• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica w rękach Gdańska i Gdyni. Stać nas na to?

Maciej Naskręt
28 stycznia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Po przekazaniu drogi S6 w zarząd władzom Gdańska i Gdyni prawdopodobnie trasa straci status drogi ekspresowej. Po przekazaniu drogi S6 w zarząd władzom Gdańska i Gdyni prawdopodobnie trasa straci status drogi ekspresowej.

Przynajmniej 2,1 mln zł rocznie może kosztować utrzymanie Obwodnicy Trójmiasta, gdy trafi ona w zarząd samorządów. Czy Gdańsk i Gdynię stać będzie na taki wydatek?



Czy GDDKiA powinna przekazć nadzór nad Obwodnicą Trójmiasta miejskim zarządom dróg?

Gdy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybuduje już Obwodnicę Metropolitalną (lata 2016-17 r.), jej starsza siostra - Obwodnica Trójmiasta - prawdopodobnie trafi w ręce władz Gdańska i Gdyni. Powód? GDDKiA uzna, że jest to praktycznie droga biegnąca w całości przez miasto i nie będzie już nią zarządzać. Budżety miejskie zostaną obciążone kosztami jej całorocznego utrzymania.

Sprawdziliśmy, ile to będzie kosztowało.

- Trudno jednoznacznie powiedzieć, bowiem ceny za usługi utrzymania dróg ekspresowych zmieniają się. Niemniej przeciętnie za każdy kilometr Obwodnicy Trójmiasta wykładamy ok. 60-80 tys. zł rocznie - mówi Karol Markowski, zastępca dyrektora gdańskiego oddziału GDDKiA.

Obwodnica Trójmiasta przebiega w granicach administracyjnych Gdańska i Gdyni na odcinku ok. 28 km. Oznacza to, że samorządy będą musiały znaleźć w przyszłości w budżecie przynajmniej ok. 2,1 mln zł.

Więcej pieniędzy do tej puli dołoży Gdańsk. Powód? Na jego obszarze Obwodnica Trójmiasta po 2016 r. będzie najdłuższa, najszersza i składała się będzie z większej liczby węzłów drogowych, niż odcinek w Gdyni. Z kolei tam problem stanowić będą głównie koszty utrzymania zimowego - obwodnica przebiega na wzniesieniach i w dolinach, które będzie trzeba intensywnie odśnieżać i posypywać solą, a to wcale nie jest tanie.

Według najświeższych pomiarów ruchu drogowego po Obwodnicy Trójmiasta porusza się każdego dnia ponad 50 tys. pojazdów. Ta liczba będzie wzrastać. Czy zwiększająca się liczba pojazdów wpływa na wzrost kosztów utrzymania?

- Tak, ale na szczęście w niewielkim stopniu. Większe szkody w drodze wyrządzają przeciążone pojazdy ciężarowe. To one potęgują koszty utrzymania - mówi Markowski.

Tu kończą się dobre informacje dla władz Gdańska i Gdyni. Drogę będzie trzeba, oprócz zimowego i letniego utrzymania, też remontować. Miasta będą w swoich budżetach musiały znaleźć na to pieniądze.

Na całej obwodnicy jest kilkadziesiąt obiektów inżynierskich: przepustów, wiaduktów, węzłów. Po otwarciu Węzła Karczemki przybędą kolejne. Cyklicznie, w okresie 3-5 lat, trzeba naprawiać uszkodzone przez pojazdy dylatacje - łączenia wiaduktów z drogą. Ich remont kosztuje ok. 500 tys. zł za jeden obiekt.

Czy samorządy stać na taki wydatki?

-Zdajemy sobie sprawę z ryzyka przejęcia tej drogi w zarząd. Poczyniliśmy już wstępne rozmowy i zaznaczyliśmy w Ministerstwie Infrastruktury, że będziemy starać się od państwa uzyskać rekompensaty za koszty eksploatacji Obwodnicy Trójmiasta. Trudno na tym etapie wskazywać konkretne rozwiązania, bowiem jest jeszcze za wcześnie - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta miasta Gdańska.

Podobne kroki będą musieli poczynić samorządowcy z Gdyni, jeśli będą chcieli zabezpieczyć budżet miasta przed wypływem pieniędzy na utrzymanie Obwodnicy Trójmiasta.

Po reformie ustroju samorządowego państwa w 1999 r. część dróg wybudowanych za pieniądze z budżetu państwa z mocy prawa trafiło w zarząd samorządów, m.in. most im. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska na gdańskiej Przeróbce. Wtedy samorządowcy nie mieli zbyt wiele do powiedzenia, przejęli drogi często dziurawe i z poważnymi uszkodzeniami. Pozostaje mieć jedynie nadzieję, że z Obwodnicą Trójmiasta nie dadzą się wyprowadzić w pole.

Na "miejskiej" obwodnicy trzeba będzie zwolnić

Gdy Obwodnica Trójmiasta trafi w zarząd Gdańska i Gdyni, przestanie być drogą ekspresową. Będzie miała ona wtedy status drogi głównej przyspieszonej. Co to oznacza dla kierowców? Zarządca drogi będzie mógł do niej włączać drogi lokalne. To z kolei wiąże się z ograniczeniami prędkości, nawet do 70 km/h. Droga będzie miała ten sam status, co leśny odcinek ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska.

Miejsca

Opinie (154) ponad 10 zablokowanych

  • Czekam tylko kiedy obwodnica bedzie platna, skoro nalezy do drog ekspresowych?

    Banda zlodziei moich i Waszych pieniedzy.

    • 2 0

  • ja sp.................m z tego mista (1)

    • 2 1

    • dlatego, że nie będziesz mógł przygazować na obwodnicy gdy ta stanie się drogą samorządową ?

      • 1 1

  • (1)

    Może trochę nie na temat ale wypowiem się co do chęci rządzących. Otóż wcale nie chcą oni systemowo zniszczyć tego kraju. Nie chcą go też modernizować. Oni w ogóle nie patrzą w takich perspektywach.
    Jedyne co się liczy, to wynik w najbliższych wyborach, posady i pieniądze z tym związane. A także władza, która umożliwi obsadzenie państwowych posad kolegami, którzy po przegranych wyborach się odwdzięczą. Większość rządzących nie poradziłaby sobie w normalnej pracy, nie polegającej na zabieraniu pieniędzy jednym ludziom, żeby wg własnego pomysłu uszczęśliwiać nimi innych. Do władzy, przy poklasku wyborców, dochodzą kolejni partyjni młodzi gniewni, którzy nie mają sukcesów poza partią, a zyskują dzięki jej popularności.

    I na koniec morał: to czy Polska jako kraj będzie się modernizować czy degradować, nie ma dla większości polityków najmniejszego znaczenia. Oni chcą napchać kieszenie i się wyszumieć z immunitetem w perspektywie kilku lat, a to jak Polska będzie wyglądała za 10 czy 20 to ich nie obchodzi.

    Smutne ale prawdziwe.

    • 5 1

    • Nic dodać nic ująć

      • 1 1

  • a co sie dzieje w wariatem który uszkodził wiadukt? (3)

    zaplaci czy sprawa ucichnie?mysle ze pierwsze co sie robi z takim pajacem to obowiazkowa obserwacja psychiatryczna bo nikt normalny czegoś takiego nie zrobi.

    • 9 2

    • tam dzisiaj rano

      Pani Mazdą wjechała w Forda pewnego Pana :)

      • 1 0

    • nie mogą mu wystawić mandatu za 200 zł bo nie wiedzą jaka była wysoskość koparki

      • 2 0

    • Dochodzenie wykaże, że miał ograniczoną poczytalność i sprawa rozejdzie się po kościach :-///

      • 2 0

  • Gdynia sobie poradzi (3)

    ale w skostniały i anachroniczny budżet Gdańska to wątpie..misto żyje innymi priorytetami (martyrologia.ECS,) ..przez tyle lat nie dali sobie rady z syfem na Wyspie Spichrzów..katastrofa na Specerowej...życzę powodzenia!!

    • 22 5

    • Gdynia sobie poradzi? (2)

      Nasze miasto (też jestem z Gdyni) kilka miesięcy temu jak zbity pies skomlało by GDDKiA przejęła Estakadę Kwiatkowskiego bo miasta nie stać na jej remonty i eksploatację. Jak teraz dojdzie utrzymanie OT to skąd Szczurek weźmie pieniądze na lotnisko dla awionetek byznesmenów i kolegów?

      • 8 7

      • do osoby niegującej ... (1)

        Możesz jakoś konstruktywnie odnieść się do tego co napisałem?
        Wyszukaj sobie art "Gdynia chce oddać Trasę Kwiatkowskiego" i wypowiedzi z debaty Szczurek - Adamowicz na temat lotnisk i znajdziesz tam potwierdzenie mojej wypowiedzi.

        • 6 3

        • Twoja wypowiedz neguje to co napisał Gdynianin czyli to w co dający minusy chcą wierzyć

          Do takich osób nie przemówią argumenty, one chcą się dowartościować myśląc, że mieszkają w lepszym mieście lub wyrazić swoją niechęć do władz Gdańska, które obwiniają za wszystko łącznie ze swoimi błędami.

          • 2 2

  • Jak we śnie! (3)

    GDDKiA + ministeerstwo sterowane przez Grabarczyka najchętniej wzorce wzięło by z dawnej Centrali Związków Zawodowych CRZZ. Nic nie robić, za nic nie odpowiedać, dzielić pieniadze i tym samym rządzić. To wszystko stoi na głowie. szkoły utrzymują samorządy, szpitale - samorządy, państwowe święta i inne uroczystości organizowane w danym mieście - samorządy itd. itp. Okazuje się, że partie i z nich wyłaniane rządy są w naszym kraju zbędnym obciążeniem finansowym obywateli. Przerysowałam troszeczkę, ale tak to wygląda.

    • 42 3

    • (1)

      Chyba nie przerysowałaś, tylko nam w głowach się nie mieści , że rządzącym może zależeć na systemowym niszczeniu naszego kraju - bo nam zależy na czymś zupełnie innym. Ale przypominam, że patrząc historycznie - rządy obcych "mocarstw" próbowały rządzić poprzez posłusznych sobie władców w sąsiednich krajach. I jeśli widzimy jak na dłoni (widzą ci którzy nie oglądają TVN, a ostatnio po zmianach i TVP, a informacje czerpią z niezależnych źródeł) że interes obcych państw jest przed naszym interesem - to z czegoś ten rachunek trzeba zapłacić. No to płacimy.

      • 5 2

      • nie ma czegoś takiego jak niezależne źródła

        Wszystkie są komuś podporządkowane i wszystkie realizują swoje cele.

        Trzeba być naiwnym by bezgranicznie wierzyć jakiemukolwiek źródłu.

        • 3 0

    • Otóż to!

      Belgia od miesięcy nie ma rządu i funkcjonują.

      Wprawdzie jakieś tam brodate protesty robią, aby powołać rząd, ale chyba nie wiedza co czynią...

      • 4 1

  • Obwodnica = Kula znosząca złote jaja.

    Co za problem, obwodnica nie musi być kulą u nogi samorządu, ale kurą znoszącą złote jaja, wystarczy wstawić ograniczenie do 70km i postawić z 20 radarów. Za przychody z tego tytułu nie tylko utrzymamy obwodnicę, ale również zbudujemy tunel pod Sopotem i estakadę nad SKM. Domagajmy się szybszego przekazania obwodnicy + dotacji na radary ;)

    • 2 1

  • wtedy osłowie z PIS będa mogli się u nas rozbijać melexami (1)

    a nie tylko gdzieś na Cyprze

    • 7 3

    • Ale żeś powiedział.....wow, po obodnicy melexami, ojej. Takie mądre.

      • 0 4

  • wystarczy ze nie powstanie ECS i będą pieniądze na wiele lat na obwodnicę (1)

    • 6 1

    • no właśnie

      po co mi to ECS. drogi mi potrzebne.

      • 2 1

  • (1)

    Obwodnica po oddaniu w ręce Gdyni będzie wyglądać tak jak Morska między Śląską a Warszawską w kierunku Chyloni. A wygląda tak, jakby podczas budowy tego odcinka ktoś pługiem zaorał świeżo wylany asfalt. Koleiny głębokie na kilkanaście cm na całej szerokości jezdni. Wszystko to przy wjeździe do centrum Szczurolandu - a Urząd Miasta od kilkunastu, może kilkudziesięciu lat ma w... poważaniu stan tej drogi. Nietrudno sobie zatem wyobrazić, jak będzie "dbać" o Obwodnicę gdzieś na obrzeżach...

    • 6 3

    • No to będą problemy z wyjazdem z Gdyni,albowiem odcinek zarządzy przez Budynia będzie w fatalnym stanie.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane