- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (387 opinii)
- 2 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (226 opinii)
- 3 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (63 opinie)
- 4 Po wyborach chcą zbudować ruch miejski (83 opinie)
- 5 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (165 opinii)
- 6 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (295 opinii)
Niemal 31 mln zł za naprawę 10 tramwajów Pesa
30 mln 750 tys. zł będzie kosztować naprawa 10 tramwajów 120NaG należących do spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje, a więc dokładnie tyle, ile miejska spółka zamierzała przeznaczyć na modernizację składów z 2010 r. Jedyną ofertę w przetargu złożyło konsorcjum firm: Pesa i Saatz sp. z o.o.
Modernizacja ma szeroki zakres i będzie dotyczyć elementów i urządzeń na dachu i podwoziu, a także wózków, wnętrza przedziału pasażerskiego, kabiny motorniczego oraz nadwozia w części zewnętrznej.
W przetargu wpłynęła jedna oferta. Złożyło ją konsorcjum firm: Pesa oraz spółki Saatz. Kwota, jakiej firmy oczekują za naprawę 10 tramwajów, opiewa na 30 mln 750 tys. zł, a więc jest dokładnie taka sama, jaką GAiT zamierzał przeznaczyć na naprawę.
Nie więcej niż trzy tramwaje w jednym momencie
Aby nie pozbawić miejskiego przewoźnika zdolności przewozowej, tramwaje będą opuszczać zajezdnię partiami - maksymalnie w jednym czasie w naprawie będą mogły być po trzy tramwaje.
- Naprawa musi być realizowana metodami o dużym zaawansowaniu technicznym, zapewniającymi wysoką dokładność wykonania i montażu elementów tramwaju. Wykonane prace będą dobrej jakości i zgodne z obowiązującymi normami. Elementy użyte do wykonania naprawy głównej muszą być fabrycznie nowe lub regenerowane. Zamawiający nie dopuszcza stosowania elementów używanych - czytamy w dokumentacji przetargowej.
Remont 10 tramwajów w rok
Dodatkowo poszczególne elementy tramwajów na 3 lata zostaną zabezpieczone antykorozyjnie, a przed ponownym dopuszczeniem do obsługi pasażerów wszystkie wyremontowane tramwaje będą musiały przejść badania techniczne. Co ciekawe, wszystkie wymienione części po zakończonej naprawie mają wrócić do spółki GAiT, co ma ułatwić późniejsze serwisowanie składów. Okres rękojmi za wady określono na 60 miesięcy.
Pierwszy tramwaj wyjedzie na naprawę w ciągu 14 od dnia zawarcia umowy z wykonawcą i będzie mógł być wyłączony z eksploatacji maksymalnie przez 90 dni (oferta złożona w przetargu zakłada wyłączenie z eksploatacji o 10 dni krótsze). Naprawa wszystkich 10 sztuk nie może potrwać dłużej niż 12 miesięcy.
Materiał archiwalny z 2018 r.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-07-13 13:02
Buspasy (19)
Jak przy zbiorkomie jesteśmy: Drogi Gdańsku, więcej buspasów by się przydało. Nawet Gdynia w tej kwestii nam odskoczyła hen daleko
- 53 104
-
2021-07-14 10:06
Buspasy
Buspasy powodują korki. Wszystkie powinny zostać zlikwidowane.
- 2 1
-
2021-07-13 20:03
Gdynia ma tylko busy i trajtki wiec u sąsiadów
buspas to podstawa. My mamy wydzielone torowiska dla tramwajów... inny poziom gatunkowy
- 7 1
-
2021-07-13 13:41
Powinny byc tylko buspasy które zastąpią ten kosztowny szrot i torowiska! (8)
Tramwaj jest obecnie najbardziej kosztownym szrotem w komunikacji miejskiej niema żadnych zalet.!!!!
Oszczędności były by ogromne tak wielkie ze mozna było by dokupić wiecej autobusów bez emisyjnych !!
Wszystkie miasta na swiecie rezygnują ze tego przestarzałego srodka komunikacji ,ale unas utrzymują bankruta którym jest pesa i kupujaTramwaj jest obecnie najbardziej kosztownym szrotem w komunikacji miejskiej niema żadnych zalet.!!!!
Oszczędności były by ogromne tak wielkie ze mozna było by dokupić wiecej autobusów bez emisyjnych !!
Wszystkie miasta na swiecie rezygnują ze tego przestarzałego srodka komunikacji ,ale unas utrzymują bankruta którym jest pesa i kupuja szroty ze złomowiska z Niemiec.
dodatkowo kosztowne tragiczne w wykonaniu torowiska
I paskudna trakcja w miescie który wygląda obrzydliwie . I jednoczesnie ogromny hałas którey ten złom powoduje .nie wspominajac juz o szkodaj jakie powoduje ten kilkudziesieciuo tonowy złom jadąc dlatego mieszkancy nie chą w poblizu niego mieszkać bo drgania i hałas niszcza budynki.Co dzienne awarie jeden stoi i wszystkie zanim.Autobus ma same zalety i jest wygodniejszy i pojemniejszy dodatkowo dzieki bus pasom karetki pogotowia i straz pożarna nie stoi w korkach !Można długo by otym pisac ale to niema znaczenia bo unas w komisji zrównoważonego rozwoju siedzą same dzbany .Dlatego komunikacja w Gdańsku to niedorozwój dzie nim bo sami są niedorozwinięci.- 6 18
-
2021-07-13 15:35
Czysty populizm
Chyba mignął Ci jakiś program na Discovery ale nie dokończyłes oglądać xD
- 2 1
-
2021-07-13 15:26
(1)
Można się zainteresować, co się dzieje na świecie. Tramwaje wracają do łask. Londyn planuje rozbudowę swojej sieci, tak samo Paryż i miasta USA. Natomiast autobusy spadają do rangi komunikacji dojazdowej, czyli autobusy będą wozić mieszkańców do miejsc przesiadkowych na tramwaj czy pociąg. Zerknij na funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Hadze w Holandii, a później możemy dyskutować.
- 11 0
-
2021-07-13 18:02
Tam gdzie się rozbudowuje linie tramwajowe nie ma przypadkiem metra? To trochę zmienia organizację komunikacji...
- 2 4
-
2021-07-13 13:54
Co to bełkot ? (4)
np.
"Wszystkie miasta na swiecie rezygnują ze tego przestarzałego srodka komunikacji" - no to proszę o jakieś przykłady miast które rezygnują z tramwajów ?- 16 2
-
2021-07-13 15:22
Dzbanie ty nawet nie wiesz jakie jest znaczenie tego wyrażenia. (3)
Wiec dzbanku jest tak ze produkcja i sprzedaż autobusów bez emisyjnych wzrosła o 1000% a tramwajów spadła na pysk.
- 1 19
-
2021-07-13 16:12
Nie kompromituj się filozofie
Tramwaje na świecie, likwidowali w latach czterdziestych i pięćdziesiątych ubiegłego wieku, bo konkurencją była produkcja tanich samochodów i wzrost zamożności społeczeństwa.
W Polsce dużo linii tramwajowych zlikwidowano w latach sześćdziesiątych.
Od lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku, jest prawdziwy boom na tramwaje. Wróciły bądźTramwaje na świecie, likwidowali w latach czterdziestych i pięćdziesiątych ubiegłego wieku, bo konkurencją była produkcja tanich samochodów i wzrost zamożności społeczeństwa.
W Polsce dużo linii tramwajowych zlikwidowano w latach sześćdziesiątych.
Od lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku, jest prawdziwy boom na tramwaje. Wróciły bądź pojawiły się pierwsze linie w takich miastach jak: Londyn, Barcelona, Bergen, Dublin, Ateny, Nicea, Genewa, Lyon, Madryt, Strasburg itd. W Polsce po wielu latach przerwy tramwaje wróciły do Olsztyna.- 10 2
-
2021-07-13 15:46
I nawet jednego miasta nie umiesz wymienic? Ales Ty mnie teraz zaimponowal. (1)
- 16 0
-
2021-07-13 19:06
Zobacz
Ile Gdańsk wyda na remont tramwajów,ponad 30mln plus utrzymanie torowiska itp itd.a jakby zlikwidować tramwaje i zrobić buspasy po śladzie torowisk?
- 0 10
-
2021-07-13 13:36
(1)
Swoją drogą nie jest to trochę śmieszne że zrobienie w jednym mieście oszałamiających 100m buspasa powoduje, że to miasto odkskuje daleko drugiemu miastu? Buspasy powinny być w kilometrach liczone a nie w jakich kawałkach że przegubowy autobus wystawe oboma końcami z tego busapasa...
- 12 2
-
2021-07-13 13:42
Dokładnie tak
Dublin np robi 400 km buspasow...
- 2 1
-
2021-07-13 13:13
przydało, to przedłóźyć kursy PKM do Gdańska G (5)
30 baniek pokryłoby finansowanie na 10 lat
- 12 3
-
2021-07-13 17:03
przedłószka
pszydała by się
- 2 1
-
2021-07-13 13:16
Tylko po co? (3)
Przecież tam absolutnie nic nie ma...
- 4 10
-
2021-07-13 13:26
Gdzie nie ma? (2)
Jest Główny Dworzec w Gdańsku. PKM rozwiązuje wiele problemów komunikacyjnych z lotniskiem, biurowcami, sklepami, nawet rekreacją. Dodatkowo podróż PKM w relacji Gdańsk - Wrzeszcz skraca ją do 5(!) minut. To bezkonkurencyjna szybkość. Absolutna rewelacja i rewolucja komunikacyjna (oczywiście nie, bo nie byłoby taktu, ale w pewnych godzinach znaczne ułatwienie)
- 12 1
-
2021-07-13 17:04
podróż PKM w relacji Gdańsk - Wrzeszcz - to one chba tam grunwaldzką jadą?
- 2 3
-
2021-07-13 14:17
Ale co chcesz komunikować z lotniskiem biurowcami itp?
W okolicach Głównego prawie nikt nie mieszka. W drugą stronę też nie bardzo jest po co jechać.
- 3 12
-
2021-07-13 14:10
Warszawa kupiła aż 213 nowych tramwajów od Hyundaia (25)
Jestem bardzo ciekawy czy to był dobry pomysł, czy też będą awarie ?
- 52 12
-
2021-07-13 22:24
Plastikowe dzieci
Były , są i będą dziwny człowieku! To nie gra komputerowa !
- 0 1
-
2021-07-13 15:53
(4)
Kupiła bo za tą kwotę PESA dawała ok 170 sztuk ,a to robi różnicę .w Azji jest pełno miast po kilkanaście milionów ludzi , to chyba tramwaje są projektowane na intensywną eksploatację.
- 5 5
-
2021-07-13 16:45
Tylko nie podali ile będzie kosztował serwis i jaki będzie jego zakres (3)
A na części będą czekać po kilka miesięcy, brawo Rafał
- 3 8
-
2021-07-13 17:46
Bzdury czajka piszesz, jak nie masz o czymś pojęcia to nie zabieraj głosu (2)
Zapoznaj się z warunkami przetargu, wszystko jest dokładnie opisane.
Aż 60% komponentów pochodzi z UE. Udział mają też polskie firmy. Osprzęt elektroniczny dostarcza warszawski Medcom. Firma ATM dostarczy rejestratory parametrów jazdy, a firma Damiro zapewni fotele motorniczych.- 9 1
-
2021-07-13 21:17
(1)
jak polskie firmy maja udzial,to bedzie troche jak Pesa(czyt.szrot).
- 1 5
-
2021-07-14 08:13
Dla takich jak ty, koreańskie cześci - żle, a jak polskie jeszcze gorzej
O co ci właściwie chodzi ?
- 1 1
-
2021-07-13 15:49
Czego zazdrościć ? (1)
Nie mieszczą się na przystankach. Tacy to fachowcy rodem z PO.
- 8 19
-
2021-07-13 17:39
Gdyby byli z *** to tramwaje byłyby niewidzialne
Tak jak respiratory, helikoptery i lotnisko, które ma już kilkudziesięciu menadżerów a jeszcze gruntów nie wykupili...
- 17 4
-
2021-07-13 14:42
ogolnie rzecz biora tramwaje to przezytek (12)
wielkie miasta na swiecie, w ktorych dalej jezdza, maja je bardziej z sentymentu niz powodow ekonomicznych.
Nowoczesne rozwiazania to eco busy na bus pasach, ale to trzeba bylo myslec 20 lat temu, teraz sobie mozna kupowac tramwaje- 6 49
-
2021-07-13 16:46
Dokladnie tak jest dlatego nawet autonomiczne autobusy są w miastach nowoczesnych
Ale ti zaraz cie zminusowały motornicze bo dygotaja ze prace stracą a na kierowce autobusu egzaminu by nie zdały .Tramwajem obecnie kierują nawet emerytki
- 1 9
-
2021-07-13 16:44
Czyli Paryż to wg ciebie wiocha? (7)
Bo od jakiegoś czasu budują linie tramwajowe. Czyli są zacofani.
- 22 2
-
2021-07-13 17:49
Linia linii nie równa
Duże miasta mają metro, jako podstawę układu, a u nas jakoś z tym krucho.
U nas tramwaje, w większości poruszają się w układzie drogowym, a taki łatwiej realizować autobusami.
Przy takiej marnej infrastrukturze, powinno się rezygnować z tramwajów, na rzecz autobusów na prąd. Aktualne torowiska mogłyby być buspasami z możliwością doładowywania z trakcji.
Autobusy o wiele łatwiej wymienić na nowsze, czyli szybciej mogłyby się pojawić autonomiczne.- 4 7
-
2021-07-13 17:12
Nie tylko Paryż, robi to też m.in. Londyn i Barcelona, która przeznaczyła na kolejną linię aż 37 mln Euro (5)
- 14 2
-
2021-07-13 17:52
(4)
Trudno się wycofać jak ma się już rozbudowaną infrastrukturę... ale te miasta jako podstawę mają metro i linie tramwajowe pełnią nieco inną funkcję niż u nas
- 4 12
-
2021-07-13 19:12
Z czego się niby mają wycofać, oni dopiero chcą rozbudowywać infrastrukturę tramwajową ? (3)
Londyn pierwsze 3 linie uruchomił w 2000 roku, czwartą w 2012.
Barcelona uruchomiła swoje pierwsze linie w 2004 roku, Paryż w 1992 roku.
Już po tym widać, że tramwaj przeżywa swój renesans w zachodniej Europie- 10 1
-
2021-07-14 09:48
Tylko tam mają metro jako podstawę, a jak u nas rozbudujesz tramwaje, to będzie tylko więcej problemów.
- 0 1
-
2021-07-13 22:32
Renesans?!
To ile wybudowali w ostatnich 3 latach?
- 2 1
-
2021-07-13 19:45
To my względem nich jesteśmy starymi wyjadaczami :D
Powinni brać z nas przykład ;)
- 4 0
-
2021-07-13 14:50
Tak może powiedzieć tylko mieszkaniec Bohaterów Getta... (2)
Wracają tory zaorane w latach '80 i '90, kiedy ludzie myśleli tak jak Ty...
