Fakty i opinie

Nietypowe Budowle Trójmiasta. Przeładunek zboża i produkcja słodu

Ogromne silosy i przygotowane na przyjęcie ogromnych statków nabrzeże to jeden z ważniejszych terminali gdańskiego portu.

W cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta opowiadamy o ogromnych, położonych nad Martwą WisłąMapka silosach zbożowych, które służą do przeładunku zboża oraz produkcji słodu jęczmiennego. W poprzednim odcinku cyklu sprawdziliśmy działanie węzła wodnego w Przegalinie, w kolejnym odwiedzimy schron przy ulicy Polskiej 5 w GdyniMapka.



Czy wypływałe(a)ś kiedyś z Martwej Wisły lub Motławy na Zatokę Gdańską?

tak, wielokrotnie 37%
tak, okazjonalnie - turystycznie 38%
nie, nie miałe(a)m okazji 25%
zakończona Łącznie głosów: 711
Kompleks ogromnych silosów widać z nabrzeży Młodego Miasta oraz z Polskiego Haka. Obowiązkowo, po swojej prawej stronie, mijają go także wszystkie jednostki, które z gdańskiej mariny wypływają na Zatokę Gdańską. Często przy nabrzeżu cumują wtedy ogromne statki przeznaczone do transportu zboża. Właśnie z myślą o tym produkcie powstały widoczne na tzw. Nabrzeżu Bytomskim silosy i instalacje. Na pierwszy rzut oka widziany kompleks składa się z dwóch części - żółtej i szarej.

Malteurop. Produkcja słodu



Żółta część powstała jako pierwsza i należy do międzynarodowej grupy Malteurop, która w Gdańsku działa od 2007 roku. Wtedy to spółka kupiła działającą na Nabrzeżu Bytomskim od 1997 roku i  zainicjowaną przez niemiecką firmę Friedrich Weissheimer Malzfabrik spółkę Baltic Malt.

Malteurop to firma współpracująca z około 11 tysiącami rolników uprawiających na całym świecie jęczmień. Produkuje się z niego słód, który następnie wykorzystywany jest przede wszystkim do wytwarzania piwa. Malteurop jest jednym z największych na świecie producentów słodu.

Gdański obiekt składa się w sumie z ponad 20 silosów na jęczmień lub na jęczmień i słód. Jest tu także wieża słodownicza wraz z linią czyszczącą. Na terenie słodowni zboże jest czyszczone, myte, kiełkowane, suszone, oczyszczane z kiełek, a potem oczekuje w silosach na odbiór. Nad Martwą Wisłą działa zatem "kombinat", który przygotowuje słód zarówno dla dużych browarów, jak i małych rzemieślniczych produkcji.

Gdański Terminal Masowy. Przeładunek zboża



Przy nabrzeżu terminala cumować mogą statki o długości do 190 metrów długości i 33 metrów szerokości.
Przy nabrzeżu terminala cumować mogą statki o długości do 190 metrów długości i 33 metrów szerokości. materiały prasowe GBT
Budowę Gdańskiego Terminala Masowego (w skrócie GBT od Gdansk Bulk Terminal), czyli szarej części całego kompleksu, zakończono pod koniec 2012 roku. Powstał on na mocy umowy podpisanej między Malteurop Polska a Copenhagen Merchants, który jest z kolei jednym z największych na świecie brokerów zbóż. Pierwszy załadunek miał miejsce w terminalu na początku 2013 roku, a jego oficjalne otwarcie w czerwcu 2013 roku.

Gdański Terminal Masowy to magazyny płaskie i silosy o łącznej pojemności 55 tys. ton (19 tys. ton w magazynie płaskim o 36 tys. ton w 10 silosach) i system przeładunkowy, w których możliwe jest przechowywanie i przeładunek zbóż, śrut oleistych oraz innych suchych towarów masowych.

Zobacz także: tak działa węzeł wodny w Przegalinie



Terminal obsługuje transport morski - statki, drogowy - ciężarówki i kolejowy - wagony.

Statki ładowane są tu z prędkością do 450 ton na godzinę i rozładowywane z prędkością do 200 ton na godzinę. W tym samym czasie obsługiwane mogą być równocześnie trzy samochody ciężarowe oraz wagony kolejowe gdzie możliwy jest załadunek lub rozładunek zboża z prędkością do 100 ton na godzinę. Rozładowywanych jest tu nawet do 200 ciężarówek dziennie, obsługiwanych do 50 wagonów dziennie do przewozu suchych produktów masowych.

Przy nabrzeżu terminala cumować mogą statki o długości do 190 metrów (dla porównania wielkości budynek Olivia Star ma 156 metrów wysokości), szerokości do 33 metrów i maksymalnym zanurzeniu 10,2 metrów. Rzeczywiście w swojej blisko ośmioletniej historii terminal takie kolosy przyjmował. Możliwy jest tu także załadunek na statki kontenerów w towarami masowymi.

