- 1 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (77 opinii)
- 2 15 mln zł wygrane w Eurojackpot w Gdańsku (87 opinii)
- 3 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (359 opinii)
- 4 Kosiorek i Dulkiewicz chcą współpracować (221 opinii)
- 5 Paraliż drogowy na północy Gdyni (146 opinii)
- 6 Martwe dziki z Karwin miały ASF (108 opinii)
Piesi idą "na dziko", gdy pędzi pociąg. Kierowcy jadą, gdy rogatki są zamknięte
Przechodzenie przed pędzącym pociągiem to niebezpieczne zachowanie. Film sprzed kilku dni.
Przejeżdżanie czy przechodzenie pod zamykającymi się rogatkami, omijanie półrogatek, ignorowanie znaku stop czy bezmyślne wtargnięcia na tory przez dzikie przejścia - to tylko niektóre z szeregu "grzechów" kierowców i pieszych na przeprawach kolejowych. Od ubiegłego roku kolejarze odnotowali 16 wypadków na pomorskich torowiskach z udziałem pieszych. Kilka dni temu popis nieodpowiedzialności dał pewien mężczyzna, który zignorował zamknięte przejście na Oruni i prawie wszedł pod pędzący pociąg.
Co tak oburzyło internautów?
Na nagraniu widać mężczyznę w średnim wieku, który spokojnym krokiem pokonuje przejście kolejowe na Oruni. I nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że rogatki są zamknięte, a on dosłownie o włos omija rozpędzony pociąg.
W tym przypadku na szczęście nie doszło do tragedii. Gdyby jednak wydarzenia potoczyły się inaczej, maszynista - nawet gdyby zauważył przechodnia - nie miałby szans na skuteczną reakcję.
Niebezpieczne grzechy na torowiskach. Jakie błędy popełniają kierowcy?
Podstawowe błędy prowadzące do tragedii na przejazdach to:
- ignorowanie znaku stop,
- przejeżdżanie pod zamykającymi się rogatkami,
- omijanie półrogatek,
- blokowanie przejazdu przez wjeżdżanie na tory bez możliwości zjazdu,
- niewłaściwe zachowanie, gdy auto zostanie unieruchomione na torach.
Zbliżając się do przejazdu, każdy kierowca zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności. Warto zatrzymać się przed każdym przejazdem, niezależnie od oznakowania oraz urządzeń, w jakie jest wyposażony.
Nieodpowiedzialne zachowanie na torowisku (85 opinii)
- Pamiętajmy, że przejeżdżający pociąg ma zawsze pierwszeństwo. W sytuacji kryzysowej należy jak najszybciej opuścić przejazd - w razie potrzeby wyłamać rogatkę. Wystarczy niewielka siła nacisku, by tzw. bezpiecznik drąga (przy napędzie rogatek) zadziałał i spowodował bezpieczne wyłamanie zapory, bez uszkodzenia samochodu - tłumaczy nasz rozmówca.
Tylko w ubiegłym roku na przejazdach kolejowych na Pomorzu doszło do siedmiu wypadków, w wyniku których pięć osób zostało poszkodowanych.
Przeprawa przez tory. Jakie błędy popełniają piesi?
Piesi przekraczający przejazdy i przejścia w poziomie szyn muszą pamiętać o zachowaniu czujności na terenie kolejowym: nie używajmy telefonu, nie miejmy w uszach słuchawek, tory nie są miejscem do zabawy.
Bywają i inne niebezpieczne sytuacje na torowiskach. Np. kiedy zbyt blisko peronu znajdzie się osoba nietrzeźwa. Film archiwalny.
- Dzisiejsze pociągi są cichsze, nie wytwarzają charakterystycznego stukotu. Pociąg zawsze jest bliżej i porusza się szybciej, niż myślimy. Składy są szersze od rozstawu szyn o około 1 metr z obu stron - jest to szczególnie ważne dla pieszych i rowerzystów, aby zachować bezpieczną odległość od toru i przejeżdżającego pociągu - mówi Przemysław Zieliński.
Długa droga hamowania pociągu. Maszynista jest bez szans
Warto zaznaczyć, że maszynista widząc osobę na torach, może jedynie wdrożyć nagłe hamowanie, podać sygnał "baczność" i czekać, licząc na to, że człowiek zejdzie z torów.
Pociągi w Trójmieście. Rozkład jazdy
- Przechodzenie przez tory w miejscach niedozwolonych powoduje w ciągu roku około 150-200 najtragiczniejszych w skutkach zdarzeń. W 2021 r. na terenie województwa pomorskiego doszło do 12 zdarzeń z udziałem osób pieszych na tzw. dzikich przejściach (7 ofiar śmiertelnych, 2 osoby ranne); w tym roku były 4 zdarzenia (4 ofiary śmiertelne) - podsumowuje Przemysław Zieliński.
Mieszkańcy Oruni skarżą się na "gwiżdżące", głośne pociągi. Nieodpowiedzialne zachowanie niektórych osób jest jednak uzasadnieniem dla takich ostrzeżeń. Film archiwalny.
Opinie wybrane
-
2022-05-12 13:23
Pamiętam straszny wypadek przy Gdynia Wzgórze. (7)
Tunelu w stronę Kieleckiej jeszcze nie było. Dwoje studentów przebiegalo przez tory tuż za przejeżdżającym pociągiem. Niestety, z przeciwnej strony nadjechał drugi pociąg. Widok tych dwóch ciał nie do pozazdroszczenia. Ktoś, kto coś takiego widział będzie pamiętał do końca życia.
- 40 0
-
2022-05-13 10:22
13 listopada 1996
Studenci wyszli zza towarowego z węglarkami prosto pod lokomotywę pospiesznego IR Mare Balticum do Berlina via Szczecin, 90kmh. Strzępy, dramat.
- 2 0
-
2022-05-12 13:35
(5)
Kiedy to było? Pamiętasz rok i miesiąc? Słyszałem o tym wypadku, podobno tak się wgnietli w pociąg, że nie było chętnych, żeby ich posprzątać. Po prostu firmy pogrzebowe odmawiały.
- 9 1
-
2022-05-12 13:45
(4)
i co jeszcze slyszales, opowiedz nam jeszcze jakas ciekawa zaslyszana w maglu historie.
- 1 14
-
2022-05-12 16:15
(2)
Muszę Ciebie rozczarować. Ta historia jest prawdziwa. Pamiętam. Przechodzili przez tory i minął ich jeden skład a oni weszli na tor za nim a tam z drugiej strony pędził inny którego nie widzieli. Z tym przyklejeniem zwłok do czoła lokomotywy to prawda. Było bardzo głośno o tej tragedii.
- 8 0
-
2022-05-12 17:22
(1)
nie tyle do czoła co do tych wszystkich buforów sprzęgów itd
- 6 0
-
2022-05-12 22:35
W gazecie nawet pokazano zdjęcie okropny widok.
- 1 0
-
2022-05-12 14:07
To nie w maglu, tylko mieszkam w tym mieście i wiem
- 13 0
-
2022-05-12 15:05
Dobry artykuł, ale jest też punkt widzienia kierowców (5)
Na wielu przejazdach w woj. pomorskim, również na drogach asfaltowych można spotkać znaki STOP przed przejazdami kolejowymi gdzie od 25 lat nie jechał pociąg a na torach w zasięgu wzroku rosną drzewa. Sytuacja jest o tyle groźna, że wszyscy nauczyli się ignorować znak STOP, a to już jest poważny błąd. Zatem prośba do zarządców o mądre i rzetelne znakowanie. Podobnie z ograniczeniami prędkości. Traktujmy się poważnie.
- 56 1
-
2022-05-12 15:36
(2)
doskonałym przykładem i**otyzmu w oznakowaniu jest wyświetlane na tablicach przed wjazdem do tunelu ograniczenia do 50km/h i ostrzeżenie "uwaga deszcz" - podczas opadów. Rozumiem że najbardziej leje właśnie w tunelu pod martwą wisłą:)
- 6 1
-
2022-05-12 17:44
a tu się mylisz (1)
Wiele służbowo podróżuje po Austri Szwajcarii i Północnych Włoszech gdzie pełno tuneli. I wjazd do tunelu z mokrymi oponami, jak by dobre nie były, to z automatu przyklejają się zawiany piach, kurz i inne suche zanieczyszczenia pod bieżnik z jezdni tunelu tworząc śliską breję, i wtedy o poślizg bardzo łatwo.
- 4 0
-
2022-05-12 22:17
Mądrego warto posłuchać. Nie wiedziałem
- 0 0
-
2022-05-12 15:12
lepiej - po tragedii szybciutko potrafią powycinać krzaczki i wręcz poPiSowo znaki poustawiać (1)
PKPiści
- 7 4
-
2022-05-12 22:19
Po co polityka? Będą wybory, idź i głosuj jak uważasz
- 3 0
-
2022-05-12 16:29
Postawić fotoradary (1)
Samochod wjeżdża na przejazd przy czerwonym świetle? Mandat 5000 zł od ręki. Problem znika w miesiąc.
- 10 2
-
2022-05-12 20:41
Jestem za! Rowerzysta wjeżdża 10000zł od ręki. Problem znika w tydzień.
- 7 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.