Ogromne silosy i przygotowane na przyjęcie ogromnych statków nabrzeże to jeden z ważniejszych terminali gdańskiego portu.
W cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta opowiadamy o ogromnych, położonych nad Martwą Wisłą silosach zbożowych, które służą do przeładunku zboża oraz produkcji słodu jęczmiennego. W poprzednim odcinku cyklu sprawdziliśmy działanie węzła wodnego w Przegalinie, w kolejnym odwiedzimy schron przy ulicy Polskiej 5 w Gdyni
.
Czy wypływałe(a)ś kiedyś z Martwej Wisły lub Motławy na Zatokę Gdańską?
Malteurop. Produkcja słodu
Żółta część powstała jako pierwsza i należy do międzynarodowej grupy Malteurop, która w Gdańsku działa od 2007 roku. Wtedy to spółka kupiła działającą na Nabrzeżu Bytomskim od 1997 roku i zainicjowaną przez niemiecką firmę Friedrich Weissheimer Malzfabrik spółkę Baltic Malt.
Malteurop to firma współpracująca z około 11 tysiącami rolników uprawiających na całym świecie jęczmień. Produkuje się z niego słód, który następnie wykorzystywany jest przede wszystkim do wytwarzania piwa. Malteurop jest jednym z największych na świecie producentów słodu.
Gdański obiekt składa się w sumie z ponad 20 silosów na jęczmień lub na jęczmień i słód. Jest tu także wieża słodownicza wraz z linią czyszczącą. Na terenie słodowni zboże jest czyszczone, myte, kiełkowane, suszone, oczyszczane z kiełek, a potem oczekuje w silosach na odbiór. Nad Martwą Wisłą działa zatem "kombinat", który przygotowuje słód zarówno dla dużych browarów, jak i małych rzemieślniczych produkcji.
Gdański Terminal Masowy. Przeładunek zboża
Gdański Terminal Masowy to magazyny płaskie i silosy o łącznej pojemności 55 tys. ton (19 tys. ton w magazynie płaskim o 36 tys. ton w 10 silosach) i system przeładunkowy, w których możliwe jest przechowywanie i przeładunek zbóż, śrut oleistych oraz innych suchych towarów masowych.
Zobacz także: tak działa węzeł wodny w Przegalinie
Terminal obsługuje transport morski - statki, drogowy - ciężarówki i kolejowy - wagony.
Statki ładowane są tu z prędkością do 450 ton na godzinę i rozładowywane z prędkością do 200 ton na godzinę. W tym samym czasie obsługiwane mogą być równocześnie trzy samochody ciężarowe oraz wagony kolejowe gdzie możliwy jest załadunek lub rozładunek zboża z prędkością do 100 ton na godzinę. Rozładowywanych jest tu nawet do 200 ciężarówek dziennie, obsługiwanych do 50 wagonów dziennie do przewozu suchych produktów masowych.
Przy nabrzeżu terminala cumować mogą statki o długości do 190 metrów (dla porównania wielkości budynek Olivia Star ma 156 metrów wysokości), szerokości do 33 metrów i maksymalnym zanurzeniu 10,2 metrów. Rzeczywiście w swojej blisko ośmioletniej historii terminal takie kolosy przyjmował. Możliwy jest tu także załadunek na statki kontenerów w towarami masowymi.
W terminalu możliwe jest suszenie ziarna i jego wstępne czyszczenie. Z kolei w znajdującym się na terenie terminala laboratorium możliwe jest przeprowadzenie analiz towarów.
Zastanawiasz się, czym jest i jaką funkcję pełni dziwna budowla, którą mijasz w drodze do pracy lub która znajduje się w pobliżu twojego miejsca zamieszkania? Napisz do nas! Poinformuj o lokalizacji, napisz, jakie masz pytania. Postaramy się ją sfilmować i wyjaśnić, co to takiego.
inwestycje@trojmiasto.pl