- 1 Trasa Kaszubska już prawie gotowa (39 opinii)
- 2 Skąd pochodzą mieszkańcy Trójmiasta? (324 opinie)
- 3 Urzędnicy skrupulatni czy nadgorliwi? (21 opinii)
- 4 Gdańsk tuż przed wojną. Film w kolorze (146 opinii)
- 5 Nie będzie Drogi Czerwonej, bo nie chcą CPK? (750 opinii)
- 6 Samolot stanie na rondzie przy lotnisku (183 opinie)
Kolej Metropolitalna: eksperci Unii biorą sprawy we własne ręce
Studium wykonalności, czyli dokument mówiący o tym jak i za ile najkorzystniej wybudować Trójmiejską Kolej Metropolitalną, powinno być gotowe już wiele miesięcy temu. Wciąż nie jest, ale wygląda na to, że Unia Europejska postanowiła wziąć sprawy we własne ręce.
Rok temu Urząd Marszałkowski, Gdańsk, Gdynia i PKP Polskie Linie Kolejowe zamówiły opracowanie trzech różnych wariantów kolei. Problem w tym, że kilka miesięcy później, na życzenie Gdańska, dorzucono jeszcze kolejne - pisze "Polska Dziennik Bałtycki"
Trzy najstarsze warianty zakładały, że między Wrzeszczem a Rębiechowem powstanie: w pierwszym - wyłącznie linia tramwajowa, w drugim - niezelektryfikowana linia kolejowa, w trzecim - zelektryfikowana linia kolejowa.
Dopiero po kilku miesiącach prac, jeden z inwestorów - Gdańsk - zażądał uwzględnienia nowego wariantu kolejowo-tramwajowego, czyli takiego, w którym po 3-kilometrowym fragmencie linii między ul. Wita Stwosza i Rakoczego, będą mogły kursować zarówno pociągi, jak i tramwaje.
- Mieliśmy już wynegocjowane wstępne warunki, ale 15 grudnia, w ostatnim dniu obowiązywania umowy z IVV, czyli w ostatnim momencie, w którym można było podpisać aneks do umowy, IVV zażądała większych pieniędzy i dłuższych terminów - mówi reporterowi "Polski Dziennika Bałtyckiego" Krzysztof Rudziński, dyrektor Departamentu Koordynacji Projektów Województwa w Urzędzie Marszałkowskim. - To nie było możliwe nawet fizycznie, taka decyzja wymaga bowiem zgody m.in. rad miast i sejmiku województwa. Umowa z IVV została zatem zakończona.
Studium na razie nie ma, ale powstać musi, choćby po to, by móc wystąpić o decyzję środowiskową i lokalizacyjną. Teraz pojawiła się szansa, że dokument powstanie - i to za darmo - przy pomocy ekspertów unijnej agendy JASPERS [Joint Assistance to Support Projects In European Regions - Wspólna Pomoc we Wspieraniu Projektów dla Europejskich Regionów].
- Przedstawiciele JASPERS deklarują, że sami dokończą studium. Tuż po Nowym Roku spodziewamy się ostatecznej decyzji w tej sprawie. Jeśli będzie pozytywna, zaoszczędzimy pieniądze. JASPERS nie oczekuje bowiem wynagrodzenia za pracę, dostaje pieniądze z Komisji Europejskiej. Na wszelki wypadek, przygotowujemy jednak przetarg na dokończenie studium i będziemy gotowi go w styczniu ogłosić - dodaje Rudziński.
Główny inwestor KM, czyli Urząd Marszałkowski wciąż utrzymuje, że budowa linii z Wrzeszcza do Rębiechowa rozpocznie się pod koniec 2011 r.
Opinie (191) 4 zablokowane
-
2009-12-28 14:14
Dopoki PO i Adamowicz w Gdansku dopoki nie bedzie wielu inwestycji w Gdansku
oczywiscie poza Centrum solidarnosci za 300 mln i Muzeum wojny,nie wiadomo za ile ale juz jest dyrekcja muzeum:),ktora oczywiscie zarabia:)-by zylo sie lepiej..
- 21 0
-
2009-12-28 14:03
szanowna Unio (1)
jeśli chcecie coś zmienić to najpierw zacznijcie od wywalenia na zbity ryj wszystkich urzędasów z urzędu miejskiego w Gdańsku z obleśnym tłuściutkim ryjem budynia na czele, nie jest to akcja polityczna lecz obywatelska
jak już ten hamujący balast będzie za burtą w naszym pięknym mieście wszystkie inwestycje ruszą same...- 16 2
-
2009-12-28 14:09
popieram przedmówcę w całej rozciągłości jego wypowiedzi.
- 3 2
-
2009-12-28 14:03
POmysły skacowanych POmtołków - jak życzył im płremierł
kolej w wiosze, gdzie nie ma przemysłu, kogo i gdzie bedzie wozić????
- 7 3
-
2009-12-28 14:00
po co kolej, gdy wszystkie zakłady polikwidowane -chyba, ze na pielgrzymki do SPA sławojka
bedzie wozić
- 4 7
-
2009-12-28 13:56
Główni rozgrywający IVV GmbH
Kto krętaczy po stronie IVV GmbH? Massel i Wołek z UG - radny miasta Gdynia. Ciekawe?
- 9 1
-
2009-12-28 13:56
Dalej "fachowcy" z PO
Nawet na tym forum udzielają się dyżurni POpaprańcy
- 6 7
-
2009-12-28 13:45
Zaraz zaraz -jest nowy pomysl.
Jak to jest ,ze ktos wpada (kto konkretnie?)na pomysl aby studium wykonalnosci projektu nr 4 wykonywala rowniez ta sama firma a swoje,, ale" podnosi w ostatnim dniu?.....Dziwne nieprawdaz?...Gdyby bylo to dzien po rozwiazaniu umowy (miasto-IVV)...TO TA SAMA FIRMA MOGLA BY NASTEPNEGO STUDIUM WYKONALKNOSCI nie wykonac.dajac nierealny termin..ten ktos (z Gdanska urzedu Marszalkowskiego lub miasta) pozwala krecic konkretnej firmie dobre lody.Moim zdaniem sprawa smierdzi ...
- 6 1
-
2009-12-28 13:17
To ktoś jeszcze wierzy w tą kolej ? Tak samo jak można wierzyć w Nową Słowackiego, WZ do obwodnicy,, Trasę Sucharskiego ?!
No pomyślcie tunel pod Martwą Wisłą...heh Dajmy sobie juz spokój z tymi planami i nauczmy się żyć bez tych inwestycji. Taka prawda, ten temat nie istnieje.
- 17 1
-
2009-12-28 13:05
o niczym ten artykuł
człowiek się nudzi w pracy, wchodzi na portal i liczy na konkrety, a tu nic:) Niedopsz.
- 12 3
-
2009-12-28 12:58
Eksperci z zachodu...
nie mogę się doczekać na studium wykonalności. Ja bym poprosił Chiny o pomoc...
zrobiliby za free... to najlepsza reklama, najpierw najwyżej położna linia kolejowa na świecie, później najszybszy pociąg, a teraz kolej metropolitalna- 11 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.