• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysł czytelnika na korektę Nowego Podwala Grodzkiego

Jeden z naszych czytelników proponuje, by na skrzyżowaniu Nowego Podwala Grodzkiego z Okopową i Toruńską zobacz na mapie Gdańska dobudowano pas rozjazdowy do płynnego i niezależnego włączania się do ruchu w kierunku Pruszcza Gdańskiego. Drogowcy tłumaczą, że pomysł choć ciekawy, jest niemożliwy do realizacji z powodu planów związanych z budową nowego wiaduktu Biskupia Górka. Do tego czasu kierowcy na opuszczenie skrzyżowania mają tam zaledwie 8 sekund.



Czy jechałeś już Nowym Podwalem Grodzkim?

Zobacz wyniki (821)
W miejscu opisanym przez naszego czytelnika Nowe Podwale Grodzkie jest stosunkowo wąskie. Na wjazd i wyjazd kierowcy mają tylko po jednym pasie. Z jednej strony miejsce ograniczają kamienie i betonowe wygrodzenie, z drugiej - skrzynki rozdzielni elektrycznej.

Pan Wojciech zwraca uwagę, że gdy kierowca wyjeżdżający z Podwala chce jechać prosto i czeka na zielone światło, tym samym blokuje wyjazd dla kierowców skręcających na wiadukt Biskupia Górka. A to głównie dla nich ma służyć tzw. "bypass", którym mieli omijać zakorkowane centrum Gdańska.

- Przez to, że jest tam jeden pas służący do wyjazdu zarówno w lewo, na wprost i w prawo, na każdym cyklu marnowana jest zielona strzałka - podkreśla nasz czytelnik. - Drogowców i osoby, które to projektowały na razie ratuje tylko fakt, że Nowe Podwale Grodzkie nie jest jeszcze popularną drogą i wielu kierowców może nawet nie zdawać sobie sprawy z jego istnienia. W ogóle dziwi mnie fakt, że nie wykorzystano w tym miejscu szerokiego pasa zieleni i nie zbudowano pasa rozjazdowego, by kierowcy jadący w stronę Pruszcza bezkolizyjnie i płynnie mogli włączać się do ruchu. To by załatwiło sprawę.

Rozwiązanie proponowane przez naszego czytelnika nie było brane pod uwagę z prostej przyczyny: wkrótce to skrzyżowanie znów będzie przebudowane w ramach kolejnej - trwającej już - inwestycji, jaką jest budowa nowego wiaduktu Biskupia Górka. W przyszłym roku wzdłuż torów kolejowych Nowe Podwale Grodzkie zostanie przedłużone i płynnie przejdzie w Jana Augustyńskiego.

Pan Wojciech zwraca też uwagę na wyjątkowo krótkie zielone światło, dane kierowcom na opuszczenie skrzyżowania.

- Już od pierwszych dniach zauważyłem, że zielone światło na wyjeździe na Okopową, Toruńską i wiadukt Biskupia Górka świeci się bardzo krótko. Na jednej zmianie świateł skrzyżowanie opuszczają zaledwie dwa, góra trzy samochody. Coś tu jest nie tak.
Obecny program sygnalizacji, który zakłada 8 sekund zielonego światła i 63 sekundy zielonej strzałki będzie funkcjonować jeszcze wiele miesięcy.

- Po wydłużeniu Nowego Podwala Grodzkiego i otwarciu nowego wiaduktu kierowcy wyjeżdżający z Podwala na Okopową i Toruńską zyskają kolejnych 16 sekund - zapowiada Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu.
Wkrótce drogowcy poprawią też oznakowanie poziome na Podwalu Grodzkim i Błędniku. Wymalowane zostaną nowe strzałki na lewo- i prawoskrętach, by kierowcy szybciej byli informowani o możliwości zjazdu z głównego ciągu komunikacyjnego w Rajską lub na Nowe Podwale Grodzkie.

Ma też zostać naprawiona usterka na ul. Toruńskiej zobacz na mapie Gdańska. Podczas prac drogowych uszkodzone zostały pętle indukcyjne w jezdni, przez co od kilku dni kierowcy narzekają tam na wyjątkowo uciążliwe korki.

Jeden pas mniej, a korki mniejsze



Otwarcie Nowego Podwala Grodzkiego zbiegło się z wytyczeniem przed dworcem głównym buspasa. Drogowcy dokonali już wstępnej oceny tego rozwiązania. Jak mówi nam Tomasz Wawrzonek, choć nowa jezdnia przejęła na razie tylko kilkadziesiąt pojazdów na godzinę to korek przed dworcem jest zdecydowanie krótszy i mniej uciążliwy niż miało to miejsce wcześniej.

Jak to możliwe, że drogowcy zabrali jeden z trzech pasów, a korek jest mniejszy?

- To dla nas zaskakująca, ale bardzo dobra wiadomość - przyznaje Wawrzonek. - Przepustowość Nowego Podwala Grodzkiego wynosi ok. 400 pojazdów na godzinę. Teraz jeździ nim 60-80 aut, więc rezerwy są duże. Zakładam, że wielu kierowców wciąż o nim nie wie, a mniejsze korki wynikają z obawy innych kierowców, że po wytyczeniu buspasa przez centrum nie da się przejechać.

Opinie (132) 1 zablokowana

  • Jak zawsze-nie da się (8)

    To ma być dla nas,na obywateli czyli tych co utrzymują to wszystko.
    Jechałem tą nową nitka rewelacja, ale na końcu są światła i tu jest koniec tej radości...

    • 74 20

    • Bo to zostalo zrobione dla.dostaw do forum a bie dla.mieszkancow ttlko ze nikt sie do tego nie przyzna (2)

      • 16 10

      • Ktoś się POdwalal do Grodzkiej? (1)

        • 0 8

        • na cześć tego właśnie niewiarygodnego zdarzenia nazwali ulicę

          • 4 3

    • Jutro rano wytyczę pas. Po południu zapraszam na konferencję.

      • 8 4

    • Dobrze a ja zapytam tak (1)

      W porządku nie da się zrobić dodatkowych pasów.

      Ale to jeśli chcą by więcej aut jeździlo nowym tunelem to może trzeba dac znaki zalecany objazd ? I wydłużyć światło zielone dla prawo skretu w kierunku Pruszcza wyjeżdżających z tunelu ?

      XXI WIEK a nie potrafią znaleźć alternatywnych rozwiązań...

      Do ludzi w biurach - zacznijcie myśleć po ludzku .

      • 3 5

      • To tak nie działa, system naczyń połączonych

        Tylko jak tam zbyt długo będzie zielone światło, to krótsze będzie dla innych: Trakt, Toruńska i wiadomo mega korek.

        • 0 0

    • Nikt nie pisał, że się nie da. Czytaj ze zrozumieniem.

      • 4 0

    • tłumaczę: inwestor robi minimum

      a potem podatnicy dokańczają inwestycję - POniał?

      • 1 1

  • U nas to normalne ze ze swiatel rusza sie jak żółw. Bo telefon bo siw zagapilem... (10)

    I tak zamiast np 6 aut przejezdzaja dwa.

    Brawo my polscy kierowcy! Czy tego by ruszać jednocześnie niepowinni uczyc na kursie na.prawo jazdy?

    • 127 15

    • Masz dużo racji. Wszędzie trabią - stoisz pierwszy? Stój na biegu i ruszaj od razu a nie szukaj "jedynki" na zielonym.

      • 26 2

    • (3)

      To powinno być na egzaminie.
      Energia z jaką się rusza i zmienia biegi w samochodzie.
      Miałam takiego instruktora, który zawsze powtarzał, że za kierownicą się nie śpi. I jedyneczka zaraz dwójeczka proszę, trójeczka. Zawsze na to zwracał uwagę przy ruszaniu ze świateł.
      Zostało mi to we krwi.
      Ktoś, komu nie podnosi się adrenalina (w pozytywnym znaczeniu) nie powinien prowadzić wogóle samochodu. Mózg musi pracować.

