- 1 Z dworca na Jasień 80 zł (610 opinii)
- 2 Mapa pożarów aut w Trójmieście (93 opinie)
- 3 Zamkną ulicę w Sopocie na 3 miesiące (37 opinii)
- 4 Zaśmiecone gdyńskie westerplatte (62 opinie)
- 5 Nowe oblicze Wroniej Górki na Aniołkach (39 opinii)
- 6 Zapomniany minister i jego gdyńska historia (45 opinii)
Pierwszy tramwaj z Kassel już w Gdańsku
Tramwaj dotarł do Gdańska z Modertransu na specjalnej lawecie.
Nocą z niedzieli na poniedziałek dotarł do Gdańska pierwszy z 16 tramwajów kupionych w niemieckim Kassel. Pojazd został zmodernizowany w wielkopolskich zakładach Modertrans w sposób podobny jak 46 tramwajów z Dortmundu.
Rozładunek tramwaju tradycyjnie odbył się na Nowych Ogrodach , choć tym razem pojawiło się kilka niewielkich trudności. Tramwaj na specjalnie przystosowanej lawecie dotarł ok. pół godziny przed czasem, a przy zjeździe na gdańskie tory zaklinował się jeden z wózków pojazdu. Niezbędna była siłowa interwencja pracownika.
Po ok. godzinnej operacji rozładunku, tramwaj został odholowany przez tzw. Dortmunda do zajezdni Wrzeszcz (tramwaj musi przejść jazdy testowe i uzyskać homologację, by móc poruszać się o własnych siłach).
Zakupione pojazdy zostały wyprodukowane w latach 80. (przypuszczalnie w 1981 r.). Gdańsk zapłacił za nie ok. 2,8 mln zł (41,2 tys. euro za sztukę). Następnie w formie przetargu wyłonił firmę Modertrans, która za ich modernizację otrzyma ok. 18,3 mln zł netto.
Tramwaje z Kassel nie będą nowością dla pasażerów, ponieważ to niemal identyczne konstrukcje jak pojazdy z Dortmundu. Największe różnice dostrzegalne są w obrębie dachu. N8C z Kassel oryginalnie mają dwa pantografy, podczas gdy ich odpowiedniki z Dortmundu miały tylko jeden odbierak prądu.
Na dachu zmodernizowanych wagonów z Kassel pojawiły się też instalacje systemu klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej (tramwaje z Dortmundu mają klimatyzację tylko jednej kabiny motorniczego). Nie zostały one w żaden sposób osłonięte, więc nieco gryzą się z estetyką pozostałej części pojazdu.
Na bokach pojawiły się też niewielkie kamery, ułatwiające pracę motorniczemu i rejestrujące obraz wokół pojazdu, co jest szczególnie ważne w przypadku kolizji i ustalania winowajcy.
Czoła pojazdu utrzymane są w identycznej stylistyce jak zmodernizowane tramwaje z Dortmundu. Wnętrze kabiny motorniczego doczekało się jednak kilku kosmetycznych zmian.
W przestrzeni pasażerskiej zamiast ekranów LED zainstalowano duże monitory informacji pasażerskiej, o wyglądzie zbliżonym do tych, które są w Pesach. Z racji klimatyzacji, lekkiej modyfikacji został poddany też system oświetlenia. Fotele są nowe, choć pod względem układu powielają oryginalne wnętrze. Bez zmian pozostawiono też drzwi oraz okna w części wysokopodłogowej.
W środkowym członie, który w toku modernizacji wymieniono na niskopodłogowy, pojawiła się też ręczna rampa dla niepełnosprawnych, której nie ma w przebudowanych tramwajach z Dortmundu.
Organizacja ruchu tramwajów w obrębie tymczasowej krańcówki na Siedlcach.
Tramwaje z Kassel po modernizacji nadal zachowują dwukierunkowość, dzięki czemu będą mogły być wykorzystywane na trasach, gdzie nie przewidziano pętli (np. przy przystanku PKM Brętowo) lub podczas tymczasowej organizacji ruchu z zastosowaniem rozjazdu nakładkowego - obecnie tego typu rozwiązanie funkcjonuje na Siedlcach, gdzie do obsługi linii 10 i 12 skierowano dwukierunkowe Dortmundy oraz Pesy Jazz Duo.
- Kolejne tramwaje z Kassel, zmodernizowane w wielkopolskich zakładach, będą dostarczane sukcesywnie do Gdańska w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Modertrans na przebudowę wszystkich pojazdów ma czas do końca września br. - zapowiada Mongird.
Opinie (105) 6 zablokowanych
-
2015-03-02 11:56
nowe czy nie nowe
Dortmundy są wygodniejsze od Pesy
ale oczywiście tu grono specjalistów
którzy jeżdżą i tak używanymi niemcami do pracy- 8 8
-
2015-03-02 11:29
a my dalej swoje
zawijamy w sreberka
- 9 3
-
2015-03-02 11:27
i tak nas robią w banię
przez całe lata swoich kadencji.
- 10 3
-
2015-03-02 11:25
Tak jest w Gdańsku złom wymieniają na złom i to jeszcze szkopski
- 13 8
-
2015-03-02 11:22
to nie jest przekręt, w PL uważa się takich ludzi za biznesmenów
kupić złom, zmodernizować a cena końcowa wyjdzie jak za nowy skład :D
Wszyscy po drodze zarobili a szary ludzik niech się cieszy, bo widzi PRAWIE nowe.- 8 3
-
2015-03-02 11:09
Czy jak w Dortmundach nie będzie ogrzewania i poręczy dla stojących pasażerów?
- 9 0
-
2015-03-02 10:46
niemiec płakał gdy tramwaje odbierali budyniowi posłańcy
oczywiście....
.... ze śmiechu- 14 6
-
2015-03-02 10:23
dortmundy
Dobrze byłoby, gdyby zmodernizowano te dortmundy poprzez dodanie klimatyzacji oraz ogrzewania( które grzeje cały wagon)
- 13 0
-
2015-03-02 09:29
Aż dziwne, że Pan Prezydent osobiście nie pilnował rozładunku... ;-) (1)
Jak rozumiem kampania wyborcze się skończyła? ;-)
- 67 7
-
2015-03-02 10:08
no miał nowet pociagnąc do zajezdni ,ale zaspał :)
- 13 1
-
2015-03-02 09:53
Dobre tramwaje, ale pod warunkiem, że nie ma tłoku i upału.
Tak że będę tęsknił za poczciwymi 105-kami...
- 17 13
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.