W terminalu możliwe jest suszenie ziarna i jego wstępne czyszczenie. Z kolei w znajdującym się na terenie terminala laboratorium możliwe jest przeprowadzenie analiz towarów.

Nietypowa budowla? Zgłoś nam do wyjaśnienia

Zastanawiasz się, czym jest i jaką funkcję pełni dziwna budowla, którą mijasz w drodze do pracy lub która znajduje się w pobliżu twojego miejsca zamieszkania? Napisz do nas! Poinformuj o lokalizacji, napisz, jakie masz pytania. Postaramy się ją sfilmować i wyjaśnić, co to takiego.

inwestycje@trojmiasto.pl


Quiz - Nietypowe budowle Trójmiasta

Pytanie 1 / 8

Pytanie 1 / 8
Do czego służyła kiedyś nieużywana już wieża w Nowym Porcie?

Opinie (52)

  • Akurat mieszkańcy Braniewa i szuwarowo bagiennego (8)

    Powinni wiedzieć co to silos

    • 26 10

    • A ty znowu jesteś zajadły, złośliwy i zazdrosny bo o Gdyni wzmianki nie ma.

      Wyluzuj chłopcze

      • 13 6

    • Uuu kolejny z kompleksami (1)

      Widać gościu że masz problem.

      • 11 2

      • Tak tak, ma kompleksy bo do Braniewa się przyczepia.

        • 6 2

    • (4)

      z Braniewa wiedzą bo tam wciąż działa browar a jak w Gdańsku? macie swoje piwko oprócz małych browarków jak w PG4? :D czy dalej pijecie elbląskiego Specjala?

      • 6 3

      • elbląski specjal to trucizna ... (3)

        ..dodatkowo w składzie zawiera wypełniacz dla biedoty czyli kukurydzę -nikt kto szanuje swoje trzewia nie pije czarnej kur...y

        • 4 1

        • W Bielkówku mamy wspaniały browar. (2)

          Wypróbuj, zanim cię całkiem zazdrość zeżre.

          • 1 0

          • (1)

            a Bielkówko to Gdańsk? od kiedy? :D

            • 3 0

            • Odkąd Gdańsk jest stolicą Kaszub ;)

              • 2 0

  • Kolejna nie polska firma (8)

    B

    • 26 38

    • Pisze się: niepolska, proszę Polaka. (3)

      • 34 4

      • (2)

        Napewno nie jest elegancko "niepolska". Negatywny epitet, jak np. nieprywatna, brzmi generalnie niezgrabnie i choć jest poprawnie ale nieelegancko; dziecinnie wręcz.
        Lepiej unikać tych łączeń na rzecz nie .... lecz, albo pisać wprost - zagraniczna, . Tak więc nie Polska. A "Polski" osobiście piszę z dużej, nawet w korespondecji.

        • 7 17

        • Epitet

          To rzeczownik + przymiotnik, a nie sam przymiotnik

          • 1 3

        • Chyba dużą literą. "Z dużej" to jakiś rusycyzm.

          Poza tym przymiotniki w języku polskim piszemy małą literą.

          • 3 0

    • Rolnik za to polski. Po to jest UE. Swobodny (3)

      przepływ usług. Osobiście znam kilka polskich firm zarejestrowanych u Niemca jako GmbH i konkujących na tamtym rynku jeżeli wiesz co to jest? Jest np. polski sklep reserved na oxford street, londyn, wielka brytania. lepiej agresywnie wszystko atakować.

      • 16 3

      • Geko, nie o to chodzi! (2)

        Produkcja słodu - to jest coś, co potrafimy robić sami. I robiliśmy. Ktoś kupił, dał nowsze maszyny, dysponuje lepszym zapleczem port, duży teren, można handlować na zamorskich rynkach. I tak kasa którą firma trzepie jest inwestowana poza PL. U nas za poprzednich ekip powstała bardzo dziwna sytuacja - wszystko się nie opłacało, likwidowano. Popatrz na tak proste branże jak rolinictwo i rybołówstwo. Po rybę teraz do Norewga lub Niemca, praktycznie zlikwidowaliśmy naszych rybaków. Rolnicy też mają ogromne trudności. A to nie to samo co produkcja aut, scalaków, chemii itp. Czemu Niemiec czy Holender na inwestycje ma kredyt państwowy, niskooprocentowany, a u nas musisz btrać komercyjny? Popatrz jak wygląda rynek mieszkań w Niemczech czy Austrii, a jak u nas.

        • 14 12

        • (1)

          Przecież to nie jest kilka nowych maszyn a kompletna przebudowa.

          No i to, że w wielu dziedzinach tak to wygląda to nie kwestia ekip rządzących ani nawet braku środków (jak ktoś chciał to znalazł inwestora czy inne finansowanie) a możliwości i chęci.

          Po kryzysie lat osiemdziesiątych i zmianach ustrojowych wiele gałęzi naszej gospodarki było w stagnacji od dobrych kilkunastu lat. Zacofane, podupadające firmy potrzebowały odbudowy, często niemal od zera, a na to brakowało nie tylko środków ale przede wszystkim pomysłu, wiedzy i doświadczenia. W kraju niewielu było ludzi, którzy wiedzieli jak to robić, jeszcze mniej chciało podejmować takie ryzyko. Stąd potrzebne były firmy zagraniczne.

          Niemniej, również dzięki tym zagranicznym inwestorom, stopniowo nabieramy doświadczenia, rozwijamy się i nasz przemysł się odradza. Może niewiele jest dużych polskich firm i marek znanych za granicą ale za to te mniejsze radzą sobie coraz lepiej i wciąż rosną.
          Niektóre branże kompletnie umarły, inne jednak rozwijają się bardzo dobrze.

          • 11 1

          • O czym wy piszecie?

            Grupa słodowa posiadająca odział Europejski MaltEuropa jest jedną z trzech największych na świecie. Nie ma możliwości aby dogonić takiego giganta. Równie dobrze możemy blacho wspominać, iż kiedyś Polak zbudował pierwszy komputer przenośny. Ale to Apple jest jedną z najlepiej wycenianych firm na amerykańskiej giełdzie.

            • 1 0

  • Więcej kolei, mniej TIR'ów! (6)

    Niestety, dużemu przeładunkowi towarzyszą hordy tirów. Blokują ul. Ku Ujściu. Skoro terminal ma bocznicę, to może warto lepiej wykorzystać kolej.

    • 50 6

    • Dobry pomysl

      W poniedzialek zaczniemy wykorzystywac bocznice, dzieks.

      • 17 3

    • Ostatnio tam kloca stawiałem jak byłem na rybach (4)

      na tych torach wlasnie. Tory sa jakby nieczynne, wymagaja albo remontu albo. jakis prac ktore przywrocily by je do stanu uzywalnosci. Sa zaniedbane i zarosniete. Poki co wykorzystac sie tego nie da ale mozna stawiac tam kloce z powodzeniem.

      • 7 15

      • Nieprawda, regularnie rozładowują tam drewno. Tory są dobre.

        • 11 1

      • na rybach? kanibalu z Gdyni

        • 8 1

      • Kloc w plenerze piękna sprawa

        Pozdrowionka

        • 9 0

      • Ja to robię w toalecie.

        • 3 1

  • Słód. Piękna rzecz

    • 18 3

  • (1)

    Ta a serki ciezarowek jada tam przez Most Siennicki i Przerobke gdzie maja zakaz. Policja problemu nie widzi

    • 37 6

    • Ja też widziałem te serki, masdamery i rokpole

      Przez mosty i wiadukty się przetaczają.

      • 21 3

  • niech się ten nasz kochany Gdańsk rozwija jak najszybciej moi drodzy i kochani (4)

    • 24 13

    • Minusujący wolą zeby się zwijał jak Deteoit?

      • 3 5

    • (2)

      to jeszcze potrzebny jest prezydent miasta dobry gospodarz

      • 3 1

      • (1)

        przecież jest tęczowa gospodyni - Dulcymea

        • 2 1

        • widzę że kolega pewnie morsuje skoro wystawia goły zad na działanie zimy . I jak było ?, zamarzł ten klocek na szynie ?

          • 0 2

  • (3)

    Warto by zrobić artykuł o opuszczonej stoczni przy ul. Przetocznej, znajdującej się w bezpośrednim sąsiedztwie Malteuropu.

    • 24 3

    • Chodzi o stocznię Martim która stoi pusta i straszy (1)

      • 10 1

      • Może być ciekawy temat, warto pokazac

        • 2 0

    • Na terenie Maritimu działa obecnie firma montex

      • 5 0

  • Przy okazji chmura pyłu zbożowego często unosi (2)

    Przy przeładunku zboża, często unosi się chmura pyłu z ładowni statku. W zależności od wiatru leci na Brzeźno, Nowy Port lub Ołowianka, Główne Miasto, Przeróbka. Niestety terminal zaoszczedził przy inwestycji, zastosował tanie rozwiązanie i ma w nosie jakość powietrza.

    • 20 3

    • Pył zbożowy (1)

      To zwykły kurz

      • 9 4

      • Który szkodzi płucom

        Każdy kurz jest szkodliwy: pył zbożowy, kurz piasku, pył drzewny oraz dym, itd.

        • 9 3

  • Z bliska robi większe wrażenie

    W podobnym pracowałem

    • 4 1

  • Firma Niemiecka - duma Pomorza (3)

    • 21 15

    • Wszyscy wiemy,ze jesteś Donald.

      • 5 2

    • Gdańsk już dawno postawił na Niemców i nie moze być to firma np Czeska lub Słowacka (1)

      Mała Sycylia ?

      • 5 1

      • No to wy w tej Gdyni, jak zwykle zróbcie na złość i postawcie na Ukraińskie albo Białoruskie firmy.

        • 2 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.