• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy chcą przyjaźniejszego pieszym centrum Gdyni

Patryk Szczerba
8 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Odcinek ul. Abrahama pomiędzy 10 lutego i ul. Batorego mógłby stać się atrakcyjnym miejscem dla turystów. Odcinek ul. Abrahama pomiędzy 10 lutego i ul. Batorego mógłby stać się atrakcyjnym miejscem dla turystów.

Grupa mieszkańców śródmieścia Gdyni chce wykorzystać ok. pół miliona zł z puli tegorocznego budżetu obywatelskiego na przeobrażenie jednej z ulic. Pod uwagę brana jest przede wszystkim część ul. Abrahama zobacz na mapie Gdyni, Zygmunta Augusta zobacz na mapie Gdyni, ale dyskusja, gdzie potrzebne są zmiany, wciąż trwa.



Czy inicjatywy związane ze zmianami w ruchu w proponowanych miejscach to dobry pomysł?

Choć wśród mieszkańców Gdyni nietrudno znaleźć opinie, że większość inwestycji miejskich skierowana jest do centrum, kosztem innych dzielnic, to - zdaniem mieszkających w śródmieściu - jeszcze wiele jest do zrobienia. Zwłaszcza że większość nowo powstałych budynków - jak Infoboks zobacz na mapie Gdyni czy Centrum Filmowe zobacz na mapie Gdyni - którymi chwali się Gdynia, to wizytówki całego miasta i problemów śródmieścia nie rozwiązuje.

Starowiejska w zawieszeniu

A te dotyczą przede wszystkim estetyzacji przestrzeni. Od kilku miesięcy, głównie w internecie, trwa dyskusja, jak powinna wyglądać ul. Starowiejska zobacz na mapie Gdyni. Ścierają się dwie wizje.

Jedna propozycja - forsowana przez Stowarzyszenie Starowiejska - zakłada zmiany polegające na stworzeniu na ulicy strefy współdzielonej, w której na równych prawach mogliby funkcjonować piesi, rowerzyści i kierowcy. Przy okazji domagają się rewitalizacji. W kontrze do niej występuje część prowadzących na ulicy handel kupców ze Stowarzyszenia Kupcy Starowiejskiej obawiający się zmniejszenia obrotów. Przekonują, że deptak, który według nich docelowo powstanie na ulicy, to zły pomysł i lepiej, by ulica zachowała swój obecny kształt.

Spór trwa, a jego zawieszenie może przynieść zakończenie unijnego programu Civitas Dynamo. W tym roku Gdynia musi podjąć decyzję, gdzie wprowadzić w centrum ograniczenia ruchu. Oprócz Starowiejskiej pod uwagę brana jest Świętojańska zobacz na mapie Gdyni oraz al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdyni. Niewykluczone, że skończy się na ustawieniu oznakowania nakazującego wolniejszą jazdę na jednej z ulic. Na razie trwa analiza danych z ankiet dotyczących ruchu w śródmieściu.

Po oczekiwaniu działanie

Mieszkańcy do swoich racji przekonują już ponad rok, więc ci oczekujący zmian chcą wziąć sprawy w swoje ręce. Pomóc ma budżet obywatelski, w którym w tym roku do wydania w śródmieściu będzie ok. 500 tys. zł. Tak duża kwota to efekt małej skali zeszłorocznych projektów. Do głosowania zakwalifikowano dwa stworzone przez Stowarzyszenie Starowiejska. Dotyczyły uspokojenia ruchu na Władysława IV i ustawienia małej architektury na Starowiejskiej. Ich realizacja to koszt 30 tys. zł, podczas gdy do wydania było ośmiokrotnie więcej. Głosowanie było więc formalnością i obydwa projekty zostaną zrealizowane.

W najbliższej edycji przedstawiciele organizacji nie chcą się skupiać na drobnych pracach, dlatego planują stworzyć jeden kompleksowy projekt. Zwłaszcza, że pula mocno wzrośnie. Na remont ul. Starowiejskiej nie wystarczy, ale na modernizację odcinka innych dróg w centrum już tak.

- To akurat tyle, by krótki fragment jednej z ulic przekształcić w przestrzeń przyjazną wszystkim, estetyczną i cieszącą mieszkańców. Pod uwagę bierzemy miejsca, gdzie mamy poparcie osób mieszkających i handlowców. Skłaniamy się ku zmianom na ul. Abrahama - na odcinku od 10 lutego do Batorego zobacz na mapie Gdyni i Zygmunta Augusta. Zobaczymy po podliczeniu, na ile wystarczy nam środków - deklaruje Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Starowiejska.
Dla turystów i mieszkańców

W przypadku ul. Abrahama chodzi głównie o remont nawierzchni i ujednolicenie jej. Odcinek drogi, gdzie ostatnio wymieniono w kilku punktach szyldy, używany przez wiele osób omijających zatłoczone chodniki przy ul. 10 lutego, był już poddawany analizie zmian, m.in. przez naszych czytelników. Modernizacja miałaby być ukłonem w kierunku spacerujących po centrum turystów.

Inicjatywę mieszkańców widać na ul. Zygmunta Augusta zobacz na mapie Gdyni. Sami zgłosili się z chęcią zmian, na których będą mogli skorzystać. Wśród pomysłów pojawia się stworzenie strefy "Woonerf" czyli specjalnego rodzaju organizacji ruchu, który przywędrował do Polski z Holandii. Po ulicach brzmiącego bardziej swojsko podwórca mogą jeździć auta, ale mają ograniczone możliwości parkowania i muszą poruszać się bardzo wolno, a pierwszeństwo mają piesi i rowerzyści. Rozwiązanie zastosowano na jednej z ulic w Łodzi, a niebawem dołączy do niej Wrocław. Jej głównym elementem w Gdyni mają być platformy, które uzupełnią i uporządkują przestrzeń.

Pomysły na inne lokalizacje wciąż można zgłaszać, m.in. poprzez media społecznościowe, ale inicjatorzy akcji zastrzegają, że pod uwagę będą brane te miejsca, gdzie zmiany nie wywołają konfliktów.

- Przymierzaliśmy się również do odcinka pomiędzy Starowiejską i 10 lutego, ale tam nie ma zgody na zmiany. Nam zależy na tym, by było to wspólne i zgodne działanie inicjatorów i mieszkających w danym miejscu oraz kupców, dzięki czemu pokażemy, że współpraca jest możliwa - dodaje Piesiewicz.

Opinie (183) 7 zablokowanych

  • tak, zróbmy deptak z świętojańskiej - już widzę te milionowe korki na ul Władysława iv i morskiej :-) (5)

    • 56 26

    • a może restauracje na Świętojańskiej więcej by zarabiały (2)

      ??? a tak to Świętojańska umiera

      • 11 3

      • juz jest deptak w rivierze z inicjatywy prezydenta!!!!!

        • 0 0

      • ledwo dycha.

        ale masz rację - umiera. można ją ożywić przez zamknięcie jej dla smrodziarzy. Proste i logiczne. Wiadomo że najprostsze metody są zawsze najlepsze. Nawet w prawie administracyjnym jest tak zapisane.

        • 1 0

    • a białe myszki też widzisz?

      zostaw samochód przed miastem gdy do niego przyjeżdżasz to nie będzie korków. proste i skuteczne.

      • 2 1

    • :)

      Zdziwiłbyś się ;)

      • 8 9

  • Pieszy...może wszędzie,ale niech myśli!!! (1)

    Ludzie.......... zacznijmy od komunikacji miejskiej,trolejbusy jeżdzą,wiemy po jakich ulicach tego nie zmienimy/ więc ulic na deptaki jest już mniej......i teraz piszmy tylko o tych..........

