Fakty i opinie

Mniejszy parking pozwoli wyeksponować historyczny bastion

artykuł historyczny
Najnowszy artukuł na ten temat

Wiadukt Biskupia Górka: druga nitka otwarta jeszcze w styczniu

Zobacz relikty dawnego Gdańska, dla których zmodyfikowano projekt inwestycji przy Biskupiej Górce


Parking przed urzędem na Okopowej będzie mniejszy o 100 miejsc, inaczej zostanie też wytyczony dojazd do niego, ale zmiany nie dotkną wiaduktu Biskupia Górka - takie są konsekwencje odkrycia podczas prac archeologicznych kazamatów Bastionu Wiebego i fundamentów Baszty Nowej, które zostaną zachowane i wyeksponowane.



Jak oceniasz decyzję o wyeksponowaniu znalezisk archeologicznych?

pozytywnie, to jedyna słuszna decyzja 81%
mam mieszane odczucia, poczekam na efekty tej decyzji 10%
negatywnie, należało je po prostu rozebrać 9%
zakończona Łącznie głosów: 1954
Przypomnimy: w drugiej połowie marca rozpoczęła się inwestycja u zbiegu ulic Okopowej i Traktu św. Wojciecha. W jej ramach mają powstać trzy obiekty: nowy wiadukt drogowy nad torami kolejowymi, wielopoziomowy parking przy Urzędzie Wojewódzkim oraz nowy układ drogowy.

Jednak kilka tygodni po rozpoczęciu prac spod ziemi wyłoniły się trzy ceglane obiekty. Jak orzekli archeolodzy, były to kazamaty XVII-wiecznego Bastionu Wiebego, fundamenty XV-wiecznej Baszty Nowej oraz nieznana bliżej poterna, czyli przejście w podziemnych fortyfikacjach. Innymi słowy, na światło dzienne zostały wydobyte unikatowe i zachowane w zaskakująco dobrym stanie relikty dawnego Gdańska.

W związku z tym pojawiło się pytanie, jaki los je czeka: zostaną zachowane czy rozebrane. Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków bardzo szybko zajął jednoznaczne stanowisko w tej sprawie: odkryte relikty muszą być nie tylko zachowane, ale i wyeksponowane w taki sposób, aby każdy mógł je zobaczyć.

Gdańscy urzędnicy właśnie poinformowali o zmianach w projekcie budowy, wymuszonych przez konieczność zachowania zabytków. Dotyczą one dwóch kwestii. Po pierwsze, chodzi o zmniejszenie liczby miejsc postojowych w parkingu poziomowym z ok. 475 do ok. 375. Po drugie o zmianę układu drogowego w rejonie planowanego skrzyżowania ul. Augustyńskiego i odcinka ul. Nowe Podwale Grodzkie. Chodzi o nieznaczne odchylenie krzyżówki w kierunku południowym, które pozwoli na wyeksponowanie fundamentów Baszty Nowej.

Zabytki archeologiczne na szczęście nie kolidują z najważniejszą inwestycją, czyli wiaduktem, a właściwie dwoma wiaduktami Biskupia Górka. Jego projekt nie wymaga żadnej modyfikacji.

- Opracowana koncepcja parkingu zakłada pozostawienie w niezmienionym kształcie bryły obiektu, wprowadza natomiast szereg zmian, mających na celu wyeksponowanie zabytków. Pierwotny projekt zakładał budowę parkingu na ok. 475 samochodów. Po wprowadzonych zmianach liczba miejsc parkingowych zmniejszy się o ok. 100. Odkryta Baszta Nowa narzuca również zmiany w projekcie ul. Nowe Podwale Grodzkie. Docelowy układ drogowy zostanie przesunięty, by umożliwić jej wyeksponowanie - informuje Olimpia Schneider z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Władze Gdańska nie ukrywają, że odkrycia wpłynęły na tempo realizacji inwestycji. Na chwilę obecną nie wiadomo, o ile tygodni czy miesięcy przesunie się termin oddania do użytku budowanych obiektów. Ale - co ciekawe - nie zmienił się ich kosztorys.