- 27 5
-
2021-07-13 16:52
i do Olsztyna, w którym w 2015 roku wróciły tramwaje zlikwidowane w 1965 roku
- 11 0
-
2021-07-13 16:44
co ty bredzisz meduzo zaorany to ty masz mózg i widac ze nawet nie potrafisz sie wysłowić.
- 1 14
-
2021-07-13 14:39
To zależy od jakości przetargu a nie tramwajów
Jak został dobrze napisany to ewentualne ryzyko awarii zostało odpowiednio zabezpieczone.
- 9 4
-
2021-07-13 14:27
Najpierw muszą przystanki poszerzyć bo się nie mieszczą we wszystkich:) (2)
- 29 10
-
2021-07-13 17:43
dlaczego minusujecie, prawde wam napisal, tramwaje sa za duze i nie daja rady wjechac na przystanki (1)
- 20 4
-
2021-07-13 17:48
zapoznaj się z przyczyną, a później się wymądrzaj
- 6 10
-
2021-07-13 13:49
Komunikacja miejska to wyrzucanie pieniędzy w błoto. (8)
tory za setki milionów, zakup tramwajów za setki milionów a później naprawy za dziesiątki mln.
A wystarczyłoby za tą kasę zbudować setki ładowarek do aut elektrycznych.
Mieszkańcy kupiliby tysiące takich aut i powietrze byłoby czystrze.
Tyle, że co robiłyby setki urzędników ? Do zwolnienia ! I tylko o to im chodzi.- 43 217
-
2021-07-14 09:07
Już widzę 7-letnie dzieci za kierownicą auta elektrycznego
Albo osoby wracające z zakrapianej imprezy. Komunikacja jest dla wszystkich, a nie dla wybrańców.
- 4 0
-
2021-07-13 15:26
Co dziennie jade busem po całym miescie w różnych godzinach!I awarie tramwajów to Norma!!
Kilkarazy dziennie wspólczuje tym loudziom co są zmuszani do jazdy tym szrotem po mieście i czekanie az naprawią i odblokują cała linie ,albo uruchomią zamiast nich autobusy.
Tylko i wyłacznie autobusy powinny byc w miescie jeden padnie to nie blokuje innych jak tramwaj- 3 8
-
2021-07-13 15:10
I brakowaloby w systemie tysiecy gigawatow energii, ale przeciez zasiadlbys wowczas na rowerku, i te energie wykrecil, prawda?
- 8 1
-
2021-07-13 13:53
Jakby wszyscy Polacy w tym momencie wymienili swoje auta na elektryki to zapotrzebowanie na prąd wzrosłoby dwukrotnie. Z czego robiony jest prąd w Polsce i czy ekoloegicznie?
- 22 3
-
2021-07-13 13:55
Ale Ty mądry, nawet nie wiesz jak bardzo komunikacja miejska odciąża drogi (3)
Wygoogluj sobie "Comparison of Different Modes of Transportation" i zobacz ile miejsca zajmuje jeden pełny autobus a ile samochody z taką samą ilością pasażerów.
- 25 4
-
2021-07-13 15:12
Z iloscia pasazerow to moglaby jechac jakas wywrotka i wowczas zdziwilbys sie, o ile ta ilosc jest wieksza od ilosci w
... autobusie. A chodzilo Ci o liczbe pasazerow, czyli wielkosc wyrazona w sztukach, a nie w tonach czy kubikach.
- 2 5
-
2021-07-13 14:02
(1)
Oczywiście, przecież wszyscy punkt 7. wychodzą z domu na tym samym blokowisku-sypialni, idą na ten sam przystanek, wsiadają do tego samego autobusu i jadą do pracy do tego samego kombinatu!
- 5 14
-
2021-07-13 14:16
Nie i dlatego mamy więcej niż jeden kurs, więcej niż dwa przystanki i więcej niż jedną linię.
Tyle że ludzie najpierw nie myślą o komunikacji przy zakupie mieszkania, a potem sobie wmawiają stojąc w korku, że to i tak dla plebsu...
- 23 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.