    • 1 3

    • fałsz,znam miasta w Niemczech gdzie trojlebusy jezdza po deptakach i super to funkcjonuje

      • 0 0

  • Szukanie na siłe atrakcji!!!!! (2)

    Nie wiem czemu ale w Gdyni wszyscy na siłe szukaja atrakcji ,a najwiekszą atrakcja jest "Bulwar" od lat nie naprawiany dziurawy nierówny do chodzenia oraz wszystkie drogi dojazdowe i piesze nad morze .Puste bez knajpek .Co prawda sa indywidualisci co zbudowali nad brzegiem morza restauracje ale to jet nie dla wszytskich.Natomiast co takiego atrakcyjnego mozna zrobic na ul.Starowiejskiej(same sklepy banki inne ustrojstwo) Abrahama -to samo co mozna pokazac turystom te brudne nie odrestaurowane kamienice co sie same prosza o remont czy ul Świetojanska ktora po godzinie 18 zima a latem po 21 zamiera i tez sama naszpikowana jest butikami bankami biurami co tam mozna ogladac i czym zadziwic turystów ,A jezeli chodzi o szkołe filmowa to na razie ani ona ładna ani nikogo konkretnego nie wyszkłaciła zeby nia sie chwalic taki Infobox to tylko dla nas atrakcja a gdzie obiecany taras widokowy na wieżowcach przy Skwerze.Wydaje a wrecz jestem pewny ze nie ma zorganizowanego planu na uatrakcyjnienie miasta na turystów tylko robi sie akcyjnie takie zmiany .a Gdynia sama w sobie jest bardzo interesujaca i nie trzeba szukac dodatkowych atrakcji.

    • 10 5

    • (1)

      Dokładnie. Zresztą w Gdyni oglądać kamienice? :D Żart, kamienice to się ogląda w Gdańsku, Wejherowie (kalwaria wejherowska, stare kościoły) Pucku czy Lęborku. To są stare pomorskie miasta a nie śmieszna Gdynia :D Niech oglądają szmaty w "riwierze" (co za "światowa" nazwa :D).

      • 0 3

      • beka z prymitywa

        czyli ciebie śmieciu...

        • 0 0

  • (4)

    Kiedy w końcu powiększą akwarium gdyńskie,teren jest,a miasto z morza powinno mieć coś reprezentacyjnego w stylu małego oceanarium,co przyciągało by turystówa nie małe rybki z akwarium.Już nawet niektóre miasta co nie leżą nad morzem Wrocław ,Warszawa i inne mają afrykaria itp.wstyd dla miasta z morza jakim jest Gdynia że nie mogą czegoś takiego porządnego stworzyć.Na nikomu potrzebne lotnisko to 100 baniek było..

    • 15 4

    • (3)

      Dopóki Samorządność będzie przy władzy - nie licz na takie rzeczy.

      • 3 4

      • (2)

        hahahahaa aleś ty głupi

        • 3 4

        • (1)

          Każdy, kto przeczyta Twój komentarz, pomyśli raczej w ten sposób o Tobie.

          • 2 3

          • pomyłka

            ja pomyślałam o tobie..

            • 0 0

  • centrum Gdyni

    Chciałbym dowiedzieć się kiedy w centrum Gdyni w godzinach wieczornych przestanie smierdzieć zgnilizną jakiegos badziewia z portu??? Nie pomogą ani deptaki ani inne przedsięwzięcia jak na ulicy nos wykręca od smrodu!!!

    • 0 1

  • Znowu Civitas Dymano (2)

    Na szczęście kasa dla obcisłogatkowych już się kończy...

    • 55 35

    • znowu dyżurny spalinus ochidus.

      piszesz w trakcie jazdy dizlem?

      • 0 1

    • Przyznaj się, że jeździć na rowerze nie umiesz.

      stąd ten jad. Ja nie umiem na łyżwach ale nie bojkotuję powstania lodowiska. Poza tym po deptaku nie wolno jeździć na rowerze (większości deptaków).
      Starowiejska od lat powinna być deptakiem. Czy sklepy na krupówkach czy monciaku narzekają na problemy z dostawami czy brakiem klientów? Na to jest sposób. Jak dla mnie starowiejska i świętojańska od skweru do placu kaszubskiego mogła by być deptakiem

      • 10 7

  • Oczywiście, mieszkańcy chcieliby ławeczek, trawki i strumyczków (15)

    a kierowcy - klienci sklepów, dostawcy, pracownicy pobliski firm chcą gdzieś zaparkować. Mieszkańcom - kilkunastu osobom będzie przyjemniej pod oknem, duża kasa pójdzie na ich ładny widoczek z okna...a setki kierowców będą przeklinali tych kilkudziesięciu

    • 73 97

    • (1)

      Ale ci sami którzy chcą zrobić deptak ze Starowiejskiej mają w planach dojeżdżać do swoich domów samochodami. Więc deptak ta, ale z możliwością przejazdu, no i siłą rzeczy parkowania dla mieszkańców.

      • 0 1

      • Mieszkancy moga i powinni parkować na swoich podwórzach.

        Po to są bramy wjazdowe na zaplecza budynków, dziedzińce, by zrobić z nich użytek, a nie robić prywatny bajzel na ulicach miasta

        • 0 0

    • nie dostawy do sklepów najwazniejsze (1)

      klienci tych sklepów już dawno są w centrum handlowym, nie może być ładnie bo gdzie dostawca wjedzie

      • 5 1

      • Jakby byli wszyscy oni w centrum handlowym

        to tychże sklepów już by nie było, a jednak są.

        • 0 0

    • Miasto dla ludzi czy dla samochodow ?? (4)

      Dostawczaki moga stawac na ulicy sa przeciez dwa pasy, a cala reszta nie parkuje na platnych parkingach tam gdzie miejsce dla samochodow w centrum miasta. Na zachodzie Europy jestto norma a u Nas :/

      • 25 8

      • To jedz na zachód europy i nie wracaj...

        • 0 1

      • ale pierd..lisz! (2)

        Co to za głupie gadki o mieście dla samochodów czy dla ludzi? Od kiedy samochód to samodzielna jednostka? Może jeszcze myśląca? Samochody, tak samo, jak miasto - są dla ludzi.

        • 14 24

        • kiedy widziałeś człowieka w zaparkowanym samochodzie?

          wystarczy wprowadzić system zarządzania miejscami do parkowania, a miasto dla ludzi będzie lepsze

          • 8 2

        • Pedalarze myślą, że samochodami jeżdża źli kosmici

          • 14 12

    • Śmiesznyś... (2)

      Nie widzę problemu, żeby pracownicy dojechali autem na parking na placu Grunwaldzkim i tak muszą zapłacić, klienci samochodowi to margines. Jeździłem wielokrotnie po mieście (nie tylko w Gdyni) ze względów służbowych i wiem jak trzeba się naszukać miejsca akurat tam, gdzie chce się wejść do sklepu, a że samochodziarze jak mają przejść 100m to wolą jechać do domu... Klienci sklepów, kawiarni czy restauracji głównie poruszają się komunikacją.

      • 15 3

      • nie widzę powodu, żeby robić dobrze kilku mieszkańcom (1)

        a reszcie utrudniać

        • 5 10

        • poprawa warunków ruchu pieszego to robienie dobrze wielu mieszkańcom

          a część reszty może sobie zaparkować samochód trochę dalej.

          Samochód naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście, a jego użytkownicy nie są żadną większością.

          • 11 2

    • przejedź się do Torunia... (2)

      gdzie od zawsze istnieje ulica Szeroka, która jest deptakiem a przyniej jest mnóstwo sklepów, restauracji itp. i jakoś się da. Zresztą takie rozwiązania istnieją w wielu wielu miastach.

      • 23 2

      • (1)

        W Gdyni ogólnie panuje tzw. niedasizm. Bo Gdynia to już stan umysłu.

        • 6 8

        • Odezwał się prymitywny cep....

          • 5 5

  • ten odcinek Abrahama ma duzy potencjał (10)

    Nie ma tam dużego ruchu, można zrobić fajny plac gastronomiczny. Juz jest tam kilka knajp. Ale przede wszystkim trzeba uporządkować samochody. Czemu w Trójmieście wszyscy parkuja jak chcą? Parkowanie skośne i na chodniku to żenada.

    • 154 30

    • problem z parkowaniem (3)

      wynika z tego, że miejsc do parkowania w centrum jest mało, a aut dużo :P w związku z tym ludzie wykorzystują każdy wolny skrawek wolnej przestrzeni żeby zaparkować auto. Wyjaśnione ? Cudów nie ma, a auto gdzieś postawić trzeba... tylko nie pisz proszę o komunikacji bo chyba nie o to w tym momencie chodzi.

      • 10 24

      • (2)

        Odkąd parking pod Batorym płatny - jeszcze nigdy nie widziałem go zapełnionego w 100%

        • 15 0

        • Bo ceny wyższe niż w pozostałej części centrum. Na 30 min opłaca sie zostawić, ale nie dłużej (1)

          • 2 4

          • No i co? ktoś napisał, że nie ma miejsc postojowych, a nie że za drogie.

            • 0 0

    • blachosmrody won

      • 7 5

    • nie ma dużego ruchu? a to dowcip.... (3)

      dojazd do parkingu pod Batory, do biedronki, przejazd do dalszej części Abrahama z pominięciem świętojańskiej...widzę, że zawiązała się klika ze stowarzyszeniem starowiejska i próbują sobie zawłaszczyć centrum. Daj pale a wezmą całą rękę.

      • 19 32

      • typowe myślenie kanapowca

        wszędzie byś dojeżdżał, najlepiej na skróty i pod drzwi...

        • 19 5

      • Palę? ;)

        • 4 1

      • swoją pałę zachowaj dla siebie

        • 17 5

    • byloby to fajbe rozwiazaniw

      W końcu by był w Gdyni deptak, ale nie zablokowalby i nieutrudnil ruchu w najmniejszym stopniu. I wilk syty i owca cala

      • 17 11

  • To gdzie będą parkować biznes Mariole i Grażyny (6)

    które muszą swoim suvem zaparkować najlepiej na wycieraczce przed drzwiami.

    • 137 32

    • (5)

      jedna z nich to beata falkowska z rumii co po rodzicach wszystko oddziedziczyla ,
      ale za to swoja 10 letnia s klasa to by do srodka galeri wjechala zeby ludzie zazdraszczali

      • 18 0

      • (4)

        A zazdraszczajom jej?

        • 5 2

        • Niestety w infrastrukturze gdynii brakuje takiego miejsca jak: (2)

          Rynek w kartuzach, rynek w Kościerzynie, Wejherowie,Starogardzie, długa w gdańsku.
          Miejsce w sumie w najstarszej centralnej części miasta, do którego można dotrzeć z każdej strony jak również objechać.

          • 1 3

          • Nie ma szans żeby dogodzić wszystkim .... (1)

            Brakuje Ci rynku ? Masz 100 razy lepszy skwer
            Kościuszki , niż jakiś rynek na którym latem stoją parasole kompani piwowarskich.
            Rynki może są fajne ale na pewno nie przebiją skweru...

            • 3 1

            • Bo na skwerze nie stoją parasole... no plus, rozpadające się meliny, faktycznie atrakcja...

              • 0 1

        • A jużci, tak zazdraszczają, aż zieleniowieją na facjanacie.

          • 3 0

  • (1)

    Samochod zajmuje ok 6m2. Straszne marnotrawstwo przestrzeni. Czemu miasto na to pozwala? Jakby wywalic samochody to znalazloby sie mnostwo miejsca na restauracje, ogrodki itd. Przestrzen zarabialaby na siebie. A tak jest bezmyslnie dewastowana. A kupcy sa chyba kiepskimi kupcami skoro tego nie rozumieja.

    • 1 4

    • Bardzo sprawne wyliczenia. Tylko z jednym założeniem. Że do tych sklepów i ogródków dotrą klienci. A jak zamkniemy ulice i zabronimy parkowania to ich dotarcie nie będzie takie oczywiste. Tak, oczywiście. Komunikacja miejska i rower. Na randkę z przyjaciółką do kawiarni pojadę na rowerze. Romantycznie wezmę ją na ramę:) Poza tym po deptakach i chodnikach rowerami jeździć nie wolno, o czym zapomina część cyklistów. A komunikacja miejsca. To świetne rozwiązanie. Tylko.. kto mnie zmusi żeby wsiadł do autobusu i przyjechał na Starowiejską do ogródka. Jak nie poczuję potrzeby, jeżeli uznam że to niewygodne to nie przyjadę. Pal licho jeżeli tylko ja. Nikt nie będzie tęsknił. Ale jeżeli inni też tak pomyślą? To te 6 m2 z ogródkiem będą stały przez miesiąc puste. A potem zamknie się interes. Nie tak szybko z tymi wnioskami.

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane