Wiadukt Biskupia Górka: druga nitka otwarta jeszcze w styczniu
Zobacz relikty dawnego Gdańska, dla których zmodyfikowano projekt inwestycji przy Biskupiej Górce
Parking przed urzędem na Okopowej będzie mniejszy o 100 miejsc, inaczej zostanie też wytyczony dojazd do niego, ale zmiany nie dotkną wiaduktu Biskupia Górka - takie są konsekwencje odkrycia podczas prac archeologicznych kazamatów Bastionu Wiebego i fundamentów Baszty Nowej, które zostaną zachowane i wyeksponowane.
Jak oceniasz decyzję o wyeksponowaniu znalezisk archeologicznych?
Jednak kilka tygodni po rozpoczęciu prac spod ziemi wyłoniły się trzy ceglane obiekty. Jak orzekli archeolodzy, były to kazamaty XVII-wiecznego Bastionu Wiebego, fundamenty XV-wiecznej Baszty Nowej oraz nieznana bliżej poterna, czyli przejście w podziemnych fortyfikacjach. Innymi słowy, na światło dzienne zostały wydobyte unikatowe i zachowane w zaskakująco dobrym stanie relikty dawnego Gdańska.
W związku z tym pojawiło się pytanie, jaki los je czeka: zostaną zachowane czy rozebrane. Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków bardzo szybko zajął jednoznaczne stanowisko w tej sprawie: odkryte relikty muszą być nie tylko zachowane, ale i wyeksponowane w taki sposób, aby każdy mógł je zobaczyć.
Gdańscy urzędnicy właśnie poinformowali o zmianach w projekcie budowy, wymuszonych przez konieczność zachowania zabytków. Dotyczą one dwóch kwestii. Po pierwsze, chodzi o zmniejszenie liczby miejsc postojowych w parkingu poziomowym z ok. 475 do ok. 375. Po drugie o zmianę układu drogowego w rejonie planowanego skrzyżowania ul. Augustyńskiego i odcinka ul. Nowe Podwale Grodzkie. Chodzi o nieznaczne odchylenie krzyżówki w kierunku południowym, które pozwoli na wyeksponowanie fundamentów Baszty Nowej.
Zabytki archeologiczne na szczęście nie kolidują z najważniejszą inwestycją, czyli wiaduktem, a właściwie dwoma wiaduktami Biskupia Górka. Jego projekt nie wymaga żadnej modyfikacji.
- Opracowana koncepcja parkingu zakłada pozostawienie w niezmienionym kształcie bryły obiektu, wprowadza natomiast szereg zmian, mających na celu wyeksponowanie zabytków. Pierwotny projekt zakładał budowę parkingu na ok. 475 samochodów. Po wprowadzonych zmianach liczba miejsc parkingowych zmniejszy się o ok. 100. Odkryta Baszta Nowa narzuca również zmiany w projekcie ul. Nowe Podwale Grodzkie. Docelowy układ drogowy zostanie przesunięty, by umożliwić jej wyeksponowanie - informuje Olimpia Schneider z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Władze Gdańska nie ukrywają, że odkrycia wpłynęły na tempo realizacji inwestycji. Na chwilę obecną nie wiadomo, o ile tygodni czy miesięcy przesunie się termin oddania do użytku budowanych obiektów. Ale - co ciekawe - nie zmienił się ich kosztorys.
- Wspólnie z wykonawcą pracujemy nad tym, by inwestycja mogła zakończyć się jak najszybciej. Wprowadzone zmiany nie wpłynęły na koszt inwestycji - podkreśla Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta ds. polityki gospodarczej.
Koszt inwestycji to ponad 143 mln zł. Na przebudowę wiaduktu Miasto Gdańsk pozyskało dofinansowanie unijne w wysokości ok. 113,9 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.