy.

      • 2 0

    • A czym mają sypać? Cukrem pudrem?

      • 2 0

  • (4)

    150 ton czystej soli splywa do baltyku z samej gdyni. A my to pozniej jemy w rybkach. Mniam mniam. A pozniej komentarze tak mlodo umarla a zawsze mowila dzien dobry.

    • 30 15

    • Raczej splynelo do 8/01, to ile splywa dowiesz sie po sezonie zimowym..Nie wnikajac oczywiscie,ze do Baltyku dociera

      • 6 0

    • a jaka ty rybke z Baltyku jadasz? (1)

      • 5 1

      • No jak to jaką?

        Bałtycką pangę!

        Przecież takie cuda sprzedają w budkach przy plaży :)

        • 14 0

    • Dlatego woda w morzu taka słona.

      • 4 0

  • (2)

    Kolejna premia dla WF, a i tak nic nie działa. Dlaczego MŁ nadal trzyma pana WF?

    • 13 3

    • (1)

      Dlaczego WS trzyma MŁ no i dlaczego mieszkańcy trzymają WS?

      • 4 0

      • trzymają WS dlaczego mieszkańcy no i MŁ trzyma dlaczego?

        • 3 0

  • Tylko zapomnieli kierowców zatrudnić (5)

    • 34 0

    • ważne, że jest kadra kierownicza...

      • 12 0

    • a po co skoro nie ma sniegu

      • 1 3

    • Załatwi to Rowerowa Gdynia

      Na rowerach cargo będą odśnieżać

      • 11 0

    • Nie zapomnieli - do akcji zima zatrudnia się stały personel plus zleceniowców na godziny dorabiających, potrzebnych

      ...raz od wielkiego dzwona.

      • 1 2

    • I....zapomnieli o paliwie!

      Orlen stał się be, bo podobno politycznie władzom Gdyni raptem bliżej do Shela i kilka dni akurat tych zimowych, paliwa było na pięć wozów.

      • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Jakoś trudno mi uwierzyć że będą oszczędności (14)

    "Ma to przynieść oszczędności ok. 10 mln zł w ciągu dwóch, trzech lat. "
    Na co chcą przeznaczyć te 10 mln zł władze miasta Gdyni?

    • 26 5

    • oby na smieciarki, by obnizyc koszty/oplaty za odbior smieci, tak jak Krakow (5)

      mieszkancy odczuliby to w portfelach

      • 6 2

      • Bardziej by odczuli zniesienie ustawy śmieciowej (4)

        Przez którą są podwyżki za śmieci w całym kraju...

        • 5 1

        • ale ustawy Gdynia nie zniesie a smieciarki zakupic moze (3)

          • 0 1

          • No tak. (2)

            I jak zwykle podatki dodane z samorządami jako pośrednikami.

            Dodaj do tego trolli, którzy wmawiają ludziom, że to wina miast (jakimś cudem wszystkich na raz) i masz komplet.

            A kasa na TVP i lewe respiratory leci...

            • 0 0

            • I nawet lewe

              Kosze do szpitali zakupili.

              • 0 0

            • To wina miast

              • 0 0

    • Na farbę

      • 3 0

    • Na pensje

      ale nie dla kierowców i pracowników tylko dla urzędników.
      Premie się należą za takie super działania i oszczędności

      • 0 1

    • Na MOPS.

      • 0 1

    • Oszczędności zostaną przeznaczone na płatności za projekty, które nie będą realizowane.

      Jak cos zostanie to na białą farbę.

      • 0 0

    • nie przyniesie zadnych oszczędności.

      • 2 0

    • Jak sobie podlicza raty za leasing, koszt wybudowania bazy

      Mnóstwo stołków które powstały wątpię że będą oszczędności.

      • 3 1

    • Na arkę

      Nasz MZKS

      • 2 0

    • na premie dla urzędników - to ich genialne decyzje doprowadziły do nadwyżki w skali 2 lat

      • 3 0

  • Europa

    TO jest Europa :)

    • 7 3

  • (3)

    Brawo Gdynia
    Zawsze mądre inwestycje

    • 5 37

    • (1)

      Tak mądra decyzja, że jak sypnął śnieg to na Wielkim Kacku przez 2 dni auta kopały się w śniegu i błocie. Odśnieżarka raz na dzień tylko na głównej drodze.

      • 6 0

      • Boczne drogi odśnieżają bez zmian prywatne firmy - tutaj się nic nie zmienilo

        • 0 0

    • Szczurek nie przeszkadzaj jak dorośli rozmawiają

      • 5 2

  • Bzdury (3)

    Odnośnie jakości odśnieżania to jest ona na marnym poziomie. Śmiem twierdzić że w poprzednich latach było dużo lepiej na drogach. Codziennie jeżdzę ul. Hutniczą i kiedy napada jest ona biała przez ok 3 h po opadach. Trasa oraz Estakada Kwiatkowskiego prawy pas ok, lewy dramat. Macie kadrę która nie ma pojęcia o zimie!!!

    • 35 5

    • No niestety, kiedyś wyrzucano usługi na zewnątrz by rynek i konkurencyjność obniżała koszty. Teraz jakimś cudem wracamy do tego co było kiedyś, twierdząc że tak będzie taniej.

      • 8 1

    • jakiej zimie?

      ostatni raz śnieg w trójmiescie widziano w 2017 to przez te trzy lata bezśniegowe trójmiasto już zaoszczędziło sporą sumkę. Poza tym w centrum miasta nie widziałem śniegu ,chcesz zobaczyć Śnieg to rusz się za obwodnicę.

      • 2 0

    • znowu wszystko tylko pod kierowców robione a oni narzekają

      chodniki po trzech dniach dalej białe tylko coraz bardziej ślisko bo przymarza

      • 0 3

  • narzekanie (2)

    Jest zimą śnieg źle, nie ma zimą śniegu źle!

    • 20 3

    • Nic dziwnego, mieszkańcy Gdyni zawsze na wszystko narzekają (1)

      tacy już są, mali i sfrustrowani jak Kaczyński

      • 1 3

      • Ci co narzekaja, to waska grupka pisowcow dzialajaca na zlecenie Horej Ali.

        • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.