      • 18 2

      • Pozdrawiam kursantkę :)

        • 4 1

      • (1)

        I cyk dwójeczka

        • 3 0

        • Jak dwojeczka, to zjazd do boxu ;)

          • 3 0

    • Ale tekst o "marnowaniu się zielonej strzałki" mnie rozbawił (1)

      Jak na skrzyżowaniu pali się zielone światło a żaden samochód nie przejeżdża to oznacza, że to światło się marnuje?

      • 6 2

      • Gdyby w tym czasie mogłyby jechać samochody z innych kierunkow, to się marnuje.

        • 7 0

    • (1)

      Masz rację, często widzę w korkach jak wymalowane pindzie z markerami nad oczami ryją pazurem po smartfonie.

      • 4 4

      • ja czasem fidze facetów jak dłubia w nosie na światłach, takie ameby męskie

        • 2 1

    • pisz za siebie, mistrz się znalazł, do budy

      • 1 0

  • (8)

    Korki w centrum tworzyły się przez światła na Hucisku - chyba ostatnio je skorygowano. Poza tym też był problem, jak autobusy zmieniały pasy - wjeżdżały i wyjeżdżały na przystanek - więc blokowały pas, ludzie też próbowali w takim razie uciekać z prawego pasa. A teraz się po prostu jedzie jeden za drugim.

    • 35 2

    • korki w centrum tworzy nadmiar samochodów (5)

      i nadmiar skłonności do korzystania z nich nawet na krótkie odległości.

      Pozostałe przyczyny to tylko zgniłe wisienki na torcie.

      "energiczne" ruszanie na światłach i ostre przyspieszanie po ich zmianie generuje stłuczki i inne kolizyjne sytuacje między "miszczami kierownicy" przekonanymi o tym, że jeżdżą szybko ale bezpiecznie.

      • 5 13

      • Jakim sposobem energiczne ruszanie spod świateł generuje stłuczki? (4)

        Wytłumacz mi to> Jakiż to palec Boży cię tknął, że napisałeś takie bzdury? Środkowy?

        • 11 3

        • (3)

          A jak chcesz zachować bezpieczny odstęp, gdy wszyscy nagle ruszają na zielonym? Auta stojące mają kilkadziesiąt cm odstępu między sobą. Auta jadące powinny mieć przynajmniej kilka metrów odstępu. Aby go uzyskać nie mogą jednocześnie ruszać, bo znajdą się w ruchu bez odpowiedniego odstępu. Wystarczy że jeden z nich gwałtownie zahamuje "bo pieszy" i już kolizja.

          Ale żeby to wiedzieć, trzeba mieć wyobraźnię, której kierowcom w większości brakuje.

          • 3 6

          • To proste. Pierwszy rusza natychmiast, chyba że jeszcze pieszy się spóźnia, drugi chwilę po nim lub nawet równo z nim, tylko daje mniej gazu, trzeci sekundę po pierwszym. Jest bufor na nagłe hamowanie, ale na szukanie jedynki ma czas dopiero czwarty zawodnik.
            Nieszanowanie świateł na skrzyżowaniu to jedna z głównych przyczyn narastania korków, na którą kierowcy mają jakiś wpływ. Gorsze jest tylko blokowanie skrzyżowania przez tych, co wjechali na nie z poprzecznego kierunku nie mając szans na zjazd.

            • 7 0

          • (1)

            Czy ty wogle umiesz jeździć
            Takie rozkminki to mają ludzie, co albo nigdy nie siedzieli za kierownicą albo nie powinni jeździć
            Piszesz o sprawach oczywistych.
            Trzeba tak jeździć, aby w rużnych sytuacjach nie mieć dzwonów
            Tu chodzi o samolubnych leniwych kierowców

            • 4 0

            • Poprawiam mój wpis

              Różnych miało być

              • 2 0

    • jedzie jeden za drugim (1)

      Chcesz powiedzieć, że dzięki buspasom i tunelowi korki się zmniejszyły??? niemożliwe??? Przecież hejterzy tego nie łykną!