- Wspólnie z wykonawcą pracujemy nad tym, by inwestycja mogła zakończyć się jak najszybciej. Wprowadzone zmiany nie wpłynęły na koszt inwestycji - podkreśla Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta ds. polityki gospodarczej.
Koszt inwestycji to ponad 143 mln zł. Na przebudowę wiaduktu Miasto Gdańsk pozyskało dofinansowanie unijne w wysokości ok. 113,9 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Opinie (129) 6 zablokowanych

  • I bardzo dobrze! (6)

    Zmartwią się jedynie urzędasy.
    Chociaż nie, oni miejsca parkingowe dostaną za free, to interesanci będą jak zwykle pokrzywdzeni.
    PS
    Jeżeli mniejszy parkin to może podnieście go o jedną kondygnację w górę lub zróbta poziom jeden więcej ale w dół?

    • 142 46

    • (1)

      Urzędasy zarabiają 10 000, mają czternastki, piętnastki i szesnastki, premie co miesiąc po 5 koła i jeszcze im wszystkim marszałek czy wojewoda będzie opłacał abonament na komercyjnym parkingu. Co za problem, zatrudnić się w urzędzie?
      Kolejny poziom zasłoni jakby nie było budynek na Okopowej i dlatego zaplanowano część podziemną.
      Do dwóch urzędów oraz skarbówki przyjeżdzają klienci. I może jak będzie parking to nie trzeba będzie krążyć po okolicy szukając miejsca do zaparkowania. Ngdy tam nic nie załatwiałeś? Paszportu? Przynajmniej ja zaparkuję jak człowiek.

      • 16 27

      • budyń nie ma takiego problemu. Jego wożą służbowym autem.

        • 2 0

    • Mowa tu o urzędasach ale tych wyżej. (2)

      Bo ci szeregowi,mirzyni od roboty to mają lipę, dostaja dwa koła na konto i cicho siedź, szkoda mi ich...
      Oni to raczej nie mają nawet samochodu chyba że dostaną od męża/żony

      • 38 9

      • to była chyba trochę ironia, łatwo wyczuwalna, ale jak widać tępota się szerzy w narodzie

        • 5 14

      • trochę ironii... ale sporo prawdy...

        • 2 3

    • typowe dla trollek/trolli brak rozróżniania między urzędnikami a wybieralnymi politykami

      inne elementy typowego myślenia: udawanie dbania o potrzeby ludzi przy myśleniu jedynie o potrzebach kierowców: pracowników czy interesantów.

      W tym miejscu żaden piętrowy/wielopoziomowy parking nie powinien być budowany. To miejsce jest znakomicie skomunikowane transportem szynowym i innymi rodzajami transportu zbiorowego.

      Jeśli w tym miejscu miejsca do parkowania będą płatne (by pokryć koszty budowy i utrzymania powstającej makabryły) to ten parking będzie pusty, a obok kierowcy będą nadal parkować na chodnikach i trawnikach oraz wszelkich innych miejscach utrudniając życie ludziom (pieszym, pasażerom komunikacji, rowerzystom i innym kierowcom parkującym dalej).

      Mam nadzieję, że to ostatnia taka bzdurna decyzja wywołana brakiem sensownej polityki parkingowej w naszym mieście głoszącym jedynie teoretycznie hasła "zrównoważonego rozwoju".

      Nie za moje podatki.

      • 3 0

  • I dobrze, że mają być zachowane (6)

    Pewnie nie każdy to zrozumie...

    • 140 15

    • (1)

      Tylko ze to relikty danziga a nie dawnego Gdańska

      • 4 18

      • Ktoś tu z Historią jest "ciut" na bakier ;) szczególnie te XV wieczne fundamenty baszty to danzig buahahahah

        • 14 3

    • (3)

      Od XIII/XIV wieku w Gdańsku istniało kilka różnych miast i w przypadku miast portowych to nie było nic dziwnego. Był Gdańsk typowo pomorski-polski, był Gdańsk niemiecki, były tereny Hanzy i na dodatek jeszcze Krzyżacy.

      Więc takie kłótnie o to czy to był Gdańsk, Danzig czy Gyddanyzc raczej nie mają sensu.

      • 16 3

      • Kodan (1)

        Był jeszcze Kodan założony przez króla Lechitów około 1850 r. p.n.e.

        • 4 1

        • Wy serio z tymi Lechitami?

          nie kumam, jak można łykac taką bzdurę...

          • 3 0

      • nie ma i nigdy nie było takiego kraju Polska

        tak samo nie było i nie ma takiego kraju Rosja,
        to są sztuczne twory administracyjne

        • 1 3

  • Kopać dalej. Prawdopodobnie jest tego więcej. (4)

    • 116 18

    • Interesuje mnie szczególnie to przejście podziemne (3)

      Będzie tam można wypić piwko?

      • 16 15

      • ...... (1)

        Tak

        • 5 4

        • Będzie przynajmniej gdzie lunąć albo nawet dwójeczke postawić

          He he he...

          • 5 9

      • I odcedzić potem kartofelki...

        • 5 5

  • I bardzo dobrze :) (1)

    Ale za chwilę prawdopodobnie podniesie się lament biednych, nie mających gdzie parkować..:)

    • 85 16

    • parkingi

      niedlugo wjada mi do klatki schodowej bo chodniki na moim osiedlu sa zapelnione prze samochody.powstaly zreszta nowiutkie chodniczki...dla parkujacych autek...

      • 3 1

  • Zmartwią się jedynie ci, którym historia Gdańska jest obojętna (29)

    Głównie z Warmii, Mazur, Koszalinów itp czy Ukrainy. Pozostali zrozumieją i poprą pomysł zachowania zabytków historycznych

    • 145 55

    • chyba się mylisz, kto najbardziej niszczy Gdańsk (2)

      kto niszczy starą zabudowę Gdańska? budyń jest przyjezdny? podobno tu się urodził

      • 29 18

      • Kto uchwala plan zagospodarowania

        Czy czasem nie Rada Miasta? Od czego są potem służby miejskie? Adamowicz jako szef też za to odpowiada, zgoda, ale nie tylko on! Nie zapominajmy o rozliczeniu tych malutkich urzędników, stojących w cieniu a często mających największy wpływ na wydarzenia.

        • 21 8

      • Urodzić to się tu urodził, ale i jego matka i ojciec przyjechali tu po wojnie z Wilna i nic z Pomorzem nie mieli wspólnego przed 1946. Czytałem wywiad i on sam uważa się za Kaszuba (sic!) naturalizowanego, przez zasiedzenie.

        • 4 8

    • Mów za siebie.

      • 11 5

    • (5)

      Jestem z Warmii i jestem posiadaczem auta. Ja się nie martwię, ja się cieszę, za 100 lat może już nie będzie samochodów ani tego parkingu a część historii pozostanie.

      • 38 3

      • Brawo Ty (1)

        Jeśliby więcej osób napływowych miało takie podejście to tylko się cieszyć.

        • 21 4

        • A myślisz, że nie mają?

          Myślę, że to, czy wolisz parking, czy zabytek zupełnie nie zależy od tego, czy jesteś przyjezdny, czy nie.

          W końcu nikt nie przyjeżdża do Gdańska się dorobić i wrócić skąd przybył, a bardziej, żeby tu już zostać.

          A kto by chciał mieszkać w mieście bez historii?

          • 28 4

      • nie podlizuj się pasożycie! (2)

        gdzie opłacasz podatki? dalej w tej swojej słoikowej wsi?

        • 2 29

        • Jak widzę taki tekst, od razu mi na myśl przychodzi

          Co z tego, że opłacasz w Gdańsku, skoro mieścisz się w kwocie wolnej od podatku, a reszta na czarno, żeby 500+ dostać?

          Takie okradanie miasta już OK?

          • 14 8

        • podatki płacę tutaj, tutaj zostawiam większość swojej pensji, tutaj daję zarobić fryzjerowi, szewcowi i restauratorowi, dzięki mojej pracy pracodawca dorabia się i płaci podatki też tutaj

          • 7 0

    • Jestem z Ukrainy (2)

      Jestem z Ukrainy, moim zdaniem, zabytki muszą być zachowane. Parking nie jest ważniejszy, niż historia

      • 35 3

      • Dziękuję, Wiktorio (1)

        Podoba mi się Twoje podejście do tematu.

        • 21 3

        • Polacy i Ukraińcy mają te same doświadczenia z ruskimi

          i z watykańską mafią

          • 5 3

    • Mieszasz atrybuty z cechami (5)

      Silisz się na bycie mądrym, a w jednym wpisie pomieszałeś dwie wartości:
      - Atrybuty (tu: miejsce pochodzenia)
      - Cechy (tu: nie toszczą się o zabytki)

      Implikujesz, że jak ktoś jest z Gdańska (atrybut) to niejako z automatu jest rozumniejszy od pozostałych (cecha).

