- 1 Mandat za rozmowę na parkingu (240 opinii)
- 2 Śnieg sparaliżował drogi w Trójmieście (124 opinie)
- 3 Pomysł czytelnika: tu wsiadasz, tu czekasz (153 opinie)
- 4 Klif w Orłowie co roku cofa się o metr (101 opinii)
- 5 Darmowe spacery z przewodnikiem po Gdyni (45 opinii)
- 6 Fałszywy mandat na przejściu dla pieszych (142 opinie)
Nietypowe Budowle Trójmiasta. Przeładunek zboża i produkcja słodu
Ogromne silosy i przygotowane na przyjęcie ogromnych statków nabrzeże to jeden z ważniejszych terminali gdańskiego portu.
W cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta opowiadamy o ogromnych, położonych nad Martwą Wisłą silosach zbożowych, które służą do przeładunku zboża oraz produkcji słodu jęczmiennego. W poprzednim odcinku cyklu sprawdziliśmy działanie węzła wodnego w Przegalinie, w kolejnym odwiedzimy schron przy ulicy Polskiej 5 w Gdyni
.
Malteurop. Produkcja słodu
Żółta część powstała jako pierwsza i należy do międzynarodowej grupy Malteurop, która w Gdańsku działa od 2007 roku. Wtedy to spółka kupiła działającą na Nabrzeżu Bytomskim od 1997 roku i zainicjowaną przez niemiecką firmę Friedrich Weissheimer Malzfabrik spółkę Baltic Malt.
Malteurop to firma współpracująca z około 11 tysiącami rolników uprawiających na całym świecie jęczmień. Produkuje się z niego słód, który następnie wykorzystywany jest przede wszystkim do wytwarzania piwa. Malteurop jest jednym z największych na świecie producentów słodu.
Gdański obiekt składa się w sumie z ponad 20 silosów na jęczmień lub na jęczmień i słód. Jest tu także wieża słodownicza wraz z linią czyszczącą. Na terenie słodowni zboże jest czyszczone, myte, kiełkowane, suszone, oczyszczane z kiełek, a potem oczekuje w silosach na odbiór. Nad Martwą Wisłą działa zatem "kombinat", który przygotowuje słód zarówno dla dużych browarów, jak i małych rzemieślniczych produkcji.
Gdański Terminal Masowy. Przeładunek zboża
Budowę Gdańskiego Terminala Masowego (w skrócie GBT od Gdansk Bulk Terminal), czyli szarej części całego kompleksu, zakończono pod koniec 2012 roku. Powstał on na mocy umowy podpisanej między Malteurop Polska a Copenhagen Merchants, który jest z kolei jednym z największych na świecie brokerów zbóż. Pierwszy załadunek miał miejsce w terminalu na początku 2013 roku, a jego oficjalne otwarcie w czerwcu 2013 roku.
Gdański Terminal Masowy to magazyny płaskie i silosy o łącznej pojemności 55 tys. ton (19 tys. ton w magazynie płaskim o 36 tys. ton w 10 silosach) i system przeładunkowy, w których możliwe jest przechowywanie i przeładunek zbóż, śrut oleistych oraz innych suchych towarów masowych.
Zobacz także: tak działa węzeł wodny w Przegalinie
Terminal obsługuje transport morski - statki, drogowy - ciężarówki i kolejowy - wagony.
Statki ładowane są tu z prędkością do 450 ton na godzinę i rozładowywane z prędkością do 200 ton na godzinę. W tym samym czasie obsługiwane mogą być równocześnie trzy samochody ciężarowe oraz wagony kolejowe gdzie możliwy jest załadunek lub rozładunek zboża z prędkością do 100 ton na godzinę. Rozładowywanych jest tu nawet do 200 ciężarówek dziennie, obsługiwanych do 50 wagonów dziennie do przewozu suchych produktów masowych.
Przy nabrzeżu terminala cumować mogą statki o długości do 190 metrów (dla porównania wielkości budynek Olivia Star ma 156 metrów wysokości), szerokości do 33 metrów i maksymalnym zanurzeniu 10,2 metrów. Rzeczywiście w swojej blisko ośmioletniej historii terminal takie kolosy przyjmował. Możliwy jest tu także załadunek na statki kontenerów w towarami masowymi.
W terminalu możliwe jest suszenie ziarna i jego wstępne czyszczenie. Z kolei w znajdującym się na terenie terminala laboratorium możliwe jest przeprowadzenie analiz towarów.
Zastanawiasz się, czym jest i jaką funkcję pełni dziwna budowla, którą mijasz w drodze do pracy lub która znajduje się w pobliżu twojego miejsca zamieszkania? Napisz do nas! Poinformuj o lokalizacji, napisz, jakie masz pytania. Postaramy się ją sfilmować i wyjaśnić, co to takiego.
inwestycje@trojmiasto.pl

Nietypowe budowle Trójmiasta. Czy rozpoznasz wszystkie?
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie wybrane
-
2021-01-17 07:58
Takie achy i echy a zero w temacie liczby osób zatrudnionych.
Co z tego,że mamy na terenie Gdańska duże firmy,światowe skoro albo zatrudniają minimalną liczbę osób,albo pracownicy podnajmowani są z innych firemek a forma zatrudnienia to co najwyżej umowa o dzieło/zlecenie.Płace też pewnie mają światowe tylko nie u nas jak to często bywa.
- 14 7
-
2021-01-16 19:25
Przy okazji chmura pyłu zbożowego często unosi (2)
Przy przeładunku zboża, często unosi się chmura pyłu z ładowni statku. W zależności od wiatru leci na Brzeźno, Nowy Port lub Ołowianka, Główne Miasto, Przeróbka. Niestety terminal zaoszczedził przy inwestycji, zastosował tanie rozwiązanie i ma w nosie jakość powietrza.
- 21 3
-
2021-01-16 19:46
Pył zbożowy (1)
To zwykły kurz
- 9 4
-
2021-01-16 20:26
Który szkodzi płucom
Każdy kurz jest szkodliwy: pył zbożowy, kurz piasku, pył drzewny oraz dym, itd.
- 9 3
-
2021-01-16 18:10
(3)
Warto by zrobić artykuł o opuszczonej stoczni przy ul. Przetocznej, znajdującej się w bezpośrednim sąsiedztwie Malteuropu.
- 25 3
-
2021-01-16 18:12
Chodzi o stocznię Martim która stoi pusta i straszy (1)
- 10 1
-
2021-01-16 18:28
Może być ciekawy temat, warto pokazac
- 2 0
-
2021-01-16 21:42
Na terenie Maritimu działa obecnie firma montex
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.