      • 3 0

      • dzięki tunelowi to korki się zwiększyły

        były tylko w centrum a teraz są w centrum i na Przymorzu

        • 4 0

  • (3)

    Niedasie

    • 10 9

    • przykład idzie z góry (1)

      Adrian "niedasie" Duda

      • 6 1

      • Nieźle ci mózg wyprano

        • 1 1

    • Co ? Nie da się ? Nie wcisnę się ? Ja, nie dam rady ? Nie wyląduję ? Dlaczego racjonalne argumenty tak słabo na nas działają ?

      • 2 0

  • (6)

    Pan kierowca poczuł to co czują pasażerowie tramwajów w całym mieście i zakipiał z oburzenia.

    • 37 13

    • Dokładnie

      • 11 1

    • (1)

      Nie do końca :) Odoru menela gnijącego obok nie poczuł :) Chyba.

      • 9 7

      • poczuł za to smród spalin innych aut

        • 7 4

    • Ja się przez to wyprowadziłem

      I zamiast 6 km tramwajem jechać 25 minut jadę 30 km pociągiem przez 30 minut. Dojazd podobny a cena mieszkania 3 razy niższa. Bilet niewiele droższy a do tego pociągi dużo bardziej niezawodne niż tramwaje.

      • 15 0

    • albo też: Pan kierowca poczuł to, co czują rowerzyści (1)

      gdy jadą ddr'em i chcąc skręcić w lewo, muszą przeciąć dwa razy jezdnie, a co za tym idzie, zaliczyć dwa razy czerwone.

      • 11 4

      • i to co czują piesi na wszystkich dwuetapowych przejściach

        Jak nie biegniesz to nie zdążysz

        • 17 0

  • 8 s. dla dostawczaków wystarczy (2)

    Przecież cały ten tunel jest dla dostawców Forum, a nie dla ruchu drogowego w Gdańsku. Dlatego tylko 8 s., bo na 2 - 3 dostawczaki wystarczy, a ruch drogowy póki co ma iść jak dawniej.

    • 29 22

    • (1)

      Dla dostawczaków jedyna opcja jest akurat w drugą stronę. W kierunku południowym nie ma opcji dostaw, tylko tranzyt. W sobotę rano przy niewielkim ruchu w centrum czekałem tam 3 zmiany świateł na wyjazd. Tradycyjną drogą byłoby znacznie szybciej. Jak sie pojawi wiecej aut w tunelu to juz chyba nikt rozsądny nie bedzie tamtędy jeździł. Wówczas rzeczywiście jedyną funkcją tunelu pozostaną dostawy :-(

      • 7 1

      • A artykuł przeczytał?

        Albo chociaż obrazek obejrzał?

        • 0 5

  • (10)

    Proponuję jeszcze jakiś wiadukt na skrzyżowaniu Armii Krajowej i Łostowickiej. Gdyby auta jadące Armii Krajowej mogły swobodnie przejechać przez wiadukt czy to w stronę gdańską czy Żukowa nie było by takich korków w tym miejscu w godzinach szczytu. A Ci którzy chcieli by zjechać mieliby zjazd tak jak to jest na innych odcinkach Armii Krajowej. I tam korki się nie tworzą.

    • 46 15

    • I co jeszcze. Obwodnic nie masz?

      • 2 20

    • (1)

      I to jest myśl! Nasypy już są, połowa roboty zrobiona. Ale nie - rano 3km korka od strony Kartuz, wieczorem 1.5km w drugą stronę.

      • 11 5

      • A potem co 5km korka przy 3 Maja?

        • 3 2

    • (1)

      Nie rozumiem tylu negatywnych minusów.

      Trafna uwaga odnośnie armii krajowej !

      Takich ludzi potrzeba by żyło się lepiej myślących!!!

      A jeśli ktoś twierdzi że się nie da ? Wszystko się da.

      • 7 7

      • Szachistą to Ty nie będziesz. Trzeba ludzi myślących dalej niż 1 krok do przodu. Wybudowanie wiaduktu usunie korki na skrzyżowaniu z Łostowicką, ale przesunie je na węzeł Unii Europejskiej oraz na koniec trasy AK na Karczemkach. Dlatego zrezygnowano z budowy wiaduktów. Poza tym wiadukty swoje kosztują. Najgorsi to są właśnie mądrale, którym wydaje się, że mają super pomysły, a kompletnie nie przemyśleli konsekwencji.

        • 3 4

    • Tak samo prawoskret z obwodnicy na Matarni w stronę słowackiego... Wystarczy 300 m drogi dobudowac żeby nie było korku do wjazdu

      • 5 2

    • (1)

      hm... prawda jest taka, że miasto nie będzie ułatwiać wjazdu do centrum mieszkańcom sąsiednich miejscowości. dwa, że stałbyś w korku w sródmieściu zamiast na wysokości havla/łostowickiej

      • 4 5

      • czesc kierowcow skreciloby w lostowicka i korek by sie rozlozyl na 2 trasy

        • 1 1

    • Nie dla wiaduktu

      Aktualnie kaszubi stoją w korku na tym skrzyżowaniu . Po zrobieniu wiaduktu większe korki będą bliżej centrum. na skrzyżowaniu z 3 maja Jedyne rozsądne rozwiązanie to wiadukt na nitce wyjazdowej ( w stronę obwodnicy )

      • 5 1

    • Korek będzie gdzie indziej wtedy. Łapiesz?

      • 0 2

  • Jak się rusza jak łajza (9)

    to i trzy samochody nie przejadą. To samo widać na każdym skrzyżowaniu w mieście. Potem płacz, że są korki.

    • 71 9

    • (2)

      Płacz to będzie, jak ruszasz razem z tym z przodu i on nagle hamuje, a ty parkujesz mu w du...

      • 7 17

      • brednie

        • 7 3

      • To nie oznacza, że masz czas na szukanie jedynki

        Ruszaj tak, żeby mu w tył nie wjechać, ale nie śpij.

        • 5 1

    • (4)

      To jest inna kwestia. Że niektórzy kierowcyruszają tak, jakby im ciśnienie zanikło.
      Tam jednak faktycznie tak to wygląda.
      Z Toruńskiej jest to samo.

      • 7 2

      • energia przy ruszaniu bez kontroli powoduje kolizje, a te z kolei megakorki (3)

        • 3 7

        • ty znowu to samo? Jesteś niepełnosprawny umysłowo? (1)

          • 5 2

          • ty masz mózg ameby ?

            • 0 1

        • Najlepiej, żeby światła służyły do puszczania kolejnych samochodów

          Zielone - przejeżdża jeden samochód, później czerwone, później zielone i znów jeden samochód. Wtedy będzie bezpiecznie. Ale czasu na szukanie jedynki dalej nie będzie, bo się okaże, że na przejazd jednego samochodu potrzebne będą dwa zielone światła albo sterowanie ruchem przez policjanta.
          Jeśli tak myśli i jest przeszkolona cześć kierowców, to przestaję się dziwić, czemu jest tyle śpiochów na skrzyżowaniu.
          Róbcie przynajmniej tak, żebyście stojąc jako pierwsi na światłach ruszali bez zwłoki.

          • 2 0

    • Trzeba przecież na fejsbuku polajkować posty...

      • 1 0

  • (6)

    Często odnoszę ogólne wrażenie, ze projekty dróg, chodników, przejść wykonują jacyś przypadkowi ludzie z łapanki, którzy nie tylko, że nie maja wyobraźni potrzebnej do projektowania to jeszcze dodatkowo sprawiają wrażenie jakby nigdy nie mieszkali w mieście i nie posługiwali się tymi drogami i chodnikami.

    • 47 8

    • (5)

      Projekty wykonują projektanci, którzy mają najczęściej termin narzucony przez urząd "na wczoraj" i do tego jeszcze często urzędnicy mówią "po co budować ten dodatkowy zjazd, przecież to kosztuje, a nie mamy tyle pieniędzy". Projektanci są kompetentni, ale najczęściej wina słabego układu leży po stronie urzędników, którzy bardzo ograniczają pole do manewru.

      No i najczęściej są takie przypadki, że przetarg na projekt wygrywa najtańsza oferta, więc i tak jest po kosztach. Pamiętajmy, że projekt to nie tylko kilka kresek na mapie, a prace geodety, branżystów, uzgodnienia (zazwyczaj na odpowiedź urzędu czeka się miesiąc). Tzn. porządnej firmie się nie opłaca, a firma krzak Janusza zrobi szajs za grosze.

      Ewentualnie są też przypadki, że np. projekt robi firma z Katowic, która pewnie była w terenie raz i nie poruszała się raczej komunikacją miejską i np. rezygnuje się z tramwaju na Nowej Świętokrzyskiej, który jest bardzo potrzebny - bez tramwaju Nowa Świętokrzyska nie da zupełnie nic pasażerom komunikacji zbiorowej, a da tylko kolejne pasy ruchu samochodów, które będą korkować Havla.

      • 10 2

      • Taaa....... (3)

        Przejście o szerokości 90 cm po wyjściu z tunelu. I jeszcze poprowadzone _na około_. Forum Gdańsk.

        Do przystanków autobusowych, gdzie zatrzymuje się 21 autobusów plus parę za miastowych.

        Drugi najważniejszy punkt przesiadkowy w centrum obok dworca PKP.

        W Gdańsku gdzie mieszka około 450 tys ludzi.

        Projektant to ....zaprojektował. A urzędnik miejski to zatwierdził.

        Banda baranów i matołów bez wyobraźni.
        A teraz ten wyjazd jednopasmowy w trzech kierunkach....

        • 7 0

        • (2)

          Kolejny który nie obejrzał rysunku niemówiących że przeczytaniu artykułu i nie przyjmuje do wiadomości że ten wyjazd jest tymczasowy a Docelowo będzie służył w jednym dwóch kierunkach Natomiast w kierunku Pruszcza powstanie długi pas włączenia

          • 0 3

          • Tymczasowo przez rok albo dwa, bo czas kierowców przecież nic nie kosztuje...

            Nie musieli jako tymczasowe rozwiązanie budować nowej drogi w prawo (jak na rysunku), ale prawoskręt na dwa samochody (10-15 metrów). Nie rozwiązałoby to wszystkich problemów, ale znacząco zmniejszyłoby utrudnienia związane z samochodami jadącymi na wprost.

            • 4 0

          • Bystrzaku - w kierunku Pruszcza długi pas włączania ?

            Żebyś przypadkiem nim nie pojechał na dolne miasto :)

            Kolejny, który nie umie planów oglądać, ale komentuje.

            • 1 0

      • Weź się zdecyduj

        albo projektanci są kompetentni, albo wszystko projektują taie firmy-krzaki janusza

        Nasi projektanci dróg są po prostu niedouczeni, wychodzą ze szkół z podstawowymi umiejętnościami (albo i bez), a w pracy nie podnoszą kwalifikacji tylko uczą się cwaniakować "bo u nas zawsze tak się robiło i się nadzór nie czepiał" albo "bo zawsze będzie można zwalić na geodetę".

        Zgadzam się, że wszystko w szeroko pojętej budowlance robione jest w pośpiechu i po kosztach, ale nie zgadzam się, że projektanci są totalnie bez winy.

        • 0 0

  • Pan prezydent Jarosław Wałęsa takie rozwiązywanie zrobi w 5 minut. (7)

    • 13 25

    • Kacperek już wziął kredki od mamy. Zaraz narysuje rozwiązanie.

      • 14 10

    • (2)

      Nawet w 2 minuty walnie klocka buhhaaaaahhhaaaaa;)
      Jedź do tworek buhhhaahaaaauuuaaaaa
      Pan hehe prez. Hurrraaaaa. Wazelinę sam z nosa targasz?? Bbbbuuuhhhhaaauuuaa

      • 3 6

      • Ze jesteś głupi jak but....to nie dziwota (1)

        wszak jesteś wyborcą PiS.A że jesteś chamski, prymitywny i wulgarny to trzeba jeszcze zaliczyć ciebie do grona patriotów, wyznawców sołdatów przekletych i kiboli ! Szambo narodu !

        • 10 6

        • Spadaj popaprany trollu do rudego ch...

          • 7 4

    • Nieee - musi spytać Taty czy może.

      • 5 3

    • (1)

      A nie w 1,5?

      • 5 1

      • Nawet w 1.Promil

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.