      To tak nie działa. Atrybuty i cechy mogą, ale z reguły nie są zespolone - niestety, w zrozumieniu tego Wikipedia Ci nie pomoże.

      • 15 7

      • Matko, jak ja się siliłem (4)

        To co można o twojej "naukowej" wypowiedzi napisać?

        Taka akademicka nowomowa, sztuka dla sztuki by błysnąć. Nie wierzę, że nie potrafisz tego napisać inaczej - po polsku.

        • 14 10

        • przepisał definicje i się cieszy

          • 6 6

        • Stopniowanie (2)

          Znasz ideę stopniowania: równy -->wyższy --> najwyższy
          Spróbuj doskoczyć do mojego poziomu, bo ja się nie będę zniżał do Twojego.

          Intencje - nie mam na celu błyśnięcie, tylko pokazanie nieprawdy.

          • 9 9

          • 2/5 - Tak kończą ci, którzy sypią perły przed wieprze. (1)

            • 3 6

            • też prawda

              wszy się tępi a nie toleruje lub edukuje

              • 2 3

    • (2)

      Jako przybysz z Mazowsza czuje się urażony Twoja wypowiedzią.
      Samo stwierdzenie, że tylko rodowici Gdańszczanie interesują się historią Gdańska jest już kłamliwe - 90% ludzi ma w nosie zabytki, bo ledwo im starcza od 1szego do 1szego, a co dopiero im się martwić o zabytki.

      • 18 6

      • Koles bredzi.

        Jego familia sama bosa tu przylazla a ob mieszka w jakims mrowkowcu na 40 m siedzi z piwem z biedy w paputach i wielki gdanszczanin.

        • 9 7

      • jak zaciągnęli kredyt na kupno 20 letniego szrota i płacą za benzynę spalaną w korkach

        to nic dziwnego że ledwo wiążą koniec z końcem.

        Liczba takich utracjuszy chyba nie sięga jednak 90% .

        Tak ci się może jedynie wydawać, jeśli tylko w takim środowisku się obracasz.

        • 4 3

    • Warmii Mazur to może i tak (1)

      Ale Żuław i wysoczyzny to nie tak szybko

      • 4 3

      • Warmia to Prusy i ludzie tutaj mają szacunek do siebie i do swojego otoczenia

        to nie jest bydło na sznurze księdza czy podobna ciemnota

        • 4 3

    • Powojenny Gdańsk zbudowali i odbudowali przyjezdni. (4)

      Gdańsk od samego początku - od księcia Mieszka - był miejscem, w którym spotykali się ludzie z różnych stron i różnych kultur. Charakter miasta, zarówno materialny jak i duchowy, ukształtował się dzięki wzajemnej otwartości i kupieckiemu zaufaniu. A po 1945 r., gdy praktycznie wszyscy mieszkańcy byli przybyszami z daleka, to oni właśnie odbudowali miasto, łącząc jego dawnego ducha z przywiezioną nową tradycją. Wyrazem tego łączenia jest dla mnie sgraffiti na rogu Kołodziejskiej i Długiej - forma niestosowana wcześniej w Gdańsku, umieszczona na odbudowanym domu.
      Dlatego dziś cieszę się, że moje Trójmiasto jest atrakcyjne dla ludzi z Żuław, Mazur, Mazowsza, Ukrainy. Zapraszam, dołączajcie do budowania tysiącletniego Gdańska.

      • 10 1

      • Moze byc i przyjezdny (2)

        byleby mowil: w Brzeźnie a nie NA Brzeźnie. Wk..... mnie to strasznie.

        • 6 4

        • widocznie mieszkasz za długo na brzeźnie :)

          • 2 3

        • Z tym mówieniem to jakaś tępota umysłowa

          Mieszkam w Gdańsku ledwo 10 lat i dla mnie jest jasne, że się jeździ do miasta, Oliwy, Wrzeszcza, a "na" - to tylko Stogi, Suchanino czy Kokoszki.

          Nie rozumiem, że może przekraczać to czyjekolwiek możliwości.

          • 4 0

      • podobnie Gdynia, zbudowana przez inżynierów ze wszystkich stron świata

        • 4 2

  • no to brawo

    :)

    • 37 6

  • Po co ten parking tam w ogóle? (9)

    Wycięto piękne drzewa, a powstanie kolejny obrzydliwy kloc jak na Jana z Kolna.

    • 115 29

    • dodajmy ze bedzie stał pusty.. za to chodniki w okolicy

      • 23 5

    • Urzędnicy promują zrównoważony transport, (7)

      a sami budują olbrzymi parking.
      Wszędzie wprowadza się strefy płatnego parkowania, buduje ścieżki rowerowe, zachęca do komunikacji miejskiej, która jest niepunktualna i zawodna.
      Gdzie ta konsekwencja?

      • 26 6

      • Przyzwyczajaj się, lepiej na pewno w tej kwestii nie będzie.

        • 6 4

      • zrównoważony transport (1)

        promują po to, by na drogach było mniej samochodów i wtedy będą mogli śmigać swoimi BMkami.

        • 10 4

        • ale nawet jeśli promują, to nie są konsekwentni

          i to jest problem do rozwiązania przy najbliższych wyborach.

          Warto olać tych, którzy uważają, że budowaniem takich parkingów rozwiążą problemy parkowania i efektywności transportu w Gdańsku.

          • 2 1

      • Szczerze, to mi wisi, czy ktoś przyjedzie samochodem, czy komunikacją. (3)

        Byle bym nie musiał się przeciskać między szrotami zaparkowanymi na chodniku...

        Więc parking też nie zaszkodzi...

        • 8 4

        • Zamiast wydawać np. 10mln złotych na budowę parkingu (pieniądze z podatków) (2)

          można wprowadzić opłaty za parkowanie i nagle będzie mniej samochodów, bo ludzie widząc, że urząd buduje parking myślą, że urzędnicy wykopali skrzynię z pieniędzmi i robią to "za swoje".

          Urzędy nie mają żadnych innych pieniędzy niż tych, które pochodzą z podatków. Jeśli wezmą kredyt - to też spłacimy my w podatkach.

          • 6 7

          • Nie będzie mniej samochodów. (1)

            Tylko będą stać wszędzie, gdzie nie wolno.
            Najpierw trzeba ten problem rozwiązać.

            • 5 1

            • co konkretnie proponujesz?

              z mojej strony proponuję wdrożenie restrykcyjnej polityki parkingowej, uszczelnienie systemu poboru opłat za parkowanie i eliminację prawa do parkowania na chodnikach za darmo, a w bliższej lub dalszej perspektywie także zakaz parkowania na chodnikach i trawnikach.

              Równolegle do tego podniesienie taktu SKM do 5 minut i poprawa bezpieczeństwa i komfortu ruchu pieszych i rowerzystów w mieście.

              Bez tego proces pogarszania się warunków ruchu ludzi w Gdańsku nie zostanie zahamowany ani odwrócony.

              • 3 0

  • (3)

    Kiedy odkryto XV piwnicę na terenie budowanego Forum to ja zasypano. Dlaczego?

    • 99 15

    • Może dlatego, że była już 15-tą, jak piszesz

      • 33 12

    • zasypano, czy zniszczono?

      • 7 3

    • Bo placil deweloper

      Można zauważyć że jeśli inwestorem projektu nie jest miasto a firma prywatna to zabytki zostają uznane za mało istotne a jak inwestorem jest miasto to ewentualnie zabytki się zachowuje

      • 2 1

  • proponuje zmianę nazwy na Basztę 13 mieszkań (2)

    • 32 41

    • Nam się należy. (1)

      • 13 14

      • Pat pan, budyń jest protoplastą misiewicz! Przykład powalający wiec co się dziwić ze budyń to idealny przykład

        Zawsze musi być ktoś pierwszy a budyń dał nam przykład jak robić interesy na publicznej kasie.

        • 1 3

  • (6)

    Powinni ten teren zalać wodą , zrobić takie jeziorko , teren rekreacyjny

    • 17 45

    • Duszku Kacperku, nie prowokuj!

      • 13 13

    • Traktuję jako dowcip, więc daję plusa.

      • 9 6

    • (1)

      Milcz, trollu pospolity! Mieszkańcy, proszę nie karmić trolla!

      • 7 6

      • chyba że kamieniami? one to lubią

        • 2 1

    • Kacperek w tych kazamatach będzie pokrywał oenerowcow:)

      • 7 9

    • w sumie czemu nie, po Gdańsku chodzi sporo nurków

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.