Fakty i opinie

Mural z Tadeuszem Wendą odsłonięty w Gdyni

artykuł historyczny

Mural upamiętniający inżyniera Tadeusza Wendę zdobi od czwartku ścianę budynku przy ul. Władysława IV 11Mapka w Gdyni. 23 września 1922 roku sejm przyjął ustawę w sprawie budowy "portu morskiego przy Gdyni na Pomorzu". Od początku nadzorował ją właśnie Wenda.



Czy mural to dobry sposób na upamiętnienie słynnych postaci?

tak, najlepszy z możliwych 89%
nie, wolę inne formy 11%
zakończona Łącznie głosów: 481
Z okazji 95. urodzin Gdyni i 99. rocznicy przyjęcia ustawy o budowie portu Rada Miasta w Gdyni ustanowiła rok 2021 upamiętniającym Tadeusza Wendę, by propagować wiedzę o budowniczym portu.

W maju na ostrodze mola RybackiegoMapka w Gdyni odsłonięto pomnik poświęcony Wendzie, ale szykowano też inny sposób, by uhonorować tę wyjątkową postać.

Pomnik Tadeusza Wendy: więcej informacji



Kilka miesięcy przygotowań, dwa tygodnie malowania



Przygotowania do upamiętnienia inżyniera za pomocą muralu trwały kilka miesięcy. Najpierw potrzebny był projekt i odpowiednia lokalizacja.

Samo malowanie trwało dwa tygodnie. Łatwo nie było, bo wykonawca musiał mieć wzgląd na prognozy pogody.

Efekty można oglądać od czwartku na ścianie budynku przy ul. Władysława IV 11 w Gdyni. Po godz. 10 odsłonięto mural, który zajmuje powierzchnię 210 m kw. Pozostanie na ścianie co najmniej 10 lat. Malowidło będzie regularnie konserwowane.



Mural powstał przy współpracy portu i muzeum



Autorem projektu jest Krzysztof Iwański. Malunek powstał dzięki współpracy Muzeum Miasta Gdyni i Zarządu Morskiego Portu Gdynia, który wsparł inicjatywę finansowo. Wykonawcą był firma Wakeuptime.

- Mural został stworzony w centrum Gdyni. Cieszy mnie ta lokalizacja, bo będziemy mogli zwrócić uwagę mieszkańców na sylwetkę Tadeusza Wendy. Jestem zadowolony z tego, jaki kształt ma powstać na muralu - mówi Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu w Gdyni.

Mural na styku modernizmu i współczesności



- To postać ciągle nieopowiedziana, a jednocześnie fantastyczny życiorys nadający się na film. Wydaje mi się, że zaprezentowanie wizerunku inżyniera w taki sposób w roku Wendy to świetny pomysł. Trafia nie tylko w modernistyczną estetykę, ale także w tę bliską młodym ludziom - dodaje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Wzruszenia nie ukrywała obecna podczas uroczystości wnuczka Tadeusza Wendy.

- Jestem bardzo wdzięczna projektantom i wykonawcom, bo raduje się serce. Mural jest piękny. Dzięki niemu ludzie znowu dowiedzą się czegoś o moim dziadku. Był skromnym człowiekiem i może nie chciałby tak wielkich uroczystości, ale myślę, że jemu należy się jak największe upamiętnienie. Ten rok pokazał, że postać Tadeusza Wendy wyszła z cienia - opowiada Hanna Wenda-Uszyńska, wnuczka inżyniera.

Podcasty o Tadeuszu Wendzie



Do odkrywania postaci Wendy zaprasza jeszcze przez kilka tygodni Muzeum Miasta Gdyni, które prowadzi badania, gromadzi historie mówione oraz obiekty związane z projektantem i głównym budowniczym gdyńskiego portu.

Instytucja zaprasza wszystkich m.in. do współtworzenia strony www.TadeuszWenda.pl.

W tym roku z okazji 99-lecia powstania portu wspólnie z muzeum opracowano również serię podcastów o Tadeuszu Wendzie. Premiera pierwszego odcinka w czwartek.

Kim był Tadeusz Wenda?

Tadeusz Apolinary Wenda urodził się 23 lipca 1863 r. w Warszawie. W 1890 r. ukończył studia w Instytucie Inżynierów Komunikacji w Petersburgu i przez 10 lat pracował przy projektowaniu i budowie linii kolejowych w różnych częściach Imperium Rosyjskiego. Następne 15 lat spędził, kierując rozbudową portów morskich na Bałtyku. Do Polski powrócił w 1915 r. Po odzyskaniu przez kraj niepodległości rozpoczął pracę w Departamencie Spraw Morskich Ministerstwa Spraw Wojskowych jako kierownik Wydziału Budowy Portów.

Od 1920 r. pracował nad projektem budowy przez Polskę własnego portu. Wszystkie kluczowe zadania - od wyboru lokalizacji, poprzez zaprojektowanie, budowę i rozwój portu w Gdyni - były dziełem Tadeusza Wendy.

Przez lata zdobył on uznanie i szacunek zarówno jako wybitny inżynier, ale również jako zaangażowany patriota i życzliwy człowiek.

Kiedy odchodził w stan spoczynku w 1937 r., pozostawił Gdynię jako najnowocześniejszy i drugi pod względem przeładunków port na Bałtyku.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (81)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »