• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka nad torami w Oliwie. Tak ma wyglądać

Michał Brancewicz
20 października 2023, godz. 07:00 
Opinie (251)
Tak ma wyglądać kładka łącząca peron SKM Gdańsk Oliwa z Przymorzem. Tak ma wyglądać kładka łącząca peron SKM Gdańsk Oliwa z Przymorzem.

Wraca pomysł budowy kładki nad toramiMapka, która połączy peron SKM Gdańsk Oliwa z Przymorzem. Inwestor - Torus - czeka na wydanie pozwolenia na zamienny projekt, który był uzgadniany z konserwatorem. Żadne prace na razie jednak nie będą mogły ruszyć, bo trwa wpisywanie obszaru dworca w Oliwie do rejestru zabytków.



Kładka w Oliwie powinna powstać?

O planach stworzenia kładki inwestor mówił już w 2019 r., gdy rozpoczynała się budowa biurowca Format w sąsiedztwie stacji Gdańsk Oliwa. Obiekt powstał w 2021 r., ale przejście na peron SKM nie powstało.

Temat okazał się trudny.

- Kładka znajduje się na granicy dwóch terenów: kolejowego - od strony dworca - oraz miejskiego - od strony biurowca Format - mówi Edyta Korycka, dyrektor Działu Planowania Inwestycji w firmie Torus. - Uzyskaliśmy pozwolenie na budowę ze strony UM Gdańsk w styczniu 2022 r. a ze strony Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego - w lipcu 2022 r.


W przyszłości kładka będzie mogła zostać wydłużona do peronu dalekobieżnego. W przyszłości kładka będzie mogła zostać wydłużona do peronu dalekobieżnego.

Obszar dworca jest wpisywany do rejestru zabytków



Prace jednak nie ruszyły. Dlaczego?

- Obszar dworca znajduje się w układzie urbanistycznym Oliwy, w związku z czym wymagane było uzyskanie pozwolenia konserwatorskiego w zakresie zejścia na peron - dodaje Edyta Korycka. - Z uwagi na przeciągające się procedury uzyskania pozwolenia konserwatorskiego konieczne stało się wykonanie projektu budowlanego zamiennego na terenie miejskim, uwzględniającego wytyczne konserwatorskie - dopasowanie stylistyki w niektórych detalach, aby dostosować cały projekt do tych wytycznych i ujednolicić wygląd przyszłej kładki.
Pod koniec września 2023 r. Torus złożył wniosek o pozwolenie na projekt zamienny kładki i jest on teraz rozpatrywany. Budowa jednak prędko się nie rozpocznie.



- W związku z toczącym się postępowaniem o wpis dworca do rejestru zabytków decyzja o pozwoleniu na budowę jest w zawieszeniu i żadne prace na terenie dworca nie mogą być obecnie realizowane. Na ten moment nie jest więc możliwe zadeklarowanie konkretnej daty rozpoczęcia prac. Jako inwestor czekamy na zakończenie procedury, co pozwoli ustalić harmonogram budowy kładki - informuje dyrektor Działu Planowania Inwestycji w firmie Torus.

Kładka jest tak zaprojektowana, że może być wydłużona



Choć w planach Torusa jest budowa kładki z zejściem tylko na peron SKM, sam projekt przygotowany został w taki sposób, aby umożliwić ewentualne przedłużenie kładki w przyszłości i wykonanie analogicznego zejścia na peron PKP, czyli dla pociągów dalekobieżnych.

Inwestycje

Miejsca

  • Torus Gdańsk, al. Grunwaldzka 413

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (251)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane