• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Most wantowy otwarty

TB
12 listopada 2001 (artykuł sprzed 22 lat) 
Największy i najnowocześniejszy technologicznie most wantowy w kraju otwarto w Gdańsku, nad Martwą Wisłą. W uroczystości uczestniczyli przedstawiciele najwyższych władz państwowych i samorządowych, z wicepremierem Markiem Polem na czele. Most nosi imię Jana Pawła II.

Gdański most posiada najdłuższe, 230-metrowe przęsło podwieszane w Polsce. Całość konstrukcji ma prawie 400 m długości i 20,5 m szerokości. Wysokość pylonu to 97 m. Most waży 26 tys. ton, a do jego budowy zużyto 16,5 tys. m sześc. betonu. Jest to pierwszy most w naszym kraju zbudowany metodą wspornikową bez użycia podpór tymczasowych w nurcie rzeki.

W piątek wstęgę na moście przecięli Marek Pol, wicepremier i minister infrastruktury, Ryszard Kurylczyk, wojewoda pomorski, Jan Zarębski, marszałek województwa i Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Odsłonięcia tablicy pamiątkowej i poświęcenia mostu dokonał arcybiskup Tadeusz Gocłowski, metropolita gdański.

- Nie sposób wymienić wszystkich wykonawców i podwykonawców tej trudnej inwestycji, najważniejsze jest jednak to, że zarówno projekt, jak i w dużej części wykonawstwo należy do polskich firm - powiedział Franciszek Rogowicz, dyrektor oddziału północnego w Gdańsku Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych, rozpoczynając uroczystość.

Dyrektor zauważył, że ze względu na nową technologię wykonania, jest to "najinteligentniejszy" most w Polsce od czasów Mieszka I. Podkreślił jednak również, że ta inwestycja jest dopiero początkiem, pierwszym etapem układu komunikacyjnego, który ma zostać zrealizowany w najbliższych latach. Uzupełnić ma go obwodnica południowa Gdańska i trasa Sucharskiego, prowadząca do portu, a w dalszej perspektywie autostrada A-1 na trasie północ-południe.

- Jest to pierwsza inwestycja z obszaru transportu lądowego, w otwarciu której biorę udział jako minister odpowiedzialny za infrastrukturę - stwierdził Marek Pol. - Cieszę się, że otwieram most bardzo nowoczesny. Nie sądzę, aby kogokolwiek w Trójmieście trzeba było przekonywać, że dla rozwoju obszaru portów i gospodarki morskiej w ogóle połączenia drogowe są najważniejsze i to one decydują o tym, czy gospodarka ta będzie się w ciągu najbliższych lat rozwijała szybko.

Wojewoda Kurylczyk, marszałek Zarębski oraz prezydent Adamowicz wykorzystali obecność wicepremiera na uroczystości do lobbingu na rzecz państwowego wsparcia dla rozbudowy infrastruktury drogowej Trójmiasta, a przede wszystkim rozpoczęcia budowy autostrady A-1, inwestycji kluczowej dla dalszego rozwoju Pomorza, a przede wszystkim niezbędnej dla prawidłowego wykorzystania bazy portowej Trójmiasta.

- Według planów, jeśli wszystko pójdzie sprawnie, pierwszy odcinek autostrady A-1, o długości 90 km, powinien być zakończony ok. roku 2006 - zapewnił dziennikarzy wicepremier Pol. - Bardzo bym chciał, żeby w przyszłym roku rozpoczęła się budowa. Jestem przekonany, że pierwsze kilometry będą się pojawiać stopniowo w latach 2003-2006. A-1 dlatego nosi ten numer, że jest najważniejszą w Polsce autostradą. Budowa trasy Sucharskiego i trasy Kwiatkowskiego powinna odwrócić Polskę z powrotem w kierunku morza.
Głos WybrzeżaTB

Opinie (19)

  • Ładny i fajnie się po nim jeździ - mało jaeszcze na nim samochodów...

    • 0 0

  • latem tegoz

    roku slyszalem wiele opinii, ze jest most do nikad. Czy Pol cokolwiek pomoze? Hmm, na razie glupio godo. "Chcialbym", "mam nadzieje", "zobaczymy". Kto to mowi, podpity wuj na imieninach, czy urzednik panstwowy? Czy bedzie to most do nikad, waaadzo kochana, oj dana?

    • 0 0

  • Rowery

    Most ładny,niestety zabrakło chodników oraz trasy dla
    rowerzystów.

    • 1 0

  • Nieważne, że...

    ..ten most (na razie) prowadzi donikąd. Najważniejsze, że jest imienia Jana Pawła II. Czasem się zastanawiam, czy na terenach polskich więcej w latach 40-ych było ulic, placów, pomników i innych obiektów imienia Adolfa Hitlera, czy może w latach 50-ych Józefa Stalina, czy teraz Jana Pawła II. Mamy w kraju normalny kult jednostki, co więcej, wbrew woli tejże jednostki...
    A most... No nic, pozostaje nam czekać na resztę ciągu komunikacyjnego łączącego drogę warszawską z Sopotem i Gdynią z pominięciem śródmieścia Gdańska. Początek zrobiony, ale to jeszcze potrwa...

    • 0 0

  • dobre chęci...

    Nawet najdłuższa podróż zaczyna się od pierwszego kroku... Brawo! Pierwszy zostal uczyniony, jednak czekam z niecierpliwością na następny i następny i następny... Przecież taki dojazd do portu jak jest w Gdańsku to wstyd i to wielki. Nic dziwnego, że gospodarka morska w tym kraju leży... zreszta nie ona jedna... No ale skoro wicepremier Pol tak bardzo chce, to może coś się z tych chęci dobrego urodzi.

    • 0 0

  • Tam jest ścieżka rowerowa :)))))

    KLEKS, chciałbym Ci napisać, że na tym moście jest coś co konstruktorzy nazwali "ścieżką rowerową" :-)))
    Napisalem to w cudzysłowie, bo byłem na tym moście i okazało się, że ta ścieżka rowerowa jest tak wąska, że jedna osoba idąc tą ścieżką musi uważać, żeby nie ocierać sie o barierki. W jednym miejscu jest tak wąsko, że trzeba przechodzić prawie "bokiem". BRAWA DLA KONSTRUKTORÓW. A DAM IM JESZCZE WIĘKSZE JAK MI POKAŻĄ, JAK JEŻDŻĄ TAM NA ROWERZE!!!

    Chodników dla pieszych rzeczywiście nie ma :-((((

    Kolejna rzecz utrudniająca życie: powstał wielki most, skrzyżowania, na których stoi chyba z kilkanaście sygnalizatorów świetlnych. Co z tego, skoro żaden z nich nie działa???? W wyniku przebudowy zmieniły się pierszeństwa na drogach i już w tym samym dniu były na tych skrzyżowaniach stłuczki. KOLEJNE BRAWA, wrrr...

    Pozdrawiam wszystkich czytelników www.trojmiasto.pl

    • 0 0

  • Sygnalizatory...

    Jak każe stara świecka tradycja - powstał kolejny kolizyjny węzeł drogowy... Nie rozumiem, w czym tkwi problem uniemożliwiający stworzenie skrzyżowania dróg na wzór zjazdów na zachodnich autostradach... koszty? Chyba do pominięcia wobec pieniędzy włożonych w budowę mostu...

    Widać tu kultywację 'dobrze sprawdzonych' rozwiązań - jak np. skrzyżowania Rzeczypospolitej z Jana Pawła na Zaspie - dwupoziomowej konstrukcji z mnóstwem znaków STOP i filarami zasłaniającymi widoczność...

    Generalnie widać już pierwsze zwiastuny myślenia wśród projektantów dróg (np. nowe rondo na Jaśkowej Dolinie na Morenie - chociaż mogłoby być większe), ale nadal dużo gdańskich drogowych inwestycji wykonywanych jest wg niezbyt optymalnych projektów...

    • 0 0

  • swiatla

    to ze za pieknym mostem jest gorka do skrzyzowania z semaforami - wyglada faktycznie, jak nieporozumienie. Ciekawe, co o tym powie pan Antoni Szczyt...

    • 0 0

  • I proponuję żeby Pol się bujał...

    ... bo od czasu pojawienia się jego propozycji odgórnego ustalenia maksymalnej płacy w firmach PRYWATYNYCH uważam, że jego miejsce jest na Kubie albo Korei Płn, albo innym komunistycznym raju. Przekazanie mu teki ministra d/s insfrastruktury jest chyba jakąś pomyłką... ach, te jego kompetencje i elokwencja... he he

    • 0 0

  • Most ładny ale za niski

    Pisałem już poprzednio most ma za mały prześwit 8.5m

    • 1 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane